h.g.j sa:
Nu vet vi ju att hon har en Golf, annars lät det nästan lite som en Kurusawa Samuraj KV11STUV491SH - en liten trevlig japansk bil, som kommit för att stanna...... Hur kan en sån där kombination fastna i huvudet när så mycket nyttigt ramlar bort.....
Nää, det är ju en gammal 30år bil, men inte en vanligt bil, näää det är ju en Golf! så den kan fixas, hoppas jag haha. Ska iaf försöka, tycker det är också kul att lära mig meka. Känner mig varje gång starkare och självsäkare, som den lilla musen på bilden. Kanske jag är galen att försöka utan kunskap, bra verktyg, garaget etc, men det finns ju google, Haynes och ni på Happy som hjälp och stöd :)
Det låter kanske också som min bil är alltid sönder men jag har tre Golf (plus en donorgolf) som behöver kärlek os.
Bor här också bara 4 år och det var inte alltid lätt när man plötsligt flyttar från holländsk hav till svensk skog. Jag har levt nästan mitt hela liv på skepp så att bo i ett hus som inte rör sig var jättekonstigt. Knäckebrödspråket, skogsfolk, snövintrar .. allt är konstigt för mig. Och då dog min kille, helt plötsligt, så då stod jag ensam i ett för mig konstigt liv. Att hitta jobb, lära mig språket, sköta om torpet, trädgård, bygga några garage, försöka klara mig i svenska vintrar, fälla/kapa träd, fixa ved, laga grässklippare, trädgårdtraktor och mycket mer .. jösses det var inte lätt för det hade jag aldrig gjort. Kunskap om bilar hade jag inte heller så jag köpte två billiga Golf, en av dem gick sönder, så då kom nummer tre och även en donorgolf. Och nu får jag fixa dem :)
De är samma typ (golf 2, halvkombi, 95hk) men har inte samma ålder en den från '84 har bara 75hk. En av de tre är avställd, den behöves nya fjäderben/stötdämpare och för att jag bytte länkarmen behövs den förmodligen också rikta hjul/hjulinställning innan bilbesiktning.
Golf'84 står ute i snön just nu, den får jag skotta fri, byta sommardäck och då kan den också köra igen. Den är egentligen reservbilen och inte bra för var jag bor för grusvägen till torpet är lite jobbigt och bilen är som ett hängbukssvin, hon ligger lågt på marken. Hon är också svårt att starta i vintern (har choke) och är jobbigt att köra så det är mer en sommarreservbil.
Men jag tror det går att byta startmotorn själv, om donorstartmotorn är trasigt då finns det för 1000kr en ny i Biltema så det är inte heller ett stort problem. Bara hoppa på fatbiken och cyklar tva dagar i skogen, härligt alltså :)