Söka sponsorer?

Söka sponsorer?
http://www.cyclingtipsblog.com/2011/02/how-to-get-a-cycling-sponsorship/ Landsvägsinriktad men principen är densamma. Är du duktig på att åka och har ett bra business case på hur du tex genom internet kan exponera dina sponsorer så är det helt möjligt. Bra förutsättningar är att du placerar dig högt upp på tävlingar och/eller har en populär blog. Om inte så kan du försöka tigga till dig en brandad vattenflaska på närmaste cykelbutik :)

Söka sponsorer?
tomaseriksson skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.cyclingtipsblog.com/2011/02/how-to-get-
> a-cycling-sponsorship/ Landsvägsinriktad men
> principen är densamma. Är du duktig på att åka
> och har ett bra business case på hur du tex genom
> internet kan exponera dina sponsorer så är det
> helt möjligt. Bra förutsättningar är att du
> placerar dig högt upp på tävlingar och/eller
> har en populär blog. Om inte så kan du försöka
> tigga till dig en brandad vattenflaska på
> närmaste cykelbutik :)

Fan.

Söka sponsorer?
Som jag ser det så har du två vägar att gå, eller båda samtidigt. Båda kräver jäkligt mycket engagemang!

Antingen tränar du helt enkelt upp dig till elitnivå. Högt upp i resultatlistorna, och då syftar jag på t.ex. SM. Helst pallplats, men top-5 eller top-7 kanske duger i downhill?

Den andra vägen är att göra dig ett namn i cirkusen. Alla insatta ska veta vem du är och vad du står för. Ungefär som att skapa ett varumärke runt dig själv. Prestationskraven sjunker, men du måste vara med och synas och höras överallt. En poppis blogg är bara en liten del av det här. Det här kräver att du är extremt social och öppen av dig. Du måste bjuda totalt på dig själv, men du kommer att få tillbaka väldigt mycket!

Du måste bli intressant på något sätt för sponsorerna. Det de ger dig i värdefulla prylar måste du kunna ge tillbaka i promotion. Hur mycket kostar det för Arnes Cykelbutik att ge dig ett par nya Deemax varje år? Det är några tusen, och de tusenlapparna måste han få igen på något vis via dig. Så vad kan du erbjuda? Att föreslå Deemax för dina närmaste kompisar duger inte! Att aktivt förespråka Deemax på din blogg på ett så bra sätt att minst 5-6 person aktivt köper ett par pga. just din reklam. Det duger! Att hänga en SM-medalj över navet är helt klart mest intressant. Tänk dig att du själv har en butik eller ett varumärke. Hur vill du att dina produkter skall synas? Vill du kunna ha en reklambanner på din sida där det står att "Mickee klev upp på SM-pallen i år igen med våra pedaler"? Det låter ganska bra va? Eller "Gör som Mickee, logga dina varvtider nerför Nelson med vår pulskadensherrejössestidtagarur"? Ja just det, det är Mickee, han den där profilen som syns överallt, som är så jäkla trevlig mot allt och alla. Ja, det låter ju faktiskt rätt bra! =)

Jag har ingen erfarenhet av sponsring inom cykling, men jag vet att det finns gott om "b-spons" med gratis Monster-dricka och ekernipplar mot exponering, vilket jag är lite emot. Jag tycker att det är att utnyttja ungdomar för det är ingen balans i det systemet. Sponsring ska vara sponsring på riktigt.
Däremot har jag erfarenhet av detta inom pistolskytte där jag var sponsrad av ett märke för att jag sköt med deras pistoler och en viss typ av ammunition som jag fick gratis. Det var många tusenlappar det handlar om, men då kunde jag visa upp resultat också, samtidigt som jag drev ett forum för pistolskytte. Det gjorde att jag kunde kombinera mig själv som "varumärke" och prestationsmänniska. Det var helt enkelt ett försälningsknep för det märket att kunna säga att "Tommy Mellberg, skjuter med våra pistoler och har vunnit dittan och dattan utomlands, det tycker vi visar att dessa pistoler är av högsta kvalitet och duger gott till landslagsnivå".

Det är nog den vägen du bör sikta mot, en kombination. Sikta mot himlen så landar du bland stjärnorna! ;)

Lycka till med jakten!

Tillbaka
Topp