Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Yonna sa:
Det var bara att packraften kände lite för stor för mig. Storleken var M för den måste ha ett stort däck för fatbiken (storlek S kunde inte) men mina ben var för korta, fötterna hade alltså :

Var hyrde du packraft och vad kostar det ungefär?

Foss sa:
Från Grövelsjön till Hävlingen går det iallafall en fin led, den är cyklingsbar skulle jag säga(en mil över fjället). Hävlingen ligger mitt emellan Rogen och Grövelsjön. Sen är det ju vandringsled vidare från Hävlingen och upp till Rogen också.
Tack, det ser ut som ett svårtillgängligt området så all information är välkommen!

Cannondale jekyl 1000 sa:
Min favoritwiskey ser jag. Det är så sällan jag dricker alkohol och med de små mängder jag dricker så räcker en sådan där flaska i ca 10 år.
Jag har alltid en lite flaska med mig på långa turer. Man vet aldrig om det kommer en mental fabikekris eller en olycka. Har sett att det funkar när man är i en lite chock.
Och ibland måste man skåla på lyckan, såsom förra månad då jag hade fatbiken precis tre år. Så jag köpte en liten flaska god whisky, cyklade till ett trevligt ställe, skålade på pugsleys liv och önskade oss flera år tillsammans. Och jag lovade att han får en fixed framhjul som födelsedagspresent men att han får vänta för jag har inga pengar. Men framhjulen kommer snart: jag har en fälg, nav, offset framgaffel och behöver bara ekrar och en 'dingle cog' (vad heter det på svenska, en dubbel kugge?).

Många tror att jag är galen med en fixed fattie men jag vill ha en nödlösning när jag är strandsatta djupt i skogen eller i fjällen med en blåst freewheel eller bakväxel. Då har jag möjligheten att byta fram och bakhjul. Ibland drömmer jag om att cykla till Syd/Nordpolen eller på Svalbard och då vill man inte heller ha ett fruset frinav. Framförallt inte när det står en isbjörn som tycker om att ha oskyldiga lilla fatbikers på menyn.
Och förstås är det roligt att cykla på en fixie, då får man kramp i ansiktet av det stora grinet. :)

Finns det någon som ha en Pugsley med en fixed framhjul? Jag tror att pugsley är den ända cykeln som kan ha den. Ytterst mångsidig maskin!

onyx3 sa:
Var hyrde du packraft och vad kostar det ungefär?

https://packraft-sverige.se/starta-har-packraft-sverige/?v=f003c44deab6

Pris blir mindre om du hyr flera dagar. 6 dagar kostar tex 200 per dag, men 7-13 dagar 190kr. Så en vecka kostar 1330kr, frakt är 125 (inkl retur) och man kan välja vart de skickar raften så det är mycket fint (då slipper du betalar resdagar).

Förresten, om man har ett stort tält kan man också använda packraften som en mjuk säng och om tältet är för lite då sover man förstås ute för en packrafter är en riktig kille. Och tjej :)

raft.jpg

raft2640x470.jpg

Här några video hur man kan sätta fast cykeln på packraft, den sista disaster-style sätt skulle jag inte rekommendera :)

Och om du inte ha råd att hyra/köpa kan du också ta med en kajak som tre killar gjorde: 2000 km i Alperna, helt galen. :)

kano.jpg

Yonna sa:
Pris blir mindre om du hyr flera dagar. 6 dagar kostar tex 200 per dag, men 7-13 dagar 190kr. Så en vecka kostar 1330kr, frakt är 125 (inkl retur) och man kan välja vart de skickar raften så det är mycket fint (då slipper du betalar resdagar).

1330kr för en vecka var ju faktiskt billigt. Då är "bara" adventure-kittad fatbike kvar att skaffa... ouch! :-)

Att kunna skifta fram och bakhjul är nog inte så dumt. Jag har bara kört sönder en enda bakväxel och tappat en kassett under hela mitt liv. Naturligtvis hände båda dessa haverier på fjället. Gick dock att laga till hjälpligt för att ta sej hem.

Att kunna skifta fram och bakhjul är nog inte så dumt. Jag har bara kört sönder en enda bakväxel och tappat en kassett under hela mitt liv. Naturligtvis hände båda dessa haverier på fjället. Gick dock att laga till hjälpligt för att ta sej hem.
Om framhjulet är klar ska jag posta en bild :)

42Hz sa:
Vet inget om bikerafter men kommer gärna på afterbiken! ;) !
Ha, roligt!

onyx3 sa:
1330kr för en vecka var ju faktiskt billigt. Då är "bara" adventure-kittad fatbike kvar att skaffa... ouch! :-)
Bikepackning kan mycket billigt. Jag har t.ex på racers styre en 100kr drybag från 20L som sitter fast med två billiga spännremmar, på sadel samma sak, framebag är en 150kr Etreme XL och då har jag en lite ryggsäck . Men om du har ett tält med packningsmått 50x100cm och en 4kg sovsäck blir det lite problematisk med två drybags. ;)

Här en bild av racers 'styrväska', superenkelt:

196800x533.jpg

Nu vet jag inte vad en aerobar på svenska heter men det är en mycket trevligt grej. Mellan drybag och aerobar sitter kartan, och blöta överskor, sockor och andra tvätt draperar jag på aerobars ändar. Även blöta cykelbyxor torkar snabbt, de röda/rosa inochutvända byxor ser ut som en babianrumpa men det struntar jag i. Här blöta överskor som torkar mycket snabbt:

333800x533.jpg

En aerobar är också kul om du vill äta donuts eller kanelbullar:

donut.jpg

Sadelväskan väger och kostar ingenting:

bikepacking-hacks-drybag-seatbag-01640x425.jpg

Men det är också lätt att göra själv en framebag eller handlebar harnes. Här ett enkelt DIY handlebar recept:
http://limberlost.co/2016/03/28/make-your-own-handlebar-roll-harness/

Samma Limberlost styrharnesk, kul bild tycker jag!

29224667146_c29ccc7f27_k-1280x960640x480.jpg

Förlåt för alla bilder och text, kanske är det också offtopic och får det inte (vet inte hur strängt man är här) men imorgon ska jag cykla för några dagar (tror 10 dagar) så då är jag tyst igen. :)

Senast ändrad:
När du har tid får du gärna berätta mer om hur du packar och vad du tar med dej på en fatbikefjälltur.

På min förra och enda tälttur med cykel på fjället så packade jag ner allt som jag tyckte jag behövde i en ryggsäck. Lämnade hälften av maten hemma eftersom jag brukar ta med för mycket. Onödiga prylar som extraslang, pengar och verktyg tog jag inte heller med mej. Vill minnas att ryggsäcken vägde 8-9kg. Överlevde den turen men rev upp ett rejält hål i däcket men hade sådan tur att en stugvärd hade en 20 år gammal tub med liquisol som jag fick. Maten tog slut. Sista dagen plockade jag något kilo hjortron. Hälften åt jag upp och resten tog jag med hem och kokade sylt på. Året var för övrigt 2004 så folk tittade verkligen konstigt på en när man kom på cykel i fjällen.
Tänker mej att det blir bättre att packa de tyngre prylarna på cykeln så man slipper ha allt på ryggen.

Suveränt kul att läsa alla inlägg & planer, keep it comming! Men inte bara billigt, såg några 6-8k Hilleberg på dina bilder :)
Snart dags att planera sommarens biketour i Eur!

Yonna sa:
Foss sa:
Från Grövelsjön till Hävlingen går det iallafall en fin led, den är cyklingsbar skulle jag säga(en mil över fjället). Hävlingen ligger mitt emellan Rogen och Grövelsjön. Sen är det ju vandringsled vidare från Hävlingen och upp till Rogen också.
Tack, det ser ut som ett svårtillgängligt området så all information är välkommen!

Nu har jag bara gått från Hävlingen och Storrödtjärnsstugan, inte vidare mot Rogen och vet inte terrängen efter det. Sträckan jag knatade skulle jag inte vilja cykla med. Dels är det en del uppförs på spänger och när en väl kommit upp är det en kort sträcka med cykelbar led för att sedan övergå till stenblocksled. Det kommer bli en del släpandes på cykel i mindre rolig terräng. Hur det sedan ser ut efter stugan vet jag inte. Med lite vilja och att du är förberedd på att traska med cykeln så är det nog genomförbart :) Från Grövelssjön till Hävlingen tror jag att det kan vara riktigt rolig cykling!

Sambal Oelek sa:
Helgrymma bilder! Lycka till!
Tack Sambal!

onyx3 sa:
Prata på bara! Det är ju intressant. Var går turen den här gången? Och lycka till!
Tack :)

Först får jag skjuts och då blir det några dagar trampa på slingrande grusvägar till Båstnäs; sveriges märkligaste bilkyrkogård som ligger i Årjängs kommun, nära norska gränsen, 25 km in i skogen. Enligt Töcksfors turissajt är: "Båstnäs norra Europas enda bilskrot i sitt slag och storlek, med cirka 1000 bilar. De skrotade bilarna kommer främst från 40-, 50- och 60-talen, och är en nostalgitripp för den motorintresserade. Många av bilarna är överväxta av träd och mossa och har i det närmaste blivit ett med naturen. Synen är rätt spektakulär."
Jag älskar gamla bilar och natur så det är en rätt kombination :)

Efter Båstnäs blir det Glaskogens naturreservat, en del Finnskogsleden (en vandringsled som korsar Norges och Sveriges gränser) och då cykla tillbaka och hoppas jag får skjuts igen. Roligt att cykla och tälta när det är vår igen, känns härligt!

När du har tid får du gärna berätta mer om hur du packar och vad du tar med dej på en fatbikefjälltur.
Yep, det ska jag göra :)

Bikzz sa:
Men inte bara billigt, såg några 6-8k Hilleberg på dina bilder :)
Jo, en svindyr Unna, men lyckligtvis fick jag tältet lite billigare och det är ett jättefin vintertält. :)

patten sa:
Nu har jag bara gått från Hävlingen och Storrödtjärnsstugan, inte vidare mot Rogen och vet inte terrängen efter det. Sträckan jag knatade skulle jag inte vilja cykla med. Dels är det en del uppförs på spänger och när en väl kommit upp är det en kort sträcka med cykelbar led för att sedan övergå till stenblocksled. Det kommer bli en del släpandes på cykel i mindre rolig terräng. Hur det sedan ser ut efter stugan vet jag inte. Med lite vilja och att du är förberedd på att traska med cykeln så är det nog genomförbart :) Från Grövelssjön till Hävlingen tror jag att det kan vara riktigt rolig cykling!
Tack Patten, jag ska svara en annan gång för nu blir det sängdags för en gammal kärring. Bilen kör kl. 4, FYRA! på morgonen, nej mitt i natten! Cyklister har det inte lätt, framförallt inte de känsliga fatbikers ;)

Hoppas det kommer mer bra tips och fina länkar så när jag ligger frusen i tältet och känner mig alldeles ensam då har jag nåt roligt att läsa. :)

Okej, LMS betyder Life Must Suck så your life sucks and you're desperate for attention .. men vafan är det med 10?? Ingen aning :)

Och varför heter Värmland VÄRMland för det är mycket kallt här! Jag har en termometer i cykels styrstam men då måste jag lämna sovsäckens värme .. men jag tror det är minus jävlakallt för jag fryser, brrrr. Vem som säger att tälta i Värmland är roligt har aldrig tältat här. ;)

Jag fick termometer som present, lyx grej på en slaskig smutsig fatbike :)

hur skickar jag bild från smartphone, går det?

tror det har lyckats :)

fin present en styrstamtermometer, men den blir säkert stulen en gång av tjuvaktiga skator för den glimmer och glänser mycket på en svart fattie ;)

33DSC07742-Copy800x580.jpg

här sitter jag och är på gränsen till att beställa ny ram till min nya cykel (helstel 27.5+) och det dykel upp en fatbiketråd bara såhär?!

mamme1 sa:
Last man standing. 42Hz är efterfesternas krönte konung.
Aha! :)

Palle Kuling sa:
här sitter jag och är på gränsen till att beställa ny ram till min nya cykel (helstel 27.5+) och det dykel upp en fatbiketråd bara såhär?!
Människor som kör fatbikes visat sig statistiskt cooler, awesomer och de har mer fun. Så du kan bara göra en sak: köp en fatbike och då blir du äntligen riktigt happy! ;) Och om du fortfarande tvivlar och undrar varför du ska köpa en, här kommer sanningen:

Top Ten Reasons Why YOU Need a Fatbike:

1. Fatbikes are faster than you think. Seriously, fatbikes are wickedly, surprisingly, fast.

2. Fatbikes are funner than you think. Seriously, fatbikes are wickedly, surprisingly, fun. Riding a fatbike is as close to being a kid as you can get. Giant tires. Bouncy ride. Big mittens. Snot everywhere. The only thing missing is a Gilligan’s Island lunch box (with matching “L’il Buddy” thermos, natch), a PB&J sandwich, and a glass of milk.

3. Fatbikes look really cool. Since they’re so new, you get to be the center of attention everywhere you ride. People will stop in their tracks to ogle your beefy tires and massive forks, and bask in your general awesomeness for riding such a boss looking bike.

4. Fatbiking is an awesomely huge challenge. Riding in the snow is a great way to push your riding style. Aside from the constantly changing trail conditions—which will actually change quite drastically during your ride—the technique required is pretty significant, and that’s a cool thing. Cornering, weight distribution, climbing, descending. They’re all different. Own it. And even though you can ride anywhere and don’t really need a groomed trail, as the sport becomes more popular, many trail centres are grooming trails especially for fatbikes. Sweet.

5. Fatbiking is more fun than cross country skiing. Okay, maybe it’s not, but at least you won’t need a different roof rack. Wait, I take that retraction back. It’s way more fun!

6. When you dress for fatbiking, NO MORE CRAMMING YOUR BODY INTO A SPANDEX KIT. Trust me, this is a good thing for all of the people who have to look at us wearing our riding kits. Or maybe it’s just a good thing for the people whose eyes happen to fall on me in my kit. Sorry people.

7. When you fatbike, all of that winter food that you’ve been jamming down your gullet now has a way to get burned off. So eat the whole bag of Doritos. Double up on the poutine. Cheese? Yes please.

8. When you ride a fatbike through the winter, you get to keep riding an actual bike, instead of sitting on a spin bike or rollers in your basement or gym, pedalling like crazy to get nowhere. (I’m kidding, that’s not fair to say. On a spin bike, you don’t travel nowhere. You travel from a room with a dry floor, to a room with a floor splotted with your sweat drops.)

9. You know Monday mornings, when everyone gets to work, and talks about the game they watched, or the roast they ate, or the movie they went to see? Not you. Nope, you get to say “Yeah, I went for a bike ride. Mm hm. On my bike. Yeah, it was cold and snowing, but, you know, I’m pretty boss, so I rode. Oh, you stayed in, did you….”. If you have a mic, this is a good time to drop it.

10. Crashing in the snow is awesome. It doesn’t hurt as much as dirt because snow is usually softer, you give yourself a sweet self-inflicted snow job, and then you get to look like a drunken infant as you bum your way out of the two feet of snow that lines the trail. You’ll laugh so hard. And so will anyone who is watching. Which brings me to the final reason…

11. The people who ride fatbikes are statistically proven to be way cooler, more awesomer, and just plain radder than people who don’t. True fact.

That was 11 reasons. Yeah, fatbikes are just too awesome for 10 reasons. 11 awsome reasons why you need a fatbike, and 11 awesome reasons why fatbiking is awesome.

http://www.ridingfeelsgood.com/why-you-need-a-fatbike/

precis, å en fatbike är inte bara för snö och sand *suck* många som verkar tro att det är bara då den funkar. (inte Yonna såklart, men den som skrev den där texten verkar tycka det)

Lars.E sa:
Tar du några bilder på denna tur Yonna?
Skulle gärna se något från bil-kyrkogården.
Yup, det ska jag göra :) Jag tror kyrkogården är vackrare på sommaren när det är grönt och soligt. Men bilarna ser kanske mer nakna och döda ut sä här i mars och det har också sin charm. Igår var de blöttsnö och idag är det grått så hoppas det blir bättre väder. Men jag är nånstans mellan Karlstad och Västmanland just nu så det kan ändras. Annars kommer jag tillbaka när solen skiner, det är inget straff :)

Jag träffade en kille igår som sa att det finns en större bil- kyrkogård, nånstans i syd sverige. Sveriges största gamla bilskrot sa han. Vet inte var det är, ska googla när jag är hem igen. Kanske det blir nästa cykeltur för jag har aldrig cyklat i syd sverige. Jo, jag cyklade några gånger Dalarna-Holland men det var snabbaste väg till Göteborgs ferry - danmarks Fredrikshamn, så det räknar inte tycker jag. :)

Najs.
Alla årstider och väder har sin charm, men grönt är ibland extra skönt.
Hur långt cyklar du per dag på ett ungefär?

Lars.E sa:
Hur långt cyklar du per dag på ett ungefär?

Beror på om det är grus, skog, brant, asfalt, städer etc, men mestadels är det med packning 80 -120km. Om det är lätt cykelbart asfalt (såsom sträckan Jokkmokk- Kiruna -Riksgränsen) då flyger jag och är det svårt att stoppa. Fint att cykla 18mil men man kan inte göra det varje dag på en fattie med packning, då ligger man snårt bredvid cykeln (iaf jag). Då är en reskompis fint för ibland behöver jag någon som bromsar mig.

Vanligtvis har jag bikepackingbags men nu har jag 2 panniers/väskor, pakethållare och en drybag på styre så cykeln är tyngre nu. Pakethållaren (stål) och Arkel Lite panniers är 2kg mer vikt och om man har större väskor tar man mer stuff med sig så det känner jag. Framförallt med min fantastiska vintercykelkondition ;) Så jag vet inte säkert om det blir varje dag 80 -120km just nu.
Jo, jag vill klaga lite :)

Bummer, Hope all your trips will be excellent! Funderar själv på Budapest och sen cykla hem... Troligtvis inga varjager där, men Karl 12 kanske red förbi? Om du tar tunga fattie'n och hänger på via fina cykelvägar så lovar jag att bromsa ordentligt.... :-)

Yonna sa:
Jag träffade en kille igår som sa att det finns en större bil- kyrkogård, nånstans i syd sverige. Sveriges största gamla bilskrot sa han. Vet inte var det är, ska googla när jag är hem igen. Kanske det blir nästa cykeltur för jag har aldrig cyklat i syd sverige. Jo, jag cyklade några gånger Dalarna-Holland men det var snabbaste väg till Göteborgs ferry - danmarks Fredrikshamn, så det räknar inte tycker jag. :)
Det måste vara Kyrkö Mosse i Småland han menade.

eketjall sa:
Yonna sa:
Jag hade inte åkt långväga bara för att cykla vid bilskroten på Kyrkö Mosse, just sayin'. =)

Finns nån i Uppsala också, eller däromkring. Var där för några år sedan. Den var bra!

Kyrkö mosse ok men inte så värst häftig, har man vägarna förbi så är det ju kul att kolla dock

Sambal Oelek sa:
Kyrkö mosse ok men inte så värst häftig, har man vägarna förbi så är det ju kul att kolla dock

+1
Båstnäs är mer orörd och välbevarad än Kyrkö mosse. Mitt intryck är att det fanns betydligt fler bilar i Båstnäs än i Kyrkö mosse.

Du kör långa sträckor.
När jag är ute på mina söndagsturer så brukar jag vara ganska nöjd efter 40km.
De fåtal gånger det blir 60km så brukar jag vara rätt slö dagen efter.
Och jag har ju bara en dags packning med något förstärkningsplagg, lite reservdelar +fika på mina turer.
Starkt gjort av dig att köra som du gör. Kungsleden måste ha haft några riktigt jobbiga partier.

Sist jag var vid Båstnäs 5-7år sen så hade de tagit bort en del av bilarna, tror det va de nyaste bilarna 70tals modeller som försvunnit.

Bikzz sa:
Bummer, Hope all your trips will be excellent! Funderar själv på Budapest och sen cykla hem... Troligtvis inga varjager där, men Karl 12 kanske red förbi? Om du tar tunga fattie'n och hänger på via fina cykelvägar så lovar jag att bromsa ordentligt.... :-)
Deal! Då måste jag bara hitta pengar :) Hoppas det kommer en regnbåge imorgon här i Glaskogen för skogen känns som en trollskog, fylld med troll, vittror och vättar så då hittar jag säkert krukan med guld vid regnbågens slut. Om inte ska jag leta efter en rik kille som vill gifta sig med en fattig fatbiker, men det blir förstås svårare :) Livet är jobbigt om man bara vill cykla ..

eketjall sa:
Tackar :)

Lars.E sa:
Du kör långa sträckor.
Tyvärr är jag inte så duktig som jag sa (det är straffet för skryta så högt). Det är hemskt men det tar tid för min kropp att skaka av det latta vintersvettet och dessutom går terrängen här upp och när som en berg-och-dalbana (okej det är kanske lite överdriven men det känns så när jag är trött), så jag måste erkänna att 93km var min max hittills. Och nästa dag var jag helt slut och kunde bara stöna som en 100år gamling :(

Lars.E sa:
Starkt gjort av dig att köra som du gör. Kungsleden måste ha haft några riktigt jobbiga partier.
Tack :) Jag har något konstigt; jag är inte stark som en kille, har inte heller skippyballvador men jag har ett galenskap i mig som ger styrka att fortsätta. Vet inte vad det är, något dumt iaf för det är ofta orsaken att jag hoppar med slutna ögon blint i livets djupa vatten.

Men vad ger mig riktig styrka är en person som Mike Hall. Han är en av mina hjältar och jag ska ära honom genom att trampa världen runt. Jävlatrist att han dog ..

Jag ligger i sovsäcken nu, tältet prasslar lite, skogen är fylld med fåglarnars morgonsång och cykeln står trogen lutat mot ett träd och tittar otåligt på mig: 'chopchop du lat tjej, borsta håret, koka kaffe för äventyret väntar på oss'.

Och förstås lyssnar jag :)

Dagens första bild kommer när kaffevattnet kokar... vänta ett ögonblick, måste klä mig på först :)

Okej, ingen vackert bild .. mennnn regnjacka hänger på tork så solen kommer och då blir det en fin cykeldag :)

Bilagor

• 20170331_083648.jpg
    20170331_083648.jpg
    383.9 KB · Besök: 173
Ser härligt ut... Önskar man hade lite mer äventyrlust i sig! Det finns där långt inne men man håller sig trots det till den normala & tråkiga vardagen :(

I sommar under semestern ska jag ut på lite längre dagsetapper med nån övernattning tänkte jag, man måste ju börja nånstans, har precis börjat cykla igen efter ett långt uppehåll.

Kul tråd att följa... tummen upp!!

Börne sa:
Ser härligt ut... Önskar man hade lite mer äventyrlust i sig! Det finns där långt inne men man håller sig trots det till den normala & tråkiga vardagen :(

I sommar under semestern ska jag ut på lite längre dagsetapper med nån övernattning tänkte jag, man måste ju börja nånstans, har precis börjat cykla igen efter ett långt uppehåll.

Kul tråd att följa... tummen upp!!

+1
Det finns många som känner som du beskriver, men är alldeles för bekväma av sig.
Jag är en sådan människa, och även många som jag känner drömmer om övernattningsturer som aldrig blir av.

Grattis till att ha återupptäckt cyklingen. Hoppas att du tar väl vara på din sommarsemester.

Tillbaka
Topp