Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Martin_PkrftSrge sa:
Jag känner en del grottfolk. Men de är ett lite udda släkte, vill inte gärna dela med sig av sina häftigaste och mest spännande grottor. Det finns grottklubbar, kolla upp det. Jag ska försöka få några insider tips att dela med mig av från vänner men hoppas inte på för mycket.

En av dessa vänner/grottmänniskor heter Anna, och hon är också en otroligt duktig fotograf. Kolla gärna in hennes grott/gruvbilder på:

www.aventyrslust.se

Tack! Ska kolla hennes grott/gruvbilder när jag är hem igen, kul!

weldion sa:
ForesterGuy sa:
Den här verkade intressant, men den ingång jag hittade var trång...

Den har en ganska så fin sal.
Dock så är Strångbergsgrottan en mer angenäm upplevelse. Ligger inte så långt från Källbergsgrottan.

Tackar, ska kolla var de finns! Hoppas jag kommer ihåg namnen, för att söka här i tråden är inte lätt :)

ForesterGuy sa:
Den här verkade intressant, men den ingång jag hittade var trång...
Men kan inte vara så trångt som i Korallgrottan nånstans mellan Stekenjokk och Gäddede! Jag cyklade förbi grottan förre månad men det gick inte att gå in i grottan, det kan bara med en guide så jag cyklade vidare. Men i Gäddede var en utställning av Frostviken Naturinformation med även info om grottan, så jag fick ändå en liten Korallgrottkänsla. Om jag minns rätt är den Sveriges längsta grottan och namnet tackas av kalkstenen som bildar droppstenar som liknar korall. Det tar förresten 10.000 år innan en kalkdroppsten/stalaktit växer 10cm.
Jag tog några bilder på utställningen (fusk förstås, men betala mer än 1000kr för en grotttur är liiite för mycket för mig) och tror bilderna finns fortfarande på mobilen. Ska kolla omedelbart innan jag glömmer igen :)

Yonna sa:
Jag tog några bilder på utställningen (fusk förstås, men betala mer än 1000kr för en grotttur är liiite för mycket för mig) och tror bilderna finns fortfarande på mobilen. Ska kolla omedelbart innan jag glömmer igen :)

Jep, jag hittade dem. Trångt är grottan säkert!

P1090763.jpg

P1090760.jpg

P1090759.jpg

Martin_PkrftSrge sa:
En av dessa vänner/grottmänniskor heter Anna, och hon är också en otroligt duktig fotograf. Kolla gärna in hennes grott/gruvbilder på:
www.aventyrslust.se
Superfina och annorlunda bilder !

Martin_PkrftSrge sa:
Jag scannade in några sidor om paddelvatten i Jämtland från boken "Kanotguiden", en väldigt bra bok som tyvärr inte säljs längre. Den listar 333 paddelturer i Sverige.
Bra tips ! Jag lånade den på biblioteket och scannade in.

Och superfina trollskogsbilder, tack ! Men skulle aldrig våga krypa i trånga grottgångar, jag behöver lite space omkring ...

Tack igen för fina respons!

desmo sa:
Fina bilder! Tack.
Jag vill vara lite mer som dig!

Haha! Det blir liiite jobbigt om du har en partner, mina ex tjatar fortfarande att jag är för vilt och envis!
Men tack, du Desmo :)

Köpte fiskeprylar på loppis! Två små fiskespön och en liten låda med plåtfiskar eller vad dem heter. Det är lite ny för mig för jag fiskar mestadels bara med en lina, krok plus maskar, ost, bröd eller vad det finns i cykelväskan.
Ska nu försöka fiska, med Happyraften, hoppas det går bra för jag är hungrig.

P1100644.jpg

Yeah, nu börjar min fiskarekarriär!

P1100645.jpg

Ser ut som härliga godis, hoppas fiskarna tycker samma. Kanske det går lättare att fånga barn med dem .. har ingen aning om fiskarna som simmar här i sjön tycker om plåtfisk.

P1100646.jpg

Hoppas jag köpte nåt som funkar lite bättre än en lina och krok.

P1100680.jpg

Den här spön tycker jag om; den är lite kortare än den andra och haspelrulles handgrepp kan vika ihop så den passar utmärkt i fatbikes väska.

P1100683.jpg

Och nämnet är också kul, Traveller :)

P1100684.jpg

Men den andra känns bättre i handen, ingen aning varför.

Akta så du inte fångar en stor gammel-gädda som drar iväg med dig och hela raften ut på sjön... :D

("plåtfiskarna" heter fiskedrag på svenska, eller bara drag i vardagligt tal)

Många ABU-drag där...
Wobblern Hi-Lo, spinnarna Droppen och Reflex, skeddragen Utö och Atom...och en Rapalawobbler?
Många svenska klassiker, och en finsk.
Det var många år sen jag använde mitt kastspö, men det var en stor hobby i tonåren, och jag har prylarna kvar. Jag minns tydligen fortfarande namnen på dragen... ?

Yonna sa:
Det var konstigt ljus i skogen idag, så bilderna har inte lyckats. Men kanske de här bilderna duger lite, svårt att se på min mobil just nu. Hoppas ni ser nåt ..

Det var också mycket blött och halkig i skogen, det gick bra med Nate däck men inte alltid, så det säger mycket :)

Härliga bilder!! Tack Yonna!

jonna.jpg

I FOUND HER! ? :D

Örjan Lax sa:
Akta så du inte fångar en stor gammel-gädda som drar iväg med dig och hela raften ut på sjön... :D

Jo, man vet ju aldrig :)

x.jpg

soon.jpg

Bikzz sa:
Bummer !, du är lite före som vanligt...Coolt !! Det där kom jag oxå på för kanske 3 månader sen, behöver nya hobbies, har aldrig fiskat förut, började googla. Lånade lite FISK-böcker på biblioteket, kollade in olika forum, har lite koll nu, hoppas att kroken inte fastnar i raften när man kastar ut, eller när man drillar in en stor Gädda/Aborre !
Tre månader?? Äsch, tänk inte så mycket men köp ett billigt spö, några drag, hoppar på cykel, kör till närmaste sjön och HOPLA, en ny Bikzz är född! Lätt som fan :)

ForesterGuy sa:
Många ABU-drag där...
Wobblern Hi-Lo, spinnarna Droppen och Reflex, skeddragen Utö och Atom...och en Rapalawobbler?
Det var många år sen jag använde mitt kastspö, men det var en stor hobby i tonåren, och jag har prylarna kvar. Jag minns tydligen fortfarande namnen på dragen... ?

fishing.jpg

Wow, du är en riktig fiskare! Kul, för då kan jag fråga om tips hur man får en jävla fisk på kroken, de var för smart idag! Så jag äter nu billiga torra kanelbullar och spolar de borta med billig öl. Dum förstås för det betyder att jag behöver kissa mitt i natten och man vet ju aldrig vad kan hända i en mörkt trollskog ?

TorakP sa:

Haha! Trodde du hade lärt nåt från din sista erövring, eller har du redan glömt? hihi

fishtorakje.jpg

Yonna sa:
ForesterGuy sa:
Många ABU-drag där...

Wow, du är en riktig fiskare! Kul, för då kan jag fråga om tips hur man får en jävla fisk på kroken, de var för smart idag! Så jag äter nu billiga torra kanelbullar och spolar de borta med billig öl. Dum förstås för det betyder att jag behöver kissa mitt i natten och man vet ju aldrig vad kan hända i en mörkt trollskog ?

Jag har inte fiskat på många år, bara behållit utrustningen. Vissa hobbies återupptäcker man ju...
Annars hjälpte jag min far att ro flugutter, eller lägga nät.

Bilagor

• utter.jpeg
    utter.jpeg
    3.6 KB · Besök: 171
1537817580266.jpg
1537635283298.jpg
1537635338284.jpg
291a86b6.jpg
Kan tipsa om ett häftig ställe som jag var på för någon helg sedan,Bodagrottorna i Iggesund ,Det är en av världens längsta och det kosta dig ingenting att besöka /gå in var tyvärr själv vid tillfället och det är väl smått olämpligt att gå själv ,Även om jag gjorde det en bit " Jo just det cykla hann också jag med - Finns det någon orädd därute så åker jag gärna dit igen mycket ballt ställe ,

Grottor...
Du har Kullaberg. Där delar av Kullamannen spelades in:
https://www.minnenasjournal.nu/50-ar-sedan-tv-serien-kullamannen/
Bör ingå i något svenskcertifikat att känna till den serien.
Vet dock inte så mycket mer om grottorna, men det här borde tala för att det passar dig:
"Det finns mer än 20 grottor på Kullaberg, alla strandgrottor längs havet. Alla går lätt att besöka med båt. Besök från landsidan kräver största försiktighet i rasbranterna bland lösa block och stenar. De mest besökta grottorna på Kullaberg är: Silvergrottan, Lahibiagrottan, Visitgrottan och Större Josefinelustgrottan."
http://www.kullabergsnatur.se/Sv/om-kullabergs-naturreservat/berget/Pages/grottor-pa-kullaberg.aspx

Sen har vi Lummelundagrottan: http://www.lummelundagrottan.se/
På Gotland, paddla dit och besök grottan, klassisk win-win*. Men skämt åsido Gotland är helt fantastiskt, väldigt annorlunda natur och lite mystiskt. Men du har kanske varit där?

Grottorna ovan är kanske lite väl turistiga. Kan tänka mig att det är läckrare med grottor/gruvor som den du senast tagit bilder vid. Något som helt plötsligt dyker upp mitt ute i Ingenstans. Helt oexploaterat, och att allt bara lämnats som det var, skuggor från det förflutna.

*skyddat Happyuttryck.

gumraröracing sa:
Turistigt " ?Tror nog att du skulle ändra uppfattning om du skulle pallra / hitta dig dit ,,,,

Vilken grotta menar du? Lummelunda har jag pallrat mig till en gång.

PS. "Turistigt" är alltså i relation till grottor/gruvor som oväntat dyker upp mitt ute i Ingenstans, som den som Yonna fotade längre upp. Och om jag förstod henne rätt var det lite det som fascinerade henne.

PS2. Och när jag tänker efter har jag varit även vid Kullaberg.

Senast ändrad:
gumraröracing sa:
Ah missförstod dig kanske sorry / den jag nämnde ligger jävligt off - lummelunda är väl som du sa mer organiserade turer i.

Jo, Lummelunda har guidade turer, med inträde. Nu är det iofs många år sedan jag var där, men tror knappast det har ändrats.
Blev lite osäker dock på om jag varit i Kullabergs grottor. Om jag inte minns helt fel så spelades scenerna i Kullamannen från när de var inne i grottan in på en helt annan plats, och det var där jag var, också för många år sedan. Tror det var någonstans i NÖ Skåne. Det var stängt när jag var där.

TorakP sa:
Gruvor o grottor ...
Yonna få dig SPOT GPS! En fatbike o morakkniv er ikke nok i helvetets portar .....

Ska man kapa av en fastklämd arm så är såg mycket effektivare. Man kan då kapa ben direkt, istället för att som med kniv behöva gå på närmaste fria led.

Bikzz sa:
ForesterGuy sa:
När jag klämde fast armen hade jag bara en kniv med mej. Tur att det var vänsterarmen, då jag är högerhänt.

Du skriver om fastklämda armar och kniv / bensågar, vad hände, kan du berätta, kanske något vi kan lära oss av... ?

Nä, jag använde inte kniven, jag använde högerarmen till att lossa handbromsen på gaffeltrucken, och högerbenet till att trampa på rätt del av gaspedalen så att jag kom loss.
Lärdom: man ska bromsa till stopp innan man kliver av trucken, och inte dra åt den dåligt fungerande handbromsen samtidigt som man kliver av.
Jag fick behålla armen, de la den i en kasse.
Eller...det blev det största blåmärke jag haft, från handled till axel. Enbart mjukdelsskador, ett muskelfäste flyttade sej något. Klämskada alldeles ovanför armbågen, som annars hade krossats. Hade trucken gått lite längre åt höger hade armen klippts av. Nu blev det inte ens en spricka i skelettdelarna.

Märkligt hur kall man kan vara en sån gång, jag gick in till chefen, eftersom jag visste att han alltid åkte bil till jobbet, och sa att han nog fick skjutsa upp mej till akuten. Det tog nån halvtimma innan det började göra ont...
Väl på akuten fick jag vänta ett par timmar på att en läkare skulle konstatera att det nog behövde röntgas. Oh really?!

me.I.am sa:
gumraröracing sa:
Ah missförstod dig kanske sorry / den jag nämnde ligger jävligt off - lummelunda är väl som du sa mer organiserade turer i.

Jo, Lummelunda har guidade turer, med inträde. Nu är det iofs många år sedan jag var där, men tror knappast det har ändrats.
Blev lite osäker dock på om jag varit i Kullabergs grottor. Om jag inte minns helt fel så spelades scenerna i Kullamannen från när de var inne i grottan in på en helt annan plats, och det var där jag var, också för många år sedan. Tror det var någonstans i NÖ Skåne. Det var stängt när jag var där.
Tykarpsgrottan var platsen! https://sv.wikipedia.org/wiki/Tykarpsgrottan

Vafaaaan!! jeg blir galen av oro når yonna inte svarer mess el mobiln er död o ni snakker om fastklämda armar o bensågar!!
Hoppas hon mår bra ...

TorakP sa:
Vafaaaan!! jeg blir galen av oro når yonna inte svarer mess el mobiln er död o ni snakker om fastklämda armar o bensågar!!
Hoppas hon mår bra ...

Allt går bra du snälla du!
llkiss.gif
Mobilen och powerbanks var bara tomma och dessutom fanns det inga pengar kvar på kontantkortot så jag var häääärligt fri några dagar. Och inga bekymmer att det skulle regna innan jag kände regndropparna, stor fördel förstås ;)
Men jag saknar din IronMan-tuffhet! Kan vara till stort hjälp när jag kämpar med stora gäddor, det lyckats inte ensam :(

Har ett fiskespö bak på båten när jag paddlar (så behövs inte kasta/veva in hela tiden) och det andra spöet använder jag som ett vanligt spö, men det är bakspöet som får fisk. Och när det händer får jag reagera snabbt som fan; spöet ligger loss i båten så jag får gripa det innan den försvinner i vattnet; paddeln får ett litet rep för säkerhetskull (sitter fast på fathjulet), den andra spöet vevas snabbt in, sätter fast kroken på fathjuls ekrar och då kan kampen börja. Men det var hittils alltid stora gäddor, inte alls lätt i en liten raft. Kan ju inte röra mig som i en stor båt, sitter klämt med benen och kan bara röra lite med överkropp och armar. Får också paddla snabbt till sjökanten eller nåt ställe att kliva i land, och det är inte heller lätt när det blåser eller vattnet strömmar och man kämpar med ett monster på kroken.

Den första gången gjorde jag helt fel. Jag försökte veva in fisken medan jag paddlade, men det gick inte för fisken var jättestark och man kan ju inte paddla med ett spö i båda händerna. Så fisken drog båten bakom sig, upp på sjön igen, otroligt stark! Jag försökte klämma fast spöet i fatties ram och hjul men det var svårt med det rasande monstret på linan. Så jag höll fast spöet och hoppades att gäddan blir snart trött och då kunde jag försöka veva in linan. Tänkte också febrilt hur jag kunde gripa Morakniven på fatties ram medan jag höll fast spöet, hade ju inte tänkt att jag skulle behöva kniven i båten. Att mörda monstret med min lilla fickkniv var ingen bra idé. Så hade ingen aning vad jag skulle göra OM fisken äntligen blir trött. Men linan gick sönder förstås :(

Nästa gång var jag förbered men ändå var det jobbigt. Det lyckades att veva in gäddan till båten men vad gör man då? Har ju inget fisknät med på cykeln, kan inte heller gripa fisken med bara händer och kasta den på mina ben i den lilla båten, monstret skulle omedelbart hoppa i vattnet igen och jag skulle förmodligen sakna några fingrar. Men gäddan försökte hela tiden dyka under båten, MED spöet och mig, så jag grep ändå fisken och det var jättedumt. Var omedelbart blött till armhålor och vattnet strömmade in i båten så efter några sekunder satt jag i en pöl kallt vatten. Monstret var dessutom för halkig, stark, stort och vilt, jag hade aldrig kunna kasta den i båten. Tur att den lyckades komma loss från kroken, jättefint tyckte jag!

Tredje gången paddlade jag med den viltkämpade gäddan och spöet kläm i fatbikes hjul till strandkanten. Det gick inte snabbt men det gick iaf. Men att kliva i land gick inte bra; stora halkiga stenblock och vattnet mellan stenarna var djupt. Så jag ramlade i vattnet (åj det gjorde ont) och släppte dessutom raftens rep så jag fick simma bakom den, tillsammans med monstret. Inte alls roligt och jag var dessutom lite rädd för monstret. När jag äntligen klev i land var jag så förbannat att jag skär fiskelinan sönder och släppte fisken.
Det var jävlakallt och inte alls roligt med blöta skor för det tar några dagar att torka, och fick förstås många extra blåmärken, stackars jag. Och har dessutom dåligt samvete när jag tänker på den stackars gäddan med en stor krok i munnen. Jo, inte lätt att försöka vara en cool fatrafter.
Har tyvärr inga bilder av monstergäddfiskkampen, det går inte när man fiska solo :(

Men imorgon cyklar jag förbi en Biltema, hoppas dem har några små abborre fiskedrag (tack Örjan Lax för ordet!) och då ska jag försöka igen. Så lätt ger jag ju inte upp :)

fishing.jpg

Bikzz sa:
Och sen vill vi se bilder på nyfångad fisk i raften. Det räknas inte med bilder av 300 olika drag, eller 17 olika fiskespön :)

Okej då, en selfie ;)

selfie.jpg

om det fanns något sätt att toppa humorn i denna tråd, så har det skett nu:)

som ytterligare lök på laxen vassa knivar och fiskekrokar i en uppblåsbar båt.

bästa filmmanus-klass.

Jag åt laxfilé från frysen till lunch idag, lite enklare än vild gädda! Men tack för en underhållande berättelse om fisket Yonna :) Hoppas du får lite abborrar fortsättningsvis, lite enklare att fånga, och smakar även godare än gädda enligt många. (grilla i foliepaket med smör, salt och lite citron + ev. peppar)

Yonna sa:
Men jag saknar din IronMan-tuffhet! Kan vara till stort hjälp när jag kämpar med stora gäddor, det lyckats inte ensam :(

Har tyvärr inga bilder av monstergäddfiskkampen, det går inte när man fiska solo

Hahaha! Yonna, jeg vil gerne lære dig kunsten! :D

Blå märker bilder är også bevis! ;-p

Örjan Lax sa:
Jag åt laxfilé från frysen till lunch idag, lite enklare än vild gädda! Men tack för en underhållande berättelse om fisket Yonna :) Hoppas du får lite abborrar fortsättningsvis, lite enklare att fånga, och smakar även godare än gädda enligt många. (grilla i foliepaket med smör, salt och lite citron + ev. peppar)
Om jag får några abborre ska jag säkert posta några bilder här! Och tack för receptet, låter härligt och superenkelt :)

kais01 sa:
om det fanns något sätt att toppa humorn i denna tråd, så har det skett nu:)

som ytterligare lök på laxen vassa knivar och fiskekrokar i en uppblåsbar båt.

bästa filmmanus-klass.

Konstigt nog är ett inte-så-roligt-äventyr alltid roligare efteråt!

Det finns många som fiskar med en packraft eller gummibåt så jag är inte så rädd. Men att hitta rätt fiskeställning för två fiskespö och även en stor fatbike plus mycket packning tar lite övning. Och min fiskkunskap är inte så stort så får lära mig nåt. Men det är ju bara kul, OM allt går bra ;)

Googlade lite och hittade den här 'packraft fiskebord'. Ser inte svårt ut att göra själv, får bara köpa några fiskehåkar eller vad dem heter.

Eller den här ser också intressant ut. Ser inte så bra vad det är på mobilen men ska kolla bättre när jag är hem igen:

r19554156539_ac512539b6_c.jpg

rodrig01-970x545.jpg

TorakP sa:
Blå märker bilder är også bevis! ;-p
Hmmm, blåmärken finns på nästan hela kroppen nu, så att posta en blå-jag i tråden är ingen bra idé, då flyr de få happyraftfans i rekordtid. Men kanske är det också bra att varna dem, att vara en cool fatrafter är ju inte utan fara så bäst är att vara förbered på några tårar och mycket whiskey. Och jag är ju alltid täckt med blåmärken så kan alltid trolla fram nån blåmärkbild, här tex min sexy ben. Andra ben är värre just nu men plåster täcker blåmärken så då syns dem inte så bra på bilder :)

DSC01052S.jpg

Fiska med 2 spön från en packraft är ingen bra idé. Jag har gjort det själv. Resultatet blir att när man får fisk på ena spöt så snurrar alltid båten, vilket gör att man trasslar linorna. Likadant om man försöker veva in spöt utan fisk först, snurr då också och trassel. 1 spö funkar absolut bäst.

MRS håller på att utveckla en speciell spöhållare till packrafts för övrigt. Kommer troligtvis i produktion i vår.

Martin_PkrftSrge sa:
Fiska med 2 spön från en packraft är ingen bra idé. Jag har gjort det själv. Resultatet blir att när man får fisk på ena spöt så snurrar alltid båten, vilket gör att man trasslar linorna. Likadant om man försöker veva in spöt utan fisk först, snurr då också och trassel. 1 spö funkar absolut bäst.

MRS håller på att utveckla en speciell spöhållare till packrafts för övrigt. Kommer troligtvis i produktion i vår.
Jag tror du har rätt men ska ändå försöka igen idag :) Jag har ju två spön med mig och det känns dum att bara använda en. Men när jag ska bikerafta några dagar/veckor igen blir det säkert bara ett spö. Två spön tar för mycket plats på cykeln och jag är ju bara ensam så behövs inga kiloooos fisk :)

Kul att MRS kommer med spöhållare! Mer inspiration är ju alltid skönt. Och vinter kommer så då är det ändå slut med paddling (var jag bor iaf finns det bara is) så då finns det gott om tid att förbereda sig på våren igen.

ForesterGuy sa:
RAM kanske har nåt som går att fästa på...ramen?
https://www.monteraallt.nu/spohallare-1
Wow, tack! Ser bra ut, priserna också, thanks!

daikai1 sa:
Riktigt smidiga, bild jag snott från forum, finns en stor tråd som handlar om att fiska från en fiskekajak jula sålde, så de är ju stabilare kan jag tänka mig.
Går att montera allt möjligt i de kulorna
https://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php/185564-Jula-fiskekajak/page66?highlight=Fiskekajak
Fiskesnack länken funkar inte,men ska googla när jag är hem igen, tack!

Hoppas det går bra idag, jag tycker inte om de stora gäddorna, framförallt inte när dem tror att JAG är betet. Fan, vad är de starka och stridbar. Och stora, längre än min arm!
Träffade igår nån kille som berättade att i USA finns många platser var man rensar ut alla gäddor för dem är ett hot mot det lokala fisket. De äter ju allt, också vattensork och sjöfåglar, och dem har få fiender, bara när dem är små. Fattar inte hur man kan rensa ut bara en fisk, då rensar man ju alla fiskar som lever i de sjöarna? Killen sa att dem har tagits upp mer än 1 miljon gäddor bara ut 1 sjö.
Hoppas att sjön var jag ska fiska idag har bara 1 gädda :)

Om man är i Norge, och nära Bodö/Fauske så kan jag rekommendera den här grottan:
https://nordlandturselskap.no/opplevelser/svarthamarhola/
Den är stor nog att man kan besöka den utan klaustrofobi, och har man bara med sig ordentligt lyse så klarar man det utan guide också. Men man ska naturligvis inte vara ensam, minst två bör man vara om nåt ändå skulle gå fel.
Den som är nyfiken kan höra av sig så kan jag skicka en beskrivning av hur man hittar ingången!

Yonna sa:
Martin_PkrftSrge sa:

Jag tror du har rätt men ska ändå försöka igen idag :) Jag har ju två spön med mig och det känns dum att bara använda en. Men när jag ska bikerafta några dagar/veckor igen blir det säkert bara ett spö. Två spön tar för mycket plats på cykeln och jag är ju bara ensam så behövs inga kiloooos fisk :)

Kul att MRS kommer med spöhållare! Mer inspiration är ju alltid skönt. Och vinter kommer så då är det ändå slut med paddling (var jag bor iaf finns det bara is) så då finns det gott om tid att förbereda sig på våren igen.

ForesterGuy sa:
RAM kanske har nåt som går att fästa på...ramen?
https://www.monteraallt.nu/spohallare-1
Wow, tack! Ser bra ut, priserna också, thanks!

daikai1 sa:
Riktigt smidiga, bild jag snott från forum, finns en stor tråd som handlar om att fiska från en fiskekajak jula sålde, så de är ju stabilare kan jag tänka mig.
Går att montera allt möjligt i de kulorna
https://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php/185564-Jula-fiskekajak/page66?highlight=Fiskekajak
Fiskesnack länken funkar inte,men ska googla när jag är hem igen, tack!

Hoppas det går bra idag, jag tycker inte om de stora gäddorna, framförallt inte när dem tror att JAG är betet. Fan, vad är de starka och stridbar. Och stora, längre än min arm!
Träffade igår nån kille som berättade att i USA finns många platser var man rensar ut alla gäddor för dem är ett hot mot det lokala fisket. De äter ju allt, också vattensork och sjöfåglar, och dem har få fiender, bara när dem är små. Fattar inte hur man kan rensa ut bara en fisk, då rensar man ju alla fiskar som lever i de sjöarna? Killen sa att dem har tagits upp mer än 1 miljon gäddor bara ut 1 sjö.
Hoppas att sjön var jag ska fiska idag har bara 1 gädda :)

Hade glömt att de ska uppdatera hemsidan, så den ligger nere 1-2dagar.

Gädda ses ofta som en skräpfisk i sverige också tyvärr. Tar död på dom och slängs i skogen. Anordnas även fisketävlingar där de tar död på all gädda de får. Detta är för att den inte anses lika fin som laxfiskar tyvärr. Men det är en viktig fisk för att hålla vattnet i balans

Det var inget fiske idag. Känner mig lite mörbultad (priset när man kämpar med stora gäddor), det gick inte heller att cykla förbi Biltema så har inte köpt några aborre fiskedrag. Men istället fick jag skjuts hem :) Och nu slickar jag mina sår, beundrar min blåslågen kropp och undrar om jag behöver ryggskydd när det blir fiskdags igen för ryggen känns öm och stel som fan. Lektionen "Gäddfiske; vad man INTE får göra" var hård och jag tvivlar om jag tycker om den, kan tänka mig roligare saker. Men det var också en mycket lärorik och härligt höstfatrafttur, kan rekommenderas!

Tack igen för alla svar! Ska försöka svara imorgon bättre, vill bara sova nu :)

IMG_06351.jpg

En krokodil? Nej mycket värre, det är en gädda!

Tillbaka
Topp