Snitthastighet på hybridcykel/pendlarcykel

Hnes

Medlem
Jag brukade för några år sedan cykelpendla under sommarhalvåret, och även i mindre utsträckning på vintern, med dubbdäck. Jag skaffade en skön pendlarcykel med ganska upprät sittposition, en Scott x40 hybrid. Rätt smala däck från schwalbe, men inte riktigt som räserdäck. I övrigt påminner den ju lite om en mountainbike fast med andra hjul med mindre rullmotstånd och dämpad framgaffel som går att låsa.

Hursomhelst låg jag då runt 25 km/h i snitt, med lite rödljus mm längs vägen... och vid nåt tillfälle en böter vid Alvik, innan tranebergsbron. ?‍♂️ Undvik att cykla mot gult ljus...
Utöver cykling som motionsform åkte jag skidor och rullskidor mycket, och var i rätt bra form då i allmänhet. Cykling var bara en av träningsformerna.

Det insåg jag inte då, men det är ju ganska platt där runt Stockholm!
Nu bor jag sedan några år nere i småländska höglandet istället där det är väldigt kuperat i jämförelse! Jag hade nu senaste åren tappat min form och har därför börjat cykla för att få motion, och börjat tappa vikt och bygga upp flåset.
Nu kämpar jag för att hålla 24 km/h på 2-3 milarundor.
Vad är en vettig snitthastighet på denna typ av cykel? Jag har aldrig testat en landsvägscykel, som de flesta verkar ange snitthastighet till. Går det alls att jämföra med en hybrid?
Jag ser ju på höjdskillnaderna enligt gps att jag har åtminstone 3-4 gånger fler stigmeter per mil än jag hade i Stockholm, så självklart lär väl det påverka snittet? Å andra sidan går det kanske snabbt utför på några ställen i gengäld.

Tack på förhand!

med 25 kmh i snitt vid ryckig stockholmspendling hör du till de snabbare. ligger själv däromkring och blir närmast sällan passerad.

med såpass bra ben och om den cykel du använder redan har vettig utväxling och lättrullande däck gör byte till racer mindre än folk generellt tror. 5kmh förbättring vore ytterst bra, snarare lär den hamna lägre.

Det är rätt svårt att värdera vad 25 km/h i snitt innebär. Är det totalsnitt (=sträcka genom totaltid inklusive stopptid) eller rullsnitt (=sträcka genom tid då du rullat) som avses? Och hur såg pendlingssträckan ut? Det är oerhörd skillnad på cykelbanan över Tranebergsbron, som du nämner, och att cykla mitt inne i smeten i city.

Att tjäna 5 km/h på övergång från hybrid till racer är såvitt jag ser det inte en chans att man gör. Kan man göra hälften får man nog vara glad. Har en standardrunda på drygt 5 mil där där skillnaden i snittfart (rullsnitt, men det är i stort sett inga stopp) mellan bästa snitt med racer och bästa snitt med MTB med grovmönstrade (men välpumpade) däck ligger i den häraden. Minns inte exakt men det är inte mer än 3 km/h.

Angående höjdmeter och cykelvalets inverkan är det väl främst vikt du kan tjäna. Där kommer det dock inte att handla om någon större inverkan på snittfarten

tror också mer på typ 2,5 kmh skillnad, så länge hybriden är försedd med vettiga däck och utväxling.

alltså klart mindre än folk tror. det är t ex roligt att hänga med på klubbrundor med en brompton. är närmast helt misärfritt kan jag säga.

Det brukar väl sägas att det diffar ~10-15%, kanske upp till 20% i hastighet till racerns fördel.
På min jobb-pendling snittar jag 17-19 på MTB, 21-24 på racer.

Jag är oerhört tveksam till att det skulle skilja 20% i hastighet på en racer och en hybrid, givet att de är i gott skick och rimligt utrustade och att man faktiskt försöker åka fort på båda.

Från hässelby till alvik är det jätteplatt och oftast inte så blåsigt.
Utanför stan blåser det mer och är mer kuperat.
Man blir trött efter någon timme och snittet dippar.
Finns många olika naturliga saker som påverkar, mer än bara cykeln

Jag cyklade en 77km runda på min hybrid för 2 veckor sedan i rejält blåsigt väder, igår gjorde jag samma runda på racern. Ungefär samma upplevd ansträngning (snittpuls i "zon 1", skiljde 1 slag mellan rundorna).

Hybrid: 23.2km/h
Racer: 27.8km/h

Skillnad alltså 20%, men egentligen går det nog inte att jämföra med anledning av vinden på första rundan... Gissar att jag kunnat köra runt 25km/h i snitt med hybriden under bättre vindförhållanden.

Pendlar också över Tranebergsbron men för pendling är det ju rätt meningslöst att mäta hastighet. Det beror ju så mycket på omgivande trafik, rödljus osv, förutsatt att man visar hänsyn mot sin omgivning.

tror också mer på typ 2,5 kmh skillnad, så länge hybriden är försedd med vettiga däck och utväxling.

alltså klart mindre än folk tror. det är t ex roligt att hänga med på klubbrundor med en brompton. är närmast helt misärfritt kan jag säga.
Kan man få se en bild på en brompton i le peloton? Vore legendariskt..

Jag har en sträcka på 4km kuperat som är lite av en transportsträcka. Kan ligga bekvämt på 30-32 med racern om vinden inte jävlas. MTB med pumpade däck börjar gå tungt vid 27. Sedan är jag inte något super-cyklist..

Vill du se vad du klarar så tänk på:
Däck, kläder, bra asfalt, rimligt varmt, vindstilla, gärna hög luftfuktighet, inte röra bromsen annat än i nödfall, frihjula så lite som möjligt och cykla så att du nästan kollapsar.

Jag cyklade en 77km runda på min hybrid för 2 veckor sedan i rejält blåsigt väder, igår gjorde jag samma runda på racern. Ungefär samma upplevd ansträngning (snittpuls i "zon 1", skiljde 1 slag mellan rundorna).

Hybrid: 23.2km/h
Racer: 27.8km/h

Skillnad alltså 20%, men egentligen går det nog inte att jämföra med anledning av vinden på första rundan... Gissar att jag kunnat köra runt 25km/h i snitt med hybriden under bättre vindförhållanden.

Pendlar också över Tranebergsbron men för pendling är det ju rätt meningslöst att mäta hastighet. Det beror ju så mycket på omgivande trafik, rödljus osv, förutsatt att man visar hänsyn mot sin omgivning.
Ja, vid pendling är så mkt annat som spelar in att det blir väldigt svårt att mäta. Även på en runda av landsvägskaraktär tror jag inte att det är helt enkelt att få till sjyssta jämförelser om man inte har tillgång till effektmätare och att dessa mäter effekt på vettigt och likartat sätt på de två cyklarna.

Kan man få se en bild på en brompton i le peloton? Vore legendariskt..

Jag har en sträcka på 4km kuperat som är lite av en transportsträcka. Kan ligga bekvämt på 30-32 med racern om vinden inte jävlas. MTB med pumpade däck börjar gå tungt vid 27. Sedan är jag inte något super-cyklist..

har ingen bild in aktion, men här är min tvåväxlade framför garaget. den är både hal och kul. har alltså kört hyggliga 34,5 i genomsnitt på en 45 km runda i en klunga på 6. var uppe och drog min beskärda del.

ingen idealisk eller allmänt rekommendabel cykel, men ett exempel på vad man kan uppnå med otippat minimalistiskt material med vettiga däck och utväxling. väger 9,3 kg med skärmar, pedaler och allt

inget för kuperad terräng dock, med sina två landsvägsväxlar.
.
6B79BCD2-F8BE-4DAB-9BE4-2EFC4D366F50.jpeg

Snittfartsjämförelser är som "hur långt är ett snöre".
Vill man mäta själv så dra upp en sträcka fri från korsningar mm och med vändpunkt vid säg 10km. Cykla fram och tillbaka och se vad du får för snitt. Detta snitt gäller sen för den dagen, dom väderförhållandena, den utrustningen, den cykeln, den sittpositionen etc.
Värde, efter att ha cyklat sträckan några gånger så har du bättre koll på snittet.

Att jämföra snitt pendlingsväg i storstäder, på cykelbanor är dålig vetenskap. Klubben SMACK kör ibland tempolopp ute på Arlanda test track. Där blir snittet roligare att jämföra.

Racer med 2X11, djupa hjul och snabba däck vs hybrid med breda däck och 7-vxl Nexus navväxel: typ 5-6 km/h
Racer med 2X11 och 25 mm snabba racerdäck vs hybrid med breda däck och 7-vxl Nexus navväxel: typ 4-5 km/h
Racer med 2X11 och 25 mm snabba racerdäck vs hybrid med kedjeväxlar med hyfsat smala däck: typ 2-3 km/h

Alt 2 har jag själv erfarenhet av då jag faktiskt tränade på min hybrid innan jag köpte "riktig" racer.

Racer med 2X11, djupa hjul och snabba däck vs hybrid med breda däck och 7-vxl Nexus navväxel: typ 5-6 km/h
Racer med 2X11 och 25 mm snabba racerdäck vs hybrid med breda däck och 7-vxl Nexus navväxel: typ 4-5 km/h
Racer med 2X11 och 25 mm snabba racerdäck vs hybrid med kedjeväxlar med hyfsat smala däck: typ 2-3 km/h

Alt 2 har jag själv erfarenhet av då jag faktiskt tränade på min hybrid innan jag köpte "riktig" racer.
Och om det blåst 10m/s motvind så hade avståndet varit större om positionen på racern varit rejsig.

Glöm inte placebo effekten av en ”snabb” racer. Jag pendlande i många år från förorten till Stockholm C med en hybrid. Snittade ca 24-25 km/h. Köpte en racer och fick många turer till jobbet runt 30-31 km/h de soliga sommardagar som racern användes. Det hade säkert gått att få bättre fart på hybriden också men det är roligare och lättare att cykla fort på en racer.

Samma effektuttag av kroppen bör dessutom ge högre fart på en racer än på en hybrid. Kanske inte i stan med rödlysen och fotgängare men iaf utanför tullarna.

Jag har svårt att se hur man gör 20 minuter per 10km i Stockholm som pendlare. Blir inte det ett jäkla hetsande mot andra cyklister och rödljuskörningar?

Det finns nog situationer där det kan gå men det kräver mycket av rutten, valet av tid samt tumme med Fru Fortuna vad gäller trafikljus. I normalfallet känns det svårt, i synnerhet om man ska in till city och har 10 km dit.

Det finns nog situationer där det kan gå men det kräver mycket av rutten, valet av tid samt tumme med Fru Fortuna vad gäller trafikljus. I normalfallet känns det svårt, i synnerhet om man ska in till city och har 10 km dit.
Klart det går, jag har tokkört Älta-Solna vid 23-tiden utan att ha stannat för ett enda rödljus eller ens satt ner foten. Men att cykla så på dagen är de att utsätta sig själv och andra för risker. Dessutom framstår man som en idiot i andras ögon, oavsett trafikslag.

Klart det går, jag har tokkört Älta-Solna vid 23-tiden utan att ha stannat för ett enda rödljus eller ens satt ner foten. Men att cykla så på dagen är de att utsätta sig själv och andra för risker. Dessutom framstår man som en idiot i andras ögon, oavsett trafikslag.
Jag har två gånger haft 30 km/h i rullsnitt på sträckan jobbet (inne i city) t.o.r. Båda gångerna in vid fyrasnåret på morgonen mitt i sommaren och hem ganska sent. Är nog 10 år sen eller mer så jag ska inte svära på att jag inte körde mot rött någonstans. Dock vet jag att jag vid det ena tillfället i alla fall hade vädligt flyt med trafikljusen på invägen.

Snackar man totalsnitt så har jag dock aldrig gjort det.

Och, jag håller med, att göra det i normaltrafik är inte rekommendabelt av flera skäl.

Jag började tidigt, passerade Hornstull samt Slussen med få medtrafikanter. Hemresan gick av naturliga skäl betydligt långsammare.

Tillbaka
Topp