Snitthastighet

När1

Ny medlem
Snitthastighet
Har börjat köra i skogen på mtb och tycker det är kanonkul, ligger på en snitthastighet ca. 18,50 körde en runda som bestod av 50% grus 40%skog 10% asfalt hamnade då på snittfart 22,60, är anmäld till cykelvasan som många säger är "ganska lätt" terräng.

Intresserad och höra ni som kört cykelvasan hur är er snittfart är där förhållande till andra lopp eller träningen i skogen?

Snitthastighet
Menar du allvar eller skojar du? Går väl inte att jämföra % av skog, % av grus och % av asfalt bara så där rakt av? Snackar du istället höjdmeter/km är det en annan femma..

Snitthastighet
Jag tror inte han/hon skojar.
Jag tror ts bor på Gotland.
Jag tror mig veta att höjdmeter är ett okänt begrepp på denna ö. (Snäckbacken undantagen möjligen :-))

Snitthastighet
Ber om ursäkt om jag ställde frågan fel, men om du vet hur snitthastigheten påverkas av höjdmeter/km så är jag tacksam för svar, skojar inte;)

Snitthastighet
Därför är Gotland ett "paradis" för cykelsemestrande barnfamiljer.
Synd bara att cykelbanor eller ens vägren >10cm är lika okända begrepp som höjdmeter på denna ö.
Men det är iof en helt annan ot- fråga.

Snitthastighet
En vild gissning så kördes 08XC när det begav sig, på 30 i snitt av vissa. (12 mil i skogarna Arlanda-Sthlm.)Delvis ganska trixig terräng men inte jättesvår
Jag har aldrig kört cv så kan inte jämföra.

Snitthastighet
När skrev:
-------------------------------------------------------
> Cyklar just nu i Stockholm och där finns det
> "några" backar, kul staine :(

Flåt då menade inte att vara taskig, lite "rolig" bara :(

Snitthastighet
staine skrev:
> När skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cyklar just nu i Stockholm och där finns det
> > "några" backar, kul staine :(
>
>
> Flåt då menade inte att vara taskig, lite
> "rolig" bara :(

På Gotland finns det osynliga backar. Jag har aldrig varit med om jävligare motvind än där.

Vad det gäller trådfrågan kan jag bara säga att det lättaste är att cykla med andra och se hur man står sig på samma "bana", farten är ganska ointressant.

Snitthastighet
tropfrog skrev:
> Om man snittar över 20 km/h på mtb är man
> antingen jäkligt grym cyklist eller så kör man
> för tråkig terräng.
> MVH
> Magnus

Jag gissar det senare. Det är ju ändå nästan dubbelt så fort som Leo och co brukar köra. Det krävs ju en jäkla kapacitet för att dubblera ett tempo snarare än att bara vara snabb.

Vad snittar proffsen på en riktigt knixig XC-bana förresten?

Senast ändrad:
Snitthastighet
Tacksam för alla inlägg, är gammal veterancyklist landsväg och har mycket erfarenhet där, men inte mycket när det gäller mtb i skog, så därför min nyfikenhet, bra poäng där Hasse#7,ror inte om "staine" kört i motvinden på Gotlan:)

Snitthastighet
staine skrev:
> Jag har kört så många mil motvind på Gotland
> (norra mest) så jag har tröttnat. Föredrar berg
> numera.
> Men lycka till på cv! :-)

Dessutom är staine lite som Pettson, man får klura lite på vad han menar så blir man inte sur sen.
Stämmer inte det Petts... staine?

Snitthastighet
Gillar nu att cykla i skogen, blir lite ledsen "staine" när du nedvärderar Gotland när det gäller cykling, känner Thomas "Gotland" Löfkvis som har varit e av Sveriges bästa cyklister och började sin karriär poå just Gotland.

Snitthastighet
Nedvärderingen gäller bara mig själv, personliga skäl, och bara lite, plus som jag skrev ovan att man lurar ut oskyldiga turister på bl.a. 152an , 90-väg och ingen vägren. Dom kunde för bövelen satsat på lite cykelbanor eller +ANNAT när dom nu prompt ska ha dit cyklar med 50- kilos släpkärror, ungar, hundar jag vet inte vad...
Man blir ju förbannad när man tänker på det.
Mvh
pettstaine.

Snitthastighet
Snittet vid Gömmaren brukar väl ligga runt 8 km/tim.

När det gäller CykelVasan så ligger målet ca 200 meter lägre än starten så i snitt går det lite nerför där.

Snitthastighet
Jag hamnade i en bra klunga på cv och hade ungefär samma snittfart på cv, som om jag kört landsvägen ensam med racer mellan sälen och Mora...

Snitthastighet
När jag pendlar ensam på min Mtb till jobbet så brukar jag snitta ca 25 km/h på asfalt. På vasan snittade jag 27.7 med kramp i nästan fyra mil, så det går fortare.

Snitthastighet
Jag har för mig att top-1000 på CV13 låg på ca 3.47h vilket kan vara en bra måttstock att sikta på.
Då får man ta i en del men det är ingen elitåkare somkrävs.

Snitthastighet
Man ska inte glömma att det oftast går fortare på tävlingar pga att många ligger på rulle och många av oss är också mer motiverade och vill ha en bra tid.

Snitthastighet
Miss Lycka skrev:
> På tävling är tiden och snittfarten
> ointressant. Det gäller att vara först i
> resultatlistan.

Vilken trist och kontraproduktiv inställning till sin egna prestation. Det betyder att du aldrig behöver sträva framåt mer än att vara preciiiis bättre än tvåan.
Om du kommer till en tävling där du på förhand vet att du är bättre än alla andra, ska du hålla igen då? Hur utvecklas man då?
Ponera att man tävlar på klubbnivå i en klubb med lågt motstånd. Då lär man få det riktigt trist när man kliver ut och ska jömföra sig med externt motstånd på högre nivå.

om det inte av praktiska eller taktiska skäl krävs att man håller igen så är allt annat än "ge järnet ända in i kaklet" det som gäller i min värld.
Och det räckte till landslaget i min dåvarande sport iaf.

Snitthastighet
greblleM skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På tävling är tiden och snittfarten
> > ointressant. Det gäller att vara först i
> > resultatlistan.
>
>
> Vilken trist och kontraproduktiv inställning till
> sin egna prestation. Det betyder att du aldrig
> behöver sträva framåt mer än att vara
> preciiiis bättre än tvåan.
> Om du kommer till en tävling där du på förhand
> vet att du är bättre än alla andra, ska du
> hålla igen då? Hur utvecklas man då?
> Ponera att man tävlar på klubbnivå i en klubb
> med lågt motstånd. Då lär man få det riktigt
> trist när man kliver ut och ska jömföra sig med
> externt motstånd på högre nivå.
>
> om det inte av praktiska eller taktiska skäl
> krävs att man håller igen så är allt annat än
> "ge järnet ända in i kaklet" det som gäller i
> min värld.
> Och det räckte till landslaget i min dåvarande
> sport iaf.

Skulle jag vinna ett OS-guld på en snitthastighet på 1 km/h så skulle jag vars sjukt mycket nöjdare än om jag kom på plats 10 med en snitthastighet på 100 km/h...

Snitthastighet
Miss Lycka skrev:
> Du tävlar inte i cykel?

Bara på vätternrundan, då jäklar tävlas det på blodigt allvar. Jag brukar vara först!...

Nej, jag tävlar inte i cykel, såvida man inte kallar motionsklass för tävling. Men det gör inte jag. Jag är sportskytt.

Tillbaka
Topp