Snö(g)loppet???

Snö(g)loppet???
Så det var inte en fördel att ha feta dubb däck istället för smala?
Och en mer tekninsk sittpositon (mtb är ju inte lika räjsigt som attt sitta på en cross)???

Jag bara undrar...

Snö(g)loppet???
Dan_dryer skrev:
-------------------------------------------------------
> Så det var inte en fördel att ha feta dubb däck
> istället för smala?
> Och en mer tekninsk sittpositon (mtb är ju inte
> lika räjsigt som attt sitta på en cross)???
>
> Jag bara undrar...

Det blir mer marktryck med smala däck. Kika på rallybilarna, de köra smaaala däck och fetdubbat för maxgrepp. Vet inte om det går att tillämpa på cyklar också men jag vet att jag haft grymt grepp när jag kört med crossen med rätt släta däck tillsammans med mtbare med klart fetare däck än jag..

Snö(g)loppet???
Smalare däck går bättre på ren is, det tyckte jag mig märka när jag denna vinter började köra med dubbad cross istället för dubbad MTB. Däremot är de smalare däcken betydligt mer svårkörda om det är lite spårigt, t.ex snö på isen

Snö(g)loppet???
Även FaluKuriren hade en bild:

846171.jpg

Artikel:
http://www.falukuriren.se/sport/artikel.asp?id=1491248#

Snö(g)loppet???
jomper skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Det blir mer marktryck med smala däck. Kika på
> rallybilarna, de köra smaaala däck och fetdubbat
> för maxgrepp. Vet inte om det går att tillämpa på
> cyklar också men jag vet att jag haft grymt grepp
> när jag kört med crossen med rätt släta däck
> tillsammans med mtbare med klart fetare däck än
> jag..

å andra sidan så snackar vi inte nå 1 mm dubbutstick :D breda däck planar väll lättare näre är halt i och för sig. men när det gäller mtb mot crossdäck och vanliga små dubb så är frågan om man inte får en fördel av att ha bredare däck o få i mer dubb.

Snö(g)loppet???
Japp, frågan lyder: Var det bättre med MTB-däck på Snögloppet eller var dubbade cross-däck det ultimata valet?

Ni som körde Cross respektive MTB vad var bra med era däck och vad var dåligt?

Snö(g)loppet???
Jag tycker det är klart lättare att köra med crossen genom modd, slask och nysnö än med MTBn som spårar och surfar uppepå snön. Nu pratar jag cykling på grusvägar och vägar när man har lite fart.

I skogen föredrar jag breda däck, helst med barnsligt lite luft och grovt mönster.

Snö(g)loppet???
Körde mitt engna snöglopp på lunchen idag.. :)

fork.jpg

Tänk om google video kunde ta och verifirera filmerna jag tog på starten av Snögloppet... :(

Snö(g)loppet???
Jag tog in på den spåriga isen på en mtb åkare.Och som jag tyckte hade en j-la rull på platten o asfalten.det var när det gick uppför som jag fick problem.
Så som jag såg det så berodde det mer på min vinter form än cykel.körde cross!

Bilagor

• snöloppet.2.jpg
    snöloppet.2.jpg
    68.5 KB · Besök: 45
  • snöloppet!.jpg
    snöloppet!.jpg
    82.5 KB · Besök: 31
Tillbaka
Topp