Söka upp bilägare!

Kimpa951

Aktiv medlem
Söka upp bilägare!
Någon som vet hur man får fram vem som kör en leasad bil?
Regnummer är xxx.
Varför jag vill prata med han är för att först höll han på att köra över mig nere i Trosa. Och när jag knackade på rutan så visade han finger?...
Jag måste ringa och fråga om han har någon kraftig hjärnskada eller nåt..

EDIT: Fråga hur går bra, men personuppgifterna hoppar vi över.

Senast redigerad av en moderator:
Söka upp bilägare!
Äh, lägg ner, det är inte värt det. Du har absolut inget att vinna på en sådan grej, personen i fråga kommer inte att ge dig någon som helst upprättelse.
En insparkad dörrsida direkt vid situationen däremot....

Senast ändrad:
Söka upp bilägare!
Ring

"Namn: HTC SWEDEN AB/OP
Adress: BOX 870
Postnr: 161 24

De bör veta. Sen Om dom talar om det är en annan sak.

Söka upp bilägare!
Jag vet vilka som leasar bilen. Men inte vem som brukar den. Men jag ska ringa dit på måndag.
Jag är bara nyfiken på att veta hur man tänker när jag tydligt signalerar att jag ska in i rondellen när han ligger bakom mig. Och mitt i rondellen så ska han försöka trycka sig förbi mig. (Det är en enfilig rondell) bilen var typ 10cm ifrån mig och jag ropar och knackar, men det enda han gör är att visa finger.
Jag söker inget från han mer än att jag vill fråga han vad han tänker med. Och så kanske han tänker till lite extra nästa gång..
Jag rycker att en gubbe på 50+ borde ha bättre trafikbeteende än så..

Söka upp bilägare!
Ring företaget och ta upp deras anställdas beteende i trafiken. Det brukar inte vara så bra reklam för deras verksamhet.
Eller skriv på deras hemsida.

Söka upp bilägare!
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Ring företaget och ta upp deras anställdas
> beteende i trafiken. Det brukar inte vara så bra
> reklam för deras verksamhet.
> Eller skriv på deras hemsida.

+1, företag jag jobbade på tidigare fick samtal om dåligt uppförande i trafik och bil med företagslogo på. Det blev ett jäkla liv, så är nog inte fel alls att ringa företaget.

Söka upp bilägare!
Vi har också ett rätt färskt exempel som selstam skrev om för 5-6 veckor sen. En medvetet farlig omkörning i närheten av Grevie i nordvästra Skåne. Där blev det företagsintern påföljd för föraren.

Söka upp bilägare!
Miss Lycka skrev:

+1!

Det brukar ta väldigt bra.

Söka upp bilägare!
Man blir så jävla trött på idioter.
Igår satt det skyltar som varnar för stenskott på en mindre länsväg jag använder.
Jaha dödsgrus, allså olja och stenkross som ligger på plats ett tag för att sedan slitas ner.
Ca 50 m med mycke grus, hoppar av cykeln och börjar gå.
Kommer en bil i hög fart, ingen hänsyn får stensprut på både mig själv och cykeln.
Visar med händerna vilken idiot han är, vilket resulterar i ett finger från idioten.
Hade jag varit beredd hade jag lätt offrat en eller kanske båda flaskorna i sidan på idiotens bil.

Söka upp bilägare!
Jag kanske skulle tagit regnr på Junibackenbilen som försökte mosa mig vid Åkeshov häromdagen. Det kändes lite som json88 skrev, så jag skakade bara på huvudet åt cyklade vidare. Inte ens ett finger var han värd ;-)

Söka upp bilägare!
För ett par år sedan fick vi ett sådant mail till företaget jag jobbade på då, en av de anställda hade i firmans bil gjort en vansinnig omkörning på insidan i en fart som med stor marginal överträffade skyltad hadtighet.

När jag kom in på eftermiddagen jobbade inte killen kvar, dyrköpt läxa för honom men han lugnade nog ner sig i trafiken.

Söka upp bilägare!
Miss Lycka skrev:

orka. det uppstår hundratals likadana sitationer dagligen i trafiken

Söka upp bilägare!
skogsvakt skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ring företaget och ta upp deras anställdas
> > beteende i trafiken. Det brukar inte vara så
> bra
> > reklam för deras verksamhet.
> > Eller skriv på deras hemsida.
>
>
> orka. det uppstår hundratals likadana sitationer
> dagligen i trafiken

och din lösning är att knyta handen i fickan och gny på nätet?

Söka upp bilägare!
För att svara på den egentliga frågan, hur man gör.
http://www.transportstyrelsen.se/sv...-ager-fordonet-oppnas-igen---med-nytt-nummer/

Skicka ett SMS (kostar 3 kr) med regnumret (skrivet som: abc123) till 72503, så kommer det ett tillbaks med enklare fordonsägaruppgifter. Det kan stå:

ABC123,PB,VOLVO V70,MBLÅ,2009,ITRAFIK,090212,KARLSSON,GUNNAR,HÄSTVEDA

Har man tur så är namn och ort unika nog för att kunna skilja ut vem det är. Men får man svaret att bilen ägs av Johan Karlsson, Stockholm, då blir det till att ringa till Transportstyrelsen för att få mer detaljerade uppgifter.

Söka upp bilägare!
geologen: TS har nog redan gjort det eftersom han vet vem som är ägare till bilen. Det han undrar är vem som är brukare.

Söka upp bilägare!
Miss Lycka skrev:

Håller med. Detta är det absolut bästa förslaget.

Om bilen är leasad av ett lite större företag så kan det ju också vara så att fler än en person använder den.

Råkade ut för en dåre vid ett rödljus i Malmö för några år sedan. Jag ställde mig framför en SAAB 9-5 då vi båda hade rött. Iofs inte helt by the book, men ändamålsenligt med tanke på hur vi skulle svänga när det blev grönt. Tokfan började då buffa på min cykel med kofångaren. Jag parkerade hojen mot hans front och gick upp till hans sidofönster och knackade på. Jag såg nog galen ut för han öppnade nte. Det var bra för jag är rädd att jag kunde ha gjort något dumt annars.
Sådär skulle jag inte ha agerat idag. Det var inte effektivt.

edit:
SAABen visade sig vara leasad i ett företags namn så jag fick inte fram snubbens id.

Senast ändrad:
Söka upp bilägare!
skogsvakt skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ring företaget och ta upp deras anställdas
> > beteende i trafiken. Det brukar inte vara så
> bra
> > reklam för deras verksamhet.
> > Eller skriv på deras hemsida.
>
>
> orka. det uppstår hundratals likadana sitationer
> dagligen i trafiken

Så att agera är mindre viktigt när beteendet är frekvent förekommande? Kan nån förklara logiken i det?

Söka upp bilägare!
NiclasY skrev:
> Även om det inte leder någonstans, är det
> säkert nyttigt för förövaren att känna att
> hen inte är anonym?

+1

Tillbaka
Topp