Snittfartsångest

konscious

Aktiv medlem
Snittfartsångest
janolle sa:
Bengt-re sa:
konscious sa:
Jag brukar ha ca 210-220W i snitt på 3h, på graveln med dubbat 23-25km/h, sommardäck +2-3km/h. Rullmotstånd i kombination med +400g extra vikt av däcken.
Låter som det går tungt. Med den snitteffekten "borde" det gå fortare.
Plus på den brukar räcka med 150 för att snitta 30km/h. 450 för att snitta 55
Med dubbade vinterdäck på en grusväg under vintern 😂 Skulle jag vilja se om du ens klarar hålla 18km/h med 150W..
 

janolle

Aktiv medlem
Snittfartsångest
konscious sa:
janolle sa:
Bengt-re sa:
konscious sa:
Jag brukar ha ca 210-220W i snitt på 3h, på graveln med dubbat 23-25km/h, sommardäck +2-3km/h. Rullmotstånd i kombination med +400g extra vikt av däcken.
Låter som det går tungt. Med den snitteffekten "borde" det gå fortare.
Plus på den brukar räcka med 150 för att snitta 30km/h. 450 för att snitta 55
Med dubbade vinterdäck på en grusväg under vintern 😂 Skulle jag vilja se om du ens klarar hålla 18km/h med 150W..
Med 10cm nysnö kuperat krävs 150 Watt för att ha 12km/h i snitt.. Lika mycket värt som att snitta 30 på racer på sommarn.
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Snittfartsångest
nisseson sa:
Spacekitty sa:
ooms sa:
konscious sa:
Snitta 30 och låga watt, anar bra aeroprofil.
Eller flugvikt...
Jag gör det på 65 kilo. Inte superduperaero, vanlig hjälm och bockstyre utan pinnar.
Dito. Kör jag i bocken så leder 150w till någon decimal över 30km/t på måttligt lågkuperad väg.
Har aldrig mätt eller räknat på effekt men undrar om 150W är något som en normalt tränad människa orkar hålla över ngn timme eller två? Eller "ska" man klara rent av 250W om man biter ihop och aggressivt sjunger "Eye of the tiger"?
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Snittfartsångest
NLC sa:
Det finns väl nån som har räknat på det https://www.trainingpeaks.com/blog/power-profiling/

Om man antar en man rumt medellängd (180 cm) och medeltyngd (70 kg) och som är normaltränad så borde väl en rimlig gissning vara 3 W/kg för FT dvs runt 200 W vilket medan en otränad enligt doktor Coggan hamnar runt 145 W.
Ok, intressant! Så då vore väl 200 W inte vara omöjligt att hålla för min del. Är 185 cm, väger 80 kg och kan väl springa ganska mkt fortare än 5 min / km med lite träning.

Hade varit riktigt kul att hyra/låna en räser-hoj för att se hur mkt fortare det går och om det verkligen går att hålla 30 km/h i snittfart (ngt som för mig är helt omöjligt med min MTB).
 

MAMTB

Aktiv medlem
Snittfartsångest
För stt jag ska kunna hålla 30km/h på min FS Mtb 29 så brukar jag behöva leverera runt 90% av ftp vilket motsvarar för min del 250-260w. Detta på måttligt kuperad grusväg.
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Snittfartsångest
MAMTB sa:
För stt jag ska kunna hålla 30km/h på min FS Mtb 29 så brukar jag behöva leverera runt 90% av ftp vilket motsvarar för min del 250-260w. Detta på måttligt kuperad grusväg.
90% av FTP låter tufft!

Har du möjligtvis ngn race-hoj att jämföra med?
 

me.I.am

Aktiv medlem
Snittfartsångest
Jag har förstått det som att på fredagar får amatörerna vara med och spekulera, så:

Det är en massa faktorer inblandade, men jag skulle säga sisådär 2-3 km/h skillnad racer/MTB på asfalt, om vi snackar hyfsat lättrullade däck. Ytterligare en faktor är att man skall kunna utnyttja racern, tar väl några gånger.

