Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Very coolt med Bikerafting... Det kommer att bli många fler turer --- Och tack Yonna för inspiration -- !
.

Bilagor

• cs42.jpg
    cs42.jpg
    157.3 KB · Besök: 135
Jag köpte en mössa också, men den ska min systerdotterdotter få... ;-)
10 kr var den definitivt värd. Öviga Segermössor på rean var...dyrare.

Bilagor

• shai.jpeg
    shai.jpeg
    31.6 KB · Besök: 130
marr sa:

Haha! Han köpte entusiastisk och ivrigt som han är, liiiite för mycket grejer?
Kelly kettle länken ska jag skicka till en kompis, han skulle älskar den! Och bra att se ett vattenfilter för jag glömmer alltid köpa ett!

Alex Supertramp sa:
Shit vad häftig du är, Yonna. Enorma kramar och tillrop från oss i Team Tartare på västkusten. Jag har kört racer i två säsonger och skall precis köpa min fösta XC. Och bättre inspiration än dig får man leta efter (ingen jämförelse i övrigt med magnituden av ditt äventyr).

Kör hårt!

Oj, vad mycket beröm! Tackar, mycket snällt och roligt att läsa! Men tror inte jag förtjänar, för det är ju bara simpel cykling och paddling :) Men tack igen och stora kramar tillbaka!
0434.smiley-hug-group.gif

Yonna sa:
marr sa:

Haha! Han köpte entusiastisk och ivrigt som han är, liiiite för mycket grejer?
Kelly kettle länken ska jag skicka till en kompis, han skulle älskar den! Och bra att se ett vattenfilter för jag glömmer alltid köpa ett!

Den som har mest prylar när zombieapokalypsen inträffar, vinner. ?

Bilagor

• zombie---en-overlevnadsguide.jpg
    zombie---en-overlevnadsguide.jpg
    10.6 KB · Besök: 116
Bikzz sa:
Och hittade en (gammal) site med info & inspiration för att göra egna frilufts-prylar. Tarps, brännare & kök, tält, hajkbricka, allt möjligt. Har på känn att detta kanske är något för Yonna.. ? http://andersj.se/tarp-nr-1/ Finns en massa bra tips på lätta och billiga prylar man kan göra själv !

Jo, det är en fin sajt. Det var nån i tråden tidigare som så att jag behövde en hajkbricka (och det behövde jag verkligen!) och visade samma länk och då gjorde jag den här hajkbrickan:

P1016.jpg

Ett måste för en winterfatbiker; jättesmart, mångsidigt, billigt och lätt att göra själv. Det funkar som spade, skärbräda, kök, diskbänk, bricka, ishacka och det ser snygg ut i vit snö.

P1015.jpg

Ett stort horisontalt kök, vilken kvinna vill det inte ;)

P1010.jpg

P1018.jpg

Inte roligt när 'köket' ramlar om ..

P1020.jpg

.. eller sjunker djupt i snön.

P1050.jpg

Duger även som arbetsbänk i djup snö. Det är ju lätt som fan att små verktyg/grejer försvinner i snön.

Så vinter får komma, hoppas på metersdjup snö :)

Yonna sa:
Oj, vad mycket beröm! Tackar, mycket snällt och roligt att läsa! Men tror inte jag förtjänar, för det är ju bara simpel cykling och paddling :) Men tack igen och stora kramar tillbaka!

"Bara simpel cykling" ..... hahaha, du är aldrig hemma :D

btw, wha a sweet smiley!

TorakP sa:
"Bara simpel cykling" ..... hahaha, du är aldrig hemma :D

btw, wha a sweet smiley!

Då ska jag använda smileyn oftare :)

Det är inte så mycket mil i året just nu. Vet inte hur många mil mina andra cyklar har, men igår var det iaf precis 6666 fatbike km i år :) Egentligen lite mer för jag glömmer ofta cykeldatorn eller ta bort den om olika skäl, men 6666 är vackra siffror så jag tog ändå en bild, jo lite konstigt. Men fatbike-mil räcknar förstås dubbelt så det är egentligen 12121212 km ;)

P1100781S.jpg

kais01 sa:
ha ha, Yonna, ska du inte ta en odling på det där handtaget:)?

Jo, det är ingen dålig idé :)
Jag behöver nya men dem är inte lätt att hitta och jag vill ha samma tillbaka; Selle San Marco leather grips. Är mycket nöjd med dem; mjuk men ändå hård, mycket grip, varm i vintern, fryser inte, blir inte svettig, gör inte ont efter mer än 100km per dag och tycker dem ser cool ut på en fattie. Dem finns i två storlek och det är 130mm jag behövs men hittills var dem alltid 'out of stock' eller med mycket fraktpris från USA.

Men egentligen sparar jag nu för 29+ hjul som ett extra hjulset i fatbiken, har bestämt mig att det skulle vara mycket kul, så då behöver jag varje krona. När jag har hjulen blir det långa cykelturer och då vill jag gärna ha racers liggstyre på fatbiken, och då behöver plats på styret. Kanske det går inte med de långa 130mm handtag så behöver kanske andra, ingen aning egentligen.

Men vill den här vintern också försöka cykla Kungsleden eller en stor del av den, så därför behöver jag också pengar, några veckor cykling betyder ju inget jobb så inga pengar. Jo, ibland vill man för mycket :)

P1060249.jpg

Mycket fint liggstyre / aerobars den här Syntace C3, men vet inte om den passar på fatbiken, skulle förmodligen ge mycket kommentar, men äsch det är jag ju van :)

P1060844.jpg

Men ska först byta handtag; höger är värre än vänster (växlar mycket så har ofta högerhand på handtaget). Tack Kai att du visade mig att det var dags :)

Avd. "Jag mötte Lassie":
En gång när jag stannade till i Sveg för att käka på Skogers gatukök så var det en snubbe i en rosa-och-grön van som frågade mej efter vägen till marknaden. Jag sa att jag inte visste eftersom jag inte var från orten, men pekade ut vägen mot centrum.
Jag insåg när han åkte iväg att det var Bengt Sändh... ?

kais01 sa:

Hej, vad snäll du är! Jo, om dem är svarta och 130mm då är det samma. Men första länken säger 'No sellers are currently delivering this item to Sweden' och den andra har 41euro frakt. Men tack ska du ha snälla du! Ska också googla när jag är hem igen :)

Coolt, snart dags igen ---- !!
.

Bilagor

• co6.jpg
    co6.jpg
    66.9 KB · Besök: 136
  • co4.jpg
    co4.jpg
    91.6 KB · Besök: 124
  • co5.jpg
    co5.jpg
    91.3 KB · Besök: 128
Bikzz sa:
Hoppas det är ok att jag postar en massa här i Yonnas tråd......
Nää, det är inte MIN tråd, tråden är ju för alla, så posta gärna dina urbanbikeraftbilder :)

Har också en bild utan tjock fattie på båten, händer inte ofta och då känner jag mig naken, liten och vilsen. Känns också tryggare med två tjocka simringar på båten. Framförallt i stort vatten som den här:

DSC00277S.jpg

Bikzz sa:
Och idag på em så var det ju superskönt väder, och nästan ingen vind för första gången på länge, tom ganska varmt för att vara 1 Nov, och fortfarande vackert med gula löv... Så då måste man ju passa på --- "Urban BikeRafting". Blev riktigt bra !
Hoppas det är ok att jag postar en massa här i Yonnas tråd......
.

Fan, du paddlade ju förbi mitt jobb. Hade jag sett det hade jag sprungit ut och hojtat :-)

Yonna sa:
Har också en bild utan tjock fattie på båten, händer inte ofta och då känner jag mig naken, liten och vilsen. Känns också tryggare med två tjocka simringar på båten. Framförallt i stort vatten som den här:

Vackert bild Yonna! Var är det någonstans? Skärgård?

TorakP sa:
Yonna sa:

Vackert bild Yonna! Var är det någonstans? Skärgård?

Det är vid den röda pilen, den ramlar nästan av kartan (har ingen annan bild just nu). Det var i Malangsfjorden som är 60km lång och 300km ovanför norra/artic polcirkeln. Cyklade/paddlade längs kusten, mycket vackert där.

karta.jpg

Här en fatbike/packraft video för dem som sitter tråkigt inne just nu eller som jobbar på kontor, eller som bara urbancyklar eller trampa runt i Hellaspark (whateverthatmaybe, jo tror nån cykelpark i Stockholm); alltså liiite inspiration :)

Senast ändrad:
PKJoacim sa:
Malangsfjorden? Paddlade du runt Senja då? Fantastiskt landskap där uppe.
Jo, jag cyklade Senja runt; har inte sett en enda mygga (det är ju havet), inte heller sett tyska husvagnar, det var fint väder, trevligt snäll folk ..mycket vackert ö! Ön beskrivs ofta som 'Norge i miniatyr', för den har stora kontraster i landskapet. Höga berg som störtar ner i havet, vackra fjordar med små öar, idyllisk skärgård, vita sandstränder, tallskogar, stora klippor, national parker och små gamla fiskebyar.
Jag är hemma imorgon och då kan jag posta några bilder av Senja, det går tyvärr inte nu. Har nu bara en reklam video, kul att se om man har varit där, jag känner igen många bilder :)

yonna skrev:
Här en fatbike/packraft video för dem som sitter tråkigt inne just nu eller som jobbar på kontor, eller som bara urbancyklar eller trampa runt i Hellaspark (whateverthatmaybe, jo tror nån cykelpark i Stockholm); alltså liiite inspiration :)

[/quote]

ser att de levde lite farligt när det gällde cyklarna, t ex vid 15+ minuter. vad är din plan för haverier yonna, i värsta fall lämna cykeln och gå? förutom reservdelar har du extra däck och kanske slang? några ekrar och så? fått några besvärliga stopp??

sen: vad är hellas:)))? stor humor, och ärligt tack för allt kul du skriver yonna. ungefär lika roligt på denna sajt som när fredrik lindström på hassan ringde sofia hogs med sin kawasaki 125a och frågade "h-d, vad är det"

hihi

Senast ändrad:
Yonna sa:
PKJoacim sa:
Jo, jag cyklade Senja runt; har inte sett en enda mygga (det är ju havet), inte heller sett tyska husvagnar, det var fint väder, trevligt snäll folk ..mycket vackert ö! Ön beskrivs ofta som 'Norge i miniatyr', för den har stora kontraster i landskapet. Höga berg som störtar ner i havet, vackra fjordar med små öar, idyllisk skärgård, vita sandstränder, tallskogar, stora klippor, national parker och små gamla fiskebyar.
Jag är hemma imorgon och då kan jag posta några bilder av Senja, det går tyvärr inte nu. Har nu bara en reklam video, kul att se om man har varit där, jag känner igen många bilder :)

Jag hittade lite Senjabilder tack vare en länk till dina tidigare inlägg. Min fru och jag var där förra sommaren, i Juli. Inga mygg, inga tyska husvagnar, bara någon enstaka norsk husbil, eller bobil som dom säger. På södra delen av Lofoten var det massor av bobilar. Eller boblisar som vi kallade dom. Jag kände igen mej på flera av dina bilder från Senja. Tror att man ser Senjahopen i bakgrunden på en bild och bergen på norra sidan av Mefjorden. Paddlade du över till ön eller cyklade du över bron vif Finsnes?

kais01 sa:
yonna skrev:

ser att de levde lite farligt när det gällde cyklarna, t ex vid 15+ minuter. vad är din plan för haverier yonna, i värsta fall lämna cykeln och gå? förutom reservdelar har du extra däck och kanske slang? några ekrar och så? fått några besvärliga stopp??

sen: vad är hellas:)))? stor humor, och ärligt tack för allt kul du skriver yonna. ungefär lika roligt på denna sajt som när fredrik lindström på hassan ringde sofia hogs med sin kawasaki 125a och frågade "h-d, vad är det"

hihi[/quote]
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hassan, från starten Hassan med topplistan, var ett radioprogram i SR P3 med kända radioröster som sändes åren 1993-1994.
Ett inslag var att likt Kalle Sändare ringa upp folk och beställa varor eller tjänster, eller ställa underliga frågor som "Jag glömde ett starkt verb på buss 46 igår, kan du se om ni hittar det?". Förutom busringningar bestod programmet bland annat av sketcher, intervjuer med kända personer och paneldebatter. Inför svenska riksdagsvalet 1994 intervjuades ledarna för de olika partierna. Ett annat inslag kallades "Un-fucking-plugged", där artister och grupper sjöng a cappella i studion. Programmet sändes på söndagskvällarna kl 17.00-19.00 i P3.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För alla som inte är uppväxta i Sverige med Hassan kommer här en ljudillustration:

Blev ju toksugen på en fatbike efter att äntligen ha läst den här tråden. Igen. Och sugen på att testa bikeraft.

Yonna, du är verkligen en störtskön och inspirerande människa.

Kom just hem nu, är trött som fan (har cyklat många mil, tror det står 185km on cyekldatorn), ska försöka svara senare, men först det här. Behöver krama PKJoacim!

PKJoacim sa:
Blev ju toksugen på en fatbike efter att äntligen ha läst den här tråden. Igen. Och sugen på att testa bikeraft.

Yonna, du är verkligen en störtskön och inspirerande människa.

Härligt, det hör jag inte ofta! Mestadels är det: 'Fan, vad är du en envis tjurskalle' eller dem vill gärna ge mig 'gör-inte-vad-du-gör-nu-tips'. Tack för dina ord, du snälla du, dem är varma energi, jag är omedelbart mindre trött nu :) Vet inte var du bor men du får gärna testa fattie&happyraft när jag är i din närheten en gång.

Bikzz sa:
En fatbike är överkurs, det behövs bara om man vill cykla offroad i fjällen eller på låglandsleder i skogen.
Vilken dumhet säger du nu. En fatbike är överkurs, den behövs bara i fjällen eller låglandsleder i skogen?? En fatbike är ju den enda cykel i världen som kan köra vart som helst. Var en annan cyklist behövs kliva av, kör en fatbiker glad vidare. Den är den perfekta äventyrcykel, finns ingen bättre.
Fjäll, lågland, skog, mtbleder, berg, grus, strand, öken, hav, kust, is, snö, skoterleder, minusgrader, vatten, gyttja, spångar, sand, sump, kärr, fårskit, stenblock och alla möjliga Tolkienlandskap. Har jag glömt nåt? Jo, även på asfalt, i städer, industriområden och på dumma cykelleder. Jepp, helt otroligt när man jämför den med en vackertväder tourcykel.
Dags att testa en fatbike Bikzz. Och då uppe i Senja så du kan se att Norge är också mer än dina fördomar, eller i Pyrenéerna, Alaska, Kyrgyzstan eller varför inte i Jämtland när det är vinter. Val nog i Sverige, det är ju ett perfekt fatbikeland.

Yonna sa:
PKJoacim sa:

Om du paddlade/cyklade runt Senja kom du förbi mitt jobb med. :) Bara tvärs över Vågsfjorden från Skrolsvik...

P1100798S.jpg

Tripdistance 189km. Funkar bilden som bevis att jag är trött och vill bara lägga mig på soffan med skogskatt Jip tjock och varm som en mössa på mitt huvud? Eller är 28mm däck en dåligt ursäkt för att vara för trött för internetcykling just nu? Det är ju en fatbiketråd, 189km på fatdäck DÅ får man vara för trött ;)

Alex Supertramp sa:
Såhär såg det ut under min runda nu i eftermiddag. Hur ser landskapet ut hos dig?
Hej, det ser ut som lågland Holland; platt som en pannkaka :)

knaper sa:
Om du paddlade/cyklade runt Senja kom du förbi mitt jobb med. :) Bara tvärs över Vågsfjorden från Skrolsvik...
Men du, om man paddlar från Senja tvärs över Vågsfjorden då finns ju Lofoten? Jobbar du där?? Wow, det är ju helt fantastiskt! Eller hur?
Cyklade där när jag var på lång racecykeltur, härligt cykeltur var det, och det gick mycket snabbare än på en fattie:

karta.jpg

Tillbaka
Topp