Snö och SPD

Octagon

Aktiv medlem
Snö och SPD
Testade rubricerad kombination i helgen, och det var inte kul alls. Den som tror att Dynafit kladdar igen ska testa SPD. Nu åker plattisarna på.

Hur gör andra happyiter? Tidigare har jag kört med plattisar, men det beror mest på att jag vill ha varma skor vilket mina cykelskor inte är. Visst skulle SPD fungera utmärkt om man bara körde vägar där man bara stannar för att man vill, eller vältrampade stigar där snön sitter fast. Men för stigcykling där man fastnar då och då eller landar i en buske efter drop från någon kul sten så sätter i alla fall jag ner fötterna oplanerat ganska ofta.

Vilken är din lösning?

Snö och SPD
Jag brukar hänga på plattpedaler när det blir snö eftersom jag hatar när det fryser igen hela tiden i mekanismen. Kombinationen snö och lera är inte optimal för en problemfri pedal.

Eftersom jag inte heller kör med dubbdäck kan det vara skönt att kunna snabbt sätta ner foten om däcken tappar greppet, vilket händer då och då när det gömmer sig isfläckar lite här och var. Plus att det är bra för tekniken att skippa SPD då och då.

Snö och SPD
Under -10 blir det plattisar, tyvärr, blir för kallt med SPD med de skor jag har. Nån gång blir det nog investera i ett par riktiga vinterskor för "SPD".

Snö och SPD
Skönt att höra. Plattisar på! Har ett par billiga gamla Wellgo BMX-korg pedaler som är riktigt bra och öppna till vintern, såna där aluminium-klossar med små piggar i gillar jag inte.

Snö och SPD
Helgen var en "perfect storm" för SPD-problem. Mycket snö, mycket vatten, minusgrader men ingen tjäle att tala om. Jag skulle tro att CB hade klarat lördagen, men allas Shimano var helt obrukbara.

Plattisar körde jag många vintrar men de kan också isa igen så man bara halkar runt. Fast det är ju lättare att hålla tårna varma i vanliga kängor förstås.

Snö och SPD
Jag bytte till Time pedaler just pågrund av alla problem med shimanos spd pedaler i just
snö och slask, som vi i göteborg får leva med halva året. Visst händer det att det är svårt
att klicka i men inte alls lika ofta som med shimano pedaler.

Snö och SPD
Det är alltid värst första vinterturen när det fortfarande ligger väta kvar i marken. När det blir torrare och kallare en tid så är det lugnt igen. Om man inte blir för frusen om tårna… Moe Joe körde med avisningsspray nån vinter, funkade toppen!

Snö och SPD
Var ute i nysnön i Göteborg idag och pedalerna var inga som helst problem. Det satte sig däremot lite i skorna men som Jenny säger, en liten spark så var problemet löst.

Snö och SPD
tmalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Time Atac är klart bättre än SPD map snö o
> lerrensning. Annars oxå faktiskt.
>
> /T

+1

/Hanson

Snö och SPD
wiknil skrev:
> Aldrig haft problem med SPD och snö. Bakväxeln
> däremot fryser...

+1

Tricket är att aldrig kliva ur.

Snö och SPD
Diogenes skrev
>
> Tricket är att aldrig kliva ur.

Jo, som skrevs i början av tråden, cyklar man på lätta stigar och vägar så uppkommer inte problemet. Eftersom man inte kliver ur.

Snö och SPD
Jag bar/föste cykel igår i skogen i 0,5 meter djup blötsnö med spd-skor på. Hade inga problem med snö som fastnade under skorna ... Väl ute i cyklebar terräng var det bara att sparka i pedalerna igen

Snö och SPD
Jag byter till wellgo-plattisar pga att jag inte haft råd/varit för låt för vinter spd. Ang bakväxeln så binder jag en uppklippt fryspåse runt bakväxeln och det eliminerar alla problem där bak så länge inte trissorna fryser fast ( dock är ju det snurrande i princip hela tiden).
:)

Bilagor

• 20121204_153155.jpg
    20121204_153155.jpg
    89.5 KB · Besök: 56
Snö och SPD
Robert skrev:
> Äggvispar äger (säger man så?)

+1, Time RXS suger ;)

willematthews: Vad har du för känslig bakväxeln egentligen? Så här såg min ut för ett par veckor sen och fungerade perfekt:
8236634653_b67639afdd_z.jpg

Snö och SPD
Haha! plastpåse över växeln! Ghetto!

cerro skrev:
> Time RXS suger ;)

Men det är nog inte så många som kör Times racerpedaler i skogen på vintern. ;)

"Skogspedalerna" heter ATAC och funkar bra i snö.

Snö och SPD
wiknil skrev:
> Aldrig haft problem med SPD och snö. Bakväxeln
> däremot fryser...

Nu är jag relativ färsk på vintercykling men känner också att frusen bakväxel är ett större problem. Gårdagens tur i snöslask resulterade i en lätt strulande bakväxel men trots flera stopp i slaskig snö så klickade skon lätt fast igen.

Körde med Time Attack tidigare när jag var som mest aktiv på MTB, men nu när jag bara har det som komplement till racern är det inte lika noga och då blev det SPD när jag köpte hojen. Time är klart bättre enligt min erfarenhet men nu cyklar jag så pass enkla turer att det inte är någon avgörande skillnad.

Tillbaka
Topp