Snygga Hojar!!

Snygga Hojar!!
Scapin Spirit R8:

IMG_8837.jpg ht=483

Snygga Hojar!!
Retroprojekt, Eastonram från sent 80-tal, en del Deore LX, en del Biltema (Tektro) men byter ut del för del (och blästrar/polerar svarta delar) så får vi se hur det blir till slut... Det är dock SJUKT styv & tajt ram jämfört med entusiast-XC-hojarna idag, t.ex. min polares Kona Caldera... Det här är ett helt annat djur, hehe... =D

Bilagor

• yellow_fever.jpg
    yellow_fever.jpg
    91.3 KB · Besök: 83
Snygga Hojar!!
@JonasW

Jo, men det blir ju snyggare så som den är monterad - även om den är tänkt att sättas åt andra hållet... Najs idé ändå, att göra en singlespeed-mtb på det sättet... Man skulle ju kunna ta en gammal ram och bygga om den, typ svetsa på vertikala dropouts, det är inte speciellt avancerat (eller dyrt - om man inte kan göra det själv)... =)

Snygga Hojar!!
Jonas W skrev:
-------------------------------------------------------
> Sitter inte den kedjespännaren fel? sånna
> fjäder spännare skall väll spänna neråt.

Kedjespännaren är en Surly Singleator och den levereras med två olika fjädrar så att man kan välja vilket håll den ska spänna kedjan åt. Genom att spänna kedjan uppåt (som på bilden) minskar man risken att kedjan hoppar av och dessutom får man fler kuggar i ingrepp som därmed förlänger livslängden på främst bakhjulets drev. Tyvärr gick fjädern nyligen sönder så numera spänns kedjespännaren med buntband mot kedjestaget.

Ett fetare däck fram har också monterats sedan bilden togs för att kompensera för den stela framgaffeln.

Snygga Hojar!!
Lite ot...

Felix, hur tycker du ergohandtagen funkar? Jag tycker inte jag hade riktigt grepp i skogen med mina, så farsan fick dom till sin hybrid istället.

Snygga Hojar!!
Transwave skrev:
> Denna är helt enkelt värd att ses i denna
> tråd!
>

Ooooh! Den hade jag gärna lagt rabarber på. Den ser så snabb ut att den nästan imploderar - stillastående.

Snygga Hojar!!
SebbeK skrev:
> Lite ot...
>
> Felix, hur tycker du ergohandtagen funkar? Jag
> tycker inte jag hade riktigt grepp i skogen med
> mina, så farsan fick dom till sin hybrid
> istället.

Jag är jättenöjd. Jag har dem på båda mina skogshojjar och upplever inget problem med greppet. Jag hade tidigare problem med att jag blev trött och fick kramp i lill- och ringfingret när det blev stökigt i skogen. Jag har ganska stora händer och trodde att det berodde på smala handtag. Med dessa kan jag hålla i ordentligt samtidigt som jag har ett finger på bromsen utan att blir trött. För er som inte vet vad vi snackar om så bifogar jag en länk. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=9686

Snygga Hojar!!
Farmfield skrev:
> Retroprojekt, Eastonram från sent 80-tal, en del
> Deore LX, en del Biltema (Tektro) men byter ut del
> för del (och blästrar/polerar svarta delar) så
> får vi se hur det blir till slut... Det är dock
> SJUKT styv & tajt ram jämfört med
> entusiast-XC-hojarna idag, t.ex. min polares Kona
> Caldera... Det här är ett helt annat djur,
> hehe... =D

Men för i helvete, det är ingen 80talare och jag är ledsen om jag sårar ditt ego, men inte fan hör den hemma i den här tråden. Gör om Gör rätt!

Kleinen har fel gaffel, skärpning.

Snygga Hojar!!
captain8track skrev:

> Kleinen har fel gaffel, skärpning.

Äh vadå, den cykeln var nog ta mig fan det snyggast jag sett på länge!

Snygga Hojar!!
captain8track skrev:
>
> Men för i helvete, det är ingen 80talare och jag
> är ledsen om jag sårar ditt ego, men inte fan
> hör den hemma i den här tråden. Gör om Gör
> rätt!
>

LOL

Andreas Nyberg (Active Prostuff, Gbg) plockade in dom här Easton-ramarna 1988-89 och sålde dom som sitt eget märke 'Tucker' - så visst f*n är det en 80-talare... Sen att den inte är 'komplett' är en annan femma, men XT-cantilevers och tumväxlare skall på inom kort och så även tidsenliga XT-vevar, fram- & bakväxel. Hjulen får bli ett par äldre Deore-nav + nya Mavicfälgar (om jag inte hittar nåt kul äldre med samma/liknande specar)...

Och huruvida den hör hemma i den här tråden är en smaksak - jag tycker dom gamla XC-hojarna är snyggare än dom nya, hehe... Men Klein'en är betydligt snyggare än min, hehe, det är det inget snack om...

Snygga Hojar!!
Jag gillar den första riktiga Specialized "FSR XC" designen, hade en 2000 FSR XC och saknar den..tror jag.. Långt ifrån plush men riktigt bra i hög fart över stöket.

sw_fsrxframe.jpg

Ned Overend är liksom med lite när man cyklar på en sån, en bra känsla :-)

overbike.jpg

Snygga Hojar!!
bortom12e skrev:
> Den här är ju vanvettigt fräsig.

Det där är min absoluta favorit, synd bara att den inte görs i min storlek och dessutom kostar en förmögenhet...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp