Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Heja och Hurra för Martin@PackraftSverige!

Inga prestationskrav Yonna.
Tvärtom, om/när du har din Happy Everafter så ta en liten lagom premiärtur utan kamera :)

Själv tycker jag om att både cykla o paddla, generellt en sak i taget för jag är mindre förtjust i att släpa tunga bängliga farkoster (släpat för många ryggsäckar fulla med camping + klätterutrustning) men skulle gott kunna tänka mig en försöksrunda för upplevelse, kamratskap och andas frisk luft. Men tyvärr ingen viking i österled för mig.

Lycka till Yonna. Du har bidragit med mycket inspiration och glädje med dina bilder och historier så du har redan förtjänat en egen raft. Vi hoppas bara att våra bidrag gör att du kommer ut igen men du får gärna posta en bild eller två från dina framtida äventyr :)

Jag tror att några droppar whisky är ett bra sätt att döpa en vikingatida gummibåt.

aahlborg sa:
Lycka till Yonna. Du har bidragit med mycket inspiration och glädje med dina bilder och historier så du har redan förtjänat en egen raft. Vi hoppas bara att våra bidrag gör att du kommer ut igen men du får gärna posta en bild eller två från dina framtida äventyr :)

Jag tror att några droppar whisky är ett bra sätt att döpa en vikingatida gummibåt.

Finns tydligen flera vikingabåtar:
IMG_20171022_103456594.jpg

Martin_PkrftSrge sa:
Hej!

Martin heter jag och det är jag som driver Packraft Sverige. Jag följer den här tråden med glädje och kan bara flika in lite kort och säga att vi utan tvekan kommer att hjälpa till så att Yonna får sin Happy Everafter, nu när jag tycker det står utom allt tvivel att även Yonna tycker insamlingen är OK. Den som håller i insamlingen får gärna kontakta mig så småningom. Mig når man lättast via info at packraft-sverige.se eller via vår facebooksida Packraft Sverige.

Hoppas även att Yonna hittar en resekompis ner till döda havet, DET skulle vara någonting att läsa om... :) Och precis som de övriga skriver så behöver du inte känna något Happyansvar Yonna.

Självklart går det också att ställa frågor till mig angående bikerafting, packrafting, etc.

Kör hårt Yonna!
Tack Martin!! Tack för hjälpen, jättefint, och tack dina snälla ord! Otroligt ni är! Det känns så konstigt att läsa allt hjälp och entusiasm. Vet inte vad jag ska säga, känner mig alltmer tyst, det går aldrig att säga hur det känns, framförallt inte i det hemska knäckebröd språket ;) Men jag hörde att det svenska språket innehåller 125.000 ord och det holländska 400.000, så egentligen får jag inte klaga :)
Tack igen alla, jättefint att läsa!

Hoppas också att jag hittar en resekompis. Skulle vara kul och även nödvändigt för jag tror inte jag skulle bikerafta ensam till Kaspiska Havet. Men kanske om jag tjatar mycket här och posta många bilder då blir man jättesugen att följa med, kanske flera happyriders, eller halva kollektivet ;) Eller man blir bara jättetrött på mig, oops ..

Och jag förstår nu att jag behöver inget Happyansvar, thanks! men ändå har jag det :) Hoppas jag kan vara äventyrligt nog för den här tråden, hoppas också att jag skulle överleva äventyren för jag gör ofta dumma saker. Fatbiken har jag tre år nu och min erfarenhet i fjällen, skog, svenska vintrar, offroad utomlands etc är därför inte stort (har aldrig vandrat tidigare i fjällen osv), egentligen vet jag nästan ingenting och bara gör nåt vad känns bra eller inte för dåligt. Men ibland går det fel, framförallt när jag tror att jag är Superwoman on a Fattie, livet är då inte lätt :)

Men nu är jag trygg hemma igen, med två nästan nya fatbike däck! härligt för de gamla var mycket slitna. The big boy får också en bakpakethållare för nu kommer vintern och då behövs mer packning, bikepackningsäsöng är tyvärr stängt för vintersovsäck och tält är för stora/tunga. Vill också prova mer med pulkan bakom cykeln och ta med skidor. Jag försökte några gånger men pulkan gick ofta sin egen väg och då ramlade jag i snön, framförallt i kurvor och nedförsbacke. Att ta med skidor gick bättre, men det är svårt att kliva av i djup snö för skidorna sitter högt på ramen, så ofta låg jag även här sprattlade i snön. Om nån har tips att ta med skidor eller pulka, gärna!

Har några bilder med skidor på cykeln:

9b2015002800x533.jpg

Inte lätt att hoppa av i djup snö! Lyckligtvis är jag ingen kille för då skulle jag säkert jublat många gånger, och inte ut glädje ;)

9c20150123800x533.jpg

Skidorna sitter ovanför däcket för 4" däck är för bredd att ha dem bredvid. Att också ta med tält, sovsäck osv är inte heller så lätt. Men det är jättekul att cykla till nån tältplats/vindskydd och åka skidor när det finns för mycket snö för fatbiken. Inte bikerafting men bikeskidåkning :)

9e2015030800x533.jpg

Mwahh, det gör ingenting. Chansen att jag hittar en resekompis till kaspiska havet är ju 0% för ingen är galen nog :)

ceel sa:
Har bytt telefon tillfälligt och är swishlös, men jag misstänker att den här kampanjen kanske pågår iaf en bit in i nästa vecka, så jag hinner nog bidra jag med. =)

Sådär. Tillbaks på rätt telefon. Swishat å klart. :)

ceel sa:
ceel sa:
Har bytt telefon tillfälligt och är swishlös, men jag misstänker att den här kampanjen kanske pågår iaf en bit in i nästa vecka, så jag hinner nog bidra jag med. =)

Sådär. Tillbaks på rätt telefon. Swishat å klart. :)
Oj, jag känner mig blyg nu .. Tack du Ceel!

Martin_PkrftSrge sa:
Snöskor kanske kan vara ett lättare/smidigare alternativ till skidor på dina turer? Om det handlar om att ta sig fram i snö det vill säga.
Tänkte mer på fatbiketurer med packning/tält, slå läger vid ett vindskydd, åka skidor i närheten, nästa dag cykla till ett annat vindskydd osv :)
Eller med packning/skidor på en pulka bakom cykeln men då behöver jag nåt bättre än rep på cykeln, för nedförsbacke går pulkan snabbare än cykeln och det är inte så trevligt. Framförallt var det inte så trevligt på en jättehalkig väg; pulkan gled förbi fatbiken, repet kom under hjulet, pulkan flög tvärs på vägen, cykeln stannade med ett ryck, jag sköt som ett spjut över styret, skrek "aaahh", gled tiotals meter nedförsbacke och slutade i ett snödike. Blåmärken var inte så farliga men mitt självförtroende hade fått en buckla och det tog tid innan jag vågade igen :(

38DSC04307800x648.jpg

Jag har två kopplingar för dragstänger som jag kanske kan använda (på varje sidan av axel) men jag tror det är bättre att ha det högre, t.ex vid sadelstolpe. Kanske cykeln är då mindre känsligt för oväntade rörelser/ryck från pulkan, eller skulle det vara värre? Hur jag ska fästa fast pulka på cykeldragstänger vet jag inte heller :)

Såg förresten en vacker packraft/ski video och artikel; 30dagar i Canada. Underbara vackra bilder! https://thingstolucat.com/logan-traverse/

raft_sleds640x426.jpg

img_2836640x426.jpg

img_2892640x426.jpg

Yonna sa:
Jag har två kopplingar för dragstänger som jag kanske kan använda (på varje sidan av axel) men jag tror det är bättre att ha det högre, t.ex vid sadelstolpe. Kanske cykeln är då mindre känsligt för oväntade rörelser/ryck från pulkan, eller skulle det vara värre? Hur jag ska fästa fast pulka på cykeldragstänger vet jag inte heller :)

Kan du inte fästa skidor under hjulen och använda kärran som den är? Längdskidor för barn, utan bindningar, brukar gå att hitta billigt på xxl.se t.ex.

jomper sa:
Skidor på cykelkärra bakom fatbike har gjorts förut, kolla den här tråden: https://happyride.se/forum/read.php/1/2032532/
Kul!!

Själv söker jag nåt för långa turer på is, snö, fjällen etc. Har fått en gammal SegebadenBerg pulka gratis (jättekul!), den är tung och jag vet inte om den kan ha fatbikes våld, men den kan bära vad jag behöver (skidor, tältgrejer, mat, bränsle osv) så jag vill ändå försöka. Kanske på sättet som Danny Burton gjorde, han cyklade till South Pole så det måste vara bra. Enda sak är att jag bor i skogen, med lite upp och ner skogsvägar så det är nåt annat :)

P1010557600x800.jpg

Segebaden pulka; vet inte om det går bak en fatbike, men kan iaf försöka :)

bike2800x600640x480.jpg

Eller en billig/lätt pulka likt den här ..

southpole2.jpg

Danny Burtons pulka. In videon ser man lite bättre hur pulkan sitter fast på cykeln:

Jag har inga pengar så det blir inga bidrag till någon båt från mej. Hade det varit en insamling till en hjälm så hade jag kunnat tänka mej att avstå mat någon dag för att på så vis kunna avvara någon krona.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Börne sa:
Stuvarn sa:
Jag har ju inte swish men vill gärna sponsa med en liten peng.....hur gör jag bäst då?
Till en hjälm?
Sabba inte tråden!!!!!!!!
Tråden är viktigare än ts hjärna.
@Cannondale jekyl 1000: Du hade ju redan sagt "Tack och hej" här -> https://happyride.se/forum/read.php/1/3128252/3239618#msg-3239618 men nu måste du tvångsmässigt dra hjälmtramset ett varv till?

Senast ändrad:
JTF sa:
Börne sa:
Stuvarn sa:
Jag har ju inte swish men vill gärna sponsa med en liten peng.....hur gör jag bäst då?
Till en hjälm?
Sabba inte tråden!!!!!!!!
Tråden är viktigare än ts hjärna.
@Cannondale jekyl 1000: Du hade ju redan sagt "Tack och hej" här -> https://happyride.se/forum/read.php/1/3128252/3239618#msg-3239618 men nu måste du tvångsmässigt dra hjälmtramset ett varv till?
Trams? Nä inget trams från min sida. Säger bara att jag kan avstå mat någon dag för att på så vis kunna avvara en slant till en hjälm för ts.

Tack ni snälla happyriders! Känns fortfarande mycket konstigt den här sponsringen, och skulle gärna vilja göra nåt tillbaka, kanske organisera en Happybikeraftride :) Till Kaspiska Havet, jaaaaaa!!
Tack alla!

Jag fick några bilder från Bikzz och då insåg jag att jag behöver en kudde i packraften så jag sitter lite högre :) Eller en vanligt cykel (oj, hoppas att fatbiken hör det inte). Så nästa gång ska jag försöka med en tjock drybag som kudde, eller jag tar flytvästen som kudde hihi ..

IMG_6865800x600.jpg

Tack igen, ni snälla happyriders!! Jättesnällt!

ensamvarg sa:
aahlborg sa:
ensamvarg sa:
Är det en syster till ”Nessie” där mellan träden? Eller en övervintrad dinosaurie?
En sak är säker: Sitter man bakom ett skrivbord hela dagarna lär man inte se någon Nessie.
The truth is out there :)
Mäh. So true.
Finns många Nessies, vattentroll, nymfer och andra vattenväsen! Samma sak i skogen, finns många skogsväsen .. underbart vackert! Men aldrig har det lyckats att ta en bra bild av vad jag ser och känner. Ibland viskar och mumlar de på natten runtom mitt lilla tält men jag vågar inte sticka ut huvudet ur tältet. Ibland viskar jag tillbaka 'Hej, jag försöker sova, lämna mig i fred och gör nåt annat' eller jag säger ingenting för det känns bäst, så jag vet inte hur dem ser ut. Kanske är de bara djur, men skogen låter dig tro att det finns mer än du tror :)

Och ibland kan det vara skrämmande, såsom den kväll när jag hörde att troll älskar blonda brudar och att de kidnappar dem för att giftas. Då var det inte så roligt att cykla några mil i trollskogen i mörkret. Och den gången när några killar tyckte det var roligt att säga att troll älskar framförallt blonda fatbiketjejer för de vill också ha tjocka hjul för att transportera deras guld. Nu trodde jag förstås inte på det men ändå var det liiiiite skrämmande i skogen den natten, jag såg överallt troll som ville gripa mig haha.
Och i packraften har jag känt några gånger fingrar/händer som kände på min rumpa! Första gången skrek jag högt och slog med paddeln på vattnet, jo mycket dumt för det var förstås vattenväxter, döda trädgrenar (och kanske fiskar?) men det känns ibland riktiga händer, hemskt tycker jag, för rumpan sticker hjälplöst ut ur båtens botten och fingrarna smeker likt utsvultna älskare.

DSC06967800x533.jpg

Trollskog, mycket lätt att tro att det finns troll bakom varje sten eller i en grotta.

Frusna vattenpölar på skogsvägar känns också underbart. Jag cyklade en gång sicksackande mellan tiotals frusna vattenpölar, mycket försiktigt för de såg ut som ögon och det kände hemskt att köra med vassa dubbdäck över dem. De tittade på mig, sömniga och ledsna, de väntade till snön skulle täcka dem, att de skulle sova några månader, till våren kommer. Jag försökte ta bilder men det gick inte, bästa bild är kanske den här:

DSC07365800x533.jpg

Happy rafting! Nån gång kommer jag att testa konceptet, och Bikkz visade att det inte behövs fattie för att ha kul. Potemkin kanske får känna på de sju haven framöver.

Tillbaka
Topp