Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Berk sa:mb5 sa:Angående pulka ... vet inte, men är det nåt som hindrar en att koppla en pulka bakom en fatbike?
Hade inte tänkt på detta. Det skulle funka. Jag koppla cykelvagn bakom en landvägscykel. Bakom min mountainbike i Hellasgården skulle inte funka, för att det är för tekniskt terräng, men i skogen i dinna bilder ser det ut som körbart. Om det finns snö blir det tyngre, för att vagn måste göra sina egen spår i snön. Samma sak gäller med pulka och turskidor, men där åker man inte så snabbt (förutom nedför).
Berk sa:mb5 sa:Angående pulka ... vet inte, men är det nåt som hindrar en att koppla en pulka bakom en fatbike?
Hade inte tänkt på detta. Det skulle funka. Jag koppla cykelvagn bakom en landvägscykel. Bakom min mountainbike i Hellasgården skulle inte funka, för att det är för tekniskt terräng, men i skogen i dinna bilder ser det ut som körbart. Om det finns snö blir det tyngre, för att vagn måste göra sina egen spår i snön. Samma sak gäller med pulka och turskidor, men där åker man inte så snabbt (förutom nedför).
mb5 sa:Yonna sa:Vad har du förresten för underrörväskan och på gaffeln?
Salsa Anything Bag på underröret och vänster sidan av gaffeln. Men inte att rekommendera för underröret. Det var tänkt som lämplig ställe för tunna grejer, som funkade OK i sig, men väskan tog lite för mycket stryk där (kvistar osv) och den är inte så tålig som den ser ut. Vad är det förresten för flaskan du brukar ha där i dina bilder? Klarar den sig utan problem? På höger sidan av gaffeln satt en plåttermos, vilken visade sig att vara mycket bra idé. Inte bara att man ha inga iskuber utan flytande dricka hela dagen, men även varm te ... vilken lyx. :)
Yonna sa:På underröret har jag ofta en MSR bränsleflaskan i en flaskhållare som har en sida öppning.
Smitty sa:As promised earlier, here an impression of my bikepacking trip in August this year from Banff to Vancouver:
https://gopro.com/v/nrrk26Wrr96K1
Smitty sa:As promised earlier, here an impression of my bikepacking trip in August this year from Banff to Vancouver:
I wish you all a happy and adventurous 2018 :-)
Maarten
+1000! Thanx Maarten, and a happy nytt fat år! ?leffe81 sa:Smitty sa:As promised earlier, here an impression of my bikepacking trip in August this year from Banff to Vancouver:
I wish you all a happy and adventurous 2018 :-)
Maarten
Nice!! Thanks for sharing with all of us on Happy. Hope to see more pics and hear lots of new fatbike stories.Take care!
Jo det är ju en fatbike, ibland är den smutsigt. Tur att jag är inte rädd för lite gegga :)kais01 sa:är inte den där platsen nedom underröret onödigt geggig??
MSR bränsleflaskan är i ett enda stycke aluminum så inga skarvar som kan börja läcka efter sten/trädattacker. Har den nu några år och den har bara fått många ärr men det är ju helt okej. Hellre en skrynklig själ än ett slätstruket liv, eller säger man inte så om en vattenflaska?mb5 sa:Yonna sa:På underröret har jag ofta en MSR bränsleflaskan i en flaskhållare som har en sida öppning.
Jo, den menade jag, tack. Undrar bara om det är bara mitt fel att det alltid finns några kvistar, stenar, fallna träd osv som bara väntar att slå i just den här delen av cykel eller om MSR flaskor (och dina älgväskan) är så stark att klara det. Jag har en Trangia plastbränsleflaska, men skulle aldrig tro att den överlever just där nere särskild lång ...
Yonna sa:Och vanliga petflaskor tål inte varmvatten när det är minuskallt, då ser dem ut som trötna gamla gubbar som fryser ihjäl:
[ bild ]
Yonna sa:Hej, jag är ny här. Heter Yonna, är en tjej med en fatbike (Pugsley), ett tält, inga pengar och jag är entusiastisk och kan cykla. Och simma. :)
Jag tänker cykla Varjagerna's Vägen (Vikings Trade Route) från Sverige till Svarta Havet. Det en färdled som följer östeuropas vattenvägar såsom den 230mil långa älven Dnepr. Och då jag inte är helt galen vill jag ta med en packraft så det blir ett lat nedströms bikeraftäventyr. ;) Men att resa i Ukraina är inte smart just nu så jag bara drömmar, men när landets situation är bättre: finns där nån som har lust att följa med? Vore kul att träffas en galen fatbiker som jag (äntligen!). Om vi cyklar tillbaka är det bara 1000 mil och mycket mer. :)
För att komma i rätt stämning vill jag bikerafting Klarälven från början till slut, den är bara 460km lång. Älven börjar som en bäck i Härjedalen, flyter i sjön Rogen, sedan söderut i Norge, norra Värmland och då i Vänern. Riktig kul tur tycker jag. Nån vill följa med?
Hoppas vi kan träffas tidigare, till.ex nästa vecka för då ska jag cykla/tälta i norra Värmland: Glaskogen, Båstnäs (bilkyrkogård) och kanske Finnskogsleden, en 24mil vandringsled som korsar gränsen Norge och Sverige. Eller i april/maj då vill jag cykla Kattgattleden på racer, från Göteborg till Malmö och då tillbaka till Örebro. Nordkalottleden, Padjelantaleden eller nån annan pervers cykeltur drömmer jag också om så om du har nån annan kul förslag, gärna! Kungsleden har jag cyklat men vill alltid cykla igen. :)
En sak till; när jag är glad, trött, arg, ledsen, hungrig, kallt, förvirrad och huvudet är fullt av skitsaker eller feminina hormoner då talar jag en hemsk mix av svenska, engelska och holländska. :)
Några pics för I love my bike och för att berätta lite mer om fatbikes hårda liv ;)
WSMC sa:Nu får ju någon semigalen svensk cyklist steppa up; Yonna måste få sällskap på östliga äventyr…:)
Potatoe Potato….:)Lars.E sa:WSMC sa:Nu får ju någon semigalen svensk cyklist steppa up; Yonna måste få sällskap på östliga äventyr…:)
Som tråden utvecklat sig så är väl risken stor att det lika gärna kan bli en galen semisvensk som blir sällskap :)
Åj, mina favoritbilder från 2018? Jag är inte så bra med mina tusentals bilder, det är ett högt digiberg med många branta backar, svårt att komma upp och ännu svårare att hitta vad jag letar efter. Och det väntar fortfarande några wip-albumer på Flickr (work in progress) på mig .. alltså jobbigt jobb.leffe81 sa:Vackert bild Yonna!
När får vi dina bästa fatbike o packraft bilder 2018?? Yonnas Äventyr Bildöversikt 2018!
Härliga bilder o mycket inspiration :-)
Haha, jo det tycker jag också! Tack :)WSMC sa:Nu får ju någon semigalen svensk cyklist steppa up; Yonna måste få sällskap på östliga äventyr…:)
Hmmm, den här meningen förstår jag inte så bra, vadå 'som tråden utvecklat sig' och 'semisvensk som blir sällskap'? Har jag missat nåt?Lars.E sa:WSMC sa:Nu får ju någon semigalen svensk cyklist steppa up; Yonna måste få sällskap på östliga äventyr…:)
Som tråden utvecklat sig så är väl risken stor att det lika gärna kan bli en galen semisvensk som blir sällskap :)
Yonna sa:Hmmm, den här meningen förstår jag inte så bra, vadå 'som tråden utvecklat sig' och 'semisvensk som blir sällskap'? Har jag missat nåt?Lars.E sa:WSMC sa:Nu får ju någon semigalen svensk cyklist steppa up; Yonna måste få sällskap på östliga äventyr…:)
Yonna sa:Vad jag söker är mycket enklare: bara trevligt pedalpaddlepush sällskap. Men kanske är det jag som är felet..
leffe81 sa:När får vi dina bästa fatbike o packraft bilder 2018?? Yonnas Äventyr Bildöversikt 2018!
Härliga bilder o mycket inspiration :-)
Berk sa:Tack! Mycket inspirerande, som alltid!
Har två små frågor:
Hur undvika du faran av forsar? Dom står väl inte på kartan.
Har du inte haft problem med bäveraktiteten? Jag åka gärna (skate)skidor från sjö till sjö i Nationalparken Tyresta och på smalaste delarna har bäver fällt många träd. Där måste man tar av skidorna och klättra lite.
PS Skulle gärna ser en bäver. Har sett hundrade fällda träd och flera bäverdamm, men aldrig en bäver.
+1Berk sa:Tack! Mycket inspirerande, som alltid!
Fantastiska bilder o berättelser Yonna! Love your 2018 bildkommentarer :-)Yonna sa:Tack, alltid fint att läsa respons! Då får man motivation att skicka mer inspiration :)
TorakP sa:Aron sa:Dags att summera det cykelår som gått .... vi vill gärna ta del av dina cykeläventyr .... dela dina bästa cykelbilder på Happy ...
Vår happy live-reporter Yonna! :D
thanx :)leffe81 sa:Fantastiska bilder o berättelser Yonna! Love your 2018 bildkommentarer :-)
Vadå cykeläventyrbildtävling? Jo, jag följer inte så bra Happys trådar, dem går för snabbt för mig och när jag äntligen vill svara en tråd (när det finns nätverk os) då är det jävla svårt att hitta den tillbaka, det är ju ett hopplösst ej-kategoriserat forum; bra för internetcyklister som har koll och tid på allt men inte för vilsna fatrafters. Bra ursäkt, eller hur ;)TorakP sa:TorakP sa:Aron sa:Dags att summera det cykelår som gått .... vi vill gärna ta del av dina cykeläventyr .... dela dina bästa cykelbilder på Happy ...
Vår happy live-reporter Yonna! :D
Yonna glöm inte 2018 tävlinegn!!
Tack, ska kolla tråden!Berk sa:
Berk sa:Tycker att dina foto är (mycket) mer inspirerande en alla som finns nu i tråden, men happyraften är en stor faktor i detta, så vet inte om det hjälper till "cykel"året.
Jo tack! Men vafan, så lätt är det inte .. jag vet ju inte vilken bild!leffe81 sa:Yonna, du har årets mest inspirerande tråd :-)
Posta dina finaste cykelbilder, tävlingen stänger vid midnatt nyårsafton. DET ÄR NU!
Yonna sa:Jo tack! Men vafan, så lätt är det inte .. jag vet ju inte vilken bild!leffe81 sa:Yonna, du har årets mest inspirerande tråd :-)
Posta dina finaste cykelbilder, tävlingen stänger vid midnatt nyårsafton. DET ÄR NU!
Yeah, det var precis på tid! Eller som Lars kommenterade 'det var på det berömda ..' Vad jag förstås inte fattade, så googlade meningen och lärde mig ett nytt svenskt uttryck nämligen 'Det var på fitthåret!' Som man tex använder så här: 'Jävlar också, det var på fitthåret att bilen skulle sladda in i stolpen.'Yonna sa:
Jaaahh, dankjewel! En een gelukkig nieuwjaaar ook voor jou, laat de wielen maar rollen!Berk sa:Tack!
En een gelukkig bikerafting nieuwjaar!
Tack själv :) Det har inte lyckats posta den hela 2018 tillbakablick men ska idag efter jobbet göra ett nytt försök, så lätt ger man ju inte upp, framförallt inte den första dag i ett nytt år :)Börne sa:Tack Yonna... kul med en tillbakablick över det gångna året ?
Yonna sa:MSR bränsleflaskan är i ett enda stycke aluminum så inga skarvar som kan börja läcka efter sten/trädattacker. Har den nu några år och den har bara fått många ärr men det är ju helt okej. Hellre en skrynklig själ än ett slätstruket liv, eller säger man inte så om en vattenflaska?mb5 sa:Yonna sa:På underröret har jag ofta en MSR bränsleflaskan i en flaskhållare som har en sida öppning.
Jo, den menade jag, tack. Undrar bara om det är bara mitt fel att det alltid finns några kvistar, stenar, fallna träd osv som bara väntar att slå i just den här delen av cykel eller om MSR flaskor (och dina älgväskan) är så stark att klara det. Jag har en Trangia plastbränsleflaska, men skulle aldrig tro att den överlever just där nere särskild lång ...
kais01 sa:inte flaskan på den här sidan evigheten men däremot eventuellt korken eller packningen..
kais01 sa:för övrigt är metanol ett trevligare bränsle än etanol som ju sotar kraftigt. metanol är nästan sotfritt. att det knappast säljs i sverige beror på att a-lagarna just här dricker allt som ger fylla.