TorakP sa:
Vafaaaan!! jeg blir galen av oro når yonna inte svarer mess el mobiln er död o ni snakker om fastklämda armar o bensågar!!
Hoppas hon mår bra ...
Allt går bra du snälla du!
Mobilen och powerbanks var bara tomma och dessutom fanns det inga pengar kvar på kontantkortot så jag var häääärligt fri några dagar. Och inga bekymmer att det skulle regna innan jag kände regndropparna, stor fördel förstås ;)
Men jag saknar din IronMan-tuffhet! Kan vara till stort hjälp när jag kämpar med stora gäddor, det lyckats inte ensam :(
Har ett fiskespö bak på båten när jag paddlar (så behövs inte kasta/veva in hela tiden) och det andra spöet använder jag som ett vanligt spö, men det är bakspöet som får fisk. Och när det händer får jag reagera snabbt som fan; spöet ligger loss i båten så jag får gripa det innan den försvinner i vattnet; paddeln får ett litet rep för säkerhetskull (sitter fast på fathjulet), den andra spöet vevas snabbt in, sätter fast kroken på fathjuls ekrar och då kan kampen börja. Men det var hittils alltid stora gäddor, inte alls lätt i en liten raft. Kan ju inte röra mig som i en stor båt, sitter klämt med benen och kan bara röra lite med överkropp och armar. Får också paddla snabbt till sjökanten eller nåt ställe att kliva i land, och det är inte heller lätt när det blåser eller vattnet strömmar och man kämpar med ett monster på kroken.
Den första gången gjorde jag helt fel. Jag försökte veva in fisken medan jag paddlade, men det gick inte för fisken var jättestark och man kan ju inte paddla med ett spö i båda händerna. Så fisken drog båten bakom sig, upp på sjön igen, otroligt stark! Jag försökte klämma fast spöet i fatties ram och hjul men det var svårt med det rasande monstret på linan. Så jag höll fast spöet och hoppades att gäddan blir snart trött och då kunde jag försöka veva in linan. Tänkte också febrilt hur jag kunde gripa Morakniven på fatties ram medan jag höll fast spöet, hade ju inte tänkt att jag skulle behöva kniven i båten. Att mörda monstret med min lilla fickkniv var ingen bra idé. Så hade ingen aning vad jag skulle göra OM fisken äntligen blir trött. Men linan gick sönder förstås :(
Nästa gång var jag förbered men ändå var det jobbigt. Det lyckades att veva in gäddan till båten men vad gör man då? Har ju inget fisknät med på cykeln, kan inte heller gripa fisken med bara händer och kasta den på mina ben i den lilla båten, monstret skulle omedelbart hoppa i vattnet igen och jag skulle förmodligen sakna några fingrar. Men gäddan försökte hela tiden dyka under båten, MED spöet och mig, så jag grep ändå fisken och det var jättedumt. Var omedelbart blött till armhålor och vattnet strömmade in i båten så efter några sekunder satt jag i en pöl kallt vatten. Monstret var dessutom för halkig, stark, stort och vilt, jag hade aldrig kunna kasta den i båten. Tur att den lyckades komma loss från kroken, jättefint tyckte jag!
Tredje gången paddlade jag med den viltkämpade gäddan och spöet kläm i fatbikes hjul till strandkanten. Det gick inte snabbt men det gick iaf. Men att kliva i land gick inte bra; stora halkiga stenblock och vattnet mellan stenarna var djupt. Så jag ramlade i vattnet (åj det gjorde ont) och släppte dessutom raftens rep så jag fick simma bakom den, tillsammans med monstret. Inte alls roligt och jag var dessutom lite rädd för monstret. När jag äntligen klev i land var jag så förbannat att jag skär fiskelinan sönder och släppte fisken.
Det var jävlakallt och inte alls roligt med blöta skor för det tar några dagar att torka, och fick förstås många extra blåmärken, stackars jag. Och har dessutom dåligt samvete när jag tänker på den stackars gäddan med en stor krok i munnen. Jo, inte lätt att försöka vara en cool fatrafter.
Har tyvärr inga bilder av monstergäddfiskkampen, det går inte när man fiska solo :(
Men imorgon cyklar jag förbi en Biltema, hoppas dem har några små abborre fiskedrag (tack Örjan Lax för ordet!) och då ska jag försöka igen. Så lätt ger jag ju inte upp :)
Bikzz sa:
Och sen vill vi se bilder på nyfångad fisk i raften. Det räknas inte med bilder av 300 olika drag, eller 17 olika fiskespön :)
Okej då, en selfie ;)