Cannondale jekyl 1000 sa:
När du har tid får du gärna berätta mer om hur du packar och vad du tar med dej på en fatbikefjälltur.
Förlåt att det tog så lång tid, jag var lite upptagen och också på cykelresan (yup, what else, tråkigt liv :) ).
Och ni är varnad: det blir en låååång text! Hoppas det blir också lite tydligt :)
Packning (väskor, alla kläder etc men utan hjälm, skor, mat, vatten och bränsle) är cirka 10kg. Men jag cyklar inte naken så packningen kan vara 9 eller 7.5kg (beroende vädret).
Packlista:
. väskor 2.2kg
. bo (sovsäck, tält, liggunderlag) 2kg
. kläder 2.6kg (med vinterbyxor 2.9kg)
. verktyg, extraslang, lås 1.1kg
. kök 0.5kg
. hygien/försthjälpkit 0.5kg
. lyx 1kg
Väskor 2.2 kg;
. pugsley framebag small 290g
. revelate sadelbag 370g
. revelate styrharness 425g
. 3 drybags 8L, 13L och 18L 200g
. ryggsäck/camelbak Vaude BikeAlpin 25+5L 925g eller Mule Hydration 11+3L 600g
Jag har också några små ultralight drybags i ryggsäcken, de är för kläderna när vatten är för djupt att vada (då blir det simma) och för de små saker som smartphone, kamera etc som finns i ryggsäcken. Den har en regnöverdrag men den funkar förstås inte i djupt vatten.
HAB (hike-a-bike) och SAB (swim-a-bike); man måste vara en riktig idiot :)
Bo 2kg:
. tält TerraNova Laser Photon 1p 720g
. sovsäck WesternMountaineering UltraLite (T.ext -27°C) 820g
. liggunderlag Neoair Xtherm (regulair, 183x51cm) 430g
Kläder, inkl jag har på mig 2.6 eller 2.9kg:
. 2 tights 2x220g
. ibland 1 vinterbyxor 310g
. 2 t-shirt 2x110g
. 1 shirt 130g
. 1 tunn cykeljacka/softshell 280g
. 1 tjock cykeljacka/softshell 470g
. 1 superlätt vind/reflexjacka 100g
. 3 par sockor 3x32g
. 3 stringtrosor 3x9g (bara tvätta, vrida några gånger runtom fingret och de är torra igen!) Yup, de finns också för killar :)
. 1 behå 50g
. regnkläder 385g (vaude droppants/sprayjacket IV)
. termunderkläder (sov/extrakläder när det är kallt eller när jag hamnar ofrivilligt i vatten) 210g
. mössa, buff, handskor 150
Alla verktyg, inkl lås och andra saker som inte finns på bilden väger 1.1kg (finns två innerslang på bilden men den 28mm är för min andra cykel).
Pumps vikt är 82g, innerslang 425g, BBB microloop låss 125g. Lezyne 11bar pump är perfekt för racern och när man pumpar fatbikedäcket får man varma händer så det är fint i vintertid ;)
Blå Parktool däckavtagaren är två styck, olja flaska är refillbar, insexnycklar är nu lindat med röd tejp så jag hittar tillbaka i snö, gräs, sand etc. Den stora insexnyckeln är för att ta loss pedalerna (flygplan, bikerafting) och den SKS mini toolboxen behöver jag inte men den är lättare att ta ut ur framebag. Och när det är jävlakallt fryser den inte fast på fingrar såsom insexnycklarna gör. Jag har också extra (röda) aluminium ventilhattar för när de ramlar i snö/sand är det svårt att hitta tillbaka. Plastventilhattar är ingenting i fjällen/sumpmark/offroad, min erfarenhet är att de går snabbt sönder.
Inte på bilden; tråd&nål (för kläder, väskor och däck), repairkit Thermorest, ducttape viklat om en insexnyckel, fiskelina/krokar, några däckplåster (tire boots), några extra spännremmar och karbinhakar.
Kök 0.5kg;
Trangia mini 330g; spritbrännare, kittel 0,8L, lock/stekpanna, vindskydd, tång. Har en extra aluminium vindskydd (ugnsfolie), alu mugg 75g (med tejp för att skydda läppar), och en Mora kniv, gaffel, sked, flaska olivolja, kokosolja och förstås sambal oelek för då blir man alltid varm. :)
Jag har också en MSR WhisperLite Universal (gas och flytande bränsle) men bara brännare väger 550g, så den använder jag bara för långa utomlandsresor, när jag resar inte solo eller i vintern.
Trangia kök; lätt, enkelt och billigt.
Hygien/förstahjälpkit 0.5kg:
Kontaktlins/vätska, mini tandkräm, barntandborste, refill schampo (också användbar som snabbt handtvättmedel/tvål), StS handduk 40x80cm torkar mycket snabbt och väger bara 46g, hårborste har jag kapat av, hårgummi och en extra tändare när den andra är våt/tom.
Första hjälpkit är några värktabletter, plåster, suturtejp osv. Om det behövs tryckförband, sele etc då finns t-shirts/sockor och ringa 112. Ibland har jag solkräm, läppbalsam och myggmedel (den blandar jag med lite olivolja)
Lyx saker 1kg:
Kamera med extra batteri/SDcard, smartphone, e-reader (6veckor batteri, 10 000 böcker, wifi), accupack (creditcardsize, 10 000 mAh, 215g), mini USB-laddare med två USB-uttag, id/körkort, mini pannlampa etc.
Vatten är inget problem i fjällen, två petflaskar (0.5L) duger.
Bränsle har jag i en 1L petflaska eller i en bränsleflaska på underröret. Men den sista går inte när man pushing/bära cykel hela tiden eller det finns stora stenblock. Det kan också vara farligt när flaskan stöter bort och du kör på den (jag gjorde det en gång och låg då utsträckt mellan stenarna).
Mat är några A4 till :) Jag har iaf en mat torkmaskin, lärde mig andra matvanor och att gå när i vikt är helt vanligt och gör ingenting ;) Och förstås VarmaKoppen!
Och då kartor, kompass och alla saker jag glömde. Mora kniv sitter fasttejpat på fatbikes ram men det finns också en i ryggsäcken.
Tyngsta saker i ramens triangle ger a better ride så verktyg, innerslang, vatten, bränsle, tältpinnar, lås etc finns i framebag. Drybag på styret har sovsäck/kläder och ovanpå den finns en mindre drybag (8L) för regn/dagkläder (att byta när det är varmt/kallt). I sadelväskan finns liggunderlag, kök, badrum och kläder. Tältet i en drybag ovanpå sadelväskan för jag vill inte ha ett vått tält mellan dry stuff.
Jag har förändrat/bytat några saker på cykeln såsom aluminium ventilhattar, borrat stora ventilhål (så det kan i nödfall en moped innerslang i), crankboots, bashguard (skydda tänder och mina ben) och plast buckles/spännen är nu stål (plast spännet gick sönder, styrväskan gick loss, packrem gick i hjulet och jag bröt nästan nacke nånstans på Kungsleden).
En annan sak i fjällen och på svåra stigar är rätt sadelväska. När det blir spännande vill man gärna sänka sadel men det går inte när väskan hänger för lågt. Och om det finns bara lite utrymme mellan sadel/däck och vägen har många hål/stenar, däcket har tjocka dubbar och cykeln går som en gräshoppa då sliter däcket väskan sönder. Framförallt en fatbike, den har sadelväskor på menyn, inte alls roligt.
Om du snabbt behöver kliva av/på cykel och sadelväskan sticker ut så högt som fan då är det inte heller roligt. Framförallt inte i djup snö, på höga spångar eller hårda stenblock; då är det lätt att bryta handled/framtänder. Och när leden är mycket brant vill man sitta back i sadeln men det går inte heller om sadelväskan är för högt. Om sadelväskan är för långt ska den vifta som en svans, irriterande och farligt när man behöver balans. Men det är förstås bara mina erfarenheter :)
Men iaf: akta dig vilken sadelväska du köper! Förresten, för dropperposts och carbonstolpar finns speciella väskor. :)
Några examples, hoppas blir min långa berättelse tydligare :)
Ortlieb sadelväska är ingenting för fatbiken och mig.
När cykels ram är lite, dina ben korta eller du vill sänka sadel då är Arkels sadelväska inte lämpligt.