Så kan man hålla 27-28 på MTB ska man nog fixa 30 på racer. Snackar vi fattie så bör man kunna hålla 5 km/h på en fattie för att kunna hålla 30 km/h på en racer - typ.

Löpning 5 min/km ~= 28,5 km/h på racer.
 

ejma

Aktiv medlem
Snittfartsångest
me.I.am sa:
Jag har förstått det som att på fredagar får amatörerna vara med och spekulera, så:

Det är en massa faktorer inblandade, men jag skulle säga sisådär 2-3 km/h skillnad racer/MTB på asfalt, om vi snackar hyfsat lättrullade däck. Ytterligare en faktor är att man skall kunna utnyttja racern, tar väl några gånger.
För mig är skillnaden mycket större. Vid relativt vindstilla sommarväder håller jag runt 35 km/h över 2-3 timmar på racer med händerna i bocken. På min retromtb med smalt styre och utsträckt position orkar jag med ca 27-28 km/h. Min FS och lite bredare styre och upprätt position, nja, den är inte rolig att köra på asfalt och har inte ens kört längre än 5 km. Gissar att jag orkar hålla ca 23 km/h. Får trycka på ordentligt för att nå 30 km/h.
Intressant är dock att de rullar ungerfär lika snabbt utför om jag kryper ihop, så rullmotståndet skiljer sig väldigt lite.
 

me.I.am

Aktiv medlem
Snittfartsångest
ejma sa:
me.I.am sa:
Jag har förstått det som att på fredagar får amatörerna vara med och spekulera, så:

Det är en massa faktorer inblandade, men jag skulle säga sisådär 2-3 km/h skillnad racer/MTB på asfalt, om vi snackar hyfsat lättrullade däck. Ytterligare en faktor är att man skall kunna utnyttja racern, tar väl några gånger.
För mig är skillnaden mycket större. Vid relativt vindstilla sommarväder håller jag runt 35 km/h över 2-3 timmar på racer med händerna i bocken. På min retromtb med smalt styre och utsträckt position orkar jag med ca 27-28 km/h. Min FS och lite bredare styre och upprätt position, nja, den är inte rolig att köra på asfalt och har inte ens kört längre än 5 km. Gissar att jag orkar hålla ca 23 km/h. Får trycka på ordentligt för att nå 30 km/h.
Intressant är dock att de rullar ungerfär lika snabbt utför om jag kryper ihop, så rullmotståndet skiljer sig väldigt lite.
Kanske mina 90-tals-barends som gör det :)
"retromtb" låter annars som den jag började cykla på. En Merida "citymtb"? eller vad dom kallades. 16 kg i vart fall, köpt mitten av 90-talet. Började cykla på den efter att ha varit soffpotatis i några år. Mot slutet av sommaren lyckades jag pressa fram 29 km/h på min referensrunda, 30 km. Köpte sen en racer på hösten, efter att knappt ha tränat på några veckor så klarade jag ganska lätt 31,5 km/h på samma runda.

Jag var ganska bra tränad för några somrar sen, men nådde aldrig riktigt 35 km/h, och då snackar jag 30 km, 2-3 timmar i 35 kunde jag bara drömma om, men tror jag hade klarat nästan 30 km/h på min 16kg-koloss på 30 km, så 27-28 på din retro låter ganska lite :)

Om man ska vara lite seriös så tror jag just att du skriver i "bocken" på racern spelar stor roll. Jag är ovig och klarar inte att ligga i bocken någon större tid. Samt att jag på gamla MTBn har gamla hederliga barends så jag kommer ner ganska mycket, bara det gör några km/h på den.
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Snittfartsångest
me.I.am sa:
Jag har förstått det som att på fredagar får amatörerna vara med och spekulera, så:

Det är en massa faktorer inblandade, men jag skulle säga sisådär 2-3 km/h skillnad racer/MTB på asfalt, om vi snackar hyfsat lättrullade däck. Ytterligare en faktor är att man skall kunna utnyttja racern, tar väl några gånger.

Så kan man hålla 27-28 på MTB ska man nog fixa 30 på racer. Snackar vi fattie så bör man kunna hålla 5 km/h på en fattie för att kunna hålla 30 km/h på en racer - typ.

Löpning 5 min/km ~= 28,5 km/h på racer.
Är glad amatör och spekulerar gärna. ;)

MEN, jag tror du har fel där även om du säkert har haft en livslång proffskarriär i multipla discipliner. Brett styre, feta däck och tung hoj gör nog snarare uppåt 10 km/h (spekulativt naturligtvis).

Däremot intressant med påståendet att "Löpning 5 min/km ~= 28,5 km/h på racer". Ska fan hyra mig en räser så fort jag hinner så kan vi stänga diskussionen sedan. :)
 

d_anders

Aktiv medlem
Snittfartsångest
Man kommer förstås att underprestera en del i "andragrenen" av löpning/cykling tills man har vant sig vid de grenspecifika belastningarna.
 

me.I.am

Aktiv medlem
Snittfartsångest
SocialGimp sa:
me.I.am sa:
Jag har förstått det som att på fredagar får amatörerna vara med och spekulera, så:

Det är en massa faktorer inblandade, men jag skulle säga sisådär 2-3 km/h skillnad racer/MTB på asfalt, om vi snackar hyfsat lättrullade däck. Ytterligare en faktor är att man skall kunna utnyttja racern, tar väl några gånger.

Så kan man hålla 27-28 på MTB ska man nog fixa 30 på racer. Snackar vi fattie så bör man kunna hålla 5 km/h på en fattie för att kunna hålla 30 km/h på en racer - typ.

Löpning 5 min/km ~= 28,5 km/h på racer.
Är glad amatör och spekulerar gärna. ;)

MEN, jag tror du har fel där även om du säkert har haft en livslång proffskarriär i multipla discipliner. Brett styre, feta däck och tung hoj gör nog snarare uppåt 10 km/h (spekulativt naturligtvis).

Däremot intressant med påståendet att "Löpning 5 min/km ~= 28,5 km/h på racer". Ska fan hyra mig en räser så fort jag hinner så kan vi stänga diskussionen sedan. :)
Oj, då måste vi specificera lufttryck och temperatur, annars är jag inte med.
"Brett styre, feta däck och tung hoj", se mitt svar till @ejma, tar du bort "feta däck" ur ekvationen så är skillnaden 2,5 km/h mellan MTB och racer :)

Tycker det är en kul diskussion. Om man säger att rullmotståndet är samma, och hyfsat plan runda så bör luftmotståndet vara mest avgörande, och där tror jag inte luftmotstånd från cykeln spelar så stor roll, mest beroende på sittställning, vid mer mänskliga hastigheter.
 

me.I.am

Aktiv medlem
Snittfartsångest
d_anders sa:
Man kommer förstås att underprestera en del i "andragrenen" av löpning/cykling tills man har vant sig vid de grenspecifika belastningarna.
Och personliga preferenser. Skulle man ta statistik på racer vs. löpning (givet att man "vant" sig vid respektive gren) så tror jag att jag presterar bättre på löpning relativt racer jämfört med snittet. Tyvärr kommer världen att gå miste om bevis för min teori, kan inte springa mer p.g.a. höftproblem.
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Snittfartsångest
me.I.am sa:
SocialGimp sa:
me.I.am sa:
Jag har förstått det som att på fredagar får amatörerna vara med och spekulera, så:

Det är en massa faktorer inblandade, men jag skulle säga sisådär 2-3 km/h skillnad racer/MTB på asfalt, om vi snackar hyfsat lättrullade däck. Ytterligare en faktor är att man skall kunna utnyttja racern, tar väl några gånger.

Så kan man hålla 27-28 på MTB ska man nog fixa 30 på racer. Snackar vi fattie så bör man kunna hålla 5 km/h på en fattie för att kunna hålla 30 km/h på en racer - typ.

Löpning 5 min/km ~= 28,5 km/h på racer.
Är glad amatör och spekulerar gärna. ;)

MEN, jag tror du har fel där även om du säkert har haft en livslång proffskarriär i multipla discipliner. Brett styre, feta däck och tung hoj gör nog snarare uppåt 10 km/h (spekulativt naturligtvis).

Däremot intressant med påståendet att "Löpning 5 min/km ~= 28,5 km/h på racer". Ska fan hyra mig en räser så fort jag hinner så kan vi stänga diskussionen sedan. :)
Oj, då måste vi specificera lufttryck och temperatur, annars är jag inte med.
"Brett styre, feta däck och tung hoj", se mitt svar till @ejma, tar du bort "feta däck" ur ekvationen så är skillnaden 2,5 km/h mellan MTB och racer :)
Hehe, jo det är många faktorer här som säkert spelar roll. T ex feta trail-däck eller feta xc-däck? Har inte provat back-to-back men är det ändå inte skillnad på hur greppiga däcken (gummi o mönster) är? Bara där TROR jag att det är ngra km i skillnad.
 

me.I.am

Aktiv medlem
Snittfartsångest
SocialGimp sa:
me.I.am sa:
SocialGimp sa:
me.I.am sa:
Jag har förstått det som att på fredagar får amatörerna vara med och spekulera, så:

Det är en massa faktorer inblandade, men jag skulle säga sisådär 2-3 km/h skillnad racer/MTB på asfalt, om vi snackar hyfsat lättrullade däck. Ytterligare en faktor är att man skall kunna utnyttja racern, tar väl några gånger.

Så kan man hålla 27-28 på MTB ska man nog fixa 30 på racer. Snackar vi fattie så bör man kunna hålla 5 km/h på en fattie för att kunna hålla 30 km/h på en racer - typ.

Löpning 5 min/km ~= 28,5 km/h på racer.
Är glad amatör och spekulerar gärna. ;)

MEN, jag tror du har fel där även om du säkert har haft en livslång proffskarriär i multipla discipliner. Brett styre, feta däck och tung hoj gör nog snarare uppåt 10 km/h (spekulativt naturligtvis).

Däremot intressant med påståendet att "Löpning 5 min/km ~= 28,5 km/h på racer". Ska fan hyra mig en räser så fort jag hinner så kan vi stänga diskussionen sedan. :)
Oj, då måste vi specificera lufttryck och temperatur, annars är jag inte med.
"Brett styre, feta däck och tung hoj", se mitt svar till @ejma, tar du bort "feta däck" ur ekvationen så är skillnaden 2,5 km/h mellan MTB och racer :)
Hehe, jo det är många faktorer här som säkert spelar roll. T ex feta trail-däck eller feta xc-däck? Har inte provat back-to-back men är det ändå inte skillnad på hur greppiga däcken (gummi o mönster) är? Bara där TROR jag att det är ngra km i skillnad.
När jag började träna på min 16-kgs MTB så trimmade jag den en hel del. Tätstegrad kassett, lyckades hitta 13-19T (7x3-växlad), styrlinda på barendsen och slicks.
 
Senast ändrad:

SocialGimp

Aktiv medlem
Snittfartsångest
me.I.am sa:
SocialGimp sa:
me.I.am sa:
SocialGimp sa:
me.I.am sa:
Jag har förstått det som att på fredagar får amatörerna vara med och spekulera, så:

Det är en massa faktorer inblandade, men jag skulle säga sisådär 2-3 km/h skillnad racer/MTB på asfalt, om vi snackar hyfsat lättrullade däck. Ytterligare en faktor är att man skall kunna utnyttja racern, tar väl några gånger.

Så kan man hålla 27-28 på MTB ska man nog fixa 30 på racer. Snackar vi fattie så bör man kunna hålla 5 km/h på en fattie för att kunna hålla 30 km/h på en racer - typ.

Löpning 5 min/km ~= 28,5 km/h på racer.
Är glad amatör och spekulerar gärna. ;)

MEN, jag tror du har fel där även om du säkert har haft en livslång proffskarriär i multipla discipliner. Brett styre, feta däck och tung hoj gör nog snarare uppåt 10 km/h (spekulativt naturligtvis).

Däremot intressant med påståendet att "Löpning 5 min/km ~= 28,5 km/h på racer". Ska fan hyra mig en räser så fort jag hinner så kan vi stänga diskussionen sedan. :)
Oj, då måste vi specificera lufttryck och temperatur, annars är jag inte med.
"Brett styre, feta däck och tung hoj", se mitt svar till @ejma, tar du bort "feta däck" ur ekvationen så är skillnaden 2,5 km/h mellan MTB och racer :)
Hehe, jo det är många faktorer här som säkert spelar roll. T ex feta trail-däck eller feta xc-däck? Har inte provat back-to-back men är det ändå inte skillnad på hur greppiga däcken (gummi o mönster) är? Bara där TROR jag att det är ngra km i skillnad.
När jag började träna på min 16-kgs MTB så trimmade jag den en hel del. Tätstegrad kassett, lyckades hitta 13-19T (7x3-växlad), styrlinda på barendsen och slicks.
Jag gör tvärtom. 1x fram, större bromsar o dropper för extra tyngd och pondus.
 

me.I.am

Aktiv medlem
Snittfartsångest
SocialGimp sa:
Jag gör tvärtom. 1x fram, större bromsar o dropper för extra tyngd och pondus.
Om man snackar kassett och hur tätstegrad den är så spelar det stor roll för mig, för LVG. Tror jag hade tappat några km/h i snitt om jag haft mer än en kugg mellan växlarna uppåt 30 km/h. När jag är otränad saknar jag t.o.m. 18T bak, har 12-13-14-15-16-17-19-21-23-25. Men det där är väldigt olika, hur känslig man är med kadensen.
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Snittfartsångest
me.I.am sa:
SocialGimp sa:
Jag gör tvärtom. 1x fram, större bromsar o dropper för extra tyngd och pondus.
Om man snackar kassett och hur tätstegrad den är så spelar det stor roll för mig, för LVG. Tror jag hade tappat några km/h i snitt om jag haft mer än en kugg mellan växlarna uppåt 30 km/h. När jag är otränad saknar jag t.o.m. 18T bak, har 12-13-14-15-16-17-19-21-23-25. Men det där är väldigt olika, hur känslig man är med kadensen.
Stämmer helt säkert! Jag har ben som en trana och kör 1x9. Man får anpassa farten efter kadensen lite mer då.
 

gsb

Aktiv medlem
Snittfartsångest
me.I.am sa:
Jag har förstått det som att på fredagar får amatörerna vara med och spekulera, så:

Löpning 5 min/km ~= 28,5 km/h på racer.
Ytterligare en amatör-spekulation: 5min/km, skulle tro att då kan du hålla 30+ km/h lätt. Jag som är gammal (60+) och ligger på 5:45-6:00 håller 28-30 km/h.
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Snittfartsångest
gsb sa:
me.I.am sa:
Jag har förstått det som att på fredagar får amatörerna vara med och spekulera, så:

Löpning 5 min/km ~= 28,5 km/h på racer.
Ytterligare en amatör-spekulation: 5min/km, skulle tro att då kan du hålla 30+ km/h lätt. Jag som är gammal (60+) och ligger på 5:45-6:00 håller 28-30 km/h.
Hehe, amatörs-hånet kom tillbaka som en boomerang där, me.I.am! ;)
 

me.I.am

Aktiv medlem
Snittfartsångest
SocialGimp sa:
gsb sa:
me.I.am sa:
Jag har förstått det som att på fredagar får amatörerna vara med och spekulera, så:

Löpning 5 min/km ~= 28,5 km/h på racer.
Ytterligare en amatör-spekulation: 5min/km, skulle tro att då kan du hålla 30+ km/h lätt. Jag som är gammal (60+) och ligger på 5:45-6:00 håller 28-30 km/h.
Hehe, amatörs-hånet kom tillbaka som en boomerang där, me.I.am! ;)
Nja, antingen är det fel på min teori eller verkligheten, jag vet vad jag anser!
 

me.I.am

Aktiv medlem
Snittfartsångest
PS @SocialGimp, jag räknar mig som glad amatör (glad kan säkert diskuteras), därför känner jag mig fri att fredagsspekulera.
 

motionisten

Aktiv medlem
Snittfartsångest
ejma sa:
me.I.am sa:
Jag har förstått det som att på fredagar får amatörerna vara med och spekulera, så:

Det är en massa faktorer inblandade, men jag skulle säga sisådär 2-3 km/h skillnad racer/MTB på asfalt, om vi snackar hyfsat lättrullade däck. Ytterligare en faktor är att man skall kunna utnyttja racern, tar väl några gånger.
För mig är skillnaden mycket större. Vid relativt vindstilla sommarväder håller jag runt 35 km/h över 2-3 timmar på racer med händerna i bocken. På min retromtb med smalt styre och utsträckt position orkar jag med ca 27-28 km/h. Min FS och lite bredare styre och upprätt position, nja, den är inte rolig att köra på asfalt och har inte ens kört längre än 5 km. Gissar att jag orkar hålla ca 23 km/h. Får trycka på ordentligt för att nå 30 km/h.
Intressant är dock att de rullar ungerfär lika snabbt utför om jag kryper ihop, så rullmotståndet skiljer sig väldigt lite.
+100
Löjligt stor skillnad mellan räser och FS - trots 'lättrullade' XC däck. Ca 35 - mot 23 knyck för mig med. Och inte orkar man försöka särskilt länge på asfalt heller - då vill man bara hem och byta hoj!
 

GoranS

Aktiv medlem
Snittfartsångest
Min standardrunda på racer, drygt fem mil, har jag med racer som bäst snittat 34 km/h på (rullsnitt, men det är inte så mkt stopp som påverkar) medan jag med en mtb ht och rejält pumpade däck (ej slicks) hade någonstans mellan 31 och 32 km/h i snitt vid ett av få försök för en massa år sen.
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Snittfartsångest
GoranS sa:
Min standardrunda på racer, drygt fem mil, har jag med racer som bäst snittat 34 km/h på (rullsnitt, men det är inte så mkt stopp som påverkar) medan jag med en mtb ht och rejält pumpade däck (ej slicks) hade någonstans mellan 31 och 32 km/h i snitt vid ett av få försök för en massa år sen.
Fake news!!!
 

me.I.am

Aktiv medlem
Snittfartsångest
Triumf! Upprättelse! Det är några ord jag skulle kunna skriva, men det gör jag inte, det skulle kännas omoget.
 

GoranS

Aktiv medlem
Snittfartsångest
SocialGimp sa:
GoranS sa:
Min standardrunda på racer, drygt fem mil, har jag med racer som bäst snittat 34 km/h på (rullsnitt, men det är inte så mkt stopp som påverkar) medan jag med en mtb ht och rejält pumpade däck (ej slicks) hade någonstans mellan 31 och 32 km/h i snitt vid ett av få försök för en massa år sen.
Fake news!!!
Visste inte att Donald ”skrik fake news om allt som inte passar min världsbild” Trump hängde här.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer