Sned bakgaffel - hur mycket är acceptabelt?

PerryE

Aktiv medlem
Håller på och skruvar ihop ny cykel och i morse upptäckte jag att bakhjulet hamnar aningen snett. Testat med olika hjul och det är knappt 2 mm det handlar om att fälgkanten ligger till vänster.

Hur mycket är OK? Har inte den här avvikelsen på någon annan cykel men antar att viss avvikelse är väl acceptabel.

Jag blåser liv i den här tråden. Jag har också precis köpt en ny ram (HT). Till min förfäran så upptäcker jag att det är drygt 3mm mindre mellanrum mellan kedjestag och fälg på drivsidan. (Hjulet är centrerat) Hur mkt ska man acceptera på en ny ram?

drygt 3mm kan låta lite men med breda däck i bakgaffeln så märks det helt klart.

Att kedjestagen är assymetriska är helt normalt, även om vissa tillverkare verkar lösa det bättre än andra. Om bakhjulet däremot sitter snett så kan det bli problem med att få växlarna att funka. Bakaxeln måste vara helt parallell med vevaxeln.

I det här fallet har jag i det närmaste fått bekräftat att kedjestagen ska vara symmetriska. I alla fall i den meningen att det ska vara lika mkt mud-clearence på höger och vänster sida. Men jag vill understryka att jag alltså inte är 100% säker på det.

Och du är säker på att ditt bakhjul är korrekt centrerat? Sväng på hjulet i bakgaffeln och titta om det blir snett åt vänster då. I så fall kan du spänna ekrarna på vänster sida 1 - 2 varv. Då flyttar sig fälgen ca 1,5 mm åt vänster och blir alltså centrerad.
Det enklaste är väl att fila av lite på bakkant av gaffel ändans skåra för hjulaxeln på vänster sida om hjulet är snett åt höger och eventuellt ta bort lite från drivsidans framkant. Det kan räcka med att bara ta bort färglagret om det är en målad/lackad ram. Typ max 0,2 - 0,5 mm material bort så axeln lägger sig aningen längre bak på vänster sida.
Ska man riktigt finlira borde man kolla att gaffeländarna är parallella och ligger på samma höjd också.

Bakhjulet är faktiskt inte centrerat. Så jag ljög lite i först inlägget. Men hjulets fel är känt för mig och det har jag kompenserat för. Jag har mätt med hjulet vänt åt bägge hållen osv.

Om cykeln är ny kan det väl knappast vara inom marginalen? Om den inte är det skulle jag ta fram filen och fila till dropouten. Det gjorde jag på en sned cykel. gäller nog att fila så att det samverkar med hjulets strävan att förflytta sig i dropouten. sen är det väl bara att vara noga när man sätter dit hjulet. Men det känns ju lite sunkigt.

Vad är det för märke på ramen?

Jag köpte en Kinesis UK Maxlight 120 i höstas från CRC och för att göra en lååång historia kort så satt bakhjulet ca 4-5 mm närmare drivsidan än den andra, det kanske t o m satt lite diagonalt så det 5 mm uppe och 4 mm nere eller så. Och ja, det kollades med div olika hjul och alla satt lika snett.

Efter en hel massa mail samt att ramen var till CRC och tillbaka var det klart att K*K-leverantören inte tänkte ta det som garanti utan hänvisade till att jag kraschat ramen och erbjöd crash replacement-rabatt. Jag hade iofs repat den på höger bak men det hade knappast gjort så att det blev snett.

Till slut gav CRC mig pengarna tillbaka i "goodwill" och hoppades att jag skulle spendera pengarna på annat hos dem. Mycket trevligt bemötande hela vägen från dem.

Hur som helst, enligt CRC finns det nåt slags branschstandard på hur mycket det ev får vara snett. Men K*K-leverantören hävade att de inte öht hade någon tolerans på deras ramar, de ska vara raka.

Inte så mycket bidrag till lösning av ditt problem men lite input iaf.

/F

Intressant historia där Schreddan. Det är skönt att höra att man inte är ensam. Märket på ramen tänker jag inte avslöja ännu. Inte förens affären är utredd. Men de är en av de större vanligare märkena tillgängliga på den lokala marknaden i Sverige. En vanlig HT-ram i 5000-kr-prisklassen.

Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> och ramen ska inte vara asymertisk? Stämmer
> centreringen mot sadelröret?

Huruvida ramen ska vara asymmetrisk vet jag inte med säkerhet. Men troligtvis inte. Jag avvaktar et svar från leverantör i den frågan.

Jag har provat att spänna ett snöre från insida dropouts (den ytan där navet går mot ramen) och runt headtuben. På så sätt kan jag mäta avståndet från snöret på varje sida in till sadelröret. Det diffar lite där med. Men väldigt lite. Jag kan i princip bara konstatera att det skiljer lite. Det är ju inte så lätt att mäta mot ett snöre.

du borde väl mäta från snöret till fälgen? verkar väl mer sannolikt att dropouten sitter fel i färdriktningen och/eller uppåt än att båda kedjestagen är sneda lika mycket så att rätt avstånd mellan dem bibehålls.

Tänk på att det finns två typer av defekter som ger det angivna symptomen med att fälgen inte hamnar centrerat inne vid sadelröret. Gaffeln kan vara förskjuten i sidled och/eller så sitter drop out:erna på olika avstånd. Om man ställer fel diagnos och kompenserar för en annan typ av fel än vad ramen faktiskt har så kommer hjulet istället att att bli vridet och vilja svänga cykeln.

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänk på att det finns två typer av defekter som
> ger det angivna symptomen med att fälgen inte
> hamnar centrerat inne vid sadelröret. Gaffeln kan
> vara förskjuten i sidled och/eller så sitter
> drop out:erna på olika avstånd. Om man ställer
> fel diagnos och kompenserar för en annan typ av
> fel än vad ramen faktiskt har så kommer hjulet
> istället att att bli vridet och vilja svänga
> cykeln.

Jag kan bara instämma. Som glad amatör utan de rätta verktygen för att mäta korrekt så är det ju i princip omöjligt att skilja ett "vinkelfel" från ett "parallellfel". I alla fall ett så pass litet fel. Det skulle möjligtvis vara om man monterade framgaffel och ett framhjul för att sedan lägga något rakt längs med bakfälgen och se var framfälgen hamnar i fårhållande till bakfälgen. Men det borde vara lätt att misslyckas med en sådan mätning efter som det är så många potentiella felkällor inblandade.

Tillbaka
Topp