Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Berk

Aktiv medlem
Jo, det är en P&H Iona havskajak, mycket fint kajak.

Har ofta en liten kajakvagn med mig (det går att demontera hjulen) och kajaken rymmer mycket mer packning än en cykel så med tält, mycket mat/bränsle, fiskgrejer plus mycket mer är det härligt att paddla iväg för några dagar/vecko
Hade en kajak när jag var ung i Nederländerna, som du säger, mycket enklare att tar med tältningsgrejer. Paddla i Sverige, och kring Stockholm där jag bor, är mycket finare än i Nederländerna, men tyvärr har jag inte tillräckligt lediga timmar att lägga på en aktivitet till.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Kan rekommendera paddling runt Nynäshamn där jag bor om du skulle ha vägarna förbi, fantastiskt fin havsnära paddling både för dagsturer och längre för den hugade. Kan finnas både P&H och andra kajaker i olika storlekar att låna också, tyvärr är det sparlåga på paddling för både mig och min fru pga för många barn :)

Berk

Aktiv medlem
Tycker atr min son skulle tycke om paddling (har tycker om alla friluftsaktiviteter), men först måste han lära sig simma.
Det är nästan sportlov, då till fjällen för första turskidsåkning den här "vintern".

Yonna

Aktiv medlem
Kan rekommendera paddling runt Nynäshamn där jag bor om du skulle ha vägarna förbi, fantastiskt fin havsnära paddling både för dagsturer och längre för den hugade. Kan finnas både P&H och andra kajaker i olika storlekar att låna också, tyvärr är det sparlåga på paddling för både mig och min fru pga för många barn :)
Kul! P&H seakayaks är en av mina favorit kajaker. Jag ska säkert paddla där en gång, har aldrig varit där. :cool:

Jaja, jag förundras ju även över folk som skickar PM till folk de inte känner det första de gör på forumet. Känns lite fishy. Men jag är väl omodern av mig.
Har fått många vackra PM från medlemmar som aldrig postar här i forumet. De tackar för tråden, för bilderna, berättelser, tips, inspiration och att ni/jag delar vår erfarenhet. Har också fått några snälla inbjudningar att jag är alltid välkommen om jag skulle cykla förbi, att det väntar en varm dusch, säng och mat för mig. Härliga människor. Utan de skulle tråden (=Happy) inte vara samma för mig.

Jag måste cykla mer. Just nu köper jag mer saker än jag cyklar, och hittar bara på ursäkter. Dåligt! Kan du ge mig en digital spark i röven så jag kommer ut, Yonna?! :D
Sparar din pengar, hoppar på cykel och kör till solen Jingely. När du är halvvägs Portugal har du tappat ditt lata vinterfett plus mycket mer så livet känns mycket lättare och då dansar du happy på pedalerna tillbaka. 🚴‍♂️

Eller kanske en bättre idé; förmodligen är jag nånstans i mars i närheten av dig så då kan du får en riktig spark i röven och cyklar du med på bl.a Swedish Safari. Eller följer du senare med till Göteborg och tar vi färjan till Frederikshavn (Danmark) och cyklar vi längs kusten vidare till .. jo till solen. Jag kör på 100mm däck inte så snabbt som du så då får du många väntapauser och kan du ta tusentals vackra bilder och finns det mycket tid för att internetcykla os. Jag har då också Happyraft med mig så då kan du provpaddla och får du nya cykelidéer os. Kul plan va?

Förmodligen kommer du nu med hundra ursäkter och tvivel. Men tänkt på din bucket-list (har själv ingen bucket list men min bikeit-list är fortfarande några mil lång) och när du då ändå tvivlar: when in doubt, pedal it out!

TorakP

Medlem

Yonna

Aktiv medlem
Yonna. Jag undrar vad du äter på en dag när du är på lång cykeltur? Lagar du middag varje dag?
Det var tur att jag kollade nyss Happy, för vanligtvis får man ju väntar några dagar innan jag svarar.

Jag äter alltid enkelt mat. Kan ju alltid äta mig tjock och runt när jag är hem igen. Samma sak med tvätta kläder, duscha, titta på Netflix, internetcykla mm. Och allt smakar ju väldigt gott när man är ute. Ingen aning varför.

P1160668.jpg

Tog speciellt för dig en matbild och här är 'receptet':
Pasta (hade lite kvar från igår), köpte 8 fiskburgare för bara 25kr (jättebilligt), några små tomater och lite chilisås. Steka först två fiskburgare i lite olja, mixa ihop med pasta + såsen + tomater och ... färdigt! 😋 Och då är det sak att äta de resterande 6 fiskburgaren men jag har tur för det fryser så imorgon blir det förmodligen ris med fisk plus chilisås men utan tomater för de är nu slut.

P1160667.jpg

Ser inte så dåligt ut, eller?

fat*dirk

Medlem
Det var tur att jag kollade nyss Happy, för vanligtvis får man ju väntar några dagar innan jag svarar.

Jag äter alltid enkelt mat. Kan ju alltid äta mig tjock och runt när jag är hem igen. Samma sak med tvätta kläder, duscha, titta på Netflix, internetcykla mm. Och allt smakar ju väldigt gott när man är ute. Ingen aning varför.

Visa bilaga 403734

Tog speciellt för dig en matbild och här är 'receptet':
Pasta (hade lite kvar från igår), köpte 8 fiskburgare för bara 25kr (jättebilligt), några små tomater och lite chilisås. Steka först två fiskburgare i lite olja, mixa ihop med pasta + såsen + tomater och ... färdigt! 😋 Och då är det sak att äta de resterande 6 fiskburgaren men jag har tur för det fryser så imorgon blir det förmodligen ris med fisk plus chilisås men utan tomater för de är nu slut.

Visa bilaga 403735

Ser inte så dåligt ut, eller?
Haha, kul! Uppskattar verkligen att du berättar om dina äventyr, riktigt skoj läsning. Och alla dina bilder luktar äventyr! (y)

Yonna

Aktiv medlem
Haha, kul! Uppskattar verkligen att du berättar om dina äventyr, riktigt skoj läsning. Och alla dina bilder luktar äventyr! (y)
Tack för din entusiasm Dirk, kul att läsa. :)

P1160679.jpg

Efter maten var det dags för Seasick Steve's Whiskey Ballad, the happy golden drink.

P1160681.jpg

Fatbiken och jag är nu sex år tillsammans så det får jag fira förstås. 🥳 Beställde den i december men posten hade tappat paketet så efter många mejl och mycket telefonsnack (tyvärr var min svenska jättedåligt) skickade dem en Pugsley till och den kom slutet i februari'14. Konstigt förstås att posten kan tappa två månader en stor fatbike men okej, Sverige är ju ett stort land så att tappa nåt eller blir vilse är ju lätt hänt.
Så då började mitt fatbike-liv. Vet inte säkert om fatbiken gillar sitt liv med mig för han har det inte alls lätt men han är fortfarande i bra skick så han får ändå inte klaga. Och jag är bara glad, nöjd och mycket lyckligt med honom. 😍

P1160687.jpg

Black Velvet, en av min favorit whiskey. Farligt läcker. 🤪

Yonna

Aktiv medlem
ohh! det ser så otroligt härligt ut!! Längtar till den där säsongen nu.
Men det är ju NU, så hoppa på cykeln du Sambal!

P1160730.jpg

Vaknade i vindskyddet, kokar lite kaffe nu och väntar på solen. Härligt lugn. :)

Fatbike har fortfarande dubbdäck men det behövs inte här:

P1160753.jpg

Liiiiite löjligt med dubbdäck, framförallt den här Wrathlorde med 300 tjocka dubb:

P1160758.jpg

Bättre att ha hjälm mot isen:

P1160746.jpg

xyz-saft

Aktiv medlem
Fast bilder på övergivna hus är aldrig ointressant faktiskt, även om du troligtvis får se en hel del sånt på dina turer.

Yonna

Aktiv medlem
Fast bilder på övergivna hus är aldrig ointressant faktiskt, även om du troligtvis får se en hel del sånt på dina turer.
Jag älskar övergivna hus, gamla gårdar, gamla verktyg, fordon man hittar i skogen, gruvor, stenvalvbroar etc. Tidigare sjöng de av liv, men nu rymmer de ofta en tragisk historia och har de 'bara' ett kulturhistoriskt värde. Och de berättar en egen historia, Sveriges historia.
Jag har lärt mig mycket av landet och folket genom att fatcykla. Skulle aldrig har sett så mycket på en vanligt tourcykel, så jag känner mig rik med en tjockis och ett litet tält :)

kais01

Aktiv medlem
man kan i denna fantastiska tråd nu även få se hur stämningsfullt och mystiskt ford låter rostskyddsbehandla underdelen på sina bilar.

programmerad undergång.

Yonna

Aktiv medlem
man kan i denna fantastiska tråd nu även få se hur stämningsfullt och mystiskt ford låter rostskyddsbehandla underdelen på sina bilar.

programmerad undergång.
Haha!

Jag fotar ofta gamla bilar, men ännu bättre är att hitta en gammal bil och ett övergivet hus tillsammans:

11DSC05928.jpg

Tyvärr tog jag ofta bilder med fatbiken i närheten så den finns ofta tjock och stort med. Ångrar det nu men det är ju för sent, chansen att hitta bilarna tillbaka är ofta noll procent.

33424580081_44265d1549.jpg

T.ex den här bilden, utan cykel skulle den vara bättre.

11DSC05865.jpg

Eller den här bilden, fattar inte varför jag la fatbiken i bilden. Jävla dumt och inte alls vackert.
Jag kommer ihåg var det var men att cykla dit igen bara för att ta bilder igen .. näää, inte när det är 150 mil.

Så måste det ju vara, utan jävla cykel:

DSC05736.jpg

Eller den här, tur att cykeln inte är med på bilden:

DSC05671.jpg

Och så har jag tusentals mer gammal-bil-bilder :)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Ja, men är du fotograf eller tjockcykeläventyrare?! :P Jag kan känna samma sak när jag fotar, att många bilder säkert blivit finare utan cykeln, men å andra sidan så hade jag aldrig kommit ut om det inte vore för cykeln, så den förtjänar en plats i fotot. ;)

Yonna

Aktiv medlem
Ja, men är du fotograf eller tjockcykeläventyrare?! :P Jag kan känna samma sak när jag fotar, att många bilder säkert blivit finare utan cykeln, men å andra sidan så hade jag aldrig kommit ut om det inte vore för cykeln, så den förtjänar en plats i fotot. ;)
Jo, det är sant, jag är vem jag är, alltså en fatcyklist med en billig tryck-på-knappen-kamera. Men jag tror jag har ändrats lite, bara liiiiite men ändå nog att inse att en cykel på en bild kan vara för mycket (att jag vågar säga det på ett cykelforum).

Det går ju att ta en bild med och en utan cykel om man vill. ;)
Du är helt klart smartaste här! Då blir det ännu mer bilder i min bildsamlingsröra men då får man ju inte ville vara en tjockcyklistäventyrare. 🙃

Yonna

Aktiv medlem
Det är förresten inte lätt att fota i skogen. Ofta är allt grön, brun, mörkt med konstigt ljus. Här några av min favorit bil-i-skog-bilder. De är som sagt inte så bra lyckats men det behövs inte som fatcyklist ;)

DSC05676.jpg

33497067673_7677d24f0.jpg

Den här bilen har körförbud :)

DSC05799.jpg

DSC05911.jpg

Ibland hittar man en hög med bilar.

DSC05919.jpg

Eller tre styck på varandra.

DSC05939.jpg

Eller mysigt i en cirkel :)

Det är förresten inte lätt att fota i skogen. Ofta är allt grön, brun, mörkt med konstigt ljus. Här några av min favorit bil-i-skog-bilder. De är som sagt inte så bra lyckats men det behövs inte som fatcyklist ;)

Visa bilaga 404170

Visa bilaga 404171

Den här bilen har körförbud :)

Visa bilaga 404172

Visa bilaga 404174

Ibland hittar man en hög med bilar.

Visa bilaga 404176

Eller tre styck på varandra.

Visa bilaga 404177

Eller mysigt i en cirkel :)
En kut rygg = uttryck för en gammal Volvo pv, Har haft flera av dom även Volvo duetten "Roligare bilar förr och inte detta tjat om miljön,,,,

niner

Medlem
Fantastiskt fina bilbilder! Det är något sorgligt men också väldigt vackert med gamla bilar som långsamt försvinner in i naturen...
Tre PV i en stelnad dödsdans,,,

Lars.E

Aktiv medlem
Lite på två sätt angående cykeln.
Jag kan tycka att cykeln ändå är en viktig del av bilden då det trots allt är cyklingen jag är intresserad av. Att sedan packraften, alla bilar, broar, hus, djur, mat, och allt annat är det som förstärker äventyret med cykeln gör ju att det beskriver äventyret med cykeln.
Men jag kan helt klart förstå hur du menar och har själv haft liknande tankar om det lilla jag har lagt ut på min facebook.

Yonna

Aktiv medlem
Lite på två sätt angående cykeln.
Jag kan tycka att cykeln ändå är en viktig del av bilden då det trots allt är cyklingen jag är intresserad av. Att sedan packraften, alla bilar, broar, hus, djur, mat, och allt annat är det som förstärker äventyret med cykeln gör ju att det beskriver äventyret med cykeln.
Men jag kan helt klart förstå hur du menar och har själv haft liknande tankar om det lilla jag har lagt ut på min facebook.
Jepp, det är vad jag försökte tänka men kunde inte hitta orden. Om man vill beskriva cykeläventyr då behövs olika bilder, inte bara cykelbilder. Och en cykel i varje bild känns också lite som "kolla mig, jag kan cykla" och det känns dum. Tycker iaf jag (som kämpar fortfarande med det svenska språket)

En kut rygg = uttryck för en gammal Volvo pv, Har haft flera av dom även Volvo duetten "Roligare bilar förr och inte detta tjat om miljön,,,,
Har mer kutrygg och duett bilder, tror jag för jag vet inte säkert. Kanske de här:

DSC05775.jpg

DSC05726.jpg

DSC05730.jpg

DSC05912.jpg

Yonna

Aktiv medlem
Fantastiskt fina bilbilder! Det är något sorgligt men också väldigt vackert med gamla bilar som långsamt försvinner in i naturen...
Tre PV i en stelnad dödsdans,,,
Det var vackert sagt :)

Har som sagt mycket mer bilbilder. Här några bilar som man kan känna igen (jag menar typ/märket):

33443243024_3d36597031.jpg

DSC05881.jpg

DSC05697.jpg

Men ofta är det svårt att se vad för bil det var (för mig iaf):

DSC05729.jpg

DSC05732.jpg

weldion

Aktiv medlem
T.ex den här bilden, utan cykel skulle den vara bättre.

Visa bilaga 404128

Eller den här bilden, fattar inte varför jag la fatbiken i bilden. Jävla dumt och inte alls vackert.
Jag kommer ihåg var det var men att cykla dit igen bara för att ta bilder igen .. näää, inte när det är 150 mil.
Yonna: Gjorde ett litet försök att ta bort cykeln från bilden, så du inte behöver åka 150 mil för att ta en ny.
Hoppas det är OK!

5EBC7D1E-2FE6-49F0-AD6D-4FDE78355AA0.jpeg

Yonna

Aktiv medlem
Yonna: Gjorde ett litet försök att ta bort cykeln från bilden, så du inte behöver åka 150 mil för att ta en ny.
Hoppas det är OK!

Visa bilaga 404419
Wow, fantastisk! Du är helt fantastisk! Och snäll!
Vet inte hur du gjorde, men det ser helt naturligt ut, jag menar att det ses inte att det låg en stor svart fatbike vid tråden!
Ska posta den senare på Flickr, om jag får från dig. Men först försöka minska/anpassa färgen för bilden har för mycket färg (ser den nu i dator i stället i mobilen).
Tack du snälla Weldion, riktigt kul att du hjälpte! 😘

Yonna

Aktiv medlem
Riktigt vackra och intressanta bilder! Gör denna tråd ännu mer fantastisk. Tack för du delar med dig av detta Yonna!
Tack själv joakimwg, jag uppskattar verkligen fin respons! Ibland tvivlar jag om jag skulle posta nåt i den här tråden men när någon frågar nåt eller när jag får fin svar/respons då känner jag mig bra och säker igen. Jag är inte heller en like-button-människa men egentligen hjälper en tumme-upp, då vet jag att någon gillar min konstiga text eller bilder, och vågar jag fortsätta. Jo, lite konstigt att jag behöver det men så är det :)

kais01

Aktiv medlem
Hoppas det är OK!

Visa bilaga 404419
skrämmande bra weldion. fast just i det här fallet tycker jag som gammal fotograf att cykeln berättar en historia, och bilden trots att är bättre med än utan cykel.

för övrigt har det inte blivit lättare med nedladdning av bildtunga sidor efter nya happyversionen, och sj:s wifi som knappt är belastat denna del av dygnet fick kämpa ett par minuter.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer