Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

3mm neopren, det tror inte jag skulle rädda mig från att sjunka om jag inte hjälpte till själv.
Dessutom hjälper den bara till när man har den på sig och den blir nog rätt varm
...

Alfsomfan sa:
AddeN sa:
Men den västen kan ju inte ersätta en flytväst.

Hur tänker du? Den ger bra flytkraft. Nej det är inte en räddningsväst, men flytkraft får du.

Martin_PkrftSrge sa:
Det finns några hyggliga uppblåsbara flytvästar på marknaden, själv använder jag decathlons variant, https://www.decathlon.se/flytvast-wairgo-50-n-id_8335563.html men lämnar kolsyrepatronerna hemma, den går att blåsa upp manuellt med munnen.
Men det är ju en smart idé! Ska googla när jag är hem igen! Kollade snabbt på bilderna, ser ut att det är bara för män, skulle det gå med kvinnobröst?

Jay sa:
Tack för tipset, ska titta när jag är hem!

Lovade en bild från tipi tältet, men det är lite problematiskt när man sätter upp tältet i mörkret och packa ihop igen när det är fortfarande mörk. Blir svarta bilder. Men tältet är godkänd! Har nu en pinne som står i mitten men kan också sätta två pinnar eller hänger tältet på ett träd eller inne i en lada etc. Och kan stångdansa i tältet, det är stort som en balsal!

Jag cyklar till Tivedens naturreservat nu, på grus-, skog- och vandringsleder men det är inte lätt. Mycket blött och framförallt tjock lera, jävlatung att kämpa mil efter mil. Det suger som fan! Ibland sjunker hastigheten till en terrible 6km/h. Mycket skönt att ha en fatbike, framförallt i djupa spår men ibland suger leran cykeln fast, då är det seg som tjock sirap och när det går uppförsbacke finns det bara en sak: pusha, pusha med skorna djup i leran.
Inte lätt att vara en cool fatbiker, för hur gör man när kroppen säger "Ajaj, snälla du, har mercy med mig!"? Okej, det är bra att man känner att ha en kropp, men behöver man blytunga ben och en stel öm underrygg? Igår var det skuldror/axlar som protesterade men de har lugnat sig efter en god natt i balsalen, så då har jag tur. Kanske det skulle gå bättre med bredare däck? Jag har ju bara 4.0 , men tror att mina 60kg och 6kg packning behövs inte så breda däck, då blir det bara ännu tyngre?

20160330_143446800x514.jpg

Eller ska jag söka asfalt? Nejjjj förstås inte, en cool fatbiker kämpar tills han ramlar omkull, det har jag tyvärr läst många gånger. Vem har egentligen ropat det i livet, att en fatbiker måste lida, svälta och göra omöjliga uppgifter? Kämpa med tung packning i snö, lera, koskit, djup vatten eller när vattnet är för djup då har man en båt med sig, vad en idioter haha.
Okej, jag hissar mig upp igen och kämpa vidare, klagosången är förbi. Kanske jag behöver ett skägg, för det har jag ju inte, och utan skägg är man aldrig en fatbiker ;)

Ska bara citera nåt från Bjørn Olson, en veteran Alaska-fatbike-packraft-backcountry expert:
"Fatbiking: The idea behind any wilderness cycling adventure is to ride as much as possible. This often means shifting into the lowest gear and focusing every ounce of attention to make it over watermelon sized rocks, deadfall trees, knee-deep creeks, and other assorted obstacles found in the backcountry. Options and work-arounds, like a packraft, allow for circumvention of un-rideable water-bodies to reach the next shore and carry on.
When rain falls in buckets, headwinds force you into a slow-grind crawl, or tires cake with mud, there are two options: suffer and whimper, or suffer and relish. PMA (positive mental attitude) is the final ingredient to make any good trip great."

Ahh, jag vet vad jag saknar: PMA! Positive mental attitude! Hur får man detta, kan man köpa det i Ica eller Biltema? Eller kanske online för Kina är ju billigare ?

bikepacking-adventure-trail-alaska_13800x533.jpg

Kolla, vad man får göra som fatbiker! Åjåj, vad en terrible framtid jag får .... :)

Lite inspiration med passande musik:

Yonna sa:
Men det är ju en smart idé! Ska googla när jag är hem igen! Kollade snabbt på bilderna, ser ut att det är bara för män, skulle det gå med kvinnobröst?

Beror nog lite på storleken på kvinnobrösten, men det finns nog risk att det blir lite trångt! Men det finns alternativ, till exempel denna som även funkar för kvinnor http://www.packrafting-store.de/Safety/Anfibio-Buoy-Boy::499.html

Dock är det ju min konkurrent som säljer den, så köp inte för mycket av dom! :D

Alfsomfan sa:
AddeN sa:
Men den västen kan ju inte ersätta en flytväst.

Hur tänker du? Den ger bra flytkraft. Nej det är inte en räddningsväst, men flytkraft får du.

Ja jag menat att det inte finns i närheten av flytkraft för att vara ett substitut för en flytväst.
Ps. En räddningsväst som du nämnde är dessutom i en helt annan klass än en vanlig flytväst.

Akta dig för Biltemas PMA, då den likt många av deras verktyg endast lämpar sig för lättare hemmabruk. Den är dessutom köpt från Kina ändå. Nästan alla Kina-PMA fungerar dåligt på västerlänningar, stora kulturella skillnader. De är alla derivat av ”varje resa börjar med ett steg” och det blir ytterst tröttsamt i längden.

Det finns dock japanska extremt högtekniska PMA men med stora inslag av disciplin och fokus, jättesvåra att använda dessutom. Jag menar ”inte försöka, göra eller inte göra” och ”wax on wax off” det är som dåliga filmer.

Du bör titta om du kan hitta finsk eller hellre kanadensisk PMA. Den är bäst anpassad till våra breddgrader.

Finsk av lokalbefolkningen kallad ”sisu”) den är otroligt bra men det kluriga är om du kan kalibrera P-delen korrekt, den finska kräver nästan att du är i konstant melankolisk status för att den skall hjälpa. Efter vad jag hört utvecklade kanadensiska ridande polisen grunden till deras PMA, och den används sedan för hockey, mountainbike och för de som utvandrar till USA. Kan du hitta den så är du hemma.

Den tyska PMA är supereffektiv, men helt processbaserad och utan den franskas elán.

Svensk PMA är ytterst sällsynt. Jag skulle gärna vilja veta mer om den.

När det gäller skägg kan jag bara säga att det är något magiskt. Med rätt ansning får man likt den fagerhårade Samson en ny kraft. Mjuka haklinjer döljs och man får såsom stål i blicken, såväl kvinnor som män blir knäsvaga i ens blotta närhet. Likt Nansen eller Andre (båda dock enbart mustashprydda) förkroppsligar man äventyret, ylande vargar blir ditt soundtrack och nedbrottning av björnar en munsbit.

Hemläxa: Bildgoogla
”Thomas Wassberg is i skägget”

Han tillskrivs citatet:
-Smärttröskeln? Den skiter jag i.

Kanske svensk PMA?

EDIT: Jag kände att jag kladdade lite väl mycket i din grymt överfantastiska tråd, grundiden var att göra dig glad men det som börjar med en mening blir lätt en novell när jag inte hejdar mig.

Senast ändrad:
Kristoffer R sa:
EDIT: Jag kände att jag kladdade lite väl mycket i din grymt överfantastiska tråd, grundiden var att göra dig glad men det som börjar med en mening blir lätt en novell när jag inte hejdar mig.
Jag älskar din PMA-novell, du får gärna skriva mer!! Fick många happy-PMA, tack du snälla Kristoffer :)
Och det är inte min tråd, tråden är från oss alla!

Martin_PkrftSrge sa:
Beror nog lite på storleken på kvinnobrösten, men det finns nog risk att det blir lite trångt! Men det finns alternativ, till exempel denna som även funkar för kvinnor http://www.packrafting-store.de/Safety/Anfibio-Buoy-Boy::499.html

Dock är det ju min konkurrent som säljer den, så köp inte för mycket av dom! :D
Okej, då ska jag inte köpa! har ändå inga pengar så det är lätt att säga ;) Och tack för tipset, ser fint ut; mycket lätt och lite packvolym!

Har nu en vanligt foam-filled flytväst; stor, tung men fint. Den har räddat mig en gång när kajaken välte och jag hamnade i vattnet. Strömningen kastade mig från den ena klippblock till den andra, som en pinnball/flipperspel, jag var helt blåslagen. Utan den tjocka foamvästen hade jag kanske brutit några revben?
Var en dum aktion av mig; min paddelkompis satt fast med kajaken, mot ett nedfallet träd i vattnet och den starka strömningen tryckte kajaken djup och sked i vattnet. Jag hade lyckats komma över trädet (paddlat med stor fart rakt på trädet så kajaken gled med en smäll över det), så jag skrek till min kompis "Jag kommer och ska rädda dig!" Han skrek tillbaka "NEJ!!" men jag lyssnade förstås inte. Och det gick förstås fel för jag välte ur kajak. Så han fick rädda mig; han lyckades komma ut kajaken, klättrade längs trädet iland och helt vitt i ansiktet och jävla arg drog han mig ut vattnet. Jag kunde inte stå på benen, var mörbultad och skakade länge för vattnet var fruktansvärt kallt, ingen trevligt erfarenhet men en bra lektion! Trodde jag kunde paddla, men det var i Holland, jättestor skillnad med sveriges vilda vatten :)

sih sa:
Är det bikerafting även om man inte har cykeln på båten? Läsvärt och sevärt i alla fall, och snygga väskor.

http://salsacycles.com/stories/blackborow_stories
Länken vill inte öppna här i skogen (för dåligt täckning, eller mobilen är för långsamt), men bilden är iaf kul, snygga väskor :)

åberg sa:
Rekommenderar http://bergslagsleden.se/etapper/munkastigen/etapp-4/

Speciellt biten precis norr om Kråkvattnet. Eller Kråksjön som den brukar heta på kartorna.
Stora delar har jag cyklat, eller försökt för det var ibland omöjligt, mycket blött och halkig nu. Men också jätte vackert, och fina vindskydd!

Mycket fint att cykla och ströva omkring. Det är bara att det är snabbt mörk. Framljusets batterier är snabbt tomma, (läs)pannlampa håller ut längre så igår cyklade/pushade jag med bara pannlampa. Dåligt idé, jag såg nästan ingenting i skogen, och blev snart lite tokig av alla skuggor. Visste inte heller var jag var nånstans, jo jag följde en vandringsled med röda streck, men det ser man inte med en lite läspannlampa. Ramlade förstås några gånger, fick blöta skor/strumpor för man ser inte hur djupt vattnet är och när jag äntligen kom vid en stor sjö satte jag upp tältet (lite för) nära vid vattnet. Hoppades att det skulle inte blåsa för då skulle tältet och jag flyta bort. Och yes, mitt i natten vaknade jag av ljudet från sjön som rörde sig, hon fick små dansande vågor. Det var lyckligtvis inte så farligt men ändå var jag vaken, så jag satt en stund ute, i sovsäcken på stranden, tittade på sjön, på månen, lyssnade till vattnet, vinden .. det var kallt och mycket vackert. Då hittar man PMA, iaf jag :)

P1020211800x600.jpg

Fint att vakna vid en sjö, framförallt när det inte blåser :)

P1020208800x600.jpg

Byxorna fick några små hål och knäet var blå och lite tjock, så idag var en vilodag, cyklade bara några grusvägar och hästleder. Mycket tid att fundera varför livet är som det är och varför jag är som jag är, men det gjorde jag lyckligtvis inte. Jag bara satt i solen, kokade kaffe, grillade korv (egentligen är jag vegetarian men det glömmer jag när jag är hungrig, och jag är alltid hungrig) och när det var dags att slå läger gjorde jag det. Eller, jag la sovsäcken i ett vindskydd, väl så enkelt. Och nu kan jag inte sova för jag är inte trött :)

P1020251800x600.jpg

Nån som vet vad skummet är i bäckar? Ser det ofta, framförallt i naturparken såsom Tiveden. Ibland är det mycket skum, vit och beige.

P1020255800x600.jpg

Det känns fettig och lite konstigt, luktar inte illa men vill gärna inte dricka vattnet i närheten av skummet. Men det är svårt att veta. Nån som vet vad det är för skum och om det är farligt att dricka vattnet?

P1020257800x600.jpg

Senast ändrad:
Jaaa!!! Jag fick meddelandet att Happyraften och paddeln är på posten!!! Jaahoeee!!
Hurra för Martin och alla Happyriders!!

Jättespännande!!

Och nu snabbt som fan cykla hem! Jävlaaaa,varför har jag rymt på fatbiken??!! Vad gör jag här i skogen?! Bikerafta är vad jag vill!!

Hoppas det går att posta inlägget, det snurrar och snurrar och snurrar runt .. dåligt täckning :(

Hooray igen för Happy och PackraftSverige!!

Yonna sa:
Jaaa!!! Jag fick meddelandet att Happyraften och paddeln är på posten!!! Jaahoeee!!
Hurra för Martin och alla Happyriders!!

Jättespännande!!

Och nu snabbt som fan cykla hem! Jävlaaaa,varför har jag rymt på fatbiken??!! Vad gör jag här i skogen?! Bikerafta är vad jag vill!!

Hoppas det går att posta inlägget, det snurrar och snurrar och snurrar runt .. dåligt täckning :(

Hooray igen för Happy och PackraftSverige!!

Postnord levererar! ?

jonja sa:
Härligt! Nu kan de stora äventyren börja! :-)
Yes! Kaspiska havet, here I come!
Bara hitta en fatbikerafter som vill gärna följa med, tror det är ingen bra idé att bikerafta solo. Och då får man också roligare bilder och RR :) OM personen vill skriva i tråden förstås, för jag har märkt att man är lite rädd att svara här, vet inte varför det är, kanske är det nåt svenskt? Det är mestadels via PM, mejl, whatsapp jag får svar på mina inlägg nu. Synd, för så dör ju tråden!

Rholm sa:
Tack, ska googla 'humus' när jag är hem igen!

P1020416800x600.jpg

Det är med kniven jag hackar lite på isen nu :)

P1020351800x600.jpg

Träffade en kvinna igår, den här bilden är för dig! Tack för äpplet!!

Jag kokade kaffe på en lugn rastplast, med vackert utsikt på en frusen sjö, ingen bilväg i närheten, bara en lite grusväg. Har köpt två billiga pannlampor, 100 batterier och en påse med kanelbullar så det skulle bli en trevligt cykelkväll. Och då kom kvinnan.
"Hej, jag trodde du var en pojk med din motorcykel, men du är ju en tjej!"
"Oj, har jag förlorat mitt skägg?! Damn, det var inget billigt skägg!"
"?"
"Jo, man kan köpa skägg, bushybiker heter det."
"Varför skulle en kvinna vilja ha ett skägg?"
"För att de skulle behandla henne jämlika som en man?"
"Men det är ju dumheter! Du är ju en tjej!"
Och då kom en störtflod av frågor som jag så gärna hade velat undvika.
"Vad gör du här? Cyklar du?! Är det ingen motorcykel?? Men det är ju jättetung att cykla utan motor?!! Du cyklar ensam?? Utan kille?!! Varför har du ingen kille? Du behövs inte?? Men det är ju dumheter?!! Va, du tältar?? Är du inte rädd?? Rädd för vad frågar du?? För män förstås! Och för mörkret, skog, vilda djur! Det är ju farligt! Har du dubbdäck, fryser du inte, har du bra sovsäck, hur lagar du mat, vad äter du, har du sett vargar, har du inget hus, kommer du från Norge för du pratar med en brytning? Va, Fryslân? Var ligger det?? Fryser det alltid där? Har du en blogg jag kan följa? Va, happyforum? Vad är detta?
Och då avslutade hon med de o-så-välbekanta-orden: "Vad en konstig tjej du är!"

Jag fick också ett äpple, massor av gör-inte-som-du-gör-nu-tips och en kram som kände som hon visste säkert att jag skulle aldrig överleva en natt till. Härligt kvinna! Hoppas du läser!

P1020178800x600.jpg

Har några bilder av tipi tältet. Fint tält, om man söker nåt billigt, lätt, enkelt och ändå stort skulle jag säkert rekommandera tältet (DD Hammocks superlight tipi/pyramid). Utan innertält väger den 460g, med innertält 1kg, men det är utan pinne. Men tror att alla tipi-tält är jättefina: stort utrymme, lätt att sätta upp, superbra i snön och mysigt när man kampa inte ensam. Och i ett större tipi kan man ha en lite stove/kamin, DET skulle vara jättemysigt :)

P1020391800x600.jpg

P1020187800x600.jpg

Det är ett 1persons tält men det finns säkert plats för två, kanske tre om man är inte för tjocka. Pinnen kan man byta med två pinnar, eller tre, eller hånga upp tältet på ett träd, finns olika sätt att sätta upp ett tipi-tält. Tror jag, för jag har ingen stor erfarenhet :)

P1020203800x600.jpg

P1020138800x600.jpg

Vanligtvis vaknar jag med fatbiken utanför tältet ..

P1020395800x600.jpg

.. men det är också mysigt med fatbiken inne i tältet :)

P1020394800x600.jpg

Inget problem att ha en tjock fatbike bredvid dig i tältet, trygg och torr :) Kan vara fint på platser var man tittar med svartsjuka ögon på din cykel.

Senast ändrad:
Yonna,

För min del läser jag din tråd med behållning, men har inget mer att komma med än att jag är imponerad av din envishet och uthållighet. Jag njuter av dina bilder och önskar bara att jag själv hade gjort något sådant när jag var ung, men nu är jag sannolikt gammal nog att var din far och sitter som många andra fast i jobb, bostadslån och amorteringar och annan "gammel dret". Du bjuder på en ventil, ett fönster ut i det som kunde varit. Jag avundas dig, men är inte missunnsam, eller bitter. Gläder mig åt att någon får chansen och tar den.

Fortsätt bara.

/Ensamvarg

Det är aldrig försent, you can do it if you want ...

To see a world in a grain of sand
and a heaven in a wild flower
to hold infinity in the palm of your hand
and have eternity in an hour.
- Lord Byron

You should live as if it were forever,
and as if every moment were your last.
- Alexander

Here´s to a long life, and a merry one.
A quick death, and an easy one.
A pretty girl, and an honest one.
A cold beer, and another one.

Sorry, kände mig plötsligt lite filosofisk efter några Lucia-öl ....

Senast ändrad:
Ja det säger jag också, har du inget hus? :-)
Vilken fin strandremsa du har hittat! Ungefär var i landet ligger den? Vad har du för max och min temp där du är nu? Blir det inte dragigt utan innertält? Vad gör du för mat på stormköket? Får du inte kalla fötter i sovsäcken?

Det ser väldigt bra ut med sånt där tält. Jag har ett väldigt litet tält där bara jag och någon mindre packning får plats, och då är det ändå trångt. Men det är litet och väger ca 1kg. Skulle jag köpa nytt skulle det bli en storlek större så man får plats med all packning inne i tältet och kanske kan sitta där och pyssla lite också :) alltid en kompromiss i denna branch :) (fast mkt mindre kompromisser än vid vandring å andra sidan)

Jag gillar Tarptent double rainbow. Lätt och stort och enkelt, myggsäkert, väldigt bra ventilation, med stora absider. .
.

Bilagor

• tp2.jpg
    tp2.jpg
    83.9 KB · Besök: 116
Förlåt att jag svarar så sent, jag är inte så snabbt med skriva på svenska och också lat, dåligt kombination :)

ensamvarg sa:
Yonna,

För min del läser jag din tråd med behållning, men har inget mer att komma med än att jag är imponerad av din envishet och uthållighet. Jag njuter av dina bilder och önskar bara att jag själv hade gjort något sådant när jag var ung, men nu är jag sannolikt gammal nog att var din far och sitter som många andra fast i jobb, bostadslån och amorteringar och annan "gammel dret". Du bjuder på en ventil, ett fönster ut i det som kunde varit. Jag avundas dig, men är inte missunnsam, eller bitter. Gläder mig åt att någon får chansen och tar den.

Fortsätt bara.

/Ensamvarg
Vad fina ord, Ensamvarg! Ska inte tjata längre att tråden dör, förlåt för detta!
Och du, med ditt vackra namn, stor chans att du är yngre än mig, man är ju så ung som man känner sig (ung i hjärtat/young at heart) och dessutom vet du inte min ålder, kanske jag kan var din mor. Och man är aldrig för gammal för lite äventyr! Det är bara att gripa det när det vandrar/cyklar förbi :)

Bikzz sa:
You should live as if it were forever,
and as if every moment were your last.
- Alexander
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit! What a ride!"

Kommer inte ihåg vem har sagt detta :)

Sambal Oelek sa:
Det ser väldigt bra ut med sånt där tält. Jag har ett väldigt litet tält där bara jag och någon mindre packning får plats, och då är det ändå trångt. Men det är litet och väger ca 1kg. Skulle jag köpa nytt skulle det bli en storlek större så man får plats med all packning inne i tältet och kanske kan sitta där och pyssla lite också :) alltid en kompromiss i denna branch :) (fast mkt mindre kompromisser än vid vandring å andra sidan)
Egentligen behöver jag inte så mycket utrymme, använder ett tält bara för att sova och klä av/på mig, det går ju utmärkt i ett litet tält. Det var bara att jag behövde ett tält som tål mycket snö och minusgrader att jag valde tipi :)
Tipis packvolym är 28x15cm, större än mitt lila TN Laser men det går mycket bra att ta med på sadelväskan/bikepacking. Vikten är med innertält cirka 300gram mer än TNs 720gram (men ingen aning vad tältpinnen väger) och det går också bra.
Men nu hade jag en bred fatbikepakethållare, så gott om plats för ett tält :)

P1020326800x600.jpg

Alltid roligt när man försöker övertala mig att det är en lyx att ha ett stort tält för jag fattar inte vad det är för lyx de pratar om. Jag behöver ingen plats för fyra cykelväskor, en styrväska och deras innehåll för det har jag ju inte. Lyx är för mig att trampa utan onödiga tunga grejer, att kunna röra mig snabbare och med stor frihet i vildmarken, det är ju lyx :)
Men det är roligt att ha cykeln inne i tältet!

P1020389800x600.jpg

Det går också utmärkt att sova utan tält i ett vindskydd. Det var bara en gång att det fanns ett djur som var nyfiken vad som luktade så gott i fatbikes väskor. Såg inte vad det var för djur för pannlampas batteri var tom, men det var iaf stort och luktade lite illa, lite sur. Så jag sa att den måste göra nåt annat, att den måste lämna oss i fred, fånga en kanin eller nåt, för maten i väskorna var för mig. Men djuret morrade tillbaka, sa ett konstigt HOINK (kanske en vild svin?) och fortsatte att morra runtom fatbiken. Men jag har dålig erfarenhet med nyfikna djur och deras tänder (väskor/tältet sönderbitna och allt mat uppätit) så jag hoppade ut sovsäcken och försökte elegant dyka på djuret men det gick fel för mitt knä var stel, gjorde lite ont, och det var också halkig så jag störtade som en säck potatis nere. Djuret skrämdes och sprang bort, så det var bra, men jag hade blöta strumpor och några blåmärken mer. Och ingen alls lust att tömma väskorna, så jag drog, släpade, kånkade i mörkret, sa några förbannelser och då låg fatbiken trygg bredvid mig i vindskyddet. Lite trångt men äsch. Jag hörde djuret sniffa, flåsa och protestera under vindskyddet men jag varnade att han skulle få tältpinnen på huvudet om han skulle hoppa i vindskyddet så då gick han bort :)

P1020373800x600.jpg

Nästa natt gjorde jag samma och låg fatbiken mysigt i ett vindskydd igen, trygg och torr!

jonja sa:
Ja det säger jag också, har du inget hus? :-)
Vilken fin strandremsa du har hittat! Ungefär var i landet ligger den? Vad har du för max och min temp där du är nu? Blir det inte dragigt utan innertält? Vad gör du för mat på stormköket? Får du inte kalla fötter i sovsäcken?

:-)
Jo, jag har ett fint rött hus i skogen, och sitter nu med varma fötter på soffan, Jip den stora skogskatten ligger bredvid mig och försöker hypnotisera braskamins lågor och det är mycket skönt att vara hem igen :)

Strandremsan är i Tiveden nationalpark, tror sjön heter Stora Trehörningen, vackert område!

P1020282800x600.jpg

P1020260800x600.jpg

I närheten av sjön går en grusväg mellan stora stenblock, Stigmanspasset. Namnet syftar på brottslingarna som västgötalagen dömde att leva i fredlöshet i skogen.

P1020276800x600.jpg

P1020241800x600.jpg

Finns i närheten av sjön även ett stort flyttblock, Junker Jägares sten, den är 15meter högt. Och bakom namnet finns förstås en saga, härligt!

Junker Jägare, som var en norsk jägare, och hans fästmö hade flytt till skogs sedan fästmöns fader motsatt sig giftermål mellan dem båda. Med sig på flykten hade de tagit fästmöns hund, och enligt sägnen skall de alltså slagit läger vid denna sten.Flickans fader hade skickat ut spanare efter paret, och medan flicka lämnats ensam kvar vid lägerplatsen då junkern var ute på jakt, blev hon funnen av förföljarna. En av spanarna dödades med sitt eget spjut av flickan sedan han i sin tur dödat hennes hund.
Till följd av detta högg en annan av spanarna av flickans huvud. De forslade tillbaka kropparna till faderns som enligt utsago ville ha tillbaka flickan död eller levande.
När junkern kom tillbaka och säg blodet vid lägerplatsen förstod han vad som hänt, och han antas ha fortsatt sin flykt på egen hand.
Än idag påstås man kunna se en jägare som stryker runt vid stenen. Det finns även vittnesmål som säger att man sett en huvudlös kvinna vandra runt stenen, och är man riktigt tyst kan man höra hennes sorgsna fotsteg på platsen.

http://enjoysweden.se/object/junker-jägares-sten/

Whoa!
Den där stenen måste man ju klättra!

Ryggås, ellee tipi-tält är dåliga i snö när det blåser, eller snöar, snön lägger sig ovanpå och tar bort allt utrymme. De är dåliga i blåst också

Alpinister, som hatar vikt, kör ändå med kupoltält.

Jag försökte klättra upp på en lite mindre sten som jag hittade i somras. Med hjälp av björken kom jag halvvägs men det var inte läge för akrobatiska konster när det är ett par kilometer skog till närmsta civilisation.

IMG_3430.JPG

Yonna sa:
ensamvarg sa:
Yonna,

Fortsätt bara.

/Ensamvarg
Vad fina ord, Ensamvarg! Ska inte tjata längre att tråden dör, förlåt för detta!
Och du, med ditt vackra namn, stor chans att du är yngre än mig, man är ju så ung som man känner sig (ung i hjärtat/young at heart) och dessutom vet du inte min ålder, kanske jag kan var din mor. Och man är aldrig för gammal för lite äventyr! Det är bara att gripa det när det vandrar/cyklar förbi :)

Sant, jag vet inte din ålder, men man kan utläsa en hel del på och mellan raderna … och du är inte över 80, så mycket är säkert, knappast över 75 heller ;-)

P1020433800x600.jpg

Och då var där ett postpaket som stod i korridoren, med avsändaren PackraftSverige! Jättespännande!!

P1020437800x600.jpg

En grönsvart MSR Micropackraft (som snart ska döpas till Happyeverafter) komplett med ryggstöd, sitts och ett vattentätt kapell, ett rött spännband, en självlysande 4delad Celtic Multipaddel (och wow! den har två extra paddelhandtag så då har man en fyrdelad kajakpaddel eller två kanotpaddlar!), två paddel droppringar, en blå pumpsäck, två blåa packsäck och ett reparationskitt. Skitläckert!

Här är Celtic Multi paddels länken, skulle själv aldrig ha köpt den för den är jättedyrt för mig, men fyfan vad en härligt paddel! Tack Martin och ni snälla Happyriders! https://packraft-sverige.se/produkt/celtic-multipaddel/

Martin visste förstås vilken packraft jag behövde/önskade; en grön MSR Microraft, medium storlek, stor nog för en tjock fatbike, några veckor packning och min tjocka rumpa. Så jag trodde att det fanns ingen bättre packraft för mig. Men Martin föreslog om jag ville ha det intressanta, spännande och nya Internal Storage Systemet (ISS). Det är ett helt vattentätt blixtlås som sitter på sidan av packraften, som gör att man kan lägga saker/packning inuti packraften, alltså inne i båtens rör/tubes. Saker som man inte behöva så ofta, tex tält, sovsäck etc. Han sa att han skulle verkligen rekommendera det, men om jag väljer ISS skulle det ta lång tid för det finns ingen MSR med ett blixtlås, den måste först bygga/beställa.
Först tvivlade jag. Oj, ett blixtlås i en båt?? Går det i minusgrader, is, sand och på en fattie som tror att den är en stridsvagn? Men när jag googlade och läste att det finns några Alpacka packraft som har också blixtlås och de har ingen alls problem då såg jag bara fördelar.
Så jag sa till Martin att ett blixtlås skulle vara mycket fint, och då svarade han bara: "Hoppas packraften kommer i december!" Så jag väntade, väntade och väntade; vågade inte tjata eller fråga om packraften skulle verkligen få ett blixtlås (det gör man inte om man får den som present/julklapp). Och därför var det en stor surprise att öppna paketet och ser en grön happyraft med ett blixtlås! Och inget vanligt blixtlås, nejjj förstås inte, det är ett sexy, smidigt, graciös och ett icke-iögonfallande blixtlås! Jättevackert Martin! Jag såg bilder från några Alpacka rafts med blixtlås, de var inte alls sexiga, så jag är mer än happy!

packraft-zipper-02-1500x1000800x533.jpg

Som den här packraften; ett tjock blixtlås som följer inte båtens linjer, ful som fan tycker jag. Okej, en packraft är ingen klassik segelbåt men det är ingen ursäkt att designa ett fult blixtlås, eller hur?
Happyraftens blixtlås är iaf ett sexigt, smalt, robust, tryckresistent och vattentätt cargo TiZip blixtlås. Datasheet/info finns här: http://www.tizip.com/_pdf/Datasheet_MasterSeal.pdf

Några bilder för att förklara ISS:

OLKopie800x533.jpg

Med ett blixtlås kan packningen inne i packrafts rör/tubes, i båda sidor.

DSC_8091Kopie800x533.jpg

En lång ultralätt vattentätt packsäck som passar inne i tuberna, men det går förstås också med andra säckar/drybags.

DSC_8105Kopie800x533.jpg

Man öppnar blixtlåset och proppa in packsäck, tält, sovsäck etc ..

packraft-zippers-03-1500x1000800x533.jpg

.. och då slipper man en stor tung 'ful' packningspuckel fram på båten :)

Några länkar som berättar mer:
http://www.packrafting-store.de/Internal-Storage-System-ISS-cargo-zipper:_:15.html?language=en
http://winterbear.com/packrafting/packraft-gear-storage/

Och här varför jag tror att det skulle vara fint att ha packningen inne i packrafts tuber:
. alltid helt torr och skyddad från alla element, jättefint förstås
. packningen inne i båten sänker tyngdpunkt, så det förbättrar båtens prestanda/hantering, framförallt fint när det blåser eller i vildvatten/forsränning eller med en fattie fram på båten
. den mest effektiva lösningen för att ta med mycket packning (som bikerafting, med två personer etc)
. den stora öppningen i blixtlåset gör det enkelt att rengöra och reparera packraften från insidan
. extra uppblåsbara luftkammare/vattentäta packsäck kan sättas in i packrafts tuber, vilket ökar säkerheten och eliminerar möjligheten att båten sjunker. Det finns floder som lagligen kräver att båtar ska ha flera luftkamrar, tex i Belgien och Frankrike (om jag läste rätt)
. trygg; ingen kan se packningen så då kan man trygg lämna båten (tex för att köpa mat i en butik) och behöver man inte vara rädd att nån ta med sig tält/sovsäck.

Nu tog jag förstås många bilder av Happyraften (men bara i trädgården för det finns nu is på sjöarna) men jag glömde kameran på jobbet så det var mycket smart. Har nu bara två bilder som jag tog i huset, men det är bättre än ingenting. Inga skarpa bilder för den tog jag med min gamla mobil, men sovrumporr får vara suddigt :)

P1020563800x722.jpg

Ute var det mörkt och kallt så då är sängen ett utmärkt ställe för en stor fint packraft. Kolla hur sexy blixtlåstet är på raftens rumpa (jo, rumpa ser ut som raftens huvud men ändå är det sin runda och spetsiga bak).

P1020580800x678.jpg

Och nu står packraften bredvid sängen, den väntar till isen på sjöarna smältar så då kan den döpas till Happyraft :) Kanske nästan vecka, men större chans att det är nånstans i mars. Tror jag ska använda den som pulka först, bara hitta en kul vinterfatbikepulkatur!

Imorgon ska jag posta mer bilder!

Blixtlås är ju alltid bättre än åskledare, så det blir säkert bra!

Meh! Du har ju vanlig hoj också, varför säger du aldrig nåt snällt om den? Cyklar är precis som människor, de vissnar och rostar ihop om de aldrig får verbal uppskattning. Glöm aldrig det!

Fantastique!
Ser fram emot brukarrapporter!

Fast det lär ju se ut ungefär "som vanligt" då det framförallt brukar vara en massa fattiedelar som tar plats ovanpå raften ;)

Senast ändrad:
Tack igen för respons, roligt att ni är så entusiastiska!

Der Kaiser sa:
Fantastique!
Ser fram emot brukarrapporter!

Fast det lär ju se ut ungefär "som vanligt" då det framförallt brukar vara en massa fattiedelar som tar plats ovanpå raften ;)
Nejnej, ska också paddla utan fattie, vill gärna prova lite forsränning, hoppas det är nåt för mig. Tror det går bättre utan en tjock sweetheart fram på båten.
Vet inte hur man lär sig forsränning, bara försöka och se var båten strandar? Med flytväst och hjälm på, och ett tält och varma kläder som väntar när jag kom dyblöt ut vattnet borde det väl lyckats? Och en fatbike förstås, för då är det lättare att hämta tillbaka båt och paddel som har flutit några mil utan mig. Kanske knyter fast paddeln på packraft med en lina?
Finns det en forsrännings tråd på Happy, jag sökte men hittade bara den här tråden. Eller nån som vet ett svenskt forsränning/packraft forum? Och då gärna ett var man kan ställa dumma frågor :)

jonja sa:
Meh! Du har ju vanlig hoj också, varför säger du aldrig nåt snällt om den? Cyklar är precis som människor, de vissnar och rostar ihop om de aldrig får verbal uppskattning. Glöm aldrig det!
Men jag älskar ju min racer! därför får den vara i sovrummet när den går i vintersömn. Skönt att vakna och se cykeln hänga på väggen, då bubblar cykeläventyrlust genast upp.
Använder racern ofta som rescykel, mestadels bikepacking men också med en mix av bikepack/sidoväskor, funkar jättebra, då flyger man över vägarna. Framförallt i sommaren när solen lyser dygnet runt, är det härligt att trampa natt efter natt. Med en vanligt cykel och tung packning är man snart slut, synd förstås.

Min stålhäst, en fin cykla-runtom-världen-cykel (Santos Travelmaster), blev arbetslös när fattien kom och den står nu i en kall bod. Mycket roligare att kämpa med en fatbike på 'ocykelbara' leder, tycker verkligen inte längre om cykling på vägar utomlands, tråkigt och ännu mer tråkigt. Städer, trafik, människor .. det är inte min grej. Jo, jag älskar städer men bara övergivna städer, som drabbats av olyckor, krig, ekonomiska kriser och naturkatastrofer. Älskar också övergivna gruvor, industriområden och gamla fabriker. Samma sak för kyrkor :)

33630x420.jpg

Den här kyrkan skulle jag gärna vilja cykla förbi eller paddla runtom. Reschen är en konstgjord sjö i Italien, som dränkt flera byar och även denna gamla kyrka.
Här en 'Världens 12 häftigaste övergivna städer' länk: http://www.varldenshaftigaste.se/topplistor/varldens-12-haftigaste-overgivna-stader/ Skulle gärna vilja se några av dem.

Men nu några bilder från Happyraften! I grått väder och inte i vattnet för det finns bara is nu, men inom kort hoppas jag bikerafta en mycket lite å så då kommer mer bilder!
Men vidskepligt jag är vill jag döpa packraften innan sin första paddlingstur, så det behöver först. Det känns bättre, framförallt när man tänker på alla länder den ska genomkorsa. Lite tur och lycka från Nikolaas, skyddshelgon för sjömän känns då inte fel. Men jag siktar mer på Njord, havets gud som härskar över vindar, vågor, regn och sjöfarten (enligt den nordiska mytologin). Det passar bättre för ett litet vikingaskepp som Happyraften :)

1aP1020493800x600.jpg

Bara 240cm lång och 91cm bredd men mycket äventyrligt! Ser ut om det går aldrig att ta med en stor fattie plus några veckor packning men ändå går det utmärkt. Jättefin båt, och med båten följer en helt ny värld att upptäcka, ett helt nytt sätt att njuta av cykling och paddling. Otroligt för det är bara lite rubber.

2P1020490800x600.jpg

Packraft har ett avtagbart vattentätt kapelldäck, mycket fint!
Kolla TiZip blixlås på rumpan, vackert gjort tycker jag, den följer båtens linjer :)

3aP1020510800x600.jpg

Tror jag är en blixlåsfetish för jag älskar blixtlåset, mycket cool!
Fick förresten också en tub TiZip fett som låset behövs ibland.

3bP1020485800x600.jpg

Ryggstöd och sitts, tror jag behöver en extra tjock sitts/kudde för min överkropp är inte så lång (hälften av mig är långa ben) och det märkts när man har tjocka hjul framför näsan.

5P1020517800x600.jpg

Den 4delad Celtic Multipaddel, plus två extra paddelhandtag ..

6P1020528800x600.jpg

.. så då har man också två kanotpaddlar. Kul när man paddlar med två!

7P1020530800x600.jpg

Och då två blåa packsäckar ..

8P1020535800x600.jpg

.. som passar perfekt i raftens tuber, men tror jag behövs dem inte för jag har ju cykelns packsäckar. Men ska förtsås prova hur det är :)

9P1020537800x600.jpg

Går lite svårt att öppna blixtlåset, men det är bara bra.

10P1020540800x600.jpg

Stor öppning, fint när man vill rengöra eller reparera packraften, men framförallt är det fint för mycket packning.

Och nu är det vänta tills jag kan rymma med fatbike igen och att isen försvinner. Eller om nån vet en fin vinterfatbikepulka-idé, gärna! då kan jag testa Happyraften som pulka!

Senast ändrad:
Tänk på att hålla dragkedjan välsmord med parafin eller stearinljus, så är den enklare att hantera :)

Olja och fett ska man undvika.

ForesterGuy sa:
marr sa:
Tänk på att hålla dragkedjan välsmord med parafin eller stearinljus, så är den enklare att hantera :)

Olja och fett ska man undvika.

Det där är silikonfett, men torrdräktstillverkare som ursuit brukar rekommendera parafin istället. Tydligen är det ganska vanligt att när dragkedjor går sönder, så går de inte att byta för att allt är smort och infettat. Det är en rätt kass lösning.

Vilken härlig Julklapp Yonna... Hoppas du får stor glädje med raften, men det vet vi ju ;)

En bonus är att du glädjer också en bunke cykelintresserade på detta forum.... TACK!!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp