Okej, ett försök till, hoppas svarat vill skickas, Och förlåt att min svenska är mer än vanligt dåligt just nu, men jag är lite trött os.
Vill bara säga att jag får ofta frågan varför jag cyklar&tältar i skogen och sådana ställen, framförallt nu för det är ju kallt som fan och jobbigt i djup snö. Mitt svar 'jag älskar att cykla' förstår man inte för då tänker man på sol och lätt asfalt, inte på jobbiga stigar i snö och minusgrader.
Ibland försöker jag förklara att det finns olika cyklister; asfalt-vackertväder-tourcyklister och dem som söker mer competition som tex MTBers på små icke-cykelbara getstigar eller galna fatbikers som jag. Men jag saknar svenska ord, det är inte lätt att förklara känslor i ett främmande språk. Så jag har tyvärr inget bra svar.
Finns tex ett flamländska ord för galna cyklister, en flahute, vet INTE ordet på svenska, inte heller på engelska. Kanske ordet hardman/hårding, men det låter ändå inte samma. Kanske nån happyrider vet? Inte att jag är en riktig flahute, jag fuskar ofta (ingen som vet) men om jag vet svenska ordet är det lättare att uttrycka mig. Googlade snabbt ordet 'flahute' men hittade bara texter i mitt moderspråk (som ni förmodligen inte kan läsa) och några meningen på engelska.
. The type of rider who wins races where 125 riders start and one finishes—that’s a Flahute.
. A Flahute thinks the Tour de France is just a bunch of long training rides.
Och en flahute som sa: "So give me rain and snow instead of sunshine and dryness. I am so bored with the later. Anyone can handle them, there is nothing to be won from competing in them. But there is some kind of victory to be had in beating the elements. I reveille in it." (länken:
http://blog.oozy.ws/2005/11/24/flahute/ )
Det är lite samma varför jag cyklar; 'beating the elements' och bästa sättet är då att cykla i svenska vildmark :)
Men vad jag älskar mest är de otroligt fina människor jag träffas, utan dem skulle resorna inte vara samma, jag älskar dem med hel mitt hjärta. Ofta bor dem på ställen som ingen vill bo, mycket avlägsen, typ mitt i skogen, på en 50km återvändsgrusväg eller ensam på en liten ö.
Jag fick tex en matlåda nu, så snällt. Det spelar ingen roll vad finns i matlådan, inte alls viktigt. Varm och mätt blir jag varje gång jag ser eller tänker på den, härliga människor!
Jo nu kommer några tråkiga matlåda bilder, och då ser man att jag är inte alls en hård flahute, bara en mjuk fathute :)
För säkerhetskull har jag låst matlådan med ett spännband till ..
Kolla vad snyggt :)
Mycket snällt .. med den lilla blomma .. eller hur?
Finns en servett, fikabröd, kanelbulle, kokt egg ..
Efterrätt är svensk PLOPPPP
Och jag börjar med O'boy varm sjokladmjölk, härligt :)
Fick också vitamintabletter med de snälla orden 'Drick varje dag du lilla tjurskalle! (för jag är förkyld, min röst låter som en rostig rasp och huvudet känns som bomullsvadd). Mycket snällt matlådan som även en jättehård flahute inte kan tacka nej till :)