Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

mb5 sa:
Yonna sa:
Pusha bilen nedförsbacke och starta utan startmotorn har jag aldrig gjort. Det skulle gå, med liten tur för det finns många skarpa kurvar.
Kanske skriver jag nu bara självklarheter, men ... låt bilen rulla frikopplad och samla lite fart, 10 till 20 km/t typ (kanske inte så lät i djup snö), slå på tändningen, växla tvåan (kanske trean om det är mycket halt) och släpa kopplinspedal. That's it. Akta dig att framhjul kan lätt sladda när motorn kopplas till, det är en del belastning.
Okej! Det visste jag inte, har aldrig gjort! Bilen har ju aldrig krånglat tidigare haha (jo jävla bil men jag kan skratta igen så nu kommer blinda kärlek tillbaka)
Tack du Martin! Ska köra snabbt som fan hem nu :)

Yonna sa:
Jaaahh bilen kör igen! och jag är mycket glad !!

Yeeeaaaahh!!

8844.gif

Härligt! Kör försiktigt! :-)

Yonna sa:
Ni är det sak att köra hem utan att motorn stängs av. Tror inte knacktricket skulle funka en gång till,. Det lyckades med stooooor tur!Så ingen rast och varm kaffe men bita ihop tänderna och ta alla kläder på mig för värmereglaren funkar inte. Tur att jag har boogiewoogie -34 vinterskor och fatvinterkläder på mig. Det är bara liiiite konstigt köra bil med en stor 45NRTH balaclava och tjocka lobster handskar på men äsch, dem funkar ju mycket bra och det är viktigaste. Egentligen behöver jag barmitts på ratten :)

Tack ni underbara Happy för hjälpen och stöd!

Girl Power!!!

dont-be-the-girl-who-needs-a-man-be-the-16731430.jpg

jonja sa:
Blir det inte svårt att se genom vindrutan om du saknar defroster-värme?
Jo, det var svårt, och hemskt. I början gick det bättre för då körde jag mycket långsamt på den lilla skogsgrusvägen. Jag såg nästan ingenting, alla fönster var vit, så körde med bilfönstret öppet, kallt som fan med det gick. Skrapade hela tiden vindrutan men isen växte snabbare än jag kunde skrapa så det hjälpte inte. Hade en sprayflaska med nån superlösning, typ NUfårDuAldrigMerIS men supervätskan var frusen så det hjälpte inte heller. Men det gick att skrapa en liten fyrkant framför näsan och på grusvägen var det nog, jag körde ju <10km/t.

Men däremot på asfaltvägen .. hemskt. Tur att vägen var bred och mycket lugn för jag körde <40km/t, vågade inte mer. Hade varningsljus påslagen och varningstriangel klistrat bak på bilen så då var jag en tråkigtlångsamt a-traktor. Jo, kanske överdriven men jag är ju inte den enda på vägen. Och jag frös som fan, jösses vad kallt det var.
Konstigt nog gick det bättre efter en stund, behövde iaf inte isskrapa varje sekund. Och om jag inte andades ut då växte det mindre is på vindrutan, så knepet är att andas ut till högersidan :) Funderade också om det skulle hjälpa att smörja rödsprit på rutan, men det fanns inte så mycket kvar och jag ville bara bort från asfaltvägen så jag körde som den snigeln jag var.

Grusvägen till mitt hem gick bättre, nästan ingen trafik, mer rådjur än bilar, men vägen är många mil lång och oplogad så det tar sin tid om man kör som en blind snigel. Och då fryser man ju också. Stannade några gånger för att springa och hoppa i snön men var rädd att motorn skulle stoppa. Min fantasi tog också sin egen väg, så trodde jag hörde hemska sjuka motorljud och ville därför bara köra hem .. jo, jag är inte så tuff som GirlPowerbilden :)

Men jag är hem igen, bilen står i garaget, fattien har det varmt igen och imorgon ska jag googla 'byta själv startmotor' och 'värmereglare blåser jävlakallt'. Hoppas det är enkelt att byta startmotor, har en donorbil med samma 90HK motor så troligtvis har den också samma startmotor ..

Tack igen för starthjälpen och stöd, det var mycket fint!

Yonna sa:
Men jag är hem igen, bilen står i garaget, fattien har det varmt igen och imorgon ska jag googla 'byta själv startmotor' och 'värmereglare blåser jävlakallt'. Hoppas det är enkelt att byta startmotor, har en donorbil med samma 90HK motor så troligtvis har den också samma startmotor ..

Googlade "värmereglage blåser jävlakallt" åt dig. Tror detta hjälper dig:
http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/showthread.php?241097-V%E4rmen-borta-i-Golf-2

-****- sa:
Yonna sa:

Googlade "värmereglage blåser jävlakallt" åt dig. Tror detta hjälper dig:
http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/showthread.php?241097-V%E4rmen-borta-i-Golf-2

kan vara värt att titta på kranen/ventilen som sköter värmeregleringen, den sitter framför torpedväggen. gjord i plast, say no
more.

isplugg kan ju också vara tänkbar?

Yonna sa:
Ni är det sak att köra hem utan att motorn stängs av. Tror inte knacktricket skulle funka en gång till,. Det lyckades med stooooor tur!Så ingen rast och varm kaffe men bita ihop tänderna och ta alla kläder på mig för värmereglaren funkar inte. Tur att jag har boogiewoogie -34 vinterskor och fatvinterkläder på mig. Det är bara liiiite konstigt köra bil med en stor 45NRTH balaclava och tjocka lobster handskar på men äsch, dem funkar ju mycket bra och det är viktigaste. Egentligen behöver jag barmitts på ratten :)

Eller rattmuff :-)
0:50

fhloston sa:
Yonna sa:

Nu vet vi ju att hon har en Golf, annars lät det nästan lite som en Kurusawa Samuraj KV11STUV491SH - en liten trevlig japansk bil, som kommit för att stanna...... Hur kan en sån där kombination fastna i huvudet när så mycket nyttigt ramlar bort.....

Härligt att bilen startade! Inte kul när man ska lämna vildmarken och bilen strejkar. Heller inte vidars kul utan värme.

Vi åkte en gång 6 mil i - 30 C med hela familjen, 2 vuxna 3 barn i de norska fjällen utan värme. Is mellan motor och element, motorn kokade, ingen värme i kupen. Sätena var plastklädda så rätt omysiga att sitta på i kyla. Mamma skrapade frost på förarsidan som en galärslav, till föga nytta.

Till sist hittade vi en verkstad mitt ute i ingenstans, bilen in i verkstan och ett gigantisk element rullades in under motorn (andra tiningsförsöket på verkstad den morgonen). Vi bjöds in i ägarens privatbostad som ett gäng båtflyktingar på Medelhavet, barnen grät av frusna fötter. Mkt minnesvärt. Topplocket sprack av påkänningarna, upptäcktes vid hemkomsten.

WSMC sa:
Yonna sa:
WSMC sa:
Thank god you´re alive. Been just a Little worried for a week….:)
Har du saknat mig? Då ska jag snabbt bomba tråden med text och bilder igen :)
Om det går med långsamt nätverk, det blir kanske några stora andningspauser mellan texten ..
Gärna, du förgyller vardagen med alla dina äventyr!
Tack :) Tyvärr får fatäventyr vänta liten, nu är det Golfäventyr som kommer, inte så roligt!

fhloston sa:
Yonna sa:

Hej, men det är ju ingen dåligt idé. Ser kanske lite dum ut men en gammal golf, med tre stora bosch rally extraljus, kanot på taket, fatbike på bakluckan, varningsljus påslågen och alla fönster täckt med tjock vit is utan ett litet 5kroner hål i vindrutan, får ju ändå alltid uppmärksamhet. Tror att Golfen har en racerally ratt, ska kolla vad diameter är. Tack för idén :)

iMats sa:
Hej tack ni snälla ni! Har läst båda länkar och ska börja med ta bort bypassventilen framför torpedväggen, det låter felet för motortemp är som vanligt/varmt, så termostat och vattenpump måste var bra. Problemet är bara att det blåser kalltluft, riktigt kul när det är -10 :)

Att spola hela skiten går tyvärr inte nu, garaget finns ca 100m från huset och vattenslangen skulle omedelbart frysa innan den nå bilen. Inte heller kul att leka med vatten nu, brrr. Garaget (typ carport) har ingen värme, har bara tre vägg och sand/sten som golvet, så det blir handskar, mössa och -34 fatstövlar igen :)
Lite konstigt att börja med värmeproblemet när startmotor får byta men den får vänta lite ..
Tack för hjälpen!

h.g.j sa:
Nu vet vi ju att hon har en Golf, annars lät det nästan lite som en Kurusawa Samuraj KV11STUV491SH - en liten trevlig japansk bil, som kommit för att stanna...... Hur kan en sån där kombination fastna i huvudet när så mycket nyttigt ramlar bort.....
Nää, det är ju en gammal 30år bil, men inte en vanligt bil, näää det är ju en Golf! så den kan fixas, hoppas jag haha. Ska iaf försöka, tycker det är också kul att lära mig meka. Känner mig varje gång starkare och självsäkare, som den lilla musen på bilden. Kanske jag är galen att försöka utan kunskap, bra verktyg, garaget etc, men det finns ju google, Haynes och ni på Happy som hjälp och stöd :)

Det låter kanske också som min bil är alltid sönder men jag har tre Golf (plus en donorgolf) som behöver kärlek os.
Bor här också bara 4 år och det var inte alltid lätt när man plötsligt flyttar från holländsk hav till svensk skog. Jag har levt nästan mitt hela liv på skepp så att bo i ett hus som inte rör sig var jättekonstigt. Knäckebrödspråket, skogsfolk, snövintrar .. allt är konstigt för mig. Och då dog min kille, helt plötsligt, så då stod jag ensam i ett för mig konstigt liv. Att hitta jobb, lära mig språket, sköta om torpet, trädgård, bygga några garage, försöka klara mig i svenska vintrar, fälla/kapa träd, fixa ved, laga grässklippare, trädgårdtraktor och mycket mer .. jösses det var inte lätt för det hade jag aldrig gjort. Kunskap om bilar hade jag inte heller så jag köpte två billiga Golf, en av dem gick sönder, så då kom nummer tre och även en donorgolf. Och nu får jag fixa dem :)

De är samma typ (golf 2, halvkombi, 95hk) men har inte samma ålder en den från '84 har bara 75hk. En av de tre är avställd, den behöves nya fjäderben/stötdämpare och för att jag bytte länkarmen behövs den förmodligen också rikta hjul/hjulinställning innan bilbesiktning.
Golf'84 står ute i snön just nu, den får jag skotta fri, byta sommardäck och då kan den också köra igen. Den är egentligen reservbilen och inte bra för var jag bor för grusvägen till torpet är lite jobbigt och bilen är som ett hängbukssvin, hon ligger lågt på marken. Hon är också svårt att starta i vintern (har choke) och är jobbigt att köra så det är mer en sommarreservbil.
Men jag tror det går att byta startmotorn själv, om donorstartmotorn är trasigt då finns det för 1000kr en ny i Biltema så det är inte heller ett stort problem. Bara hoppa på fatbiken och cyklar tva dagar i skogen, härligt alltså :)

Yonna sa:
WSMC sa:
Yonna sa:
WSMC sa:
Thank god you´re alive. Been just a Little worried for a week….:)
Har du saknat mig? Då ska jag snabbt bomba tråden med text och bilder igen :)
Om det går med långsamt nätverk, det blir kanske några stora andningspauser mellan texten ..
Gärna, du förgyller vardagen med alla dina äventyr!
Tack :) Tyvärr får fatäventyr vänta liten, nu är det Golfäventyr som kommer, inte så roligt!

fhloston sa:
Yonna sa:

Hej, men det är ju ingen dåligt idé. Ser kanske lite dum ut men en gammal golf, med tre stora bosch rally extraljus, kanot på taket, fatbike på bakluckan, varningsljus påslågen och alla fönster täckt med tjock vit is utan ett litet 5kroner hål i vindrutan, får ju ändå alltid uppmärksamhet. Tror att Golfen har en racerally ratt, ska kolla vad diameter är. Tack för idén :)

Med rattmuff blir det ju lite mer "fat (steering) wheel" av ratten också :-D

Jag beundrar din förmåga att se livet från den ljusa sidan, du är inspirerande. Själv hade jag satt eld på biljäveln och satt mig i den tills jag var varm...

Undrade om det inte blir dyrt med tre bilar med fordonsskatt och försäkring. Men på gamla bil är skatten lågt (gamla privilegier rör man inte i Sverige) och trafikförsäkring är kanske bilagare i glesbygden. Tur att det inte finns fordonsskatt på cyklar ...

fhloston sa:
Med rattmuff blir det ju lite mer "fat (steering) wheel" av ratten också :-D
Nu vill jag säkert en rattmuff! kul idé :)

#1725 sa:
Jag beundrar din förmåga att se livet från den ljusa sidan, du är inspirerande. Själv hade jag satt eld på biljäveln och satt mig i den tills jag var varm...
Haha, jo jag kan förstå, livet är inte alltid lätt!
Tack :)

Berk sa:
Undrade om det inte blir dyrt med tre bilar med fordonsskatt och försäkring. Men på gamla bil är skatten lågt (gamla privilegier rör man inte i Sverige) och trafikförsäkring är kanske bilagare i glesbygden. Tur att det inte finns fordonsskatt på cyklar ...
En bil är avställd så då betalar jag ingenting. Dem andra två är ca 1000kr försäkring per år, skatt är tror jag också ca 1000kr per år, kanske lite mindre. Men golf'84 är ju skattefri (mer än 30år) och nästa år är den andra golfen också skattefri ('89) så då betalar jag bara 2000kr för två bilar per år, inte dåligt va? :)

om startmotorn fungerar när man knackar på den är det troligare med fel kontakterna i elektromagneten (solenoiden) än fel i själva startmotorn.

om reglaget till värmen går lätt alt sitter fast kan felet alltså sitta i själva kranen till värmepaketet. om du inte hittar den kan det gå lättare genom att en vän vrider på reflaget samtidigt som du tittar i motorrummet.

Jo, bilsnack är offtopic i en galen fat&rafttråd men nu är det för sent, kan inte flytta skitsnacket till en annan tråd, eller hur? Så förlåt att jag babblar mer, ska försöka hålla det mycket kort ;)

Har nu tagit bort dem två bypass mellan slängarna framför torpedväggen, de är alu och plast. Ska byta dem med rören jag hittade men dem är stål eller järn eller vad det heter på svenska. Skulle det gå ostraffat om jag använder dem? Vet inte vad glykol gör med vanligt järn, blir kanske snart rostskitig och förosakar då problem, nån som vet?

Har några bilder som förklarar lite vad jag gör/pratar om. De två bypass vid pilarna tog jag bort:

P1100741n1024x768.jpg

Zoooooma in:

P1100742n1024x768.jpg

Tjock 30årig alu bypass. Jo, det har inte alla bilar :)

P1100743n1024x768.jpg

Den andra bypassen är modernare/plast och ser bättre ut men ändå ska den bort. Känns bra att kasta saker som kan orsaka problem!

För två år sen har jag aldrig tänkt mig att jag skulle säga det här, men egentligen älskar jag Golfen, den är så enkelt och stark/gedigen/trofast och mer ord som inte finns i mitt svenska ordförråd. Och stor, det går lått att ha två cyklar (fatbikes!) och mycket packning in i bilen, tre cyklar på bakluckan, två kanoter på taket och då är det bara köra till Amsterdam, Nordkap eller vart man vill :)

Yonna sa:
Berk sa:
En bil är avställd så då betalar jag ingenting. Dem andra två är ca 1000kr försäkring per år, skatt är tror jag också ca 1000kr per år, kanske lite mindre. Men golf'84 är ju skattefri (mer än 30år) och nästa år är den andra golfen också skattefri ('89) så då betalar jag bara 2000kr för två bilar per år, inte dåligt va? :)

Hmm, samma regel som i Nederländerna: gamla bil som förorenar mer betalar ingen skatt (men Golf är helt ok jämfört med en raggarbil).

Senast ändrad:
Yonna sa:
Skulle det gå ostraffat om jag använder dem? Vet inte vad glykol gör med vanligt järn, blir kanske snart rostskitig och förosakar då problem, nån som vet?

Av nån anledning trodde jag alltid att glykol helt tvärtom skyddar mot rost, men jag vet inte varifrån kommer åsiktet (kanske läste jag detta i någon bilmek bok lång sedan). Så jag googlade lite och det ser ut att rent ethylenglykol/vaten blandning kan orsaka korrosion, men den kan på nåt sätt passivera, och kanske saken man köper på macken som "glykol" är redan behandlad på nåt lämpligt sätt? Tittar man på beskrivning av kylarglykol (typ https://www.mekonomen.se/bil/bilvar...-kylarsystem/glykol/glykol-longlife-pa23129sv ) då påstår de att det är en korrosionsskyddande vätska till och med. :-)

Senast ändrad:
Med tanke på att många bilar från förr (t.ex. gamla Volvo PV-Duett-Amazon, 140/164 och massa andra modeller av andra märken) hade motorblock och topplock i gjutjärn och vattenrör till värmepaket m.m. i vanligt stålrör så borde det inte vara något problem med rost. Att blanda 50/50 med vatten och glykol brukar ge bra skydd mot rost/korrosion och frysskydd som räcker för Norrbotten... :)

Jo, det var en mycket dum fråga! :D
Klart att det går bra! Fan vad dum, förlåt att jag frågade haha. Jag var oroligt när jag såg orange rostvatten i bypassen så jag försökte hitta alurör i boden men hittade bara järn och då blev jag lite rädd. Men när jag tänkte efter (glykol skyddar mot rost, såsom Martin sa) jo då tänkte jag klart igen. Så nu har jag bytt bypass mot vanligt rör. Men bilen vill inte starta så det går bra att testköra hihi.
Tack för hjälpen igen :)

Yonna sa:
Pfff, jag behöver en Torak som säger att jag är världens bästa Golf mek, det ger styrka. Inte lätt att försöka vara coool :)
Happys absolut galnaste o bästa GolfFatRafter!!
Men Yonna, säkerhet framför allt! Du skall ikke vaere under bilen med domkraft. Palla upp bilen ordentligt!
Fråga Zora ..

Yonna sa:
And, ... startmotor heldöd?

TorakP sa:
Men Yonna, säkerhet framför allt! Du skall ikke vaere under bilen med domkraft. Palla upp bilen ordentligt!
Fråga Zora ..
Det är ju superlätt att vara, det finns ju bara 1 HappyGolfFatRafter haha. Men tack! ibland behöver man höra att vara fantastisk, bästa medicin mot allt :)

Jo, jag vet att palla upp bilen ordentligt och fråga Zora om ring-ambulans-backup-hjälp behövs inte för jag behöver inte krypa under bilen, finns ju mycket plats i motorrummet. Det är ju en Golf ;)
Nån som undrar vem Zora är; det är min underbara zorro-dotter :)

Det var bara att jag gjorde precis som Haynes sa men det var egentligen inte så smart. "Hissa upp framänden på bilen, drå åt handbroms, lossa värmeplåt, stödstag, ledningar från solenoid och fastskruvar och voila! där har du djävels bastard som vägrar starta". Nu vet jag inte vad värmeplåt och stödstag är för nåt, kunde inte heller hitta nåt som liknade på detta så gjorde bara dem andra saker. Men Haynes berättade inte att startmotorn är en del av motorstödet. Så att försöka dra loss ett motorstöd medan motorn hänger i stödet är fråga om problem. Bultarna tyckte inte om det, tur att jag tvivlade göra så och för säkerhetskull hissade upp motorn en liten aning, annars hängde motorn nu sned eller satt min hand kläm under den.

P11008931024x768.jpg

Men det har lyckats, har nu en startmotor som förhoppningsvis funkar. Nu är det sak att lossa den trasiga startmotorn och byta den.

P11008941024x768.jpg

Går det förresten att testa en startmotor, nån som vet? Den ser ju inte ut att vara ny. Men kanske det är bättre att fråga i bilmektråden för inte alla läser ju den här tråden ..

Yonna sa:
TorakP sa:
Fråga Zora ..
Går det förresten att testa en startmotor, nån som vet? Den ser ju inte ut att vara ny. Men kanske det är bättre att fråga i bilmektråden för inte alla läser ju den här tråden ..

Det går. Anslut + från batteriet till den stora skruven och till flatstiftet. Och en - kabel från batteriet till godset.

Startmotor1.jpg

SvenC sa:
Yonna sa:

Det går. Anslut + från batteriet till den stora skruven och till flatstiftet. Och en - kabel från batteriet till godset.
Hej tack! Det ska jag göra, det ser inte svårt ut och då vet jag säkert att den funkar. Tack :)

leffe81 sa:
TorakP sa:
And, ... startmotor heldöd?

Jap, är också nyfiken :-) Inspirerande berättelser Yonna! Mecka själv sparar många tusenlappar, så ruggigt dyrt att bara serva min bil ....
Jo, man sparar säkert mycket pengar, vet inte vad det skulle kosta att byta en startmotor, kanske mer än bilen är värd :)

Har inte gjort mycket med bilen för hade några dagar lite tändvärk och igår var det plötsligt mycket värre. Hade också lite feber och kunde bara äta yoghurt os, alltså inte så roligt. Så cyklade igår 5mil till tandvården (bilen körde ju inte och det finns här ingen buss/tåg), de konstaterade att det var en spricka i tanden och en stor infektion, borrade ut tand och rötter, fick en 2500kr nota, cyklade 5mil tillbaka och känner mig nu liiiite sliten. Inte lätt att cykla 10mil i mörkret och snö med 4" dubbdäck när man känner sig sjuk. Så idag ligger jag bara på soffan, eldar braskamin och dricker liter ingefära te. Tur att jag har en stor katt som tycker om att ligga på mitt huvud, det hjälper mot tandvärk :)

Men i förrgår fick jag loss den trasiga startmotorn, jösses vad den ser ut. Fattar inte att den kunda starta. Smutsig och mycket glapp överallt, ingen tvivel att den är sönder.

P11008911024x768.jpg

Här en bild av donorstartmotorn ...

.. och här från den trasiga:

P11100041024x768.jpg

P11100121024x768.jpg

Men den ser också inte samma ut än den donorstartmotorn, den har en tjockare .. uhmm .. vet inte vad det heter så nu kommer en bild till:

P1110018-Copy1024x768.jpg

Nån som vet vad det heter och om det går att byta startmotors ändå? Och en fråga till: hur kommer startmotorn så smutsigt, behöver den en packning för det hade den inte? Men det hade den andra inte heller.
Tack för hjälpen!

Senast ändrad:
Yonna sa:
Nån som vet vad det heter och om det går att byta startmotors ändå? Och en fråga till: hur kommer startmotorn så smutsigt, behöver den en packning för det hade den inte? Men det hade den andra inte heller.
Tack för hjälpen!
Det ska inte finnas någon packning. Det finns hål där smuts kan komma in, så det är inte så konstigt att det ser ut så.

Jag är tämligen säker på att reserv-startmotorn passar. Det som har betydelse är var drevet sitter, och de ser ut att sitta i samma läge. Om man googlar på nya startmotorer så är det samma reservdel till alla motormodeller 83-92 nånting.
Montera reservdels-startmotorn. Passar den att skruva fast så kommer det att fungera. Jag är också tveksam till att du behöver testa den innan. Enklast är att bara montera den och prova att starta bilen.

-****- sa:
Det ska inte finnas någon packning. Det finns hål där smuts kan komma in, så det är inte så konstigt att det ser ut så.

Jag är tämligen säker på att reserv-startmotorn passar. Det som har betydelse är var drevet sitter, och de ser ut att sitta i samma läge. Om man googlar på nya startmotorer så är det samma reservdel till alla motormodeller 83-92 nånting.
Montera reservdels-startmotorn. Passar den att skruva fast så kommer det att fungera. Jag är också tveksam till att du behöver testa den innan. Enklast är att bara montera den och prova att starta bilen.

Okej, jag gör som du säger :)
Tack!

kais01 sa:
om startmotorn fungerar när man knackar på den är det troligare med fel kontakterna i elektromagneten (solenoiden) än fel i själva startmotorn.
Nu har ju Yonna hittat felet men det är snarare tvärtom.
Om det klickar när man försöker starta så fungerar solenoiden.
Om den startar när man knackar är det fel på själva elmotorn, förmodligen kolen eller som i det här fallet något mekaniskt.

Lainen sa:
kais01 sa:
Om den startar när man knackar är det fel på själva elmotorn, förmodligen kolen eller som i det här fallet något mekaniskt.

Googlade ordet 'solenoid', hade ingen aning vad det var, jo trodde nån typ av relä.

"Det är det riktiga namnet för en spole. Alltså koppartråd runt en bit rör av icke magnetiskt eller strömledande matrial. Sen när du lägger på en likspänning på spolen få du en magnetfält kring denna. Detta kan användas för att flytta en metallbit och på så vis få en strömstyrd brytare.
Om vi nu tar det en bit till så kan man lägga en växelströmn över spolen. Sen fäster man en tratt av papper på spolen och vips har vi fått oss en enkel högtalare. Om vi sen ändrar frekvensen lite upp och ner så får vi en sirén.
Och om du har lust att vara lite avacerad med den rörliga metalbiten så monterar du på en dildo samt en vippbrytare och vips så har du en fuckmachine till din flicka. Vilket innebär att du helt ostört kan spendera ett par timmar extra i garagate utan så obarmhärtiga krav på dig som sex och orgasm och dylikt."

Jaha, det ser man ju, vilka idéer. Inte så dåligt :)

Jag hade en gång en audi med 1.8l-motorn och trodde att startmotorn var sönder. Den funkade ibland och ibland hände inget alls när jag vred på startnyckeln. Lite felsökning visade att när inget hände hade jag bara ca 6 volt till startmotorn och det räckte tydligen inte till att dra solenoiden. Hade provat med donatorstartmotor med det hälpte inte. Drog en extra kabel med 12 volt från säkringsdosan till startmotorn via en strömtålig fjädrande strömbrytare monterad under motorhuven. När bilen inte startade så fick man lyfta på huven och trycka på knappen. Fullösning javisst, men det funkade. Varje gång. Det var viktigt att handbromsen var i och växelspaken i neutralläge när man använde knappen.
Troligen var isoleringen dålig i någon kabel så att det blev spänningsfall ibland, kabeln hamnade säkert i olika positioner beroende på vibrationer.

PKJoacim sa:
Jag hade en gång en audi med 1.8l-motorn och trodde att startmotorn var sönder. Den funkade ibland och ibland hände inget alls när jag vred på startnyckeln. Lite felsökning visade att när inget hände hade jag bara ca 6 volt till startmotorn och det räckte tydligen inte till att dra solenoiden. Hade provat med donatorstartmotor med det hälpte inte. Drog en extra kabel med 12 volt från säkringsdosan till startmotorn via en strömtålig fjädrande strömbrytare monterad under motorhuven. När bilen inte startade så fick man lyfta på huven och trycka på knappen. Fullösning javisst, men det funkade. Varje gång. Det var viktigt att handbromsen var i och växelspaken i neutralläge när man använde knappen.
Troligen var isoleringen dålig i någon kabel så att det blev spänningsfall ibland, kabeln hamnade säkert i olika positioner beroende på vibrationer.
Visst, men nu säger Jonna att startmotorn var väldigt sliten och glapp. Troligare då att den är för glapp för att kugga i drevet på svänghjulet.

Lainen sa:
kais01 sa:

nu skrev jag om den elektriska kontakten solenoiden ska skapa med startmotorn, alltså reläfunktionen och inte själva solenoiden. när solenoiden slår till är det dels mekaniskt att drevet kopplas in, samtidigt ser den till att startmotorn får ström.

kolen är förstås också en felkälla, och det är säkert möjligt de påverkas mer positivt av knackning sas i förväg.

miljön där allt detta ska ske är som gjord att ge problem. funktionen är ju rätt viktig för bilens användbarhet det är väl oftast lägligt att satsa på bra grejor och inte småsnåla med något halvdant.

Är det bara bilsnack nu, eller kan man skicka ett par vinterfatbike bilder? :-) Underbara vädret de senaste dagarna i norra Örebro län. Kalt och solig
cykel.jpg

cykel4.jpg

och massa snö
cykel3.jpg

Nästan inga skoavtryck i snö, men många djur verkar tycka om att springa längs vandringsled och visa vägen för vandrare. Någon, som vet vad är detta för djuret? (Jo, jag vet, jag skulle fota bättre bild, men nu är det för sent. Till vänster är mina kängan, så spåret är kanske 8 cm lång. Steglängden kommer jag inte exakt ihåg, men ganska stor, typ halv meter, kanske även mer.)
spar3.jpg

Visa kunde lätt springa på tunn skare
spar2.jpg
för andra gick det inte så bra och lämnade lite konstig spår bakom sig
spar_cykel.jpg

Mycket trevlig iaf. Tack Yonna för all inspiration här i tråden.

mb5 sa:
Är det bara bilsnack nu, eller kan man skicka ett par vinterfatbike bilder? :-) Underbara vädret de senaste dagarna i norra Örebro län. Kalt och solig

och massa snö

Nästan inga skoavtryck i snö, men många djur verkar tycka om att springa längs vandringsled och visa vägen för vandrare. Någon, som vet vad är detta för djuret? (Jo, jag vet, jag skulle fota bättre bild, men nu är det för sent. Till vänster är mina kängan, så spåret är kanske 8 cm lång. Steglängden kommer jag inte exakt ihåg, men ganska stor, typ halv meter, kanske även mer.)

Visa kunde lätt springa på tunn skare för andra gick det inte så bra och lämnade lite konstig spår bakom sig

Mycket trevlig iaf. Tack Yonna för all inspiration här i tråden.

Jaaah, en galen fatbiker till, härligt! Vill gärna se mer bilder, fatinspirationbilder! Det är som livsvatten, som ett fatlivselixir, medicin mot sjukdomar och åldrande :)

Vad har du förresten för underrörväskan och på gaffeln?

Cooool att du omedelbart hoppade på din nya fattie och sökte vinterfatäventyr, finns inte många som vågar tälta i 15 minusgrader! ???

Varje år när jag åker turskidor i fjällarna möter jag folk som tältar i -15, men där har man väl ingen val. Jag har aldrig åkt fatbike, men tänker nu att frihetskänsla är kanske liknande med turskidsåkning på kalfjäll, man kan åka var som helst och hur lång som helst (men turskidsåkning har fördelen att det är enkelt att dra barnen i en pulka eller med en rep).

Yonna sa:
Vad har du förresten för underrörväskan och på gaffeln?

Salsa Anything Bag på underröret och vänster sidan av gaffeln. Men inte att rekommendera för underröret. Det var tänkt som lämplig ställe för tunna grejer, som funkade OK i sig, men väskan tog lite för mycket stryk där (kvistar osv) och den är inte så tålig som den ser ut. Vad är det förresten för flaskan du brukar ha där i dina bilder? Klarar den sig utan problem? På höger sidan av gaffeln satt en plåttermos, vilken visade sig att vara mycket bra idé. Inte bara att man ha inga iskuber utan flytande dricka hela dagen, men även varm te ... vilken lyx. :)

Yonna sa:
finns inte många som vågar tälta i 15 minusgrader

Det är kanske fråga om personligt köldkänslighet (och bra sovsäck :). Det kändes inte särskild märkligt till mig. Men småirriterande att nästan allt man har med sig fryser fast tidigare eller senare. :)

Berk sa:
Jag har aldrig åkt fatbike, men tänker nu att frihetskänsla är kanske liknande med turskidsåkning på kalfjäll, man kan åka var som helst och hur lång som helst (men turskidsåkning har fördelen att det är enkelt att dra barnen i en pulka eller med en rep).

Jag har åt andra sidan aldrig testad turskidor (och inte heller fatbike i fjäll än), så svart att jämföra. Jag gissar att turskidor måste vara bättre i djup snö (fatbike känns ungefär som smala sportskidor om jag skulle jämföra hur mycket kraft ta det att ta sig fram genom otrampad snö). Men för kombination av skog, stigar, små vägar osv. passar cykeln utmärkt. Som du säger, en frihetskänsla. Och man vill inte alls cykla på större vägar, känns plötsligt bara tråkig. :)

Angående pulka ... vet inte, men är det nåt som hindrar en att koppla en pulka bakom en fatbike?

mb5 sa:
Angående pulka ... vet inte, men är det nåt som hindrar en att koppla en pulka bakom en fatbike?

Hade inte tänkt på detta. Det skulle funka. Jag koppla cykelvagn bakom en landvägscykel. Bakom min mountainbike i Hellasgården skulle inte funka, för att det är för tekniskt terräng, men i skogen i dinna bilder ser det ut som körbart. Om det finns snö blir det tyngre, för att vagn måste göra sina egen spår i snön. Samma sak gäller med pulka och turskidor, men där åker man inte så snabbt (förutom nedför).

Berk sa:
mb5 sa:

Hade inte tänkt på detta. Det skulle funka. Jag koppla cykelvagn bakom en landvägscykel. Bakom min mountainbike i Hellasgården skulle inte funka, för att det är för tekniskt terräng, men i skogen i dinna bilder ser det ut som körbart. Om det finns snö blir det tyngre, för att vagn måste göra sina egen spår i snön. Samma sak gäller med pulka och turskidor, men där åker man inte så snabbt (förutom nedför).

Jag har försökt några gånger men har ännu inte hittat ett bra sätt. Svårt att bromsa, svänga runt os :)

Daniel Burton cyklade i 2014 till Sydpolen (först i världen) och han hade en pulka med sig:

Tillbaka
Topp