Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vet inte om jag skulle våga, fatbiken kan simma så det är bra och raften finns som räddningsbåt men ändå ... :)geologen sa:"Spångest" får en ny betydelse! :)
Kul! Har du också varit på broarna och på den lilla gungbron?Bikzz sa:Jag tycker att jag känner igen dom där broarna....
Jaaah, Oreälven i Dalarna, från Noppikoski, Furudal till Orsa!Ordbajskorv sa:Känner också igen dem! Oreälv väl?
gumraröracing sa:Som vanligt fina bilder = vilken kamera ? eller bara från telefonen, Dödade min egen fina Canon när jag trodde att den kunde simma ,,,Häls från internet cyklist
Ordbajskorv sa:Härligt! Inga björnspår? Vet att när jag paddlade där så berättade tursällskapet att det finns gott om björn där. Fick du någon fisk då?
En resa genom tiden? Kul! Hittade ni nåt intressant där nere?geologen sa:Den där dammen ser bekant ut. Jag tror att jag har varit där, och gått nere bland stenblocken en stund. Det var på en geologiexkursion 2009.
geologen sa:Ah, nu när jag ser fler bilder så inser jag att det inte var vid den dammen vi var. Den vi såg hade ingen betongkanal på sidan och hade mycket större block i den torra fåran.
Vi åkte runt halva Norrland på åtta dagar, så jag minns inte exakt var vi stannade varje gång. :)
geologen sa:Vi startade i Gbg, så allt var inte Norrland. Men Dalarna är bara definitionsmässigt i Svealand. Sett till natur är det Norrland. :)
Yonna sa:Hittade bara en skylt 'Akta dig, dammluckor öppnas utan varning!' och nägra benskelett. Om de var av människor, björn eller älg har jag ingen aning.
ForesterGuy sa:Vart tog vattnet vägen?
Palle Kuling sa:ForesterGuy sa:Vart tog vattnet vägen?
Mäh! dedär är ju mina hemtrakter :D
Nån som vet hur många dog när dammen/kraftverket byggdes, tex när de grävde den 5km långa tunneln som om jag förstår rätt är 300m djup? Det måste vara många, framförallt i den tiden .. usch, det måste vara ett hemskt jobb.mankis sa:Fina bilder, var där och servade handbrandsläckarna på kraftverket på -90 talet då Korsnäs koncernen ägde det.
Inträffade också en tragisk dödsolycka vid det där intagstornet med dörren för många år sedan då det uppstod ett övertryck i tornet och dörren slungades iväg och träffade en anställd på gångbryggan så illa att han omkom :-(
efter det så gjorde man avluftningar som ochså syns på bilden så att det inte skulle uppstå igen.
Det var många km från dammen så det var ingen fara, och älven/älvbädd är mycket bredd. Men tack för varning! Och du har rätt, att tälta vid en älv kan vara farligt, framförallt i fjällen när det regnar helt plötsligt. Har tältat några gånger på inte så trevliga ställen ..sih sa:Yonna sa:Hittade bara en skylt 'Akta dig, dammluckor öppnas utan varning!' och nägra benskelett. Om de var av människor, björn eller älg har jag ingen aning.
Precis vad jag tänkte på när jag såg bilden på tältet på strandkanten. Skulle kännas säkrare en bit upp i skogen.
ForesterGuy sa:Palle Kuling sa:ForesterGuy sa:Vart tog vattnet vägen?
Är inte du en tockeran klyktattar?
Yonna sa:Det var nån (tror att det var Bikzz) som sa att han alltid i förväg planerar hela rutten så att han får inga surprises, men så funkar det inte i skog och fjäll
Bikzz sa:Yonna sa:Det var nån (tror att det var Bikzz) som sa att han alltid i förväg planerar hela rutten så att han får inga surprises, men så funkar det inte i skog och fjäll
No, det var inte jag ----
Bikzz sa:Jag skulle försöka göra en del research i förväg [..]
Bikzz sa:Härlig RR och tråd. Kommer nog att dra iväg på några fler BikeRfting-turer nu, i Sept - Oktober...
Palle Kuling sa:ForesterGuy sa:Palle Kuling sa:ForesterGuy sa:Vart tog vattnet vägen?
Är inte du en tockeran klyktattar?
Inflyttad :/
ursprungligen från Bispgården + Östersund
Bikzz sa:Haha, Yonna vill ha en skäggig fatbiker som stannar hemma i hennes hus och fixar & mekkar med alla skrotbilar och sen sköter trädgården osv medans Yonna är ute och cyklar & campar ------
Under avdelningen "ligga med gubbar"ForesterGuy sa:Leatherman är bättre. Jag har...många.
"Alla borde ha en Läderman." ;-D
Bikzz sa:Haha, Yonna vill ha en skäggig fatbiker som stannar hemma i hennes hus och fixar & mekkar med alla skrotbilar och sen sköter trädgården osv medans Yonna är ute och cyklar & campar ------
Yonna sa:Bikzz sa:Haha, Yonna vill ha en skäggig fatbiker som stannar hemma i hennes hus och fixar & mekkar med alla skrotbilar och sen sköter trädgården osv medans Yonna är ute och cyklar & campar ------
Skrotbilar?? Hoho, akta dina ord! Du menar classic cars! Och de kör fortfarande, i mer än 30 år.
Och en skäggig fatbiker hemma? Då skulle vi förmodligen göra nåt helt annat än att bara krama träd och bilar! ?
marr sa:Yonna sa:Bikzz sa:Haha, Yonna vill ha en skäggig fatbiker som stannar hemma i hennes hus och fixar & mekkar med alla skrotbilar och sen sköter trädgården osv medans Yonna är ute och cyklar & campar ------
Skrotbilar?? Hoho, akta dina ord! Du menar classic cars! Och de kör fortfarande, i mer än 30 år.
Och en skäggig fatbiker hemma? Då skulle vi förmodligen göra nåt helt annat än att bara krama träd och bilar! ?
Cykla?
Yonna sa:Ska senare posta några bilder till, jag har tusentals (jo ännu mer tråkiga bilder av en tjockis och en grön raft hihi)
Yonna sa:Bikzz sa:Haha, Yonna vill ha en skäggig fatbiker som stannar hemma i hennes hus och fixar & mekkar med alla skrotbilar och sen sköter trädgården osv medans Yonna är ute och cyklar & campar ------
![]()
TorakP sa:Yonna sa:Ska senare posta några bilder till, jag har tusentals (jo ännu mer tråkiga bilder av en tjockis och en grön raft hihi)
Jeg venter o väntar ! ?
Nice pic! :D
Yonna sa:Tack, du skatje :)
40kilo! Båda. Så tillsammans 80 kg och cyklarna är också jättetunga, stort respekt!TorakP sa:Faaan, va e masse bagage!
Ingen aning, alla vet iaf vad det betyder; sweety, deary, sötnos, vännen ..TorakP sa:Skatje, er det hollandska, amsterdamska, fryslandska, yonnaska?
Yonna sa:Jepp, men egentligen är det 'schatje' men vi säger 'skatje', lite som ett slangord. Amsterdammare säger 'skatje' i nästan varje mening, lika ofta som amerikaner säger fuck :)
Yonna sa:Ingen aning, alla vet iaf vad det betyder; sweety, deary, sötnos, vännen ..
Frisiska är förresten ett svårt språk, inte alls samma som holländska. Det ser mer ut som svenska och danska. Kanske du förstår det här för du har ju en språktalang ;) "Bûter, brea, brûne sûker, griene tsiis o sjiippe, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries" :)
TorakP sa:Yonna sa:Ingen aning, alla vet iaf vad det betyder; sweety, deary, sötnos, vännen ..
Frisiska är förresten ett svårt språk, inte alls samma som holländska. Det ser mer ut som svenska och danska. Kanske du förstår det här för du har ju en språktalang ;) "Bûter, brea, brûne sûker, griene tsiis o sjiippe, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries" :)
Butter, bread, brown sugar! Smør, brød, brun sukker o mer! Väldigt enkelt! :D
ForesterGuy sa:TorakP sa:Yonna sa:"Bûter, brea, brûne sûker, griene tsiis o sjiippe, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries" :)
Butter, bread, brown sugar! Smør, brød, brun sukker o mer! Väldigt enkelt! :D
Du glömmer groene kaas, och grönsåpa.
Jo, tvål låter lite märkligt :)ForesterGuy sa:Sjippe
Zeep
Seife
Savon
Soap
Saebe
Saippua
Sapone
Jabon
Jabao