ForesterGuy
Aktiv medlem
Söker en galen fatbiker och bikerafter :)
Julaspaden har ett aluminiumblad, det går säkert bra att ställa ett mindre spritkök på det.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ohh! Vilken grej! Jag eldar vintertid kanske vart femte år, men med en sån smart pryl kanske det skulle bli dubbelt så ofta! Och ihopvikt tar den ju inte så stor plats i förrådet mellan tillfällena.frippegubben sa:Brassapå kanske skulle kunna vara nåt?
Funkar kalasbra när man eldar i snö. Man borde också kunna få ihop en lättviktsvariant om man gör den själv och tycker att 1.1 kg är för mycket.
http://www.tra-inventive.se/
Freddie L sa:Ohh! Vilken grej! Jag eldar vintertid kanske vart femte år, men med en sån smart pryl kanske det skulle bli dubbelt så ofta! Och ihopvikt tar den ju inte så stor plats i förrådet mellan tillfällena.frippegubben sa:Brassapå kanske skulle kunna vara nåt?
Funkar kalasbra när man eldar i snö. Man borde också kunna få ihop en lättviktsvariant om man gör den själv och tycker att 1.1 kg är för mycket.
http://www.tra-inventive.se/
Nääh, gas tycker jag inte om :) Det är en tre-av-fyra-säsonger-bränsle för den 'fryser' när det är kallt. Och för mig finns det mer nackdelar; det kan vara svårt att köpa gasbehållare (rödsprit kan man ju köpa i nästan alla bensinmackar, lantbutiker, Ica etc); för en bikepacker tar 2 eller 3 gasbehållare mycket plats (en liter bränsleflaska på ramen är enklare); att kasta tomma gasbehållare kan också vara besvärligt (man kastar förstås inte i skogen/fjällen så man måste ta med sig tomma behållare hela tiden); och egentligen tycker jag inte om att kasta saker när det finns alternativ.Der Kaiser sa:Härligt Yonna!
Är det inte dags att överge 1800tals-köket o skaffa ett lätt gasol-spindelkök, jag använder utan att tveka mitt i tältet när jag vintertältar :)
ForesterGuy sa:Hyfsad snöskyffel, billig dessutom: https://www.jula.se/catalog/bil-och...ehor/isskrapor-och-borstar/snoskyffel-706025/
Lars.E sa:ForesterGuy sa:Hyfsad snöskyffel, billig dessutom: https://www.jula.se/catalog/bil-och...ehor/isskrapor-och-borstar/snoskyffel-706025/
Jag har den skyffeln i min gamla snöskoter som jag använde till att sladda vinterstigarna på hemmaberget innan den gick i pension (skotern alltså... spaden är fortfarande i toppskick).
Jag hade tänkt skriva att spaden är bra, men att jag aldrig skulle komma på tanken att ta med den på cykeltur då den (och de flesta andra spadar) tar för mycket utrymme.
Men nu sedan jag sett att Yonna har halva Kiirunavaara hopfogat med ett halvvuxet träd tvärs över cykeln så känns Julaspaden genast ganska vettig :)
Det ska jag göra, imorgon, för en vinterfatbiker behövs verkligen en hajkbricka!ensamvarg sa:Grejen med hajkbricka är att du sågar till den i form och storlek som passar dig och din fattie. Olja in den så håller den länge.
Fina ugglor, tycker också om foten och kaktusen! Har nånstans också några 'gamla-självgjortkonst', ska söka och skicka bild när jag hittar, om jag vågar :)White_XC_Ultimate_Carbon sa:Fin spade. Min Far samlar gärna på sig sånt när han får chansen. De får dock ett nytt liv som ugglor.
Haha! Det gick att cykla med men skulle inte rekommendera det! Var liiiite jobbigt att hoppa av/på cykeln, tur att jag är ingen man för då hade det varit säkert några gånger smärtsamt och ordlös joddling. Inte kul att krocka med en smäll på träskaftet, nu fattar jag varför en fatbike har en extrem slopingframe :)Lars.E sa:Jag hade tänkt skriva att spaden är bra, men att jag aldrig skulle komma på tanken att ta med den på cykeltur då den (och de flesta andra spadar) tar för mycket utrymme.
Men nu sedan jag sett att Yonna har halva Kiirunavaara hopfogat med ett halvvuxet träd tvärs över cykeln så känns Julaspaden genast ganska vettig :)
I början trodde jag att mat var mycket viktigt, man förbrukar ju många kalorier, framförallt på en fatbike i fjällen, snö etc. Men snart insåg jag att det går alltid bra som det går, så nu tar jag livet som det kommer och det funkar mycket bra för mig.daikai1 sa:Du Yonna, vad lever du på när du är ute? såg en bild på en knorr bolognese, som inte såg jätterolig ut. Jobbar med att packa 1-dags proviantpåsar till olika ändamål, så har testat lite olika sorters mat. Det blir ju lite jobbskada över att ha 30-40 talet olika färdigrätter, både frystorkat och "blötmat/färskmat" som en går förbi varje dag. Men är ändå intresserad som privatperson av vad du äter, tänker att du har lite mer än kottar och barr för att klara dig.
Yonna sa:Fina ugglor, tycker också om foten och kaktusen! Har nånstans också några 'gamla-självgjortkonst', ska söka och skicka bild när jag hittar, om jag vågar :)White_XC_Ultimate_Carbon sa:Fin spade. Min Far samlar gärna på sig sånt när han får chansen. De får dock ett nytt liv som ugglor.
Wow, men det är ju jättevackert! Tyvärr måste jag jobba i helgen (14timmar/dag) så ingen chans att se :(White_XC_Ultimate_Carbon sa:Ja gör det. Är jättekul och inspirerande att se på. Bjuder på ett par bilder till på min fars alster. Han ställer ut på ett pappersbruksmuseum i Frövi nu i helgen.
Yonna sa:Wow, men det är ju jättevackert! Tyvärr måste jag jobba i helgen (14timmar/dag) så ingen chans att se :(White_XC_Ultimate_Carbon sa:Ja gör det. Är jättekul och inspirerande att se på. Bjuder på ett par bilder till på min fars alster. Han ställer ut på ett pappersbruksmuseum i Frövi nu i helgen.
Är det bara nu i helgen? För om det är Frövi när Nora kan jag cykla förbi nästa veckan för jag ska cykla några dagar i närheten (testa nya hajkbricka, tältstång, några långa tältpinnar etc). Vore kul att se!
Tack, ska säkert titta en gång!White_XC_Ultimate_Carbon sa:Japp, Frövi utanför Nora. Just utställningen (Vinterspår) pågår endast i helgen, men han är pensionär och detta håller honom sysselsatt den stor del av tiden. Han brukar ha öppet hus i verkstaden emellanåt. Den ligger i Ervalla.
Och är han bara på plats eller i närheten så öppnar han gärna så man får titta lite.
Han har en Facebook- sida som han kallar för Stenkul där han brukar lägga upp lite information och bilder.
Ordbajskorv sa:Måste säga att jag är sugen på Kirgizistan då det verkar vara ett fantastiskt land, jag skulle även vilja se en staty som finns rest till minne av min mormors farbror i Balykchy. Dock faller det på att jag saknar fatbike och diverse annat. Kanske går att lösa, jag är i alla fall intresserad.
Martin_PkrftSrge sa:Förresten, bästa bikepackingvideon någonsin är gjord i Kirgizistan. Av en kille som senare dog i en tragisk klätterolycka, Kyle Dempster.
Fattar inte hur man gör en snygg videolänk från vimeo men ni får väl klicka...
Wow, vad är du fantastisk! Och vad jättesynd att du inte kan följa med!! Tack du Martin, det kan säkert hjälpa nån att övertala, härligt!Martin_PkrftSrge sa:Hoppas någon kan hänga med dig Yonna! Tyvärr en omöjlighet för mig själv. Dock har jag som sagt hyrpackrafts att erbjuda till väldigt förmånligt pris om någon skulle få för sig att hänga med!
Har också en Surly Krampus Ops 29+ fullutrustad för bikepacking, ett riktigt monster, kan också tänkas att uthyras, eller om någon är sugen på att köpa den så funkar det också (har aldrig tid att ge mig ut på längre turer längre).
Woahh, också härligt! Vad vackra bilder, ska läsa bättre när jag är hem igen! Tack och jag skulle säkert komma med hundratals frågor :)scottparsley sa:Hallå Yonna, jag var i Kirgizistan i somras. Ett fantastiskt ställe på alla sätt och vis. Fråga om du undrar ngt! Jag har lagt upp några bilder här: https://happyride.se/forum/read.php/1/3280510/page=1
Kul, alltid fint! Vet inte var Skuleskogen finns men ska säkert passera nån gång :)Lars.E sa:Om du kan tänka dig sällskap bara över dagen så följer jag gärna genom Skuleskogen om det passar tidsmässigt när du passerar.
Får jag fråga vad det är för staty, som minne till din släkt? Vad gjorde en svensk i Kirgizistan?Ordbajskorv sa:Måste säga att jag är sugen på Kirgizistan då det verkar vara ett fantastiskt land, jag skulle även vilja se en staty som finns rest till minne av min mormors farbror i Balykchy. Dock faller det på att jag saknar fatbike och diverse annat. Kanske går att lösa, jag är i alla fall intresserad.
Åj, det går aldrig nu att se på videon, har dåligt nätverk och ett halvfruset batteri :(Martin_PkrftSrge sa:Förresten, bästa bikepackingvideon någonsin är gjord i Kirgizistan. Av en kille som senare dog i en tragisk klätterolycka, Kyle Dempster.
Yonna sa:Kul, alltid fint! Vet inte var Skuleskogen finns men ska säkert passera nån gång :)
Lite guidning vore kul och också fint för jag har aldrig varit i Höga Kusten, kanske det finns också fint vatten på vägen hit så man kan bikerafta. Så då tar jag med happyraften :)Lars.E sa:Om du tänkt köra hela Östersjön med Bottenhavet och Bottenviken så passerar du här, och jag tänkte då att det kunde vara kul att ge lite guidning så du inte missar Höga Kustens godbitar.
Det är inga problem att passera Höga Kusten på en dag om man följer Cykelspåret som är en blandning av grusväg och asfalt, men vill man vara lite vild så kan man ta stigar och vattenpassager över vikar och kanske någon ö, och då kan man dra ut på det till en vecka eller mer om man vill.
Men när du säger Östersjön kanske du siktar på att gena med hjälp av Ålandsfärjan?
Yonna sa:Har du förresten en bild av den Surly Krampus i full ornat? Alltid snygg en Surly, jättefina cyklar !
ensamvarg sa:Fin hajkbricka Yonna!
Precis din stil :-)
Linolja ska läggas på rikligt, sedan arbetas in och torkas helt torrt. Annars härdar den till klibbig gegga. Lägg linoljetrasor och så i vatten eller elda upp direkt. De kan självantända och det vill du kanske inte.
Hajkbricka är som hus och förhållanden, det blir bättre andra gången.
Keep fatting!
Mini_me sa:Martin_PkrftSrge sa:Förresten, bästa bikepackingvideon någonsin är gjord i Kirgizistan. Av en kille som senare dog i en tragisk klätterolycka, Kyle Dempster.
Wow.
ensamvarg sa:Hajkbricka är som hus och förhållanden, det blir bättre andra gången.
Keep fatting!
Ordbajskorv sa:Statyn som finns i Balykchy är av min mormors farbror, mer om honom finns att läsa här: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pjotr_Semjonov-Tian-Sjanskij
Jag har en del utrustning för friluftsliv själv och är utbildad Friluftstekniker så jag är van vid friluftsliv, dock har jag aldrig sysslat med bikepacking eller touringcykling. För tillfället har jag två cyklar, en landsvägscykel och en grusvägshoj, dvs ingen cykel som lämpar sig för några längre äventyr. Hyra eller låna cykel är ett alternativ, eventuellt köpa.
White_XC_Ultimate_Carbon sa:Du är alldeles för stark helt enkelt.
/Kalle
Martin_PkrftSrge sa:Hoppas någon kan hänga med dig Yonna! Tyvärr en omöjlighet för mig själv. Dock har jag som sagt hyrpackrafts att erbjuda till väldigt förmånligt pris om någon skulle få för sig att hänga med!
Har också en Surly Krampus Ops 29+ fullutrustad för bikepacking, ett riktigt monster, kan också tänkas att uthyras, eller om någon är sugen på att köpa den så funkar det också (har aldrig tid att ge mig ut på längre turer längre).
scottparsley sa:Martin_PkrftSrge sa:Hoppas någon kan hänga med dig Yonna! Tyvärr en omöjlighet för mig själv. Dock har jag som sagt hyrpackrafts att erbjuda till väldigt förmånligt pris om någon skulle få för sig att hänga med!
Vilken storlek är Surlyn? Har en kompis som kan tänkas vara intresserad.