Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Okej, tror att länken funkar nu! Jag gjorde nåt helt dumt :)

Berk sa:
mb5 sa:
Angående pulka ... vet inte, men är det nåt som hindrar en att koppla en pulka bakom en fatbike?

Hade inte tänkt på detta. Det skulle funka. Jag koppla cykelvagn bakom en landvägscykel. Bakom min mountainbike i Hellasgården skulle inte funka, för att det är för tekniskt terräng, men i skogen i dinna bilder ser det ut som körbart. Om det finns snö blir det tyngre, för att vagn måste göra sina egen spår i snön. Samma sak gäller med pulka och turskidor, men där åker man inte så snabbt (förutom nedför).

Jag har försökt några gånger men har ännu inte hittat ett bra sätt. Svårt att bromsa, svänga runt os :)

Daniel Burton cyklade i 2014 till Sydpolen (först i världen) och han hade en pulka med sig:

Berk sa:
mb5 sa:
Angående pulka ... vet inte, men är det nåt som hindrar en att koppla en pulka bakom en fatbike?

Hade inte tänkt på detta. Det skulle funka. Jag koppla cykelvagn bakom en landvägscykel. Bakom min mountainbike i Hellasgården skulle inte funka, för att det är för tekniskt terräng, men i skogen i dinna bilder ser det ut som körbart. Om det finns snö blir det tyngre, för att vagn måste göra sina egen spår i snön. Samma sak gäller med pulka och turskidor, men där åker man inte så snabbt (förutom nedför).

Sommartid verkar det gå bra med kärra...

Bilagor

• bikebullbike1.jpg
    bikebullbike1.jpg
    122 KB · Besök: 97
  • aluminum-bike-hand-cart.jpg
    aluminum-bike-hand-cart.jpg
    122.8 KB · Besök: 109
mb5 sa:
Yonna sa:
Vad har du förresten för underrörväskan och på gaffeln?

Salsa Anything Bag på underröret och vänster sidan av gaffeln. Men inte att rekommendera för underröret. Det var tänkt som lämplig ställe för tunna grejer, som funkade OK i sig, men väskan tog lite för mycket stryk där (kvistar osv) och den är inte så tålig som den ser ut. Vad är det förresten för flaskan du brukar ha där i dina bilder? Klarar den sig utan problem? På höger sidan av gaffeln satt en plåttermos, vilken visade sig att vara mycket bra idé. Inte bara att man ha inga iskuber utan flytande dricka hela dagen, men även varm te ... vilken lyx. :)

Visste inte vad plåttermos var. Jag känner potatismos, rotmos, äpplemos, bananmos .. så undrade vilken frukt plåttermos kunde vara. Jo, svenska är inte lätt :)

På underröret har jag ofta en MSR bränsleflaskan i en flaskhållare som har en sida öppning. Hade först en vanligt flaskhållare men då behöves ett extra spännband annars var det risk att flaskan slog iväg på svårtcykelbara stigar os, såsom på Kungsleden.
Här en bild av flaskhållaren med spännbandet:

DSC052751024x683.jpg

Och här flaskhållaren med öppningen åt vänster:

P10707131024x705.jpg

Hade först också två Salsa AC (på varje sidan av gaffeln) men tycker att Blackburn cage är bättre. Inte så stort och jag har en extra vattenflaska på den, det går inte med den Salsa hållaren.

P10902441024x727.jpg

I vintern har jag på underröret ofta en väska som jag sydde själv, med plats för en tjock 1liter flaska och några små grejer. Bränsleflaskan finns då på gaffeln eller i ramväskan:

P10304861024x769.jpg

P10305881024x780.jpg

Väskan ser tjock ut med snö på den, så därför fick den en snygg älg. Jo, svårt att se men det är en älg:

P10307541024x740.jpg

Yonna sa:
På underröret har jag ofta en MSR bränsleflaskan i en flaskhållare som har en sida öppning.

Jo, den menade jag, tack. Undrar bara om det är bara mitt fel att det alltid finns några kvistar, stenar, fallna träd osv som bara väntar att slå i just den här delen av cykel eller om MSR flaskor (och dina älgväskan) är så stark att klara det. Jag har en Trangia plastbränsleflaska, men skulle aldrig tro att den överlever just där nere särskild lång ...

Smitty sa:
As promised earlier, here an impression of my bikepacking trip in August this year from Banff to Vancouver:
https://gopro.com/v/nrrk26Wrr96K1

I wish you all a happy and adventurous 2018 :-)
Maarten

Nice!! Thanks for sharing with all of us on Happy. Hope to see more pics and hear lots of new fatbike stories.Take care!

Your fatbike is a Surly like Yonnas? It looks bigger, which type is it? Thanks :-)

Happy New Ýear!

kais01 sa:
är inte den där platsen nedom underröret onödigt geggig??
Jo det är ju en fatbike, ibland är den smutsigt. Tur att jag är inte rädd för lite gegga :)
Men i ramväskan har jag alltid en liten petflaska med bränsle till och den flaskan änvänder jag dagligen, får ändå öppna ramväskan för där finns köksbrännare, kaffe, mugg os. Så underrörflaskan är egentligen reservbränsle, den tar jag bara för att fylla på petflaskan igen.

När jag bikeraftade i norr Norge smakade förresten allt lite salt: vattenflaskor, packraft, tält, kläder, mina händer, hud, hår .. Men det smakar mycket bättre än tex belgisk fårskit, holländsk bilavgas och danska sandkorn :)

mb5 sa:
Yonna sa:
På underröret har jag ofta en MSR bränsleflaskan i en flaskhållare som har en sida öppning.

Jo, den menade jag, tack. Undrar bara om det är bara mitt fel att det alltid finns några kvistar, stenar, fallna träd osv som bara väntar att slå i just den här delen av cykel eller om MSR flaskor (och dina älgväskan) är så stark att klara det. Jag har en Trangia plastbränsleflaska, men skulle aldrig tro att den överlever just där nere särskild lång ...
MSR bränsleflaskan är i ett enda stycke aluminum så inga skarvar som kan börja läcka efter sten/trädattacker. Har den nu några år och den har bara fått många ärr men det är ju helt okej. Hellre en skrynklig själ än ett slätstruket liv, eller säger man inte så om en vattenflaska?

Älgväskan är hittills bara i vintern på underröret, så den får inte så mycket stryk (snö är ju mjuk) och när jag lyfter cykel över träd os, jo då får jag akta väskan. Men äsch, kan ju alltid sy en ny, det kostar ingenting, bara lite fantasi.
Flaskan i väskan är en Nalgene, extremt tåligt och klarar temp från -40 till +100°C. Den har också stor öppning och läcksäker skruvkork, viktig när man vintertältar (man smältar snö/is i flaskan) eller när man vill sova mysigt tillsammans med flaskan. Har fått några gånger läckande flaskor i sovsäcken, mycket hemskt när det är minus jättekallt :(

Och vanliga petflaskor tål inte varmvatten när det är minuskallt, då ser dem ut som trötna gamla gubbar som fryser ihjäl:

P132461024x768.jpg

Yonna sa:
Och vanliga petflaskor tål inte varmvatten när det är minuskallt, då ser dem ut som trötna gamla gubbar som fryser ihjäl:

[ bild ]

Vackert bild Yonna!

När får vi dina bästa fatbike o packraft bilder 2018?? Yonnas Äventyr Bildöversikt 2018!
Härliga bilder o mycket inspiration :-)

Yonna sa:
Hej, jag är ny här. Heter Yonna, är en tjej med en fatbike (Pugsley), ett tält, inga pengar och jag är entusiastisk och kan cykla. Och simma. :)

Jag tänker cykla Varjagerna's Vägen (Vikings Trade Route) från Sverige till Svarta Havet. Det en färdled som följer östeuropas vattenvägar såsom den 230mil långa älven Dnepr. Och då jag inte är helt galen vill jag ta med en packraft så det blir ett lat nedströms bikeraftäventyr. ;) Men att resa i Ukraina är inte smart just nu så jag bara drömmar, men när landets situation är bättre: finns där nån som har lust att följa med? Vore kul att träffas en galen fatbiker som jag (äntligen!). Om vi cyklar tillbaka är det bara 1000 mil och mycket mer. :)

För att komma i rätt stämning vill jag bikerafting Klarälven från början till slut, den är bara 460km lång. Älven börjar som en bäck i Härjedalen, flyter i sjön Rogen, sedan söderut i Norge, norra Värmland och då i Vänern. Riktig kul tur tycker jag. Nån vill följa med?

Hoppas vi kan träffas tidigare, till.ex nästa vecka för då ska jag cykla/tälta i norra Värmland: Glaskogen, Båstnäs (bilkyrkogård) och kanske Finnskogsleden, en 24mil vandringsled som korsar gränsen Norge och Sverige. Eller i april/maj då vill jag cykla Kattgattleden på racer, från Göteborg till Malmö och då tillbaka till Örebro. Nordkalottleden, Padjelantaleden eller nån annan pervers cykeltur drömmer jag också om så om du har nån annan kul förslag, gärna! Kungsleden har jag cyklat men vill alltid cykla igen. :)

En sak till; när jag är glad, trött, arg, ledsen, hungrig, kallt, förvirrad och huvudet är fullt av skitsaker eller feminina hormoner då talar jag en hemsk mix av svenska, engelska och holländska. :)

Några pics för I love my bike och för att berätta lite mer om fatbikes hårda liv ;)

Nu får ju någon semigalen svensk cyklist steppa up; Yonna måste få sällskap på östliga äventyr…:)

leffe81 sa:
Vackert bild Yonna!

När får vi dina bästa fatbike o packraft bilder 2018?? Yonnas Äventyr Bildöversikt 2018!
Åj, mina favoritbilder från 2018? Jag är inte så bra med mina tusentals bilder, det är ett högt digiberg med många branta backar, svårt att komma upp och ännu svårare att hitta vad jag letar efter. Och det väntar fortfarande några wip-albumer på Flickr (work in progress) på mig .. alltså jobbigt jobb.
Men ska försöka ordna lite bilder av året 2018, förmodligen postar jag då 365 eller mer bilder för jag kan ju aldrig välja. Det är också röda dagar just nu så mycket jobb för en vikarie så vet inte om jag orkar efter några 14timmarspass men ska iaf försöka :)

Tack Leffe, för din entusiasm!

WSMC sa:
Nu får ju någon semigalen svensk cyklist steppa up; Yonna måste få sällskap på östliga äventyr…:)
Haha, jo det tycker jag också! Tack :)
Roligt att läsa mitt första inlägg igen, jag var så osäkert :)

Det finns mycket trevligt folk här på Happy och jag har fått några roliga inbjudningar/förslag os men tyvärr ville de flesta mer än bara cykla så jag tackade varje gång nej. Jag är inte alls intresserad av kärlekförhållanden; billig och snabb sex; idiota stalkers som tror jag är mycket intressant och sura svartsjuka gubbar som tycker att jag flörtar för mycket på Happy och är 'för fri och vild i livet' (whateverthatmaybe). Vad jag söker är mycket enklare: bara trevligt pedalpaddlepush sällskap.
Men kanske är det jag som är felet, kanske är jag för konstigt för en svensk, har för stort frihetskänsla och inte-kvinnliga sysselsättningar såsom Golfkärlek, fatbikeporr och älgracing. Så ingen vågar eller vill. Det är alltså vad jag tror just nu; jag är för annorlunda/konstigt för svenska cyklister. Så ska försöka på ett utländsk cykelforum nu, man vet ju aldrig om man inte vågar :)

Lars.E sa:
WSMC sa:

Som tråden utvecklat sig så är väl risken stor att det lika gärna kan bli en galen semisvensk som blir sällskap :)
Hmmm, den här meningen förstår jag inte så bra, vadå 'som tråden utvecklat sig' och 'semisvensk som blir sällskap'? Har jag missat nåt?

Yonna sa:
Lars.E sa:
WSMC sa:

Som tråden utvecklat sig så är väl risken stor att det lika gärna kan bli en galen semisvensk som blir sällskap :)
Hmmm, den här meningen förstår jag inte så bra, vadå 'som tråden utvecklat sig' och 'semisvensk som blir sällskap'? Har jag missat nåt?

Samesvensk? Renhållningsarbetare?

leffe81 sa:

Okej då, ska bomba tråden med tusentals 2018 bilder. Förmodligen har jag några av bilderna postat tidigare, men det är inte lätt att komma ihåg. Då skickades dem tillsammans med en av mina konstiga live-reportager och att komma ihåg vad/var/när/varför jag skickade då får jag läsa tråden igen. Jösses >2000 inlägg .. nääääh det är för mycket begärt.

2018 började med att ni Happy gav mig Happyraften; den underbara gröna vildvatten båten! Love at first sight! ?
Men det var snö, is och minusgrader så jag fick vänta till våren. Så vad gör man då?

P132411024x683.jpg

Japp, fatbiking ..

P132421024x768.jpg

.. med feta dubbdäck.

Cyklade bl.annat två gånger till och från Stockholm (mycket tråkigt att göra), till Sveg, Sälen, Örebro, Tividen och trampade Siljans vandringsled runt. Det sista var liiite svårt mitt i vintern men jättevackert.

P132431024x768.jpg

Tältade i djup snö.

P13243A1024x768.jpg

Bodde i många vindskydd (okej det här är ingen vinterbild, men den är ändå 2018)

P132441024x711.jpg

Hittade IntoTheWildBussen

P13244A1024x768.jpg

När det var en hungrig räv, grävling, troll och annat skogsväsen fick fatbiken bo i tältet eller vindskyddet. Trygg mot vassa tänder som biter cykelväskor sönder.

P132451024x768.jpg

Lärde mig att en brännare sjunker snabbt och djupt bort i snön, samma sak med varma kaffemuggar ..

P132461024x768.jpg

.. och att en pet-flaska får en gammalgubbe-hållning när man håller i hett vatten ..

P13246A1024x768.jpg

.. så efter några smarta Happytips köpte jag en Nalgene vattenflaska ..

P132471024x768.jpg

.. gjorde själv en hajkbricka och drack whiskey isf vatten, så livet kändes mycket bättre :)

P13249800x600.jpg

Tjuvade en gammal yxa som räddade några gånger mitt liv.

Träffade mycket fint folk, fick många varma bo-i-vår-stuga-inbjudningar, kaffe, fikabullar, farvälkramar och årets-tips som var samma tips som ifjol, nämligen 'Du behöver en kille'. Men tipset struntade jag i och trampade glad vidare.
Fick också några små presenter som värmde mitt hjärta, som den här kortet:

P132501024x768.jpg

Och eftersom höga cykelskor är ett måste för en fatbiker ..

P13251A1024x768.jpg

.. skänkte happys snälla Göran Mamme1 mig vattentäta och slitstarka damasker/gaiters ..

P13251B1024x768.jpg

.. så jag fick torra och varma fötter igen :)

P13251C1024x768.jpg

Tack igen Göran :)

P132521024x768.jpg

Och när isen långsamt förvandlades till vatten igen ..

P132531024x768.jpg

.. var det äntligen Happyeverafter dags! Jag hoppade i båten och paddlade iväg :)

1P10404671024x768.jpg

Fatbiken fick en grön kompis och de passade utmärkt ihop.

2P10402631024x768.jpg

Ofta var vattnet fortfarande is.

2aP10407411024x768.jpg

Eller det fanns några träd i vattnet, vinters offer.

3aP10408051024x768.jpg

3P10407801024x768.jpg

Jobbigt att komma förbi. Jag var alltid blött, kallt, smutsigt, luktade riktigriktigt illa men vafan vad var det vackert och häftigt. Jag skrattade och svor i samma minut, härligt början av våren. Det krävs bara en stor dos galenskap och framförallt galen uthållighet. Och en bra raft och fatbike :) Tack Happy!

4P10408271024x760.jpg

Snart var det vår, så första lunchen utan handskar, härligt!

5P10401321024x768.jpg

Att försöka ta en påsk-bild för Happy var inte så lätt mennnn .. det lyckades :)

6P10401471024x768.jpg

Efter en race med en sur älg fick jag en handmålad mugg, som en trophy cup, trots att älgen vann :)

Oops, det går bara att skicka 25 bilder på en gång. Men är bara i början av våren, så då får jag skicka 25bilder till. Kanske det räcker till sommar'18 :)

Okej, några bilder av året 2018 till :)

6AP10509441024x768.jpg

Vår i vackra Sverige.

P10506671024x768.jpg

Allt är grön igen, härligt.

Bikeraftade bl.a Nittälven, Svartå, Svartälven, Arbogaån, Järleån och många stora och små sjöar och pyttesmå åar.

8P10502901024x768.jpg

Tog ibland min vanliga touringcykel isf den tjockis.

8P10505061024x649.jpg

Men trots alla grejer kändes det naken och tråkigt ..

9P10406941024x768.jpg

.. utan feta däck.

12bP10504011024x726.jpg

Våren kom med mycket smältvatten, ibland för mycket.

12cP10502011024x768.jpg

Några vindskydd kunde bara nås med en packraft.

12P10600661024x768.jpg

Men snart var det mycket varmt och vattennivån sjönk.

13aP10909321024x768.jpg

Och sjönk ännu mer ..

13bcP10909031024x768.jpg

.. och ännu mer. Det var en jättetorrt vår och sommar.

14P10607651024x768.jpg

Fatbiken fick ett bakhjul som framhjul.

15AP10707071024x768.jpg

Bakhjulet fick en Surly Tuggnut ölöppnare.

15BP10707071024x683.jpg

Den non-offset gaffeln bytte jag till en ..

15CP10608481024x797.jpg

.. offset-gaffel och då ..

15DP10608011024x814.jpg

.. transformerades Pugsleyn till en 11speed plus en dingle fixiefattie. Härligt och framförallt jätteroligt.

Körde på racern några långa turer, tex till Oslo men tyckte inte längre att det var kul att göra. Asfalt, bilar, städer .. usch, tråkigt som fan.

15EP10602731024x768.jpg

Gjorde också några bikeraftturer med racern men trots racers fina tempostyre ..

15FP10602811024x768.jpg

.. sexy sadel

15GP10602951024x768.jpg

.. och varma sommardagar, kändes det inte samma som med en tjockis.

Så bestämde att bikerafta sveriges fjällkedja som är ca 200mil lång och hoppade på fatbiken igen.

15P10701011024x768.jpg

Försökte också hålla liv i den här tråden men det är inte så lätt som man tror. Tre smartphones: en har kraschat, en har trasigt batteri och nr 3 har ingen nätverk. Jo, livet kan vara svårt för nån som försöker vara cooool.

15P10606151024x768.jpg

Även mina skor orkade inte längre värmen så jag uppfann den snygga Salsa-skor.

16aIMG_00621024x768.jpg

Många skogsdjur dog också, jag hittade många död på vägar eller i skogen; brist på vatten&mat och värmen gjorde snart slut på dem stackare.

Och Sverige började brinna; skog efter skog. Fruktansvärt hemskt.

16bP10700681024x768.jpg

Att paddla, cykla och tälta i skogen var för farligt, jag visste inte var det brann och skulle brinna, ingen som visste. Det luktade rök överallt i skogen, det var eldningsförbud i hela Sverige, det var ingen dricksvatten och bl.a Dalarna och Jämtland brann som en fackla så jag cyklade tillbaka. Det var vansinnigt att cykla medan landet brann.

Så då var det dags för en annan fatraftplan; till norr Norge. Högt upp i Norge, Finland och Sverige var det inte så farligt torrt och varmt, och jag hade ju aldrig packraftat i saltvatten och norska fjordar så DET skulle vara kul. Fick sjuts längs östkusten och då var det bara ca 500mil innan jag var hem igen :)

sikarta585x593.jpg

17P10802231024x768.jpg

Hade mycket grejer med mig (båt, paddel, flytväst, tältgrejer, vatten, bränsle, mat osv), ville inte cykla på fjäll och jobbiga stigar så fatbiken fick sin pakethållare och små 14liter sidoväskor. Så ingen bikepacking och det kändes lite konstigt för mig. Var ibland också tung i brant Norge, och i fjällen för det försökte jag förstås ändå :)

18P10905151024x768.jpg

Bilder av Norge och i hösten osv kommer kanske imorgon, om jag orkar efter en lång jobbdag :)

Tack! Mycket inspirerande, som alltid!

Har två små frågor:

Hur undvika du faran av forsar? Dom står väl inte på kartan.

Har du inte haft problem med bäveraktiteten? Jag åka gärna (skate)skidor från sjö till sjö i Nationalparken Tyresta och på smalaste delarna har bäver fällt många träd. Där måste man tar av skidorna och klättra lite.
PS Skulle gärna ser en bäver. Har sett hundrade fällda träd och flera bäverdamm, men aldrig en bäver.

Berk sa:
Tack! Mycket inspirerande, som alltid!

Har två små frågor:

Hur undvika du faran av forsar? Dom står väl inte på kartan.

Har du inte haft problem med bäveraktiteten? Jag åka gärna (skate)skidor från sjö till sjö i Nationalparken Tyresta och på smalaste delarna har bäver fällt många träd. Där måste man tar av skidorna och klättra lite.
PS Skulle gärna ser en bäver. Har sett hundrade fällda träd och flera bäverdamm, men aldrig en bäver.

Tack, alltid fint att läsa respons! Då får man motivation att skicka mer inspiration :)

Angående forsar. Jag googlar först info efter kanotleder/älvar os innan jag cyklar iväg. Då hittar man mycket info om forsar, vindskydd, rastplatser, tältmöjligheter etc. Här tex Svartälven kanot info: https://www.regionorebrolan.se/File... friluftsliv/Dokument/Svartälven_norra_sv.pdf
Har också några jättebra offline kartappar i mobilen med strömningsriktningar, forsar etc. Har de också från Norge med vattendjup i fjordar os, mycket fint.

Om plötsligt planen/cykeltur ändrar sig (pga skitväder, skogsbrand etc) och jag vill paddla nånstans annars då försöker jag googla info på min mobil, men det går bara om det finns nätverk, fulladdat batteri os och det är inte alltid så lätt i skogen. Så då kollar jag på kartappar och lyssnar noga när jag paddlar, forsar hör man ju. Men när det är mörkt kan det vara hemskt. Hände några gånger att det fanns ingen bra tältplats eller att jag inte kunde komma på land, så jag paddlade med pannlampa på. Men jösses, det var svårt. Det var mycket dimmigt och det snöade lite så då reflekterades pannlampas ljus tillbaka och såg jag ingenting. Och när det är mörkt hör man ljud bättre och då kan en levande älv vara mycket skrämmande. Man vet ju inte om ljudet är början av en fors eller att det är bara vatten som rinner glatt över stora sten eller fallna träd. Finns också stora vattenfåglar som helt plötsligt börja skrika och fladdra upp ut vattnet (då får man en nästan-hjärtattack) och bävrar som tycker det är roligt att skrämma mig genom att hoppa med ett stort plask i vattnet precis bredvid Happyraften. Eller plötsligt slår med svansen hårt på vattnet, jävlaskrämmande när man paddlar nervspänd i mörkt vildmarken :)

Och jag håller med med din bäverupplevelse; bävrar kan vara jobbigt ja. Och farligt när dem hugger ned ett träd i närheten av tältet. Har haft en gång att jag hörde mitt i natten konstiga ljud. Det var på en pyttelite ö mitt i vildmarken så det kunde aldrig vara nån sur älg eller ett annat inte-så-roligt-djur så jag vände mig om i sovsäcken och struntade i ljudet. Men på morgonen såg jag att en bäver hade haft ett huggparty men att det lyckligtvis inte hade lyckats för trädet lutade mot andra träd och kunde därför inte ramla på marken. Och därför inte heller på mitt tält och mitt huvud. Tur ja :)

Tog en bild av bävers huggparty, det är inte så stort träd men om den ramlar på ditt tält då är du ändå inte riktigt glad ..

P11001811024x768.jpg

Har sett många bävrar men det är svårt att fota dem, ska kolla senare om jag hittar några bäverbilder men tror inte dem har lyckats. Ofta simmar dem till mig, då slutar jag paddla, letar efter kameran och just när jag klickar på knappen då slår dem hårt med svansen på vattnet och dyker dem ner. För att komma fram igen på ett helt annat ställe och då börjar leken igen. Helt fantastisk tycker jag.
Har också tältat i närheten av stora bäverboar och då simmar dem förbi och kolla nyfiken på mig. Och har sett några gånger bäverspår runtom Happyraften på mjuka sandstränder os. Underbara djur; de bor i vattnet, liknar lite på hundar, deras svans är täckt av fjäll och de fäller ett 40cm tjock träd på bara några timmar.

Ska försöka skicka några 2018 bilder till nu, imorgon är det ju 2019 så då är åretss bildöversikt för sent. Hoppas jag hinner, det känns som en tävling mot tiden :)

Men Bävrar är ett elände ! Dom kan väl kapa sina träd någonstans där dom inte blockerar stackars packrafters !
Annars måste man ju försöka klättra över utan att ramla i -
.
br53.jpg

Eller trixa sig under -
.
br54.jpg

Eller ta sig iland och dra raften genom skogen -
.
br55.jpg

Bävrar ställer helt klart till det för markägare och cyklister mm. Men för det biologiska mångfalden är bävern ett bra djur.

Bävrar är ganska lätta djur att spana på om man har tålamod. Hittar man ett ställe där de är aktiva med färska spår av fällda och halv-gnagade träd så brukar man kunna hitta en hydda i närheten. Hittar man hyddan så kan man leta efter en bra utsiktsplats där man ser vattnet i hyddans närhet och området de fäller träd i. Sedan är det bara att ladda med mycket fika för att orka sitta länge nog lite lagom gömd på sin utsiktsplats.
Skymning och även gryning brukar vara bra spaningstider, men i vissa områden är det även mycket aktivitet på dagen.

Ån ca: 1 km nedanför mitt hem passerar genom ett område med en del industrifastigheter och vägar som det är en hel del rörelse runt. Bävrarna gillar ändå området då det är en fin å med en hel del slyiga skogspartier och dyig mark runt den. I detta område är bävrarna vana att det bullrar, låter och är mycket som händer runt ån, så de är ganska lätt att smyga sig dit utan att de blir skrämda, men när de väl upptäcker att man befinner sig några meter ifrån dem så blir det en rejäl plask i vattnet, sedan ser man dem inte mer på en lång stund.
Jag vet dock inte om det är någon bäverfamilj som är verksam där för tillfället då de kommit och gått under åren.

leffe81 sa:
Fantastiska bilder o berättelser Yonna! Love your 2018 bildkommentarer :-)
thanx :)

TorakP sa:
TorakP sa:
Aron sa:
Dags att summera det cykelår som gått .... vi vill gärna ta del av dina cykeläventyr .... dela dina bästa cykelbilder på Happy ...

Vår happy live-reporter Yonna! :D

Yonna glöm inte 2018 tävlinegn!!
Vadå cykeläventyrbildtävling? Jo, jag följer inte så bra Happys trådar, dem går för snabbt för mig och när jag äntligen vill svara en tråd (när det finns nätverk os) då är det jävla svårt att hitta den tillbaka, det är ju ett hopplösst ej-kategoriserat forum; bra för internetcyklister som har koll och tid på allt men inte för vilsna fatrafters. Bra ursäkt, eller hur ;)
Men ska söka efter tråden, alltid kul att se äventyrbilder!

Mennnnn .. (nu kommer plötsligt tvivel och tvekan) .. har jag inte skickat nog bilder i året? Tror inte att det finns någon som har skickats mer än jag, jättepinsamt. Och bilderna är ju inte heller så intressant, mestadels tjocka däck på en grön liten båt os. Så vet inte om jag är rätt person för en bildtävling. Men ska kolla tråden för det är ju alltid kul :)

Yonna, du har årets mest inspirerande tråd :-)
Posta dina finaste cykelbilder, tävlingen stänger vid midnatt nyårsafton. DET ÄR NU!

Berk sa:
Tack, ska kolla tråden!

Berk sa:
Tycker att dina foto är (mycket) mer inspirerande en alla som finns nu i tråden, men happyraften är en stor faktor i detta, så vet inte om det hjälper till "cykel"året.

Hmm, men det är ju bikerafting (eller om man vill: cykelpaddling för svenskar älskar ju språket), så det är visst cykeläventyrliga bilder, eller hur? Och, inte oviktigt, det behöves förstås också bikeraftbilder, det är ju jättegammaldags med bara mtb och lvg på Happy. Så ska hoppa in i tråden och posta några bikeraftbilder, om jag vågar. Vet bara inte vilka :)

Men först några 2018 bilder här, har ju lovat årets-översikt och är nu bara i Norge så får posta snabbt som fan mer bilder annars är det 2019 ;)

leffe81 sa:
Posta dina finaste cykelbilder, tävlingen stänger vid midnatt nyårsafton. DET ÄR NU!
Jo tack! Men vafan, så lätt är det inte .. jag vet ju inte vilken bild!

Yonna sa:
leffe81 sa:
Jo tack! Men vafan, så lätt är det inte .. jag vet ju inte vilken bild!

Jeg hjælper dig :D

bild 1 og 2, intothewildbussen,gammalgubbflaska, pettson,luch utan handsker, happy påsk, hjul+tält+båt, havsjömössen, pugs bakframhjul, och :

jonna.JPG

Yonna sa:
TorakP sa:
vafaaann !

okej då ..

om jag hinner :)
Yeah, det var precis på tid! Eller som Lars kommenterade 'det var på det berömda ..' Vad jag förstås inte fattade, så googlade meningen och lärde mig ett nytt svenskt uttryck nämligen 'Det var på fitthåret!' Som man tex använder så här: 'Jävlar också, det var på fitthåret att bilen skulle sladda in i stolpen.'
Inte dåligt att börja året med ett nytt svenskt uttryck :)

Berk sa:
Tack!

En een gelukkig bikerafting nieuwjaar!
Jaaahh, dankjewel! En een gelukkig nieuwjaaar ook voor jou, laat de wielen maar rollen!

Börne sa:
Tack Yonna... kul med en tillbakablick över det gångna året ?
Tack själv :) Det har inte lyckats posta den hela 2018 tillbakablick men ska idag efter jobbet göra ett nytt försök, så lätt ger man ju inte upp, framförallt inte den första dag i ett nytt år :)

Det var på håret... och alla fula varianter av det uttrycket, används väl mest när det är något man missat. Denna gång missade du inte, så det kanske inte var 100% rätt uttryck att använda denna gång (om det någonsin är rätt att uttrycka sig så?).
Det var iallafall nära att du missade, och det var bra att du hann. Nu är vi nog ganska många som hoppas att du vinner tävlingen. Vinner du inte, så har iallafall de som tittat i den tråden fått se dina fina bilder. Win win.

Yonna sa:
mb5 sa:
Yonna sa:

MSR bränsleflaskan är i ett enda stycke aluminum så inga skarvar som kan börja läcka efter sten/trädattacker. Har den nu några år och den har bara fått många ärr men det är ju helt okej. Hellre en skrynklig själ än ett slätstruket liv, eller säger man inte så om en vattenflaska?

Jag märkte nu, mer eller mindre bara av slumpen, att MSR säger att man får inte använda flaskor för ett spritbränsle ("Q: Can I burn alcohol in my MSR stove? A: No, MSR stoves will not burn alcohol, and alcohol will damage MSR Fuel Bottles." https://www.msrgear.com/msr-fuel-bottles , klicka på FAQ, går inte att direktlänka).

Det är troligen ingen stor fara, men det går att hitta lite här och där att folk menar att etanol (och andra konstigheter som brukar finnas i olika spritbränsle eller T-röd, det är oftast väldigt lång ifrån etanol) kan verkligen delvis äta upp flaskan ... typ https://backpackinglight.com/forums/topic/36157/ , https://outdoors.stackexchange.com/questions/1520/are-trangia-and-msr-fuel-bottles-inter-changeable (andra svaret), eller bara att googla.

Det ser samtidigt ut att många gör så ändå utan några problem, men kanske bra att veta att det är inte 100% "OK". Tänkte bara dela med mig av detta, kanske intressant för andra med. Jag skulle aldrig gissa att det kan uppstå vilken som helst problem med etanol och aluminium.

inte flaskan på den här sidan evigheten men däremot eventuellt korken eller packningen..

för övrigt är metanol ett trevligare bränsle än etanol som ju sotar kraftigt. metanol är nästan sotfritt. att det knappast säljs i sverige beror på att a-lagarna just här dricker allt som ger fylla.

kais01 sa:
inte flaskan på den här sidan evigheten men däremot eventuellt korken eller packningen..

Det skulle jag gissa med, men kolla första länken, nämligen https://backpackinglight.com/forums/topic/36157/#post-1638719 ... det verkar inte vara så pass klart.
kais01 sa:
för övrigt är metanol ett trevligare bränsle än etanol som ju sotar kraftigt. metanol är nästan sotfritt. att det knappast säljs i sverige beror på att a-lagarna just här dricker allt som ger fylla.

Masens KemTek AB i Hudiksvall http://www.masenskemtekniska.se/ säljer metanol, med beskrivning som bl.a. spritköksbränsle (men vet inte om det finns någon återförsäljare, annars är det bara att åka till Hudik troligen), dock föredrar jag att inte röra med metanol i närheten av min mat ...

Tillbaka
Topp