Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

https://www.miekofishing.se/116-droppen-spinnare
Spinnaren Droppen från Abu Garcia är en riktig klassiker, den hittar du i farfars eller morfars draglådor. Många är de svenska sportfiskare som börjat sitt fiske i unga år med att fånga abborre på en Droppen. Den är en klassiker som alltid kommer vara en av de bästa spinnarna. Många svenska fiskare har minnen från fantastiskt fina fisken med ABU Droppen. Det är många kilosabborrar som fallit för frestelsen att hugga denna spinnare.

ABU Droppen spinnare är mycket lättkastad med tanke på sin droppformade kropp. Även om det är trångt eller blåser lite så kommer du kasta långa och precisa kast med ABU Droppen. Spinnaren finns i flera olika storlekar och färger, men de klassiska färgerna som silver, koppar och svart brukar ofta vara överlägsna fiskmagneter.

Med ABU Droppen spinnare kan du fånga det mesta. Den brukar vara oerhört effektiv för bl.a. abborre, öring och harr.

https://www.miekofishing.se/25-abu-reflex-spinnare
Reflex Spinnare är en klassisk spinnare från ABU från 1951. Det är många sportfiskare som startat sitt intresse med ett Abumatic fiskeset i handen gåendes efter strandkanten med en Reflexsspinnare på linen. Reflex har under åren levererat fler fina fiskar än man kan räkna till. Den är fortfarande mycket effektiv för bla. abborre, öring, röding och regnbåge. Reflex Spinnare är kanske mest känd för sina fantastiska egenskaper att fånga abborre och då även grov abborre. Den spolformade kroppen tillsammans med den veckade skeden verkar attraherande för abborren. Den har dessutom en rejäl huggpunkt i den fjäderklädda kroken som dessutom samlar på sig dofter av tidigare fångade fiskar. Doft är förmodligen en orsak till att den levererar så bra med rovfiskar av olika arter.

Reflex Spinnaren har en avlång spolformad kropp vilket ger bra kastlängd. Den har även målade prickar på vilket är ett signum för Reflex. Skeden är långsmal och veckad för att ge extra mycket vibrationer i vattnet. Detta är också ett kännetecken som få andra spinnare har. Trekroken är av hög kvalité och klädd med fjädrar. Detta ger fisken en distinkt huggpunkt.

ForesterGuy sa:
Reflex Spinnare är en klassisk spinnare från ABU från 1951. Det är många sportfiskare som startat sitt intresse med ett Abumatic fiskeset i handen gåendes efter strandkanten med en Reflexsspinnare på linen. Reflex har under åren levererat fler fina fiskar än man kan räkna till. Den är fortfarande mycket effektiv för bla. abborre, öring, röding och regnbåge. Reflex Spinnare är kanske mest känd för sina fantastiska egenskaper att fånga abborre och då även grov abborre. Den spolformade kroppen tillsammans med den veckade skeden verkar attraherande för abborren. Den har dessutom en rejäl huggpunkt i den fjäderklädda kroken som dessutom samlar på sig dofter av tidigare fångade fiskar. Doft är förmodligen en orsak till att den levererar så bra med rovfiskar av olika arter.

Reflex Spinnaren har en avlång spolformad kropp vilket ger bra kastlängd. Den har även målade prickar på vilket är ett signum för Reflex. Skeden är långsmal och veckad för att ge extra mycket vibrationer i vattnet. Detta är också ett kännetecken som få andra spinnare har. Trekroken är av hög kvalité och klädd med fjädrar. Detta ger fisken en distinkt huggpunkt.

18g reflex i färgen zebra (koppar/svart sked, röd kropp)har nog varit den spinnare som fungerat när inget annan har.

ForesterGuy sa:
Du hade ju några Droppen och Reflex bland dragen? Brukar funka fint på abborre.
Jo, tror jag hade dem men de jävla gäddorna åt upp allt. Jag fiskade med de allra minsta i hoppet att gäddor inte tycker om dem men de slukar allt dem ser. Kommer inte så bra ihåg vad det var för drag, känner dem inte vid namn, men det kommer när jag är en riktig profffffs :) Kollade på bilder men det går förstås inte att se:

P1100706.jpg

P1100744.jpg

Det här draget slukade iaf av monstret innan jag ramlade i vattnet och nästan själv blev uppätit. Det var det minsta drag jag hade :(

Fatties hjul fungerar förresten mycket bra som fiskebord; stort, platt och de tjocka däcken med de höga knopparna håller spön på plats:

P1100729.jpg

daikai1 sa:
ForesterGuy sa:

18g reflex i färgen zebra (koppar/svart sked, röd kropp)har nog varit den spinnare som fungerat när inget annan har.

Tack Fguy och Daikai för tipsen!

Jag var så förbannat när jag kom hem igårkväll att jag omedelbart beställde några fiskedrag hos Jula. Hade varit smartare att fråga Happy först men jag kände mig hämndlysten, nån urkänsla som växer när man simmar bakom sin packraft som drar iväg av en stor monstergädda. HÄMND skrek det i mig, helt dumt förstås. Vill ju inte fånga dem, vill bara ha lite kvällsmat, tex en abborre grillat i foliepaket med smör och salt. Så jag klickade för snabbt några drag i varukorgen, hoppas dem funkar!

Finns det förresten en fisktråd på Happy var jag kan ställa dumma frågor? Eller ska jag hålla mig här, här känner man mig och fisking är ju inte OT, det gör man helt klart när man är på fatraftäventyr, eller hur? Jag har iaf alltid fiskelina och krokar med mig. Det är förresten mycket enklare att fånga nåt med bara en lina än med ett riktigt kastspö!

Dem här har jag beställt:

722122.jpg

Jiggset Powerbait , enligt Jula lämpligt för abborre

722057.jpg

Spinnarset för mindre fiskar såsom abborre

722073.jpg

Skeddragset för forsande vatten (tror inte att gäddor tycker om forsande vatten)

Yonna sa:
nån urkänsla som växer när man simmar bakom sin packraft som drar iväg av en stor monstergädda. HÄMND skrek det i mig, ...

Haha, det där skulle man ha sett, önskar att jag kunde ha stått på stranden och kommit med lite uppmuntrande tillrop .. :-)

Yonna sa:
Finns det förresten en fisktråd på Happy var jag kan ställa dumma frågor? Eller ska jag hålla mig här, här känner man mig och fisking är ju inte OT, det gör man helt klart när man är på fatraftäventyr, eller hur?
Javisst, jag tror de flesta gillar att du frågar även om fiske här, eftersom det som sagt hör ihop med dina äventyr.

Annars sökte jag lite och hittade bl.a. denna fisketråd =>> https://happyride.se/forum/read.php/1/2443382 och så även denna korta https://happyride.se/forum/read.php/1/2880399 men det var bara några inlägg om att fiska forell.

Några ståltafsar kan vara bra att ha, då slipper du att linan går av om du får gäddor eller storaborren på kroken. Håv kan väl också vara bra att ha, eventuellt en kroklossartång (peang) med långt skaft. Gäddor kommer du att få, även om du inte vill få dem, de hugger som sagt på allt.

Jeg tror du måste ha en ståltafs för att gäddorna inte ska slita sig. Gäddornas tänder gnager av en vanlig lina väldigt fort (som du har fått erfara några gånger nu). Du verkar i alla fall ha gott bett :) (Eller "haill", som vi säger här i Nordnorge)

Här är en på Jula: https://www.jula.se/catalog/fritid/fiske/fisketillbehor/beteslas-och-tafsar/tafsar-722078/
Vet inte rätt längd eller om någon annan egenskaper man ska se efter, tyvärr.

Om du sticker ut i forsande vatten så måste du se till att du har fiskekort. Såna där skeddrag är säkert fina för de flesta ädelfiskarna, men (lättåtkomliga) vatten med ädelfisk är ofta hårt reglerade. Och har tillsyn därefter. Laxen och de flesta andra ädelfiskarna är väl dessutom oftast fredade nu i lekningstiden.

Bikzz sa:
Yonna sa:
nån urkänsla som växer när man simmar bakom sin packraft som drar iväg av en stor monstergädda. HÄMND skrek det i mig, ...

Haha, det där skulle man ha sett, önskar att jag kunde ha stått på stranden och kommit med lite uppmuntrande tillrop .. :-)
Vattnet var inte så kallt men när jag stod på stranden igen ... vaaah, vad kallt det var! Tur att jag har alltid extra kläder med mig och inte bara en tshirt och strumpor, tur också att det blåste varmt så de kunde torka. Men att torka blöta skor är inte så enkelt. Nu är jag blöta skor van, det är bara acceptera och då slutar man gnälla och beklaga sig, men blöta strumpor? Usch vad de luktar! Sur och rutna svamp, fisk, blåost och gammal lök. Garanterat bästa sömntabletter som finns: lägg dem i ett tält och man får omedelbart syrebrist och svimmar ;)

När jag fick skjuts hem sa min kompis mycket snällt och omtänksamt: "ta av dina blöta skor, då höjer jag bilvärmare' men efter två minuter vevade han snabbt bilrutan ner och skrek: "vafaaan vad har du gjort, mördat en skunk??" :)

Örjan Lax sa:
Yonna sa:
Finns det förresten en fisktråd på Happy var jag kan ställa dumma frågor? Eller ska jag hålla mig här, här känner man mig och fisking är ju inte OT, det gör man helt klart när man är på fatraftäventyr, eller hur?
Javisst, jag tror de flesta gillar att du frågar även om fiske här, eftersom det som sagt hör ihop med dina äventyr.

Annars sökte jag lite och hittade bl.a. denna fisketråd =>> https://happyride.se/forum/read.php/1/2443382 och så även denna korta https://happyride.se/forum/read.php/1/2880399 men det var bara några inlägg om att fiska forell.
Aha, det ska jag läsa, tack!

Ordbajskorv sa:
Några ståltafsar kan vara bra att ha, då slipper du att linan går av om du får gäddor eller storaborren på kroken. Håv kan väl också vara bra att ha, eventuellt en kroklossartång (peang) med långt skaft. Gäddor kommer du att få, även om du inte vill få dem, de hugger som sagt på allt.
Ståltafsar och kroklossartång .. det låter som tortyredskap. Men ska googla och se vad jag hittar, tack!

knaper sa:
Jeg tror du måste ha en ståltafs för att gäddorna inte ska slita sig. Gäddornas tänder gnager av en vanlig lina väldigt fort (som du har fått erfara några gånger nu). Du verkar i alla fall ha gott bett :) (Eller "haill", som vi säger här i Nordnorge)

Här är en på Jula: https://www.jula.se/catalog/fritid/fiske/fisketillbehor/beteslas-och-tafsar/tafsar-722078/
Vet inte rätt längd eller om någon annan egenskaper man ska se efter, tyvärr.

Om du sticker ut i forsande vatten så måste du se till att du har fiskekort. Såna där skeddrag är säkert fina för de flesta ädelfiskarna, men (lättåtkomliga) vatten med ädelfisk är ofta hårt reglerade. Och har tillsyn därefter. Laxen och de flesta andra ädelfiskarna är väl dessutom oftast fredade nu i lekningstiden.
Tack för tipsen! Det blir ännu mer beställning på Jula, eller XXL, ser att dem har mycket mer än Jula.
Ska också kolla lekningstiden, härligt ord förresten :)

knaper sa:
ForesterGuy sa:
Det har hänt att gäddor huggit på flöten... ?

För att inte tala om torsken :)
https://www.hooked.no/video/hva-spiser-torsken

Haha, de är ännu värre än gäddor :)

Hittade en bild av en hungrig gädda och en paddel :

Bilagor

• zukle_2.jpg
    zukle_2.jpg
    22.4 KB · Besök: 76
Senast ändrad:
Ok, eftersom du verkar ignorera frågan. Blir du tagen för tjuvfiske så kan de förverka alla dina redskap du använt för eventuellt tjuvfiske. Det innefattar din båt. Bara så du vet rättsläget.
Det moraliska får du själv fundera på.

marr sa:
Ok, eftersom du verkar ignorera frågan. Blir du tagen för tjuvfiske så kan de förverka alla dina redskap du använt för eventuellt tjuvfiske. Det innefattar din båt. Bara så du vet rättsläget.
Jo, tack för varning och tack att du ger mig tid att svara ;)

Yonna sa:
marr sa:

Du får inte bli båtlös, det är inget alternativ!

marr sa:
Yonna sa:
marr sa:

llkiss.gif

Jag ska ta hand om Happyraften! Men vänta bara på mitt svar du snälla du, jag försöker först svara på tidigare tips/respons i tråden men det går tråkigt långsamt i det jävla knäckebrödspråket!

frippegubben sa:
Om man är i Norge, och nära Bodö/Fauske så kan jag rekommendera den här grottan:
https://nordlandturselskap.no/opplevelser/svarthamarhola/
Den är stor nog att man kan besöka den utan klaustrofobi, och har man bara med sig ordentligt lyse så klarar man det utan guide också. Men man ska naturligvis inte vara ensam, minst två bör man vara om nåt ändå skulle gå fel.
Den som är nyfiken kan höra av sig så kan jag skicka en beskrivning av hur man hittar ingången!

Jösses vad vackert! Jag var i augusti i närheten av Bodo men hade aldrig hört om Svarthamarhola, så nu ska jag cykla dit igen :) Tack för dela!
Ska göra en liten grotta- och gruvalista i tråden, så jag kan hitta de tillbaka, med ett enkelt sökord eller nåt .. Men först samlar namn och länkar, inte lätt för tråden går så fort.

Hittade en bild av Svarthamarhola:

svarthammarhole800x473.jpg

Givna verktyg för gäddfiske.

Kroklossartång/peang eller så, minst 20cm lång.
Avbitartång stark nog att klippa av krokarna du använder. Ganska praktiskt om man drar en krok i handen, ganska lätt hänt vid avkrokning av gädda.

Tips2 tryck in alla hullingarna innan, förenklar allt arbete.

Bikzz sa:
Jag är nybörjare på fiske, men bra på att googla, correct me if I´m wrong, försökte fatta hur det funkar... Verkar vara ett större forskningsprojekt att klura ut det hela innan man ska ut och paddla. 2000 olika fiskevårdsområden i Swe, vart och ett med egna regler. Ibland täcker ett fiskekort ett stort område, ibland behöver man 3-4 olika kort längs en ganska kort sträcka å/älv som man vill paddla. Ibland ett speciellt dyrt kort for små sjöar med utsatt fisk, som bara gäller just där. Sen finns ställen där man inte behöver fiskekort alls, och andra ställen där fiske är förbjudet pga privata vatten.... Flera olika internet-siter med info, men ingen komplett med kartor och gränser, så svårt att klura ut vad som gäller på ett visst ställe....

Det är korrekt, men likväl ditt eget ansvar att göra rätt.

Är du inte säker på vad som gäller just där du är, så utgå från att du inte får fiska där.

Tack, misstänkte det. Det gäller alltså att hitta hyfsat stora områden som täcks av ett kort, sen köpa för 3-7 dar, då blir det prisvärt. Systemet är inte gjort för att bara cykla/paddla runt som man vill och sen fiska längs vägen.

Bikzz sa:
Tack, misstänkte det. Det gäller alltså att hitta hyfsat stora områden som täcks av ett kort, sen köpa för 3-7 dar, då blir det prisvärt. Systemet är inte gjort för att bara cykla/paddla runt som man vill och sen fiska längs vägen.

Precis. Det är inte ett dugg anpassat för det tyvärr.

Fördelen är ju att det blir fler och fler fiskevårdsområden där man kan köpa kort online. För några år sen fanns det inte alls.

marr sa:

Avbitartång stark nog att klippa av krokarna du använder. Ganska praktiskt om man drar en krok i handen, ganska lätt hänt vid avkrokning av gädda.

En annan variant är att fila bort tvillingarna innan en beger sig iväg, lättare att släppa fisk som inte ska tas upp.

patten sa:
marr sa:

En annan variant är att fila bort tvillingarna innan en beger sig iväg, lättare att släppa fisk som inte ska tas upp.

Japp, antingen fila, eller trycka in. Jag brukar välja det senare. Då får man en liten bula kvar.
Oftast binder jag direkt på hullingfritt dock. Men har ett ganska stort lager hullingkrok kvar. Samt att de är svårt att hitta bra gäddkrok utan hulling.

Såhär fiskar jag gädda.

20171105_083327.jpg

IMG_20181009_121138.jpg

Senast ändrad:
marr sa:
patten sa:
marr sa:

Japp, antingen fila, eller trycka in. Jag brukar välja det senare. Då får man en liten bula kvar.
Oftast binder jag direkt på hullingfritt dock. Men har ett ganska stort lager hullingkrok kvar. Samt att de är svårt att hitta bra gäddkrok utan hulling.

Såhär fiskar jag gädda.

Helt klart roligaste form av fiske oavsett vilken fisk en vill fånga :)

patten sa:
marr sa:
patten sa:
marr sa:

Såhär fiskar jag gädda.

Defintivt!

Bikzz sa:

Nej, tyvärr. Ibland så är fiskevårdsområdena faktiskt ganska fint matchade mot turområden men det hör till undantagen. I Lappland finns Kirunakortet och Gällivarekortet som ger rätt att fiska på väldigt stora områden. I Nordnorge kan man köpa årskort för knappt 500:- som ger dig lov att fiska på kalfjället i tusentals sjöar. Men man kan säga att så fort det finns markägare som inte är staten så är det ett myller av kort och regler.

Fast fisket är väl fritt i havet och de största sjöarna? :)

patten sa:
marr sa:
patten sa:
marr sa:

Såhär fiskar jag gädda.

+1

Men överkurs för Yonna!

Senast ändrad:
knaper sa:
patten sa:

+1

Men överkurs för Yonna!

Ah, vänta bara! :)

Kul att läsa att det finns så många happyfiskare här!

Angående fiskekort. Det är inte så enkelt när man cyklar och tältar varje dag på ett annat ställe, ofta hela Sverige runt eller från syd till norr. Min erfarenhet är därför skitdåligt. Man kan (ibland) köpa online fiskekort men då behöver man Visacard, internet plus en mobil som fungerar. Om man inte har det (inte omöjligt som fattig fatrafter som älskar att tälta i naturen) då får man hitta en adress/butik var de säljer kort. Om det finns inga butiker (var hittar man en butik mitt i ingestans??) eller om butiken är stängt (helt klart, en cyklist som jag vet ofta inte var han/hon ska sova nästa dag) eller om fiskevården är inte hemma eller omöjligt att hitta, jo då får man alltså inte fiska. Men det struntar jag i, jag håller mig ofta på lagen men det finns gränser. Det måste vara rimligt och dessutom betalbar och det är det inte. 150kr för två dagar eller 100kr per dygn är mycket när man fiskar jättesporadisk och då också bara för lite mat (en fisk i veckan duger).
Det är förstås nåt helt annat när man sportfiska eller står med bil och ölburkar på strandkanter och fiskar hele dag. Klart att man behöver fiskekort.

Så vad jag gör (cyklar runt och ibland försöka fånga lite fisk som mat) ser jag absolut inte som tjuvfiska. Tjuvfiske är när jag ska fiska några timmar på en dag eller på samma ställe såsom hemma vid sjön. Och förresten var det hittills alltid metefiske och trodde att det enligt allemansrätten är fri, så jag har aldrig köpt nåt kort. Jo, när jag fiskar med holländska kompisar för jag vill ju inte att dem får problem.

Nu köpte jag för cirka en vecka sen två 'riktiga' spön (på loppis, priset var 2 för 1, mycket snällt!) och i min uppfattning har det inte förändrats nåt. Jo, spöt kan veva in, men har hittills inte fångat nåt så om det är en fördel tvivlar jag. Jag är fortfarande bara en resande cyklist med en mycket liten gummibåt och ett dumt spö. Jag står fortfarande inte på strandkanter med bil och ölburkar. Ingen som bryr sig om mig, ingen som ser mig mitt i skogen med min gröna tält, båt och svarta cykel och de flesta fattar förresten inte vad jag gör med en 'tung motorcykel på en leksakbåt', de tror att jag är galen eller en stackars hemlösa med vilt hår. Härligt för då lämnar de mig i fred :)
Men om jag ska fiska i sjöarna hemma, och det ska jag säkert göra! då ska jag förstås köpa fiskekort. Lätt som fan med en dator i huset :)

marr sa:
Yonna sa:
marr sa:

Skulle Yonna mot förmodan bli av med sin Happyeverafter pga av tjuvfiske av gäddor eller annan fisk, så ser jag personligen till att ordna en ny..:)

Dessa jag-ska-ha-allt-för-mig-själv-besatta markägare. Fan ta dem! Markägande borde bara få gälla privata småtomter (säg upp till några tusen kvadratmeter) precis runt bostäder. Resten skulle vara gemensamt ägt genom staten, med starkt avgränsade nyttjandearrenden för skogsbruk och annat. Där det är känsligt kan det införas generellt fiskeförbud i stället.

geologen sa:
Dessa jag-ska-ha-allt-för-mig-själv-besatta markägare. Fan ta dem! Markägande borde bara få gälla privata småtomter (säg upp till några tusen kvadratmeter) precis runt bostäder. Resten skulle vara gemensamt ägt genom staten, med starkt avgränsade nyttjandearrenden för skogsbruk och annat. Där det är känsligt kan det införas generellt fiskeförbud i stället.

Du är inte så insatt i konceptet fiskevårdsområde va?

Tillbaka
Topp