Snittfartsångest

Trengil

Medlem
Snittfartsångest
Enligt titeln. Det är den där tiden på året då racern får stå i garaget och graveln blir huvudsakliga cykeln för träning.

Med graveln kör jag oftast rundor som är 30-50% grusväg resten asfalt. När jag går från racern till detta så ser jag oftast ett markant dropp i min snitthastighet, från 30-33 km/h till kanske 26-28 km/h på samma distans. Ganska stor procentuell skillnad. Det svider förstås bara i egot och jag försöker intala mig att det bara är underlaget och en tyngre cykel som gör skillnaden. Inte att jag är vekare vintertid.

För att stilla/spä på min ångest. Hur mycket brukar era snitthastigheter diffa mellan racer och gravel?
 

d_anders

Aktiv medlem
Snittfartsångest
Din frontalarea ökar antagligen pga större kläder och eventuellt mindre aggressiv sittställning. Dessutom är vägen kanske smutsig och blöt och det är kallare ute. Ca 10-15% långsammare får nog räknas som normalt.
 

geologen

Aktiv medlem
Snittfartsångest
1. Grövre däck ökar rullmotståndet enormt, och dubbdäck ökar det astronomiskt.
2. Mjukt underlag ökar rullmotståndet enormt.
3. Lägre temperatur ökar luftdensiteten, vilket ökar luftmotståndet lite.
4. Lägre temperaturer innebär oftast tjockare och lösare kläder, som ganska påtagligt ökar luftmotståndet.
5. Vintercyklar/crossar har typiskt sett lite högre vikt och mer upprätt sittställning, som båda ger mer motstånd.

När jag vintercyklar i nollgradigt med dubbdäck på min cross/vinterräser går det åt samma effekt för att hålla 20-21 km/h som 30-32 km/h på räsern sommartid.
 

Peth

Aktiv medlem
Snittfartsångest
ooms sa:
Bengt-re sa:
Kör utan gps så slipper du se hur långsam du blir på vintern.
+1
Cykla för att det är kul, inte för att titta på siffror. Om man inte är proffs, är det ändå bara motion man håller på med.
Men om man tycker att det är kul att titta på siffror då?

Är väl bara att förlika sig med tanken att det går långsammare när det är kallt.
 

ooms

Aktiv medlem
Snittfartsångest

skier

Aktiv medlem
Snittfartsångest
jag har löst det genom att inte ha hastighet visad öht på garminen, varken sommar eller vinter. Jag har tid, puls, effekt och klocka, det räcker bra för att styra träningen.
 

me.I.am

Aktiv medlem
Snittfartsångest
Upptäck att vintercykling är urk, och förlägg all cykelträning till sommarhalvåret, ingen ångest. Och eftersom man efter några år nått sitt max är det bra för moralen att börja om igen varje vår och känna hur man utvecklas under sommaren. Win-win.
Funkar för mig.
 

ooms

Aktiv medlem
Snittfartsångest
me.I.am sa:
Upptäck att vintercykling är urk, och förlägg all cykelträning till sommarhalvåret, ingen ångest. Och eftersom man efter några år nått sitt max är det bra för moralen att börja om igen varje vår och känna hur man utvecklas under sommaren. Win-win.
Funkar för mig.
+1
Var sport har sin årstid, vintern är gjord för skidåkning.
 

Salabaladala

Aktiv medlem
Snittfartsångest
Stå framför spegeln varje morgon, titta dig själv i ögonen och säg tio gånger: "Jag duger trots att jag cyklar långsammare på vintern".
 

Berk

Aktiv medlem
Snittfartsångest
ooms sa:
me.I.am sa:
Upptäck att vintercykling är urk, och förlägg all cykelträning till sommarhalvåret, ingen ångest. Och eftersom man efter några år nått sitt max är det bra för moralen att börja om igen varje vår och känna hur man utvecklas under sommaren. Win-win.
Funkar för mig.
+1
Var sport har sin årstid, vintern är gjord för skidåkning.
Och stigcykling. Har upptäckt att det är jätteroligt på vintern. En fördel är att du halverar snitthastigheten jämfört med grävelcyklen, så man har ingen nämnvärd fartvind och blir inte så kalt. Tror att jag går ner lite i snitthastigheten i vintern, men jag bryr mig inte om det är 10 eller 11 km/h.

Annars kan jag rekommendera långfärdsskridskor (när det finns is). På min speedskates är jag snabbt, men kommer inte upp till din snitthastigheter.
 

Makten

Aktiv medlem
Snittfartsångest
Berk sa:
+1

Var ute nyss i 1°C och snöglopp samt lera och elände. Hur kul som helst! Fattar inte hur man kan sluta cykla på vintern.
Skidor är inte ett alternativ för oss här i Stockholm i alla fall. Kommer det snö så ligger den oftast bara några dagar. Framåt januari-februari kan det bli aktuellt. Eller så fortsätter man cykla då också:-)
 

Berk

Aktiv medlem
Snittfartsångest
Makten sa:
Berk sa:
+1

Var ute nyss i 1°C och snöglopp samt lera och elände. Hur kul som helst! Fattar inte hur man kan sluta cykla på vintern.
Skidor är inte ett alternativ för oss här i Stockholm i alla fall. Kommer det snö så ligger den oftast bara några dagar. Framåt januari-februari kan det bli aktuellt. Eller så fortsätter man cykla då också:-)
Fattar att man slutar köra lvg med 1°C och snöglopp: det är bara elände. Men på stigarna i skogen är det mysigt. Flesta verkar tycker annorlunda,föe att stigarna, även i Hellasgården, är nästan tomt i vintern. Kombinationen med turskidor är nästan perfekt, stigcykling blir svårt med mycket snö. Ända problemet är när snön smälter och fryser igen.
 

izar

Aktiv medlem
Snittfartsångest
Körde en grusrunda idag, fort gick det inte. Blöta grusvägar är tungt dessutom brukar det vara betydligt fler höjdmeter på grusvägar jämfört med asfalt.

Men vem bryr sig om snittfart på grus, bara man tycker det är kul så gör man rätt!
 

GoranS

Aktiv medlem
Snittfartsångest
Åk iväg en vecka till en varm och bergig plats. Cykla racerrundor med bara backe upp och backe ner. Ju brantare dess bättre. När du kommer hem kommer du att slå snittfarten du hade i bergen med din gravel lekande lätt!
 

ooms

Aktiv medlem
Snittfartsångest
Sist jag kollade på tävling så vann den som hade högst snittfart, Om hen också tryckte flest watt framgick inte.
 

GoranS

Aktiv medlem
Snittfartsångest
ooms sa:
Sist jag kollade på tävling så vann den som hade högst snittfart, Om hen också tryckte flest watt framgick inte.
Fast kör man för att primärt få så hög snittfart som möjligt är det nog ganska få lopp med gemensam start som man vinner.
 

MarcusS

Aktiv medlem
Snittfartsångest
I Wattopia rullar det lättare. Högre snitt trots att man inte ens rullar ut ur garaget.

Glöm snittfart. Fokusera på att ha kul istället.
 

me.I.am

Aktiv medlem
Snittfartsångest
MarcusS sa:
I Wattopia rullar det lättare. Högre snitt trots att man inte ens rullar ut ur garaget.

Glöm snittfart. Fokusera på att ha kul istället.
Du vet att det finns dom som tycker det är roligt att hålla koll på snittfarten?
Men nu är det obligatoriska "ut och ha kul"-inlägget avklarat, så det var iofs bra.
 

konscious

Aktiv medlem
Snittfartsångest
Jag brukar ha ca 210-220W i snitt på 3h, på graveln med dubbat 23-25km/h, sommardäck +2-3km/h. Rullmotstånd i kombination med +400g extra vikt av däcken.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Snittfartsångest
konscious sa:
Jag brukar ha ca 210-220W i snitt på 3h, på graveln med dubbat 23-25km/h, sommardäck +2-3km/h. Rullmotstånd i kombination med +400g extra vikt av däcken.
Låter som det går tungt. Med den snitteffekten "borde" det gå fortare.
 

ooms

Aktiv medlem
Snittfartsångest
GoranS sa:
ooms sa:
Sist jag kollade på tävling så vann den som hade högst snittfart, Om hen också tryckte flest watt framgick inte.
Fast kör man för att primärt få så hög snittfart som möjligt är det nog ganska få lopp med gemensam start som man vinner.
Kan så vara, men den som i slutändan är först över mållinjen är tveklöst den som har högst snittfart.
 

NLC

Aktiv medlem
Snittfartsångest
ooms sa:
GoranS sa:
ooms sa:
Sist jag kollade på tävling så vann den som hade högst snittfart, Om hen också tryckte flest watt framgick inte.
Fast kör man för att primärt få så hög snittfart som möjligt är det nog ganska få lopp med gemensam start som man vinner.
Kan så vara, men den som i slutändan är först över mållinjen är tveklöst den som har högst snittfart.
Men inte för att vederbörande hade högst snittfart utan för att denna var först över linjen. Kom igen, bättre kan du resonera.
 

kroem

Aktiv medlem
Snittfartsångest
samma fenomen här. Minskar kanske 10% i snittfart, samtidigt ökar snittwatt med motsvarande... Jobbigare med mer vikt, inte "optimerad" cykel etc.

Men det är bara köra på.
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Snittfartsångest
Har snittfartsångest även vid sommarväglag. Har en kuperad 4-milsrunda på mestadels asfalt där jag försöker komma över 20 km/h på en tung HT MTB med klibbiga däck. Och här läser man om svindlande hastigheter norr om 30 km/h...
 

ooms

Aktiv medlem
Snittfartsångest
SocialGimp sa:
Har snittfartsångest även vid sommarväglag. Har en kuperad 4-milsrunda på mestadels asfalt där jag försöker komma över 20 km/h på en tung HT MTB med klibbiga däck. Och här läser man om svindlande hastigheter norr om 30 km/h...
Skaffa en riktig cykel så går det bättre. En traktor är sällan optimal på racerbanan.
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Snittfartsångest
ooms sa:
SocialGimp sa:
Har snittfartsångest även vid sommarväglag. Har en kuperad 4-milsrunda på mestadels asfalt där jag försöker komma över 20 km/h på en tung HT MTB med klibbiga däck. Och här läser man om svindlande hastigheter norr om 30 km/h...
Skaffa en riktig cykel så går det bättre. En traktor är sällan optimal på racerbanan.
Cykeln blir riktig så fort jag svänger ut i terrängen.

MEN det är fascinerande vad stor skillnad det är mellan t ex en riktig räser-hoj med krullstyre och min MTB. Försökte hänga på en stor klunga lycra-svetton i en lång uppförslöpa för ett par veckor sedan bara för att se om det överhuvudtaget var möjligt. Men icke - dom bara seglade förbi allihopa oavsett ålder på förarna.
 

janolle

Aktiv medlem
Snittfartsångest
Bengt-re sa:
konscious sa:
Jag brukar ha ca 210-220W i snitt på 3h, på graveln med dubbat 23-25km/h, sommardäck +2-3km/h. Rullmotstånd i kombination med +400g extra vikt av däcken.
Låter som det går tungt. Med den snitteffekten "borde" det gå fortare.
Plus på den brukar räcka med 150 för att snitta 30km/h. 450 för att snitta 55
 
Senast ändrad:

konscious

Aktiv medlem
Snittfartsångest
Bengt-re sa:
konscious sa:
Jag brukar ha ca 210-220W i snitt på 3h, på graveln med dubbat 23-25km/h, sommardäck +2-3km/h. Rullmotstånd i kombination med +400g extra vikt av däcken.
Låter som det går tungt. Med den snitteffekten "borde" det gå fortare.
Lägg till 230 i normaliserad effekt,
ännu mer om det är kuperat.
Det ska gå tungt på leriga grusvägar, där varje uteblivet tramptag drastiskt minskar framfart. Varför köra gravel på asfalt, om man kan välja?
 

ejma

Aktiv medlem
Snittfartsångest
SocialGimp sa:
MEN det är fascinerande vad stor skillnad det är mellan t ex en riktig räser-hoj med krullstyre och min MTB. Försökte hänga på en stor klunga lycra-svetton i en lång uppförslöpa för ett par veckor sedan bara för att se om det överhuvudtaget var möjligt. Men icke - dom bara seglade förbi allihopa oavsett ålder på förarna.
I det aktuella fallet var nog luftmotståndet problemet. Frågan är om inte en klassisk damcykel har bättre aeroegenskaper än en stigmtb. Sänkt överkropp och smalare grepp på styret sänker luftmotståndet.
Mussebrallor, hokeytröja och överlevnadsryggsäck är säkerligen de största bovarna i dramat. När jag går från höst till vinterkläder sjunker min snittfart på racer 2-3 km/h och de är i jämförelse tajta. Du hade säkert ett aerohandikap på 5-6 km/h och lyckades du inte hamna i sug bakom någon tappade du säkert 2-3 km/h till där.
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Snittfartsångest
ejma sa:
SocialGimp sa:
MEN det är fascinerande vad stor skillnad det är mellan t ex en riktig räser-hoj med krullstyre och min MTB. Försökte hänga på en stor klunga lycra-svetton i en lång uppförslöpa för ett par veckor sedan bara för att se om det överhuvudtaget var möjligt. Men icke - dom bara seglade förbi allihopa oavsett ålder på förarna.
I det aktuella fallet var nog luftmotståndet problemet. Frågan är om inte en klassisk damcykel har bättre aeroegenskaper än en stigmtb. Sänkt överkropp och smalare grepp på styret sänker luftmotståndet.
Mussebrallor, hokeytröja och överlevnadsryggsäck är säkerligen de största bovarna i dramat. När jag går från höst till vinterkläder sjunker min snittfart på racer 2-3 km/h och de är i jämförelse tajta. Du hade säkert ett aerohandikap på 5-6 km/h och lyckades du inte hamna i sug bakom någon tappade du säkert 2-3 km/h till där.
Tack för analysen men jag tror du läste utförslöpa och inte uppförslöpa. Borde uttryckt mig mindre klumpigt. Hur som helst har du säkert rätt när det gäller lite högre hastigheter.

Uppför tror jag väl ändå inte att luftmotståndet spelar jättestor roll? Höll väl ca 15 km/h i dessa backarna i ungefär 3 km. Spelar vikten stor roll? Min hoj väger 15 kg och en räser ca 8? Tror nog rullmotståndet i det här fallet är den värsta boven.
 

Yonna

Aktiv medlem
Snittfartsångest
Snittfartsångest?? Kan bara vara en sjukdom för sommercyklister för dem kämpar ju med allt möjliga ursäkter att inte behöva cykla ;)
Min hastighet i vintern är ibland <6km. Ingen problem för mitt ego för när det är vår igen flyger jag glad alla sommercyklister förbi. Fat&snö är ju bästa träning som finns.

ooms sa:
me.I.am sa:
Upptäck att vintercykling är urk, och förlägg all cykelträning till sommarhalvåret, ingen ångest. Och eftersom man efter några år nått sitt max är det bra för moralen att börja om igen varje vår och känna hur man utvecklas under sommaren. Win-win.
Funkar för mig.
+1
Var sport har sin årstid, vintern är gjord för skidåkning.
The only difference between men and boys is the size of their toys.

fat-main-1474641361.jpg
 

ejma

Aktiv medlem
Snittfartsångest
SocialGimp sa:
Spelar vikten stor roll? Min hoj väger 15 kg och en räser ca 8? Tror nog rullmotståndet i det här fallet är den värsta boven.
Jag tror vikten är största boven...Full eller tom vattenflaska brukar vara märkbart. 7 kg extra är mycket att släpa på....
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer