Söker däck med bra rull och stor volym?

soderblom

Aktiv medlem
Är på jakt efter däck till "hopp & lek"-cykeln men har svårt att hitta något som uppfyller mina något motstridiga krav.

Jag vill ha något som rullar bra efersom det blir en del rundor på lokala BMX-banan och jag har märkt att jag blir frånrullad av andra som kör XC-däck med högt tryck. Sedan vill jag å andra sidan kunna ta stigletarturer med cykeln och ha hyggligt grepp i torra förhållanden, men samtidigt kunna sänka trycket för att dämpa ut de värsta stötarna. Det naturliga valet vore väl något XC-däck med stor volym men frågan är om däcksidorna pallar stök samt hopp & lek i trappor och stadsmiljö?

Så vad finns det för alternativ med lågt rullmotstånd, stor volym (>2.3") och hyfsat tåliga däcksidor?

Maxxis Ikon EXO 2.35" verkar som ett av de vettigaste alternativen, men de verkar inte helt lätta att hitta i 26".

/David

Racing Ralf finns ju i 2,35 eller 2,4. Snakeskin på det så håller det väl hyfsat men inga trendurodäck direkt. Rullar väldigt bra iaf!

Eller så skiter du i det där med tåliga däckssidor och byter ofta istället. Det är knappast dyrt med skapliga däck 2-3 gånger om året, eller hur? På köpet får du bättre rull och lägre vikt.

Continental X-King 2.4 Protection kanske? http://www.cyclecomponents.com/komp...x-king-protection-rtr-dack-26x2-4-60-559.html
Den modellen har jag sett på nära håll & de har en volym som är lite större än Racing Ralph 2.25 som jag själv har, så vitt jag kunde se.

Jag körde på X-King 2.2 Racesport förut och det är trevliga däck som, så långt, är bra mycket slitstarkare än Racing Ralph Evo Snakeskin. (Då menar jag mönstret & inte sidorna på däcket)

Frid!

Senast ändrad:
Maxxis Ikon har jag sett folk köra med på tisdagsrajd i Hellas, där däckssidorna ju får ta en del stryk. Jag har själv kört med både Ikon (billiga 2C-versionen) och X-king 2.4" (de billiga från Indien utan ProTection) massor i Hellas; även dessa däckssidor klarar väldigt mycket skrap mot vassa berg och stenar utan att bli synligt skadade.

Men man kan vilja ha mer marginal, särskilt om man ska köra där det är riktigt mycket vassa grejor att skrapa mot.

Ikon och X-king är ganska lika i grepp och känsla, men X-king är mycket bättre på hårt underlag.

Bra på allt utom lera, som de tar sig igenom, men inte särskilt bra.

(Mina var dock 29" däck)

Jag kör ardent 2.4 exo funkar bra att trampa ett par tre mil på, greppar ok i torrt, suger åt sig lera som en svamp när det är blött. aldrig fått punka än som jag däremot haft problem med på rocket ron (2.3)och nobby nic(2.25)

Jo, kan så vara, men nu finns inte 2.35 som de heter idag till 26" utan endast till 29", om jag fattat rätt.

Hur gick det?
Rätt säker på att TCM i Tyresö har Maxxis Ikon 2,35 26" EXO på hyllan.
Tänker själv satsa på den fast 29" TR
Dreglar efter de beställda hjulen :-D

Hittade X-king 2.4" på rea hos "tysken". Har bara hunnit rulla lite skog än, men det verkar vara bra rull. Ska se hur lågt tryck jag vågar köra för att få lite dämpning också. Bör rulla bra på BMX-banan med. Det blir nog lite provkörning i helgen iaf.

IMG_1914.JPG

/David

soderblom skrev:
-------------------------------------------------------
> Hittade X-king 2.4" på rea hos "tysken". Har bara
> hunnit rulla lite skog än, men det verkar vara
> bra rull. Ska se hur lågt tryck jag vågar köra
> för att få lite dämpning också. Bör rulla bra
> på BMX-banan med. Det blir nog lite provkörning
> i helgen iaf.
>
>
>
> /David

La en beställning hos BC på 2st X-King 29x2,4 Racesport :)
Kul höra mer om dina intryck + vilket däckstryck du kom fram till!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp