Okej, ett försök igen .. :)
Så då, alltså och måååånga ord mer .. helt plötsligt paddlar man i norska fjordar. Superhäftigt och jag kom säkert några gånger tillbaka!
Allt i Norge är stort och det grymma landskapet med branta backar och klippor gör mig liten, jag försvinner helt och hållet med den lilla Happyraften och tjocka Pugsley. Men samtidigt växer jag och det känns gott, ger mersmak.
Att paddla in i en hamn mellan stora skepp, med bara en liten packraft och två tjocka hjul kändes ofta löjligt. Folk tittade förvirrad på mig men de gjorde också tumme-upp och vinkade glada. Och de ville gärna prata, bjuda på kaffe och ta bilder av Happyvikingskeppet :)
Landskapet är grymt, gråt, hårt, rå, vild och inte alls inbjudande så jag njuter av i fulla drag, härligt!
Det var ofta svårt att kliva på land.
Att hitta lämpliga tältplatser
Att trampa runt på en fattie när man glad vikar av vägen kan också vara jobbigt i Norge :)
Och jättesvårt att pusha cykeln när det finns ingen trail längre.
Bäst att ta med en grävmaskin :) Men upplevelser är tusentals gånger större och mycket mer värd än att cykla på asfaltvägar mellan tråkiga bilar. Allt blir mer, större, häftigare, vackrare ..
Färger tex, i ett rått och grått landskap är röd väldigt röd.
Och man blir jätteglad av färgglada däck :)
Det finns många fina små sandstränder, perfekt för en liten raft och tält. Bara att inte glömma att det finns tidvatten; stor skillnad mellan ebb och flod. Och tidvattenskraft kan vara stark och farligt.
Många tunnlar; ofta utan ljus, många km lång, dåliga vägar, uppuppuppförsbacke, kallt, ibland ishalkig, blött, farligt .. men jag älskade grottkänslan och framförallt att komma ut igen :)
Några tunnlar är mycket små, inte kul när det finns en lastbil med stora extraljus påslagen.
Försökte paddla utan fatbike men det var inte en smart idé: raften var för lätt och lyssnade dåligt på mig. Vind och vågar lekade med oss och jag var snart svettig och trött. Så jag paddlade tillbaka, hämtade fatbiken och det gick omedelbart mycket bättre.
Cyklade på sandstränder.
Lärde att sjöborrar gör ont när man står på dem.
Hittade många fina tältplatser ..
skeppsvrak ..
skeppmotorblock ..
på varje färja Happyraftens stora bror ..
och det finns mycket trafik med fyra ben isf fyra hjul.
Norska skog är inte alls samma som svenska skog och ..
... Norge har cykelställ för tjocka fatties! ?
Och nu har jag lagt max antal bilagor men är fortfarande i Norge och det är bara aug 2018 .. så då kommer del 4 eller 5 eller mer av årets översikt. Oj, det är alltså mycket jobb igen ;)