Snittfartsångest

Snittfartsångest
GoranS sa:
SocialGimp sa:
GoranS sa:
Min standardrunda på racer, drygt fem mil, har jag med racer som bäst snittat 34 km/h på (rullsnitt, men det är inte så mkt stopp som påverkar) medan jag med en mtb ht och rejält pumpade däck (ej slicks) hade någonstans mellan 31 och 32 km/h i snitt vid ett av få försök för en massa år sen.
Fake news!!!
Visste inte att Donald ”skrik fake news om allt som inte passar min världsbild” Trump hängde här.
2 km/h skillnad passar inte någons världsbild! ;)

Snittfartsångest
SocialGimp sa:
GoranS sa:
SocialGimp sa:
GoranS sa:
Min standardrunda på racer, drygt fem mil, har jag med racer som bäst snittat 34 km/h på (rullsnitt, men det är inte så mkt stopp som påverkar) medan jag med en mtb ht och rejält pumpade däck (ej slicks) hade någonstans mellan 31 och 32 km/h i snitt vid ett av få försök för en massa år sen.
Fake news!!!
Visste inte att Donald ”skrik fake news om allt som inte passar min världsbild” Trump hängde här.
Det var i alla fall det jag hade. Vill du kalla mig lögnare så är det ditt problem.

Ditt förslag:

Brett styre, feta däck och tung hoj gör nog snarare uppåt 10 km/h (spekulativt naturligtvis).

uppfattar jag som betydligt mer verklighetsfrämmande.

Om man vill cykla fort på asfalt ser man ju till att låsa bort dämpning, dra upp trycket i däcken till max, hålla nära styrstammen (varvid styrbredden är skapligt irrelevant) och försöka komma ner lite i position med överkroppen. Då hävdar jag att skillnaden inte är så våldsamt stor och absolut inte några 10 km/h.

Sen sitter jag inte i någon superaeroposition på racern heller då min kropp inte pallar det. Skulle uppskatta att min position på de två cyklarna var hyggligt likvärdig i aerodynamiskt hänseende (ren gissinng). Då luftmotståndet redan vid de farterna är det huvudsakliga motståndet så kan ju det vara en delförklaring till mina uppmätta värden.

Snittfartsångest
GoranS sa:
SocialGimp sa:
GoranS sa:
SocialGimp sa:
GoranS sa:
Fake news!!!
Det var i alla fall det jag hade. Vill du kalla mig lögnare så är det ditt problem.
Nej då, jag försöker bara skoja lite med dig. Det var ju ändå fredag. Inget illa menat.

Intressant ändå att skillnaden upplevs så olika. Hur som helst kan jag bara drömma om att snitta 32 km/h på min MTB annat än på korta, platta sträckor utan vind.

Snittfartsångest
En mtb idag med 1x-drivlina kanske inte heller har en utväxling som är helt optimal för asfaltsåka, det var väl ofta så att de 3x-utväxlingar som var standard för många år sedan hade en iaf skapligt stor framklinga (runt 40t iaf).

Snittfartsångest
Miss Lycka 2.0 sa:
En fatbike med "modern geometri" och störst möjliga däcksdimension är snabbast&bäst. Det har jag läst på internet.
Jag har läst att bockstyrecykel med 32mm-däck och skivbromsar är snabbast på landsväg, oavsett geometri.

Snittfartsångest
ooms sa:
En mtb idag med 1x-drivlina kanske inte heller har en utväxling som är helt optimal för asfaltsåka, det var väl ofta så att de 3x-utväxlingar som var standard för många år sedan hade en iaf skapligt stor framklinga (runt 40t iaf).

Tror det ligger en hel del i det 1x men det finns nog flera skäl. Klart det finns optimerade och superlätta fullgung men det är inte det jag jämför med iallafall.

En mellanklass fullgungungare i alu med 1x där lilla trissan verkar otroligt oeffektiv och är både rejält tung, otroligt oaero och har högt rullmotstånd. På asfalt är min gamla inte så värst lätta 2x HT bra mycket snabbare med samma insats. Dock inte i klass med Goran S för mig men 27-28 går bra att hålla. Uplever den som väldigt mycket mer trampeffektiv över 25 på asfalt. På fullgungarn helt omöjligt att köra fort på asfalt, den är inte snabb ens på grusväg. Men stenar och rötter och kraftiga stigningar (konstigt nog , bra fäste?) är den överlägsen, men bara där för mig.

Snittfartsångest
motionisten sa:
ooms sa:

Tror det ligger en hel del i det 1x men det finns nog flera skäl. Klart det finns optimerade och superlätta fullgung men det är inte det jag jämför med iallafall.

En mellanklass fullgungungare i alu med 1x där lilla trissan verkar otroligt oeffektiv och är både rejält tung, otroligt oaero och har högt rullmotstånd. På asfalt är min gamla inte så värst lätta 2x HT bra mycket snabbare med samma insats. Dock inte i klass med Goran S för mig men 27-28 går bra att hålla. Uplever den som väldigt mycket mer trampeffektiv över 25 på asfalt. På fullgungarn helt omöjligt att köra fort på asfalt, den är inte snabb ens på grusväg. Men stenar och rötter och kraftiga stigningar (konstigt nog , bra fäste?) är den överlägsen, men bara där för mig.
En fullgungare med ”modern” geometri ger en värdelös sittposition för trampande i lätt terräng och asfalt tycker jag. Känns som att man sitter och vevar lite lamt med benen rakt under sig bara. Den ”moderna” geometrin är bra för stökig terräng, men inte för lätt terräng helt enkelt om man frågar mig.
Som anekdot kan jag nämna att jag 1996 körde Vätternrundan på en cykel som min klubbkamrat kört downhill-VM på året innan. Med slicks och de kassa dämparna ställda i styvaste läget var den rätt acceptabel på asfalt. Skulle inte vilja göra samma sak på en trailorienterad cykel idag direkt... Säger kanske mer om hur dålig downhillcykel den var iofs...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp