Snyggaste hjälmen för XC?

Peter A

Aktiv medlem
Hej,
det är dags att köpa ny hjälm. Är renodlad XC-cyklist. Vad är det som gäller då? Vad är snyggast och mest rätt? Förstår att det är upp till var och en vad som är snyggt (och vad som sitt bra), men vad ska man köpa för att vara "rätt"? :)
/Peter

Vilken hjälm som helst som passar din skalle och sitter bra på huvet är väl huvudsaken samt att den inte har en löjlig liten ful plastbit där fram.

Jag uppskattar att det i alla fall fanns två där ute som förstod att jag fattat att det handlar om tycke och smak, och att hjälmen ska sitta bra, men att jag ville veta vad "folk" tyckte var snyggt/rätt. Stort tack till er.
/Peter

Peter A sa:
Jag uppskattar att det i alla fall fanns två där ute som förstod att jag fattat att det handlar om tycke och smak, och att hjälmen ska sitta bra, men att jag ville veta vad "folk" tyckte var snyggt/rätt. Stort tack till er.
/Peter

Alltså, det enklaste är väl att kolla på världscupen och se vad de kör, för det är ju "rätt", och förmodligen mer rätt än på internet i Sverige.
Oftast används en high end landsvägskruka Sen är det bara att välja märke. S-works prevail 2, evade 2 (evade 2 körde ju gaze med), Lazer z1, Scott centric, poc octal (ersatt av ventral), giro aether/ synthe.

Ska jag namedroppa fler? Fredagstråd-varning ???.

Eller svaret som kanske avsågs var " jag använder X så den tycker jag". Prevail 2 är det för min del.

Nu börjar det lika något :) Tack!
Jo, kolla världscupen är en tanke som slagit mig men jag vill "av princip" in ha en Scott eller Specialized hjälm då jag inte kör Scott eller Specialized. Fel tänkt kommer folk tycka, men sådan är jag. :D
Är svag för POC i vanliga fall, men går inte igång på Octal. Tycker det blir lite väl "mycket" hjälm. Men Ventral kanske är lite mer slimmad? Dyra hjälmar dock...
Oakley Aro5 var ju ett intressant alternativ.
Giro-förslagen är ju alltid intressanta. Men Xeaon och Atmos låter "gamla". Ska kolla in aether/synthe.
Vad tycker ni om Sweet Protection Falconeer 2? Såg den i något Black Friday-mail...

Är det helt ute med skärm på hjälmen för xc? Är det för att alla nuförtiden kör så fort i skogen att luftmotståndet är viktigt?
Tycker det är skönt med mina gamla hjälm med skärm som skyddar mot sol ganska ofta och är inte helt bekväm med solglasögon när det är skugga av träden ibland och ibland inte

Jag har en Giro Synhte, tycker den är snygg

610OPDL-mtL._SL1000_.jpg

POC ventral spin upplever jag som mer slimmad än Octal med mips. Octal utan mips är oxå ok.

Ingen aning om Octal X är med eller utan mips. Men är den utan så skulle jag prova den iaf.

Passformen är f.ö. olika på Octal och Ventral så prova båda om du har möjlighet.

NickPick sa:
Peter A sa:
/Peter

Alltså, det enklaste är väl att kolla på världscupen och se vad de kör, för det är ju "rätt", och förmodligen mer rätt än på internet i Sverige.
Oftast används en high end landsvägskruka Sen är det bara att välja märke. S-works prevail 2, evade 2 (evade 2 körde ju gaze med), Lazer z1, Scott centric, poc octal (ersatt av ventral), giro aether/ synthe.

Ska jag namedroppa fler? Fredagstråd-varning ???.

Eller svaret som kanske avsågs var " jag använder X så den tycker jag". Prevail 2 är det för min del.

Varför titta på världscupen? Om du bryr dig om vad andra tycker om din hjälm är det bättre att titta vad man kör ute på stigerna. Jag har ingen bra koll på XC stigarna. I Hellas kör många POC, XC åkarna som man möter där kör ofta Specialized.

Jag kör Prevail 2 på lvgcykel, också för att jag tycker den är snyggt, men framförallt för att den sitter bra på min huvud med fyrkantig profil. Till XC kör jag Specialized S3, som jag tycker är ännu snyggare än Prevail 2, men är större.

poppig sa:
Är det helt ute med skärm på hjälmen för xc? Är det för att alla nuförtiden kör så fort i skogen att luftmotståndet är viktigt?
Tycker det är skönt med mina gamla hjälm med skärm som skyddar mot sol ganska ofta och är inte helt bekväm med solglasögon när det är skugga av träden ibland och ibland inte

Ett par Oakley prizm trail så är du i hamn. Mycket bra i skogen, för skydda ögonen känns väldigt viktigt.
Fungerar det bra för dig så kör, men det är oftare badbyxeligan som har skärm. De som kanske inte jagar tid på platten så att säga. Trailhjälmarna brukar ju gå ner längre i nacken också.

poppig sa:

Skärmen på XC hjälm är ofta för korta för att skydda mot solen. Jag använde skärmen inte innan jag flyttade till Sverige. I Sverige har man många smala stigar med överhängande träd och har märkt att man behöver skärmen för att inte få kvistarna i ansiktet.

ScottJohan sa:
Poc Omne Air Spin verkar annars vara mer ”slimmad” är Octal/Ventral.

Lite trevligare pris också.

Den är ganska snygg. Köpte en som pendlarhjälm men den var lite för rund för mitt ovala as till huvud...
Ventral ska ju vara 4 procent smalare än octal som jag har förstått det.
Passar inte den så köper jag prevail 2 nr 4 iordningen, för den har varit bäst hittils...

Kask Rex är den bästa jag haft så långt. Den har en skärm som är precis lagom stor, så den skyddar mot regn, sol och fartvind utan att vara otymplig, kan jag tycka.

frid!

Miracle sa:
Kask Rex är den bästa jag haft så långt. Den har en skärm som är precis lagom stor, så den skyddar mot regn, sol och fartvind utan att vara otymplig, kan jag tycka.

frid!

Ser inte den mer AM/freeride ut än en CX-kruka? Tänker framförallt på att den går ner i nacken..

Bilagor

• B580359D-BA21-45FA-9806-2DAFD6E023EC.jpeg
    B580359D-BA21-45FA-9806-2DAFD6E023EC.jpeg
    122.4 KB · Besök: 148
lindengbg sa:
Miracle sa:

frid!

Ser inte den mer AM/freeride ut än en CX-kruka? Tänker framförallt på att den går ner i nacken..

Ser mer ut som något man har när man skall in i ett hus och skjuta Saddam än ut på stig och grus med hojen. En liten skärm är väl fortfarande nice när man kör XC, så att man inte ser ut som en lvg:are som svängt fel och hamnat ute i spenaten?

NLC sa:
Stewe sa:
Jag har en Giro Synhte, tycker den är snygg

Du upplever inte den som lite väl varm/oventilerad? Jag har en för landsvägsåka men kör hellre med Atmos i skogen då jag inte får kylning av fartvinden där.

Jag kör synthe i skogen och har inte upplevt den varm. Däremot är jag såhär 3 år senare tveksam till hur skön jag tycker den är. Speciellt vägt mot priset.

Tillbaka
Topp