Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Jag tycker att jag känner igen dom där broarna....
.

Bilagor

• b79.jpg
    b79.jpg
    282.2 KB · Besök: 165
  • b80.jpg
    b80.jpg
    141.4 KB · Besök: 170
Som vanligt fina bilder = vilken kamera ? eller bara från telefonen, Dödade min egen fina Canon när jag trodde att den kunde simma ,,,Häls från internet cyklist

geologen sa:
"Spångest" får en ny betydelse! :)
Vet inte om jag skulle våga, fatbiken kan simma så det är bra och raften finns som räddningsbåt men ändå ... :)

Bikzz sa:
Jag tycker att jag känner igen dom där broarna....
Kul! Har du också varit på broarna och på den lilla gungbron?

Ordbajskorv sa:
Känner också igen dem! Oreälv väl?
Jaaah, Oreälven i Dalarna, från Noppikoski, Furudal till Orsa!
Har mer bilder men det går tyvärr inte nu, det bara snurrar runt och runt ..
Imorgon, mañana, mañana :)

gumraröracing sa:
Som vanligt fina bilder = vilken kamera ? eller bara från telefonen, Dödade min egen fina Canon när jag trodde att den kunde simma ,,,Häls från internet cyklist

Jo, det är alltid ett stort problem med kameror; de tål inte vatten, kyla, is, snö, sand och fatbikes rörelser. Tyvärr :(
Har en liten kamera nu, inte riktigt speciellt och jag är inte heller en bra fotograf. Egentligen vill jag lära mig fotografera eller att ta bättre bilder. Men det är nåt jag säga varje gång; när jag är hem igen DÅ ska jag göra det här, det där och det här också och ..och ..

_121411-2.jpg

Kamera är en liten DMC-TZ80 Panasonic Lumix, fin kamera och den kan mycket mer än jag kan. Så kanske det finns hopp för mig :)

Härligt! Inga björnspår? Vet att när jag paddlade där så berättade tursällskapet att det finns gott om björn där. Fick du någon fisk då?

Ordbajskorv sa:
Härligt! Inga björnspår? Vet att när jag paddlade där så berättade tursällskapet att det finns gott om björn där. Fick du någon fisk då?

Ingen fisk, jag hade nog mat med mig! Har sett en björn i Skattungbyns Lanthandel:

P11003571.jpg

Men den liknar lite på min hund så jag var inte direkt imponerad av honom.

P11003622.jpg

Några bilder till av Oreälven:

P1090804.jpg

Älven strömmar till Noppikoskis damm.

P1090830.jpg

Dammen vid Noppikoski.

P1090837.jpg

Vattentorn eller intagstorn; vattnet strömmar in i torn och via en 5km underjordstunnel till kraftverket. Enligt nån kille jag träffade i Noppikoski är torn troligen en av de sista som finns/byggdes i landet.

P1090809.jpg

Zooooooma in:

P1090810.jpg

Så det finns några km inget vatten .. men då hoppar man på cykeln :)

P1090840.jpg

P11000786.jpg

Älven har många små sandstränder.

P1090932.jpg

P1090858.jpg

Just nog för ett litet tält, raft och fattie.

P1090876.jpg

Mer behövs ju inte :)

Och älven har ännu mer småstenstränder ..

P1100275.jpg

P1100125.jpg

Sjögräss, tång (eller vad det heter) växer medströms, beviset att älvens ström är stark.

P1100345.jpg

P1100262.jpg

P1090939.jpg

Ibland var vattennivån för lågt men då gick jag i vattnet och raften följde som en snäll hund.
Äventyrkänslan är större när man vadar i en snäll älv, kan rekommanderas!

P1100335.jpg

P1090941.jpg

Solen sken, det var varmt, inga myggor (har inte sett dem sen jag började i juli) och jag kände mig rik :)

P1100138.jpg

P1100231.jpg

P1100131.jpg

P1100137.jpg

Jag använder ofta hjulet som tältpelare, det har precis rätt höjd.
Men det kan förstås också så här:

P1100398.jpg

Senast ändrad:
Den där dammen ser bekant ut. Jag tror att jag har varit där, och gått nere bland stenblocken en stund. Det var på en geologiexkursion 2009.

geologen sa:
Den där dammen ser bekant ut. Jag tror att jag har varit där, och gått nere bland stenblocken en stund. Det var på en geologiexkursion 2009.
En resa genom tiden? Kul! Hittade ni nåt intressant där nere?
Hittade bara en skylt 'Akta dig, dammluckor öppnas utan varning!' och nägra benskelett. Om de var av människor, björn eller älg har jag ingen aning.

Några mer bilder av dammen och intagstorn, då kanske du känner igen?

P10908141.jpg

P10908131.jpg

P10908171.jpg

P10908181.jpg

P10908211.jpg

P10908271.jpg

P10908291.jpg

P10908351.jpg

P10908361.jpg

Tack vare dörren ser man hur stort dammen är.

P10908391.jpg

Ah, nu när jag ser fler bilder så inser jag att det inte var vid den dammen vi var. Den vi såg hade ingen betongkanal på sidan och hade mycket större block i den torra fåran.

Vi åkte runt halva Norrland på åtta dagar, så jag minns inte exakt var vi stannade varje gång. :)

geologen sa:
Ah, nu när jag ser fler bilder så inser jag att det inte var vid den dammen vi var. Den vi såg hade ingen betongkanal på sidan och hade mycket större block i den torra fåran.

Vi åkte runt halva Norrland på åtta dagar, så jag minns inte exakt var vi stannade varje gång. :)

Nu är det ju inte Norrland hon är i :)

Vi startade i Gbg, så allt var inte Norrland. Men Dalarna är bara definitionsmässigt i Svealand. Sett till natur är det Norrland. :)

Fina bilder, var där och servade handbrandsläckarna på kraftverket på -90 talet då Korsnäs koncernen ägde det.

Inträffade också en tragisk dödsolycka vid det där intagstornet med dörren för många år sedan då det uppstod ett övertryck i tornet och dörren slungades iväg och träffade en anställd på gångbryggan så illa att han omkom :-(

efter det så gjorde man avluftningar som ochså syns på bilden så att det inte skulle uppstå igen.

mankis sa:
Fina bilder, var där och servade handbrandsläckarna på kraftverket på -90 talet då Korsnäs koncernen ägde det.

Inträffade också en tragisk dödsolycka vid det där intagstornet med dörren för många år sedan då det uppstod ett övertryck i tornet och dörren slungades iväg och träffade en anställd på gångbryggan så illa att han omkom :-(

efter det så gjorde man avluftningar som ochså syns på bilden så att det inte skulle uppstå igen.
Nån som vet hur många dog när dammen/kraftverket byggdes, tex när de grävde den 5km långa tunneln som om jag förstår rätt är 300m djup? Det måste vara många, framförallt i den tiden .. usch, det måste vara ett hemskt jobb.
Samma sak i gruvor. Jag såg tex i Grängesberg gamla bilder av gruvarbetare, som den här bilden. Inte alls en hemsk bild men ändå säger det mycket, tycker jag. De har några minuter rast, inte samma rast som vi känner nu:

gruvjobbare-tar-sig-en-tupplur.jpg

sih sa:
Yonna sa:
Hittade bara en skylt 'Akta dig, dammluckor öppnas utan varning!' och nägra benskelett. Om de var av människor, björn eller älg har jag ingen aning.

Precis vad jag tänkte på när jag såg bilden på tältet på strandkanten. Skulle kännas säkrare en bit upp i skogen.
Det var många km från dammen så det var ingen fara, och älven/älvbädd är mycket bredd. Men tack för varning! Och du har rätt, att tälta vid en älv kan vara farligt, framförallt i fjällen när det regnar helt plötsligt. Har tältat några gånger på inte så trevliga ställen ..

Jag har en kompis som tältade vid en torrlagd älvfåra, han vaknade av dånande ljud men var för sent. Vattnet tog honom, många mil. Han bröt revben, arm och ben och var helt sönderslagen. Han skulle vara död om han inte hade en otroligt stark vilja. Han lyckades krypa tre dagar tills han hittade en väg var han fick hjälp. Han saknar nu ett ben men cyklar igen. Underbart stark människa, stor respekt!

Jag var förresten i Harsprångsfallet, mellan Porjus och Jokkmokk, där finns tre dammar i den Stora Luleälven. Harsprångsfallet var ett 75m högt vattenfall men nu är det nästan utan vatten. Och plötsligt, utan varning öppnade dammluckorna och hörde jag älvens dånande ljud, inom några sekunder fyllde älven Harsprångsfallet igen. Det var häftigt att se och jag var jätteglad att jag inte paddlade i Happyraften där!

DSC035572.jpg

Harsprångsfallet i dåtid:

DSC035571.jpg

Och hur det ser ut nu, alltså utan vatten:

DSC035461.jpg

Och där kommer vattnet .. snabbt som fan och mycket våldsamt:

DSC035501.jpg

DSC035561.jpg

Det tog bara några seconder att Harsprångsfallet började leva igen.

Också där låg förresten några skelett, det här måste vara en ren:

DSC035181.jpg

DSC035161.jpg

Jag är hem igen :) Resan var långt, många mil, många veckor och framförallt var det oplanerad.
Lite sammanfattat; den började nånstans i juli, planen var att cykla hela svenska fjällkedjan och ännu mer, men Sverige brann och det var hemskt i skogen. Det gick inte att cykla och tälta, det luktade ofta brandlukt och man vet aldrig var det brinner och var det ska brinna. Det gick inte heller att laga mat och koka vatten när det finns ett eldningsförbud. Och det var mycket torrt i skogen, svårt att hitta dricksvatten. Så jag cyklade hem igen.

Och då fick jag tur; skjuts av en snäll kompis och stod plötsligt i norr Finland. Inga skogsbränder, eldningsförbud och det var mycket vatten :) Hade inte fått tid att planera rutter men äsch, det spelar ju ingen roll, det är bara att trampa på pedalerna och kolla kartor och appar. Det var nån (tror att det var Bikzz) som sa att han alltid i förväg planerar hela rutten så att han får inga surprises, men så funkar det inte i skog och fjäll med en terrängcykel. Inte heller för fjällvandrare eller paddlare. Bäst att vara flexibel och ta livet som det kommer. Det finns ju kartor, internet och Happy som omedelbart kommer med bra tips :)

Så jag cyklade i norr Norge, paddlade några fjordar, cyklade vackert Senja runt, till Bodo/Saltstraumen och ville via Lofoten vidare längs Norges kust. Men när det skulle regna och storma vid kusten var det dags för nästa plan: cykla till Sverige igen och på nåt sätt bikerafta från Junkdalen till Gällivare. Och det lyckades.
Då nästa plan: lätt fjällcykling och bikerafting till hem. Så jag cyklade Vildmarksvägen upp till Stekenjokk, stannade några dagar i fjällen, cyklade till Gäddede .. och nu efter många mil till är jag hem igen. Tror hela resan var mer än 500mil men cyklade/paddlade kanske 300mil, vet inte säkert för cykeldatorn var inte alltid på. Men iaf inte dåligt på en fattie :)

Har träffats några trevliga personer, framförallt en person är mycket speciellt och vi ska säkert träffas igen. Har också fått många fina PM och chatts från Happyriders, mycket fint!
Vill också tacka er, ni underbara happyriders som följer tråden! För att ni alltid finns, för alla tips och entusiasm. Det är inte lätt att skriva en live RR när man är på fatbikeäventyr men det är också kul att göra, och jag fick mycket mer tillbaka än jag gav. Tack för detta!

Ska senare posta några bilder till, jag har tusentals (jo ännu mer tråkiga bilder av en tjockis och en grön raft hihi)

Senast ändrad:
Bikzz sa:
Yonna sa:
Det var nån (tror att det var Bikzz) som sa att han alltid i förväg planerar hela rutten så att han får inga surprises, men så funkar det inte i skog och fjäll

No, det var inte jag ----

Bikzz sa:
Jag skulle försöka göra en del research i förväg [..]

:)

Bikzz sa:
Härlig RR och tråd. Kommer nog att dra iväg på några fler BikeRfting-turer nu, i Sept - Oktober...

Tackar!

Nästa bikerafttur är förmodligen några dagar med dotter och hundarna. Hon vill gärna följa med så okej, det ska vi göra. Hunderna kan inte springa så långt bredvid cykeln så vi tänkte köra bil till älven/ån och ta med en cykel. Då kan jag alltid efter några dagar paddling hoppa på cykeln och hämta bilen igen.
Tänkte hyra en 2persons packraft; hon kan paddla med hunderna och jag följer med Happyraften plus cykeln. Och tält, kampgrejer, mycket mat, godis, yxa, ved, fiskegrejer och hon vill också gärna ta med fiskröken :) Hoppas det finns plats för allt, hunderna är inga små taxar haha.

Men först får jag kapa och kliva ved, laga vedmaskin, släpvagn och alla bilar (tre styck, hiphiphurray!), sota skorsten, klippa gräss, beskära äpple/pärontråd, slå skogen tillbaka med hjälp av yxor, motorsåg och andra hjälpmedel, vattenbrunn behövs kärlek, också alla cyklar .. inte lätt att vara hemmafru! Egentligen behöver jag en man, en riktig man, nån som skulle passa in i den jag-känner-mig-jävla-manligt tråden. Då kan jag rymma på cykeln igen :)

Palle Kuling sa:
ForesterGuy sa:
Palle Kuling sa:
ForesterGuy sa:
Vart tog vattnet vägen?

Mäh! dedär är ju mina hemtrakter :D

Är inte du en tockeran klyktattar?

Inflyttad :/
ursprungligen från Bispgården + Östersund

En fuskmink, således? ;-D

Inte nog med att sundsvallarna stal skogen, sen tog de tydligen vattnet också!
Fast...några av mina förfäder var delaktiga i anläggandet av Midlanda flygplats, eller åtminstone deltat där flygplatsen ligger. Fyllnadsmassorna fraktades dit vattenvägen...
De skyllde på den inhyrda konsulten, en viss Huss.

Ska man sen klaga på skogsbolagen så grundade en annan av mina förfäder ett av dem, Wifstavarf.

Det är farligt med släktforskning. ;-)

Bikzz sa:
Haha, Yonna vill ha en skäggig fatbiker som stannar hemma i hennes hus och fixar & mekkar med alla skrotbilar och sen sköter trädgården osv medans Yonna är ute och cyklar & campar ------

En helt vanlig internetcyklist mao.
Det är nog lättare att hitta en sådan, än en som följer med på en flera veckor lång fatraft-tur i öst-europa.

Bikzz sa:
Haha, Yonna vill ha en skäggig fatbiker som stannar hemma i hennes hus och fixar & mekkar med alla skrotbilar och sen sköter trädgården osv medans Yonna är ute och cyklar & campar ------

Skrotbilar?? Hoho, akta dina ord! Du menar classic cars! Och de kör fortfarande, i mer än 30 år.

Och en skäggig fatbiker hemma? Då skulle vi förmodligen göra nåt helt annat än att bara krama träd och bilar! ?

fatbikers.jpg

Yonna sa:
Bikzz sa:

Skrotbilar?? Hoho, akta dina ord! Du menar classic cars! Och de kör fortfarande, i mer än 30 år.

Och en skäggig fatbiker hemma? Då skulle vi förmodligen göra nåt helt annat än att bara krama träd och bilar! ?

Cykla?

marr sa:
Yonna sa:
Bikzz sa:

Cykla?

Jepp. Two bikes, one life, and the whole world to see :)

Yonna sa:
Ska senare posta några bilder till, jag har tusentals (jo ännu mer tråkiga bilder av en tjockis och en grön raft hihi)

Jeg venter o väntar ! ?

Yonna sa:
Bikzz sa:

fatbikers.jpg

Nice pic! :D

TorakP sa:
Yonna sa:

Jeg venter o väntar ! ?

Nice pic! :D

Tack, du skatje :)

Tur att jag får meddelande när nån skriver i den här tråden. Hade besök av två cyklister från Kanarieöarna på trikes, så var liiite upptagen (bra ursäkt eller hur?). De har cyklat mer än fem månader i Europa och är nu på väg till Stockholm. Jättetrevliga kanarianer! Så alla Warmshowers och snäll folk: Om ni ser två trikes med flaggor och mycket packning, bjud dem in till era hus, för ingenting slår en hemlagad måltid och en varm dusch i slutet av en lång dag i cykelsadeln! (dålig översättning av 'Nothing beats a home-cooked meal and a warm shower at the end of a long day in a bike saddle').

P1100517S.jpg

From Canary to the North Pole.

P1100520S.jpg

Nånstans i packningen finns det lilla bakhjulet, stackars trike :)

P1100522S.jpg

Bl annat har dem många reservdelar med sig.

P1100526S.jpg

Och flaggor :)

TorakP sa:
Faaan, va e masse bagage!
40kilo! Båda. Så tillsammans 80 kg och cyklarna är också jättetunga, stort respekt!
De kunde inte tro att jag ofta har bara 8 kg med mig, och det spelar ingen roll om resan är 5 månader eller 5 veckor, man behöver ju samma grejer. Och när jag berättade att jag har ofta en gummibåt med på cykeln ramlade dem av stolen, haha. Härligt!

TorakP sa:
Skatje, er det hollandska, amsterdamska, fryslandska, yonnaska?
Ingen aning, alla vet iaf vad det betyder; sweety, deary, sötnos, vännen ..
Frisiska är förresten ett svårt språk, inte alls samma som holländska. Det ser mer ut som svenska och danska. Kanske du förstår det här för du har ju en språktalang ;) "Bûter, brea, brûne sûker, griene tsiis o sjiippe, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries" :)

Bilderna kommer en annan gång, tack för entusiasm! Ska först försöka posta några fatbilder från Maarten, en holländsk kompis. Han trampade på sin fattie i Kanada medan jag trampade runt i norr NorgeSverige. Var kul att skicka bilder till varandra; vi resde i olika länder men det kändes lite som om vi cyklade tillsammans. Det är fatbikeäventyrkänslan, stort känsla och fint att kunna dela med.

Men först kaffe, hade 14timmarpass igår så det behövs några liter idag :)

"Skatje" måste ju vara diminutiv av "skat" som finns i danskan med samma stavning och i svenskan som "skatt". En person man tycker mycket om.

Jepp, men egentligen är det 'schatje' men vi säger 'skatje', lite som ett slangord. Amsterdammare säger 'skatje' i nästan varje mening, lika ofta som amerikaner säger fuck :)

Yonna sa:
Jepp, men egentligen är det 'schatje' men vi säger 'skatje', lite som ett slangord. Amsterdammare säger 'skatje' i nästan varje mening, lika ofta som amerikaner säger fuck :)

Min pappa lärde sej engelska när han var i utlandstjänst, fast kanadickerna sa "fuck" ungefär var femte ord.
"Fookin' five fookin' minutes" var ett exempel... ?

Yonna sa:
Frisiska är förresten ett svårt språk, inte alls samma som holländska. Det ser mer ut som svenska och danska. Kanske du förstår det här för du har ju en språktalang ;) "Bûter, brea, brûne sûker, griene tsiis o sjiippe, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries" :)

Butter, bread, brown sugar! Smør, brød, brun sukker o mer! Väldigt enkelt! :D

TorakP sa:
Yonna sa:

Du glömmer groene kaas, och grönsåpa.

ForesterGuy sa:
TorakP sa:
Yonna sa:
"Bûter, brea, brûne sûker, griene tsiis o sjiippe, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries" :)

Du glömmer groene kaas, och grönsåpa.

:)

Smör, rågbröd, brun socker, grön ost och såpa, vem det inte kan säga är ingen riktig Fries.

Har ett annat frisiskt uttryck för Torak, som DonJuan skulle han säkert gilla det :)
Mei stikeltrie en froulju moat men tige oppasse.
(med taggtråd och kvinnor bör du vara vääääldigt försiktig!)

ForesterGuy sa:
Sjippe
Zeep
Seife
Savon
Soap
Saebe
Saippua
Sapone
Jabon
Jabao

...tvål? Och såpa, då.
Jo, tvål låter lite märkligt :)

Fatbikebilderna kommer snart, så tråden blir snart ontopic igen, vänta bara liiite!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp