Sambal Oelek sa:
Skön läsning, som vanligt. Jag skickade texten till Bikepartner. Tänkte de borde få läsa :)
Vilken idiot. Hur fan kan man göra så!? Ok att man inte gillar MTB's men man behöver ju fan inte kasta hojen i diket bara för det. Riktigt pundhuvud. Tur att det var en tjej med skinn på näsan så han lärde sig nåt. Kanske han inte gör om det.
Nja, det går ju tyvärr inte :( du får lägga upp dem någon annanstans. I en tråd här. Eller på tinypic.com eller något.
Ah kul, har inte tänkt på det! Thanks Sambal! Hoppas de translate för honom :)
'Skinn på näsan', har aldrig hört uttrycket, så lär man sig nya saker. Betyder det samma som hard-nosed? Eller thick-skinned/having a thick skin, men det är kanske nåt annat?
Fick några PM-frågor om packnings vikt och hur man tar den med på packraften. Ska svara här, hoppas det ger lite inspiration eller nåt liknande :)
Fullpackat är fatbikes vikt 25kg, lite tung men 9 kg packning för en månad är ändå inte alls dåligt. Ryggsäcks vikt varierar för det är maten som bestämmer. Jag har 1L bränsle men det räcker inte för en månad, och 1.5L vattenflaskor och det är bra för då finns det alltid kaffe på morgonen.
Packraften hyr jag från
https://packraft-sverige.se/ igen, jättefin kille! Han föreslog en mindre packraft än den jag hade förra gången. Den hade mycket plats för en stor fatbike plus packning men mina ben var för korta så fötterna hade ingenstans att spjärna emot. Paddling gör man också med ben så utan fotstöd var det mindre paddelstyrka och protesterade också ryggen. Men det gick ändå bra :)
Modellen jag får nu sitter alltså skönare/bättre men har lite mindre utrymme för packning men det spelar ingen roll för drybags går i cykelram så det finns bara ryggsäck som behöver plats i båten.
Fördelen av en mindre modell är också vikten, den är 210g mindre och varje gram mindre är jättefin. Den väger med kapell 3kg, flytväst och paddels vikt vet jag inte, kanske tillsammans 2kg så då är det 5kg extra.
Så 30kg fatbike, 5kg ryggsäck plus vatten/bränsle och jag väger 60kg .. roligt att trampa uppförsbacke på den tjocka däcken eller att bära hela skiten ;)
Men packraften skickats till en DHL-servicepoint så jag slipper bära den första 600km, mycket fin. Förra gången hade jag egen flytväst och paddel men det var en dålig idé för att skicka hem kostar mer pengar än att skicka hela packraftpaketet hit och dit (är bara 125kr) så nu lånar jag också paddel/flytväst :)
Några bilder hur man kan sätta fast packningen .. eller hur jag gör :)
Väskor sitter kvar på cykeln, bara drybags tar man av.
Drybags kan under cykeln, som en extra mjuk säng, och man spänner fast cykeln med två spännband (packraft har ett antal utvändiga fästen)
Eller i cykels gafflar. Drar loss en pedal för då sticker den inte i packraften.
Utan pedal går det bättre att pusha cykeln :)
Korta sträckor över land går bäst/enklast när cykeln bär packraften; ställer den på något mjuk (strumpa) på pedalen och fäst ett spännband på cykel annars ska packraften flyga när det blåser :)
Kan vara fint att ha en plastpåse för dirty skor (om man tar av de) för annars blir packrafts insidan och allt vad finns där snart smutsigt och blött.
Några bilder till; bikeraftkänslan kan vara jättestor men också pyttelite:
Jag är bara en obetydlig skugga i det vidsträckta landskapet.
Underbart landskap ..
Vädret i fjällen är opålitligt; ena minut är det soligt, varm, vindstilla och andra minut finns ett mörkt moln, blåser vinden vattnet högt upp och då blir det snabbt som fan till strandkanten igen.
Ibland är vattennivå för lågt :)
Solen trollar fram tusentals gyllene stenblock, underbart att paddla över dem.
Efter en vecka i fjällen, utan människor, vägar, trafik .. bara en cykel, packraft och migsjälv .. ger det dubbla känslor att komma till en väg.