Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Tack för snälla ord! Dem är uppmuntrande, framförallt när man ligger frysen i en sovsäck och ryggen känns stel och gammal. Fatbiken är egentligen lite för tung för mig just nu (med packraft och en vecka mat). Tror vikten är nästan 30kg och med en 6kg ryggsäck är det mycket att pusha upp branta stigar. Armarna och ryggen känns!
Efter varje lång resa väger jag mindre; i början är det 60kg men ofta blir det 55 eller mindre, så fatbiken blir också tyngre och då brinner jag ännu mer kalorier osv. Så om man vill banta: följa med! :)

Vill också tipsa att aldrig spara pengar på en jättebra sovsäck, sovmatta och en bra tält. Om man fryser på nätterna orkar man inte så länge, det tar jävla mycket energi och viljestyrka. Sovsäcken jag har är jättebra, tältet kan bättre (det blåser vind i) men det tål hårda vindar så jag känner mig trygg, och det är också viktig för då sover man bättre.

Är nu på vägen till Helagsglacieren och då ska jag några dagar ramla av från online-världen (har aldrig varit här så vet inte säkert).

Tack för alla svar!

2017-09-0810.52.12.jpg

så gött det ser ut! inte alls avis ;)

men precis, jag kollade på vintersovsäck nu, de är dyra, men det får man ta. Man ska väl köpa en som är varmare än man behöver, lättare att knäppa upp än att klä på sig mer (om man ens har nåt mer att klä på sig)

Wow, så himla häftigt. Inspirerande och storslaget.
Själv skulle jag väl kollapsa efter två dagar och behöva ringa fjällräddningen. =)

Och mest av allt, tack för att du delar med dig!

Senast ändrad:
Sambal Oelek sa:
men precis, jag kollade på vintersovsäck nu, de är dyra, men det får man ta. Man ska väl köpa en som är varmare än man behöver, lättare att knäppa upp än att klä på sig mer (om man ens har nåt mer att klä på sig)

Sovsäck jag har är en Western Mountaineering UltraLite; vikt 800g, pyttelite packet, comftemp -9 och den kostar pengar ja! Limit temp är -26 men det är bara för en björn för jag skulle säkert förändra i en frusen kyckling. Därför har min vintersovsäck -40, men den väger 2kg och fyller en 18L drybag ..

Kan också vara viktigt att man kan helt påkläd in i sovsäcken (att det inte känns som en korv i franskbröd) och på vilke sida blixtlåset finns. För mig spelar det ingen roll för tältet har ingen speciell huvud/fotplats och jar har ingen partner som jag kan stjäla/dela värme med.
Jag hade en gång en varm partner med en sovsäck vars blixtlås fanns på fel sidan men varje kväll kröp jag in i sin sovsäck (som en slank orm) och varje morgon låg han kallt på sovmattan och hade jag sovsäcken för mig själv :) Då muttrade han att min rumpa var för tjock men jag sa glad att om han var ändå vaken kunde han ju laga frukost. Så varje morgon fick jag frukost på sängen, det var goda tider :)

Lite mer om sovsäcken och tips:
http://www.fjaderlatt.se/2008/05/wm-ultralite-super.html?m=1

Jag är nästan i Tänn/Funäsdalen och det var jättekallt och mycket blött i fjällen. När det inte regnade och blåste som fan var det tjocka dimma. Enligt fjällstationen var det 2grader men det kändes som -4, riktigt kallt när allt är blött. Det växte is på stenarna, mitt hår, kläder, cykeln .. allt blev is. Mina kinder kändes bedövad och ögonfransarna var fastfrusna. Och överallt var vatten; pyttesmå snälla bäckar var stora forsande älvar, inte alls inbjudande för en mjuk fatbiker. Farligt, hemskt och skrämmande.

Har inga goda bilder för händerna var frusna, kamera/mobilen var blött och det var ändå mestadels dimma så där fanns ingeting att fota. Så nu kommer några bilder med bara dimma :)

2017-09-1108.53.50.jpg

Bara dimma och om man har tur en röd pricka

20170908_133456.jpg

20170908_153224.jpg

20170908_134906.jpg

Ibland var det så kallt att det växte is på stenarna ..

20170908_155326.jpg

.. och ibland var där nån utsikt

20170908_161601.jpg

20170907_192855.jpg

Bästa tid av dagarna!

20170909_150522.jpg

Fatbike är tung med packraft och paddel på styret men det gick ändå :)

20170910_153501.jpg

Och det blir bättre väder, det blåste fortfarande som fan så det var kämpa hela tiden men ojjj vad skönt att se var man är!

20170910_143758.jpg

20170910_141846.jpg

Kanske nästa gång blir det packethålare bak, vet inte säkert för då blir allt tyngre ..

20170910_143348.jpg

Och nya däck, Nates är jättebra men efter så många mil lite slitna ..

Jag stod och tittade på en vintersovsäck i torsdags, reapris 1500 för en Haglöfs syntet som klarar - 40 Extreme...men den vägde 2,6 kg. Blev en liten köldknäpp andra natten i Helags, fast jag hade ju en dunjacka med mej...

Cannondale jekyl 1000 sa:
Tog du samma väg tillbaka från Helags?
Jäg försökte först till Sylsjön men det var bara dimma, regn och kallt. På Sylsjön skulle det vara samma sak och med otur också stora vågor. Några dagar dåligt väder kan jag ha men inte en hel vecka i fjällen och inte alls med en fatbike och packraft.
Så jag försökte cykla till Ramundberget men det var samma sak och det var också mycket motvind, var bara kämpa och kämpa. Inte alls roligt. Och när man är kallt och trött är det lätt att göra nåt fel, framförallt när man bär en tung cykel. Hade ingen lust att ramla och bryta vrist/handled eller knä, då blir det räddningstjänten. Så jag gick tillbaka till Helagsfjällstationen och samma väg upp till Flatruet.
Ibland finns det bara en väg, till och med för en fattie ;)

Nu är jag i Funäsdalen och har ingen aning vad jag ska göra. Tänkte bikerafting via Östersjön, Tännån och några andra sjöar till Rogen, då till Femunden men vädret blir bara värre. Har ingen lust i samma fjällsituation men då i Norge ..
Funderar nu cykla lite mer söderut men tvivlar .. eller ta bussen till ööhhmm .. var solen skiner och det är skönt att bikerafta lite?

20170909_123401.jpg

Helagsfjällstationen. .

Lika underbart, varmt, rogivande och soligt som det kan vara på sommaren i Funäsfjällen. Lika grisblött, snorhalt, iskallt och j*vligt kan vara där uppe i fjällen på hösten, och då har jag inte ens släpat omkring på en raft, fattie och paddel......Härligt kämpat!!
Men ibland kan det vara klokt att inse att naturen kan vara lite väl sur på en ibland, och då är det ju aldrig fel att ta en natt på vandrarhemmet på http://www.funasdalenberghotell.se bara för att värma sig, ladda kroppen lite och äta lite god mat i värmen.

Var försiktig och lycka till!

Attans vilken otur du har med vädret. Som tur är kan det faktiskt vara riktigt bra på hösten också. Den här vyn mot Helagsfjället hade jag för nästan exakt ett år sedan. Hoppas att du kan få något liknande under resten av din tur.

Väldigt imponerande och inspirerande berättelser du ger oss. Jag blir bara lite sur på mig själv att jag gör liknande saker alldeles för sällan.

Bilagor

• DSC00039.JPG
    DSC00039.JPG
    163.9 KB · Besök: 140
Mats65 sa:
Attans vilken otur du har med vädret. Som tur är kan det faktiskt vara riktigt bra på hösten också. Den här vyn mot Helagsfjället hade jag för nästan exakt ett år sedan. Hoppas att du kan få något liknande under resten av din tur.

Väldigt imponerande och inspirerande berättelser du ger oss. Jag blir bara lite sur på mig själv att jag gör liknande saker alldeles för sällan.
Krustjänarna?

Mats65 sa:

Krustjänarna?

Nix.
Ca 1 km väster om Ljungans vindskydd längs stigen mot Holkendurrie.

Mats65 sa:
Mats65 sa:

Krustjänarna?

Nix.
Ca 1 km väster om Ljungans vindskydd längs stigen mot Holkendurrie.
Ja just det. Vist är det ett litet sel i Ljungan man ser? Den leden är fantastiskt vacker. Vandrade den första gången 2005. Verkar ha blivit mer populär på senare år, tyvärr också som fyrhjulingsväg.

ser att ett tungt lågtryck kommer att parkera sig närmast stillmvid trondhjem närmaste dygnen, runt det vispar ständigt nya regnområden. fördelen är medvind om du ska norrut.

men varför inte lämna grejorna i funäsdalen någar dagar, ta bussen in till östersund och ladda batterierna?

titta på överhogdalstapeten, fantastisk vävtapet från 1200-talet. på vägen stanna till och klättra upp den trånga spiraltrappan i kastalen i brunflo, ett fascinerande välbyggt torn från ca 1180. hur många intakta byggnader från den tiden finns i sverige? spiraltrappan går uppför där du ser tre gluggar i fasaden. den leder upp till klockorna som är från 1770-talet när usa bildades. då hade det här tornet redan stått i cirka 600 år...

Bilagor

• IMG_0090.JPG
    IMG_0090.JPG
    22.6 KB · Besök: 122
kais01 sa:
ser att ett tungt lågtryck kommer att parkera sig närmast stillmvid trondhjem närmaste dygnen, runt det vispar ständigt nya regnområden. fördelen är medvind om du ska norrut.

men varför inte lämna grejorna i funäsdalen någar dagar, ta bussen in till östersund och ladda batterierna?

titta på överhogdalstapeten, fantastisk vävtapet från 1200-talet. på vägen stanna till och klättra upp den trånga spiraltrappan i kastalen i brunflo, ett fascinerande välbyggt torn från ca 1180. hur många intakta byggnader från den tiden finns i sverige? spiraltrappan går uppför där du ser tre gluggar i fasaden. den leder upp till klockorna som är från 1770-talet när usa bildades. då hade det här tornet redan stått i cirka 600 år...
Man kan testa den lilla trappan upp också...

Bilagor

• DSC01232.JPG
    DSC01232.JPG
    248.7 KB · Besök: 95
  • DSC01221.JPG
    DSC01221.JPG
    214.9 KB · Besök: 160
  • DSC01281.JPG
    DSC01281.JPG
    287.1 KB · Besök: 143
  • DSC01217.JPG
    DSC01217.JPG
    220.4 KB · Besök: 94
  • DSC01238.JPG
    DSC01238.JPG
    192.1 KB · Besök: 110
det var alltså den lilla trappan jag menade. lite mörk först men det blir snart bättre.

åk dit en vardag, prata med kyrkvaktmästarna så visar dom in i tornet. dom vistas i en byggnad på andra sidan vägen..

ett fascinerande ställe.

ForesterGuy sa:
Det kan vara hälsosamt att ha respekt för fjällvädret.

Anarisfjällen...
Vet inte vad det är och har som vanligt dåligt täckning här i skogen så ska googla senare :)

sih sa:
A new film snippet by Bjørn Olson made with several friends bike-packrafting The Adventure Trail in Alaska

http://www.bikepacking.com/plog/adventure-trail-alaska/
Kul!! Man blir jätteglad av bikerafting! Musik i video är också cool :) Så känns fatbikeraftning, kan inte vara bättre!

Tack för alla tips och vackra bilder! Östersund ska jag säkert göra en annan gång, och Sylsjön och fjällen omkring kommer jag också säkert tillbaka. Och då i sommaren :) Jag skulle cykla tidigare men hade otur med min gammel bil, att fixa den som nybörjare bilmekaniker tog tid. Men så är livet, man vet aldrig vad kan hända. Därför njuter jag nu jag fortfarande kan, det känns dum att vänta till man är pensionärat eller vad man har för ursäkt ;)

Jag cyklade till Rogen och mötte på vägen dit några tyska paddlare som var några dagar i Rogen och väntade på bättre väder men tyvärr; det var bara regn, blåst och kallt. Och det skulle bli sämre, mycket hårda vindar. De sa också att det är livsfarligt att paddla ensam på Rogen och framförallt på Femunden. Sjön är mycket större än Rogen och vädret förändras i några minuter. Och om man ramlar i vattnet har man bara 10minuter för att komma ut, det är så kallt att man dör. De tyckte det var en smart idé att försöka bikerafta sjöarna (då slipper man bära kanoter några mil) men aldrig ensam och att en packraft är inte som en kanot, den är lättare att .. vad heter det på svenska .. drifting away, blåser bort? En packraft är byggd för vilt vatten, inte för stora sjö/hav. Nu är min raft-erfarenhet inte stort men kan tänka mig att de har rätt.
De frågade också om jag har en blog eller nåt liknande, kul att man tycker att fatbiking/packrafting är värd att läsa :)

Så jag var nästan vid Rogen och tvivlade ... fan, livet kan vara svårt om man har en vilja. Men de tyska killarna vet var de pratar om, de är kända paddlare och känner Rogen bra. Och de är inte den första som varnar mig, alla som känner Rogen säger att aldrig lämna strandkanten mer än några meter för sjön är farligt.
Så jag tog beslutet att bikerafta där en annan gång; vädret blir bara sämre och världen är större än Rogen/Femunden.

Och nu är jag mitt i skogen nånstans uhmmm .. när Särna. Jag har inga kartor (barar fjällkartor) så jag kollar nu i smartphonens Lokalsinne; söker några fina sjöar och små skogsväger. Tror mellan Sörjön och Lövnäs finns en fin sjö: Horrmunden. Och tänkte bikerafta Svartälven, tror den är 20 mil från Tyfors till Karlskoga och det finns gott om vindskydd och det är iaf mycket fint. Om det går att bikerafta hela älven .. ingen aning. Men försöka kan iaf inte vara fel :)

20170912_130924.jpg

Det är fint att vara tillbaka i skogen, jag älskar skogen. Det är tydligt höst, känns jättegott att vara ute nu.

20170913_111612.jpg

20170913_125312.jpg

20170913_122619.jpg

Ser ut som en jättetjock pannkaka men tror inte den är gott ..

2017-09-1311.19.03.jpg

Tyvärr har jag ingen svampkunskap .. de ser läckert ut, som godis och glada bullar men ska ändå inte försöka ;)

Yonna sa:
ForesterGuy sa:
Det kan vara hälsosamt att ha respekt för fjällvädret.

Anarisfjällen...
Vet inte vad det är och har som vanligt dåligt täckning här i skogen så ska googla senare :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anarisolyckan

"Anarisolyckan var en olycka som inträffade i Anarisfjällen, ca 10 mil väster om Östersund, i februari 1978. Olyckan ägde rum mellan den 23 och 25 februari 1978. Åtta personer miste livet. Platsen för olyckan är utmärkt med ett silverkors men är inte utmärkt på några kartor."

Yonna sa:
ForesterGuy sa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anarisolyckan

"Anarisolyckan var en olycka som inträffade i Anarisfjällen, ca 10 mil väster om Östersund, i februari 1978. Olyckan ägde rum mellan den 23 och 25 februari 1978. Åtta personer miste livet. Platsen för olyckan är utmärkt med ett silverkors men är inte utmärkt på några kartor."

Oj ...

Sen finns ju https://sv.wikipedia.org/wiki/Karolinernas_dödsmarsch
3000 man kvar på fjället, snart 300 år sedan...

ForesterGuy sa:

Länken vill inte öppna men tror den är inte roligt ..

Jag ska fira att vi förtfarande finns i livet .. och bästa sättet när man är ensam i ett litet tält mitt i skogen är naturligtvis: söka den happy golden drink och lyssna till Seasick Steve's Whiskey Ballad!

Youtube länken vill förstås inte kopy/paste men jag hittade den happy golden drink så skål!

20170908_225525.jpg

Yonna sa:
ForesterGuy sa:

Jag ska fira att vi förtfarande finns i livet .. och bästa sättet när man är ensam i ett litet tält mitt i skogen är naturligtvis: söka den happy golden drink och lyssna till Seasick Steve's Whiskey Ballad!

Youtube länken vill förstås inte kopy/paste men jag hittade den happy golden drink så skål!

Yonna sa:
ForesterGuy sa:

Även fältjägarstugan har en tragisk historia på sitt samvete. Några fältjägare frös ihjäl i närheten av platsen där stugan står idag. Stugan uppfördes och fick sitt namn efter den händelsen.
Man kan också undra hur många som blev kvar efter pilgrimsleden som nu delvis ligger under sylsjön. Många måste ha varit slitna och säkert undernärda redan innan dom nådde fjällpassagen.

Även fältjägarstugan har en tragisk historia på sitt samvete. Några fältjägare frös ihjäl i närheten av platsen där stugan står idag. Stugan uppfördes och fick sitt namn efter den händelsen.
Man kan också undra hur många som blev kvar efter pilgrimsleden som nu delvis ligger under sylsjön. Många måste ha varit slitna och säkert undernärda redan innan dom nådde fjällpassagen.

Om man känner historia blir det en hel annan känsla att vandra/cykla där ..

ForesterGuy sa:
Kul! Jag dansar ut ur sovsäcken nu, och det fungerar också som soldans för regnet slutade! Tack för en roligt början av dagen :)

Skogssnigeln sa:
Yonna sa:
Tyvärr har jag ingen svampkunskap .. de ser läckert ut, som godis och glada bullar men ska ändå inte försöka ;)

Ät inte! Vill fortsätta läsa om dina bravader. Flaskan ser godare ut... :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Amanita_muscaria
Aha! magic mushrooms, det kan alltså vara intressant! Det får Eddie Masters "Fatbikes are amazing in the air, they should be called birdbikes, they fly so well" en helt annan perspektiv ; )

Yonna sa:
Härlig läsning?
Whiskey är gott?
Tänker på det där med vikt....glasflaska? Dessutom halvtom? Är det bike-hajking-korrekt?
Ser fram emot fortsättningen i denna tråd!
Mvh NXJ

Här finns det flera olika aspekter att ta hänsyn till ! En gedigen glasflaska med en fin etikett andas tradition och stil och elegans, en tröst ute i vildmarken. Men man kan även hälla över i en tom cola-flaska om man vill få ned totalvikten på ekipaget med 0.5 procent..

Lite uppdate :)
Var jättefint bikerafta på Horrmundensjön, en stor sjö mellan Särna och Sälen. Fina skogsvägar, några raststugor med plats för tält, skönt väder, ingen blåst .. vad behöver man mer i livet? Yepp, en fattie och en packraft! Och en fullladad mobil som jag inte hade så har tyvärr få bilder :(

Men vad var det fint! Kan bara säga att man måste göra det en gång, bikerafta är en helt annan cykelvärld, underbart fint!
Man behöver inte så mycket packning (jag har ju för en månad); en cykel och en packraft duger alldeles bra. Packraften spänner man fast på pakethållaren eller styret, paddeln i ryggsäcken tillsammans med några öl/fika och då är det trampa till en fin sjö, kasta båten i vattnet, spänna fast cykel på båtdäcket och paddla till friheten! Och posta jättefina bilder här på happy så att det kommer snart bikeraftrides/meetings, yes!! Ett land så stort och vackert och med många sjöar och inga happybikeraftrides, vi får skämmas oss!

Har alltså få bilder just nu, tog de sent på kvällen så lite mörkt var det också.

20170914_191723.jpg

Ingen vind, vattnet var som ett biljardbord.

20170914_185556.jpg

Fin Celtic paddel; 4-delat och väger nästan ingenting.

20170914_190336.jpg

Ska jag tälta där ... nej det går så skönt, vill inte sluta :)

20170914_185851.jpg

Men det är nästan mörkt ..

20170914_185820.jpg

Då ska jag tälta där ..

2017-09-1422.17.44.jpg

Nästan mörk och fortfarande inga myggor, jättefint!

Jag har nu en paus för jag känner mig lite bräckligt. Jag fick ont i halsen, hostade, lite trött osv så inte farligt mennnnn .. jag trodde det var smart att ta mängder av halstabletter, alvadon, rethostpiller och sådana hälsokost för man vill förstås inte bli sjuk på en fatbike-äventyr. Och jag tänkte också att det var dags för den billiga whisky i petflaskan (en riktig bikepacker har förstås två olika whisky flaskor med sig) för alkohol dödar ju bakterier. Så jag drack mig först glad och sömnigt och då illamående för alkohol och tabletter går inte samma. Alla vet, jag också, men ibland tror jag att jag är mer än en dödlig människa, att jag är en SuperWoman on a Cool Fatbike typ men tyvärr .. Så hela natten var jag förvirrad (hörde konstiga skogsljud men vågade inte kolla vad det var), spydde (fan vad äckligt för kastrullen var för lite så en stor mängd landade på sovsäcken) och nästa morgon var jag en död trädocka med torkade spya i håret.
Så första huset som hade en 'rum ledigt' skylt (efter 21 hemska km) knackade jag på dörren. Två gamla pratglada kvinnor: "Min lilla vän! Är du alldeles ensam? Har du ingen kille?? Vad har du gjort med dina skor?? Är din motorcykel sönder? Va .. är det en vanlig trampcykel??? Cyklade du 1500 km?? Du stackars lilla skogstroll!
Vet inte säkert om 'skogstroll' är en komplimang men iaf ligger jag nu i en mjuk säng, fick tjocka hemmastickade strumpor, en lila mössa, hembakade pepparkakor och liters stark ingefära té med honung. Inte alls dåligt! Jag tror jag stannar här :)

Tillbaka
Topp