Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

en fördel med det här landet är att även människor som är kända blir bemötta i stort som vanligt folk; i umgänge, i affärer och på gator och torg.

men yonna, det är långt ifrån en promille som vet vem du är. du kan sova lugnt.

och vi få som vet vem du är vet ändå inte riktigt. viss charm i det, och det är väl där du vill vara kanske?

För att avdramatisera lite...
Det finns ju inte speciellt stor konkurrens om att vara Sveriges mest kända fatrafter.
Känner vi till någon annan?

Men skulle det finnas ett överflöd av fatrafters i Sverige så hade nog ingen av dem varit lika grym iallafall ;)

Förlåt att jag svarar så sent men jag cyklade och när det är cirka sju minusgrader är det för kallt för att svara/skriva på mobilen, det kan ju bara utan handskar. Och mobilens batteri frös förstås, som vanligt.
Det är förresten jättevackert nu i skogen; fullmåne, ingen vind, lite snö och is, såg några rådjur, en räv som var inte alls rädd för mig, många svanar som ropade att dem skulle flyga till Afrika .. härligt, jag älskar skogen. Och har trampat mig tom just nu, mycket bra när man känner sig arg, ledsen, förvirrat eller kort sagt som en människa.
Ska försöka svara nu så hoppas min svenska är inte för dåligt och att jag inte har tappat alla ord i skogen.

Tack för svar och stöd, fint att läsa :) Och jo, jag gnällde och gnydde, tyckte synd om migsjälv och blåste allt värre än det var. Men ändå, jag vägrar fortfarande att vara sveriges mest kända fatrafter. Jag struntar i orden, stickar upp långfingret till dem, räckar lång näsa och vill bara försöka göra vad jär är bäst i: att vara migsjälv. Barnsligt ja, men också det struntar jag i. Lätt som fan.
Vet bara inte hur jag kan vifta bort uppmärksamheten som man får med en fattie plus packraft, framförallt som blond kvinna, som är dessutom single. Fattien och Happyraft drar mer uppmärksamhet än stora tuttar, och det säger ju mycket. Så tipset till kvinnor som är sökande: skaffa dig en fatbike och packraft och killarna står i kön ;)
Kanske jag ska bara skriva några RR i framtiden, lite tråkigt för det är ju inte live och egentligen tycker jag inte om RR (cyklade från A till B, det regnade, solen sken, tältade, köpte mat, fotade allt jag såg och nu är jag tyvärr hem igen). Fan vad tråkigt, vet inte om jag orkar.

kais01 sa:
en fördel med det här landet är att även människor som är kända blir bemötta i stort som vanligt folk; i umgänge, i affärer och på gator och torg.
Jo, plus man får gratis stalkers. Vet inte om nån här har fått en stalker nån gång, eller ännu roligare, flera stalkers? Bara för att man tror att du är intressant? Jo, fatbikers är ju jätteintressanta och cool som fan, men vafan, om dem säger 'nej, tack, jag är inte intresserat i dig' då är det ju NEJ. Inte så svårt, eller hur.

Har fått en gång en jättejävla online-stalker, alltså värre än de vanliga stalkers. Han trodde han var kär i mig (jag är ju mycket intressant med en fat Pugsley) och när jag sa att jag var inte intresserat, skickade han varje dag mejl/pm, ibland mer än 100 gånger perdag. Patetisk, trist, tröttsamt och inte alls lönande för jag svarade inte. Moderaterna kunde inte göra nåt för han skickade varje gång med en annan/ny IP-adress. Jo, de blockerade honom många gånger men då var det ju för sent. De anmälde honom till polisen men de kunde inte heller göra nåt mot online-terror. Stalkern hotade mig, han sa han älskade mig men ändå skulle han slå ihjäll mig, bränna ner mitt hus och göra andra roliga saker. Men lyckligtvis visste han inte var jag bodde, jo, i ett litet rött torp nånstans i skogen i Sverige.
Det enda vad hjälper mot en stalker är att ignorera honom (polisens tips). Det tar tid, kostar mycket energi (man blir ledsen, arg, trött) och efter ett år (ETT ÅR!) slutade han stalka mig. Jävla idiot.
Så mycket roligt, att vara pyttelite och långt ifrån 1promille känd ;)

Finns där en stalker-tråd på Happy? Med smarta och roliga tips/svar, eller med tips hur man får en stalker om man önskar en? Jo, att försöka vara en cool fatrafter men DET är ju inte lätt ;) Finns också kvinnor som skickar kärleksbrev till okända förbrytare i fängelset, som Marc Dutroux, han 'begravdes' under kärleksbrev. Konstigt eller hur?

oj, många skrivfel .. förlåt .. men klockan är ju sent och jag är jävlatrött. Bra ursäkt, eller hur?

Senast ändrad:
ja usch. och tyvärr drabbar fenomenet även icke kända personer. om det står en stalker varje dag vid bostaden är det ju ytterligare besvärligt. men det finns säkert en tråd någonstans om hur man gör om man vill vara mer aktiv än att ignorera. offentliggöra kanske??

kais01 sa:
ja usch. och tyvärr drabbar fenomenet även icke kända personer. om det står en stalker varje dag vid bostaden är det ju ytterligare besvärligt. men det finns säkert en tråd någonstans om hur man gör om man vill vara mer aktiv än att ignorera. offentliggöra kanske??

Skjut, gräv och tig?

Lilla lilla happyfatty yonna. Stalkers are sick assholes, dickheads with pathetic cocks. Don't let them ruining your fatbike adventures on Happy! Who's the stupid fucking stalker!?! Shooting, shoveling and shutting up! Happy hjälper dig! ?

keep-calm-and-burn-them-all-52.png

Yonna sa:
Vet bara inte hur jag kan vifta bort uppmärksamheten som man får med en fattie plus packraft, framförallt som blond kvinna, som är dessutom single. Fattien och Happyraft drar mer uppmärksamhet än stora tuttar, och det säger ju mycket. Så tipset till kvinnor som är sökande: skaffa dig en fatbike och packraft och killarna står i kön ;)

Va?? Har også en fatbike men var er bruderna, va gør jeg för fel, va va ??

btw, vadå stalkerS? är jeg inte din enda stalker?? vafaan ;)

TorakP sa:

I somras var det några brudar (två, vid olika tillfällen) som dök på mej för att ställa frågor om fatbiken. Har aldrig hänt med nån av mina andra cyklar, så det var nog just fatbiken de var intresserade av... ;-D

TorakP sa:
Lilla lilla happyfatty yonna. Stalkers are sick assholes, dickheads with pathetic cocks. Don't let them ruining your fatbike adventures on Happy! Who's the stupid fucking stalker!?! Shooting, shoveling and shutting up! Happy hjälper dig! ?
Men det är ju så, jag hade inte tänkt på det sättet! Jävla stalkers ska förstås inte härska över våra socialmedialiv, eller mitt happyliv, DET kan dem glömma! Tack Torak! Finns många frågor och länkar i tråden jag fortfarande vill svara på så det blir min nästa happyuppgift!
Och jag tycker om ordet happyfattyyonna :)

TorakP sa:
Först klippa håret för du ser ju ut som ett skogstroll, då raka dig MINST en gång i veckan, slänga bort dina slitna lila kalsonger med de små elefanterna, sluta snusa och då .. kanske .. chansen är pytteliten .. men man vet ju aldrig .. ett lock passar på varje burk .. hoppas också på dig .. ;)

Alex Supertramp sa:
Kollade Flickr precis. Så jävla inspirerande bilder. Skit i stalkertönten. You go, girl!
Tack, det ska jag göra! Ska omedelbart (okej inte nu men imorgon) försöka betala Flickr igen, har fortfarande inte lyckats. Och då ladda upp och sortera tusentals bilder .. oj mycket jobb, men det är ju priset för att vara sveriges mest kända happyfatrafter ;)

Lars.E sa:
För att avdramatisera lite...
Det finns ju inte speciellt stor konkurrens om att vara Sveriges mest kända fatrafter.
Okej, tror inte jag kan komma undan hederstiteln. Men äsch, egentligen är jag också stolt på den. Det är ju inte lätt att ramla många gånger i iskalltvatten, bli uppäten av monstergäddor, vara livsrädd i brinnande skog, frysa ihjäl i jävlaminusgrader, sitta fast i fatbikesugande myrar, krypa blåslagen och halvdöd ur raviner och mer av sådana roliga sysselsättningar bara för att mata den här tråden! Jösses vad man inte gör för lite beröm ;)

Lars.E sa:
Känner vi till någon annan?
Beofred förstås! Och Yeti is sveriges mest kända fatbiker!

Beofreds roliga fatraftvideo:

Yonna sa:
TorakP sa:
Men det är ju så, jag hade inte tänkt på det sättet! Jävla stalkers ska förstås inte härska över våra socialmedialiv, eller mitt happyliv, DET kan dem glömma! Tack Torak! Finns många frågor och länkar i tråden jag fortfarande vill svara på så det blir min nästa happyuppgift!
Och jag tycker om ordet happyfattyyonna :)

Godt! Peptalk lilla yonna :)

Yonna sa:
TorakP sa:
Först klippa håret för du ser ju ut som ett skogstroll, då raka dig MINST en gång i veckan, slänga bort dina slitna lila kalsonger med de små elefanterna, sluta snusa och då .. kanske .. chansen är pytteliten .. men man vet ju aldrig .. ett lock passar på varje burk .. hoppas också på dig .. ;)

Skogtroll?? Hahah, säger du skogrået!

Ge upp snuset eller bruderna? Valet är enkelt ;)

snus.jpg

Bikzz sa:
Men man kan BikeRafta .....................

.

bikerafta BikeRafta - verb VerB?

TorakP sa:
Godt! Peptalk lilla yonna :)
Jo jag vet, ibland behövs jag kraftig peptalk. Lätt att glömma när man tror att man är Superwoman on a fatty. Tur att du och Happy finns :)

TorakP sa:
Skogtroll?? Hahah, säger du skogrået!
Nejnej, jag klippte håret mycket kortare, har nu en klassisk lättstylad jättesnygg frisyr som passar utmärkt en skogscyklist: bara att samla ihop det lilla håret som finns kvar, sätt fast med hårsnodd och klar!

TorakP sa:
Ge upp snuset eller bruderna? Valet är enkelt ;)
Min kille sa alltid, konstigt nog: 'if it has tires or tits, you're gonna have problems with it'.

512626.png

TorakP sa:
Bikzz sa:
Tyska är lättare att läsa med stora bokstäver, tex 'Wenn hinter Fliegen fliegen Fliegen, fliegen Fliegen nach Fliegen'. Lätt som fan, eller hur? Men det behövs ju inte i svenska eller engelska, bikerafting är ju bikerafting :)

Yonna sa:
Jo jag vet, ibland behövs jag kraftig peptalk. Lätt att glömma när man tror att man är Superwoman on a fatty. Tur att du och Happy finns :)

Spiderwoman är bättre! ;p

Yonna sa:
Min kille sa alltid, konstigt nog: 'if it has tires or tits, you're gonna have problems with it'.

haha!

Yonna sa:
TorakP sa:
Bikzz sa:
Tyska är lättare att läsa med stora bokstäver, tex 'Wenn hinter Fliegen fliegen Fliegen, fliegen Fliegen nach Fliegen'. Lätt som fan, eller hur? Men det behövs ju inte i svenska eller engelska, bikerafting är ju bikerafting :)

Far, får får får?

TorakP sa:
Yonna sa:

Yonna sa:

haha!

Yonna sa:
TorakP sa:
Bikzz sa:

Far, får får får?

Lamm får tacka bagge.

ForesterGuy sa:
TorakP sa:
Far, får får får?

Lamm får tacka bagge.
Ha! De kända jag inte :) Google hjälpte med ordet 'tacka' för annars hade jag aldrig fattat. Konstigt språk, svenska!

TorakP sa:
Och Spiderman är the best! Helt klart ska han vinna, eller hur:

maxresdefault800x450.jpg

Bikzz sa:
Yep, när man söker på BikeRafting på internet så får man mest upp artiklar & bilder om någon som cyklat fatbike på stränder och stigar genom Alaska el Patagonia, och sen raftat mellan Grizzly-björnar och isberg osv. All very coolt och Inspiration osv....

Men man kan BikeRafta och ha kul även utan fatbike, och även S om polcirkeln [..]

Har bikeraftat några gånger med min touringbike (Svartälven, Nittälven, Jarleån, Arbogaån, några sjoär os) men det är inte alls samma kul fri känsla som med en fatbike. Man måste planera rutter noggrann, kan inte bara hoppa på/av på cykel eller båten när man vill, cykeln kan ju inte vad en fatbike kan. Den kan inte i fjäll, skog, strand och tuff terräng, den kan bara på asfalt, lätta grusvägar och den behövs också vägar till vattenkanten. Irriterande om man är en fatbike van och man saknar snart den stora fatfriheten. Och min touringbike är ingen vanligt touringbike, den är även lämpligt för grova terräng, singelspår os (Santos 2.6 stål Travelmaster, den kör som en tank med 2.5" däck) men ändå är bikerafting tråkigare än med en fatbike. Kan inte beskriva fatkänslan, det är att cykla med en big smile, har aldrig upplevt samma känslan med en annan typ cykel.

Har också bikeraftat några gånger med min racer. Racern har starka Zonda hjul och en liten stål Fly pakethållare, så det går att ta med flera veckor packning. Packraften går bak på Flyen och med två små 14L sidoväskor, en liten ramväska och fatbikes bikepackstyrväska kan alla tältkampgrejer med.

Nu kommer förstås några bilder:

P10602731024x768.jpg

Inga tjocka hjul och Nate däck men aerobars, bockstyre och Contis GP4s

P10602811024x768.jpg

Racers härliga SelleItalia SLR sadel; sexy, kvinnlig, vit, rosa och fan vad jättehårt :)

P10602921024x768.jpg

Fina små strandkanter som har alltid plats för ett litet tält.

P10602951024x768.jpg

Bara hoppas att det ska inte blåsa.

P10603891024x768.jpg

Små öar är också härligt för ett litet tält

P10603231024x768.jpg

Jag älskar den gröna Happyraften, den smälter in i skogen (okej, med lite fantasi)

P10603821024x768.jpg

En fatbike kastar man nu lätt på skogskanten och då försöker man hitta en väg genom skogen, men det går tyvärr inte med skinnywheels.

P10604011024x768.jpg

De behöver en båtbrygga och asfalt.

Ha, där ser man, Yonna avslöjad med att BikeRafta frivilligt med skinny-wheels, det trodde jag aldrig -:)

Fina bilder !

Senast ändrad:
Yonna sa:
Och Spiderman är the best! Helt klart ska han vinna, eller hur:

Nej det tror jeg ikke! Kolla ramme og forhjul :D

Bikzz sa:
Ha, där ser man, Yonna avslöjad med att BikeRafta frivilligt med skinny-wheels, det trodde jag aldrig -:)

Fina bilder !

Avslöjad? Hon har många skinnyraft bilder i sin tråd ....

Fin racercykel Yonna!

TorakP sa:
Nej det tror jeg ikke! Kolla ramme og forhjul :D

Fin racercykel Yonna!

Äsch, det är ju en fully fatty, med en Spiderlefty framgaffel. Och en framlampa! Klart han ska vinna!

Jo, det är en fin racer, en simpel Scott Speedster. Men tror den behövs en ny framgaffel för den har några små revor. Vet inte om revorna är farliga och vet inte heller om det går att laga själv för det är karbon.
Ramen är kanske också för stort för mig, vet inte säkert men det känns så i rygg, skuldror och armar. Lite för mycket överstretched/sträckning. Och vill egentligen nån ram som tål mer än 28mm däck (men vet inte om det går på de Campa Zonda hjulen) och tvivlar om jag vill ha en triple. Så kanske är det bättre att leta efter nån annan ram och sätta Scott delarna på den. Men det känns också fel för racern är ju en fin cykel och vi gjorde många äventyr tillsammans, framförallt långa turer utomlands.
Jo, många 'kanske' och 'jag vet inte' haha.

Yonna sa:
ForesterGuy sa:
TorakP sa:
Far, får får får?

Lamm får tacka bagge.
Ha! De kända jag inte :) Google hjälpte med ordet 'tacka' för annars hade jag aldrig fattat. Konstigt språk, svenska!

Men det är väl samma som dekken på Nederländska.

Tack för fina lvgraftingbilder!

Nya Zonda som är 22mm breda skulle tar mer än 28mm. Men du har väl gamla Zonda? Dom är samma som min fina Fulcrum Racing Quattro som jag köpte för att köra 25mm. Mina gamla, ännu smalare, fälgar var för smala och 25mm gp4000 däcken vikade i kurvarna.

Varför vill du har triple? 50/34 med 32 eller 36 bak borde räcka.

PS Ursäkta för flera ändringar. Har lite språkproblem. Android tangentbord är jättebra med 3 språk samtidigt, men jag behöver 4 språk.

Senast ändrad:
Berk sa:
Men det är väl samma som dekken på Nederländska.

Tack för fina lvgraftingbilder!

Nya Zonda som är 22mm breda skulle tar mer än 28mm. Men du har väl gamla Zonda? Dom är samma som min fina Fulcrum Racing Quattro som jag köpte för att köra 25mm. Mina gamla, ännu smalare, fälgar var för smala och 25mm gp4000 däcken vikade i kurvarna.

Varför vill du har triple? 50/34 med 32 eller 36 bak borde räcka.

PS Ursäkta för flera ändringar. Har lite språkproblem. Android tangentbord är jättebra med 3 språk samtidigt, men jag behöver 4 språk.

Härligt, jag älskar alla med språkproblem! Skriv bara vad du känner, skit alla skrivfel och då blir det alltid bra. Så gör jag iaf och det funkar mestadels :)

'Lamm får tacka bagge': tacka betyder enligt Google en kvinnlig får, alltså en tjejfår. Det är 'ooi' på holländska och 'dekken' betyder 'knulla får', så det är nåt helt annat. Om jag förstår rätt :)

Och ännu mer offtopic snack:
Köpte de Zonda hjulen i 2013 och på velgarna står 62.2 x 15C. Vet inte om de är gamla (jo 5 år är mycket).
Har 50/34 plus 12/36 bak och det går mycket bra här i Sverige/Norge, också med flera veckor packning på cykeln. Men kanske det behövs en triple i Pyreneerna eller andra bergländerna, jag tvivlar på detta. Jag är inte så stark, min styrka är mer uthållighet än muskler. Jag menar att jag orkar cykla länge och också långalånga backor såsom i Norge men när det blir för brant då ar det snart slut på mig. Iaf på den tunga fattien. Men på min Santos som har en triple gick det tex bra i den spanska bergen, så jag vet inte ..

Om racern behövs en ny gaffel då är det kanske smartare att söka en annan cykel/ram. Och då egentligen för att den känns lite för stort för mig. Jag är 171cm med 83cm benlängd och racern har storlek M (tror det är 55cm). Men styret 45cm kan också vara lite för brett för jag är 36cm. Så kanske därför blir det lite jobbigt för överkroppen? Nån som vet vad är bäst att göra?

Jag tittade på webben, men glömde första meningen, för att det var för många saker i trädet.

Zonda 15c (och Fulcrum Quattro) är lite bredare än 15mm, men jag skulle inte köra bredare däck än 28mm på dom, annars kan man får problem i kurvarna.

Förstår att du vill har lättare växel. Jag tycker inte om lätta växlar (använda inte mindre än 1:1 på MTB Dolomiterna), men jag är lågom stark och kör inte med tyngd packning.

Din ram är troligtvis för stor. Din styre är klart för bred. Du kan prova en kortare stam, men för kort är inte trevligt. Jag har en gammal small styre kvar, men den är 26mm, inte 31.8 som du troligtvis har.

Berk sa:
Zonda 15c (och Fulcrum Quattro) är lite bredare än 15mm, men jag skulle inte köra bredare däck än 28mm på dom, annars kan man får problem i kurvarna.

Förstår att du vill har lättare växel. Jag tycker inte om lätta växlar (använda inte mindre än 1:1 på MTB Dolomiterna), men jag är lågom stark och kör inte med tyngd packning.

Din ram är troligtvis för stor. Din styre är klart för bred. Du kan prova en kortare stam, men för kort är inte trevligt. Jag har en gammal small styre kvar, men den är 26mm, inte 31.8 som du troligtvis har.

Egentligen trodde jag (eller hoppades) att 23, 25, 28 och 32mm gick bra på 15C. Det var bara att 32mm var för bredd för racers ram annars hade jag försökt, tur att det inte gick! Men äsch, 28mm är ju mycket bra på en asfaltracer, det behövs inte breddare. Skulle bara vara kul om det gick :)

1:1 på mtb i Dolomiterna? Jösses du är svinstark! Har varit där, jättevackert men också jättebrant!

Jo, misstänker också att ramen är för stort, cykelbutiken tittade bara på min benlängd och jag trodde att det var okej.
Det går bra att cykla på men på långa snabba turer (tex till Amsterdam och tillbaka) då vill jag bara cykla-äta-sova och då är många mil per dag för mycket på en lite för stor cykel. För brett styre kan jag också leva med men oj, det känner också i axlar/ryggen efter många mil. Bromshandtag/grepps är egentligen också lite för stort för mina händer, allt är ju made för män. Men DET får man inte säga på en cykelforum ;)

Tack du Berk!

Berk sa:
Glömde att skriva att man nu också kan får 46/30 eller 44/28, som jag tycker är bättre än triple.
Hej det visste jag inte, kanske det är en bra idé! Tack för tipset!

Bikzz sa:
Jag har 42/32/22 trippel fram på min touringBike, det behövs när man cyklar i Alperna.
Du menar: "JAG behövs en triple i Alperna" för jag känner många cyklister som inte alls behöver. Därför min tvivel.

Yonna sa:
Berk sa:
Glömde att skriva att man nu också kan får 46/30 eller 44/28, som jag tycker är bättre än triple.
Hej det visste jag inte, kanske det är en bra idé! Tack för tipset!

Det är graveltrenden. Konstigt att det behövs en trend till detta. Jag cyklade på gravel med min racercykel för mer en 20 år sen. Du kanske också. Kanske kan man också sätta MTB vev på en racercykel, om vevlagret passar.

Enklaste och billigaste sätt att anpassa cykel är byte styrstam. Du kan gå ner till 75mm utan problem. Vet inte hur lång du har nu. Mindre än 75mm kan har negativa effekt på styregenskaper (är det en svensk ord?).

kortare styrstam ger också mindre trög styrning, önskvärt i många fall när man lastar framändan av cykeln. att gå kortare än 75 mm skulle jag inte tveka på alls.

Senast ändrad:
Berk sa:
Enklaste och billigaste sätt att anpassa cykel är byte styrstam. Du kan gå ner till 75mm utan problem. Vet inte hur lång du har nu. Mindre än 75mm kan har negativa effekt på styregenskaper (är det en svensk ord?).

Styrstam är 110mm, om jag mäter från hjärta till hjärta. Jag sitter inte ofta in i bockstyret, armarna har då en inte-90grader vinkel och det känns inte bra, känns om jag har mindre styrkontroll med typ 120grader. Eller snackar jag nu skit och är det bara psykiskt?
Ska iaf försöka en kortare styrstam, kanske det cyklar bättre. Tyvärr har racern sin vintervila just nu, vågar inte väcka honom för det finns snö och is på vägar, så det blir i vår igen. Var minus 13grader imorse, kallt som fan men fattien körde som vanligt, härligt :)
Tack för tipsen!

Ska fundera vad är bäst att göra. Ram och styr känns lite för stora men jag kan leva med det; kortare styrstam ska jag försöka; compact går mycket bra så en triple är förmodligen onödigt; kanske byta till en 'gravel' klinga när det blir ändå dags att byta vev/klingor; bredare däck skulle vara kul men 28mm är ju skitbra på asfalt; carbongaffeln behövs kanske lagas eller bytas, så ska googla hur farliga carbonrevor är.

Tack igen!

Lång styrstam och brett styre behövs som bikepacker för då finns det ju mer plats för alla grejer ;)

P10602601024x800.jpg

Yonna sa:
Bikzz sa:
Jag har 42/32/22 trippel fram på min touringBike, det behövs när man cyklar i Alperna.
Du menar: "JAG behövs en triple i Alperna" för jag känner många cyklister som inte alls behöver. Därför min tvivel.

Ja såklart :) Jag har biketourat många ggr i Alperna, med ganska mkt packning. Skulle inte vilja göra det utan granny-gears, jag har 22 fram och 34 bak, det är skönt om man vill försöka ta sig över en del pass. Men det beror på hur brant det är, 6-7 % är ok, men blir det 9-10% el mer måste man ha riktigt lätta växlar. Men det beror såklart även på hur stark cyklist man är, och hur mkt packning man har, jag är bara medel-motionär, inte alls elit.
.

Bilagor

• bg9.jpg
    bg9.jpg
    218.9 KB · Besök: 57
Bikzz sa:
Jag har biketourat många ggr i Alperna, med ganska mkt packning.
Jösses, skulle aldrig ta med så många kilo på semester. Vill ju bara cykla och njuta!
Har fram- och bakväskor bara när jag storhandlar här i byn. 45km hit och 45km tillbaks när det snöar som fan, DET är ju riktig njutning :)

DSC04702.jpg

kais01 sa:
är det kul med sönderbrända bromsar eller fälgar på väg ned?
Jo, livsfarligt. Det hade jag med min gamla racer; rökande sönderbrända bromsar, heta fälgar och exploderade innerslang. Inte alls kul för bromsa gör man ju nedförsbacke och då kör man ofta >40km/t. Det kostade nästan mitt liv, och ett framhjul det liknade en åtta.
En kompis hade också gamla cantilever och när bromskabeln gick sönder slog bromsen in i ekrarna och V-kabeln i däcket. Alltså en snabb resa till Akuten.

Berk sa:
110mm stam är jättebra! Så har du mycket utrymme till förbättring. Prova en 80 eller 90mm stam.
Det ska jag göra :) Går det att räkna ut vad man behöver för stamlängd? 171cm, 83 benlängd, då finns det 88cm minus huvudet kvar och toptube är 55cm. Och då, hur räknar man ut? Eller ska jag flytta till den DummaFrågorTråden?

Tillbaka
Topp