Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Martin_PkrftSrge sa:
scottparsley sa:
Martin_PkrftSrge sa:
Hoppas någon kan hänga med dig Yonna! Tyvärr en omöjlighet för mig själv. Dock har jag som sagt hyrpackrafts att erbjuda till väldigt förmånligt pris om någon skulle få för sig att hänga med!

Har också en Surly Krampus Ops 29+ fullutrustad för bikepacking, ett riktigt monster, kan också tänkas att uthyras, eller om någon är sugen på att köpa den så funkar det också (har aldrig tid att ge mig ut på längre turer längre).

Vilken storlek är Surlyn? Har en kompis som kan tänkas vara intresserad.

Str. M (18")

Mer detaljer om hojen på Surlys hemsida: https://surlybikes.com/bikes/legacy/krampus_ops/krampus_ops

Har bytt ut en del saker, styre, chainwheel m.m. men allt original finns kvar...

Tack! Då är den nog för stor tyvärr men jag ska höra efter.

Förlåt, jag är jättetrött nu så då är min svenska skitdåligt. Det känns om min svenska blir varje dag värre istället för bättre. Frustrerande! Finns också nåt annat frustrerande. Mitt nyårslöfte. Vem har uppfunnit nyårslöftet borde hängas omedelbart, utan pardon. Men styckas i fyra delar är också bra! Mitt nyårslöfte är att försöka cykla mindre, men efter en vecka 'glömde' jag glad löftet. Så jag försökte igen, och igen och igen. Och nu är det 12 februari och har jag mer cykeldagar än inte-cykeldagar :(
Har förstås flera nyårslöften, men dem hänger ihop med det stora JagSkaCyklaMindreLöftet. Livet är inte lätt som cyklist, det är klart!

index.jpg

P23030190Ck.jpg

Jag skyller förstås på den tjocka cykeln, för om den var en vanlig cykel hade jag aldrig kunnat cykla så mycket.

AddeN sa:
Finns någon gemensam faktor när du trampat av kedjan? Tex att du samtidigt växlade många steg samtidigt?
Nej, det är ju så konstigt. Jag bara trampar i snön, växlar inte, trampar inte tungt, dansar inte heller på pedalerna. Vad händer är att kedjan plötsligt sitter fast, det går inte att trampa vidare så då är det hoppa av cykeln, kolla vad det är för fel, försöka dra på kedjan, försöka rulla hjulet och pedaler men kedjan vägrar. Så då vänder jag cykeln uppochned, tar av kedjan från kugghjulet, trycker/drar på bakväxeln och då vill kedjan rulla igen. Efter några minuter cykling händer det igen, och efter tre gånger är det helt plötsligt KRAK och då är kedjan i två delar.
Det hände nu tre gånger (så tre nya kedjelås), konstigt är också att kedjan med det nya kedjelåset rullar utan problem några dagar och då helt plötsligt vägrar och bryter sönder igen.

Kanske det är bakväxel som är fel, för den har jag aldrig bytt? Den är nu nästan 4 år gammal, har mer än 13.000km rullat och har det ibland svårt för den är ju en fattie bakväxel. Men egentligen har jag ingen aning när en bakväxel på en fatbike är slut.

Men jag ska cykla till en Biltema som förhoppningsvis har en 9sp kedja, hoppas jag är där imorgon!
Hoppas också att jag kan skriva nåt roligare text imorgon (och med mindre skrivfel), svarar på några frågor och skicka några ointressanta bilder från en cykel i ett skog till :)

P56030192C.jpg

Men egentligen ser det inte alls ut som en cykel, och tempmätare sitter sned, den gör också vad den vill, jävlacykel.

P4532194c.jpg

Men det är inte så kallt, så det är fint :)

Senast ändrad:
En teori, chainsuck som Åberg var inne på bör ju märkas och borde väl kanske kunna vara orsaken. Men jag funderade lite på om bakväxeln är sliten som du var inne på, och kanske inte håller kedjan spänd ordentligt.
Om slacket i så fall gör att kedjan roterar med längre på klingan innan den släpper, tillräckligt för att rycka lite i låset åt fel håll.

Svårt att sätta ord på hur jag menar.
Tyckte också att lilla kugghjulen på bakväxeln, det lilla man kan se av dem på bilderna du la upp, såg slitna ut.

/Kalle

+1 på White_XC & Mini_me.
Kan det dessutom vara som så att pulley/jockeyhjulen kärvar?

+42 på att du är så hardcore, det är en guldgruva till tråd har du skapat. Tack!

Oj vad är ni snälla med hjälp! Och jag, den hardcore fatbiker, ligger varm och lat i sovsäcken och vill inte cykla idag för tror det har mycket snöat. 60km på en oplogade skogsväg känns inte alls lockande. Och det känns inte så kallt så då är snön förmodligen tung som koskit, jobbigt! Sa den gamla trötta hardcore geten ..
Men jag är också kissnödig, kaffesugen och har ett stort behov att kolla om det finns text bak på kedjelås packet. Det är förstås utesluten att jag köpte fel kedjelås men man vet aldrig, framförallt inte som hardcore skogstroll, så jag kryper ut ur sovsäcken, ska kolla kedjelås, bakväxel och hur världen ute ser ut (den måste vara vit). Men eftersom uppskjuta saker är en av mina största talanger kommer det nu lite kedjetext till :)

Kedjan är en 10delat KMC, tror den heter EPT eller nåt med EcoProTechnology, det lyckats inte trolla fram KMC site. Den måste ha 114 eller 116 link, för jag kommer ihåg (så jag är inte alltid dement! fint att veta när man just har vaknat) att jag sökte på nätet efter den originella kedjan som var en 116 - X10 KMC RustBuster men kunde inte hitta den. Vet inte varför jag ville ha precis lika kedja, litade på Surly och var förmodligen som fatbike nybörjare osäker. Men nu är jag hardcore så kanske är det dags för en mycket billigare Shimano? Kanske det funkar också två gång per år (inte dåligt för en cykel som jobbar hårt), om det bara tål ett liv på havstränder, minusgrader och andra fattie elände.

Om det är chainsuck då har man ju också växlarproblem? Och det har jag inte, det växlar mjuk som smör.

Och nu är det dags att krypa ut ur sovsäcken. Brr, vem har sagt att jag är hardcore ??

P1030358s.jpg

Det står bara 6.2 mm, måste vara pin lenght, så nu vet jag inget mer. Det går bra så :)

Och några jätteskarpa bakväxel bilder, det hjälper inte heller men ni happyriders är mycket smartare än jag, så ni ser i ett ögonkast om den är sliten. Jag tänker bara att när man byter kedjor inte för sent då kör en bakväxel hur länge som helst, det är iaf min erfarenhet på mina andra cyklar. Men kanske jag har fel?
Hoppas Biltema har också bakväxlar ..

P1030363s.jpg

P1030361s.jpg

P1030353s.jpg

Är kedjan dragen rätt genom växeln? Vid övre pulley-hjulet finns en liten klack på cagen som det är lätt hänt att få kedjan på fel sida om. Syns dock inte 100% på bilderna om det är så.

ooms sa:
Är kedjan dragen rätt genom växeln? Vid övre pulley-hjulet finns en liten klack på cagen som det är lätt hänt att få kedjan på fel sida om. Syns dock inte 100% på bilderna om det är så.
Egentligen fattar jag inte så bra vad du menar. Men tror att växeln inte funkar som det borde. Den känns lite slapp (kedja hänger också lite slapp) och pulleyhjulens tänderna är inte så höga att de borde vara, de biter dåligt i kedjan. Och när jag känner med fingrarna känns de lite sönder, rå och inte slät och jämt. Trodde att slitna tänder skulle vara skarpa (som framdrevet) men de blir mindre.

Så ska beställa en ny bakväxel när jag är hem igen, kanske också ett nytt litet framdrev eftersom tänderna är skarpa, lite otroligt för den fick jag i september. Men drevet är aluminium och tror det behövs stål på fattien. Och om jag vill ha det riktigt bra behövs även ett nytt stort framdrev (innan jag trampar till Litauen, Lettland etc), men det är om tre månader så tid nog :)
Men för nu räcker det med en ny kedja från Biltema, hoppas jag.

Tack för hjälpen! alltid fint att ni finns :)

ooms sa:

+1

Jag tycker den ser ut att gå på fel sida om "klacken"

enligt min ringa erfarenhet av kedjebrott är risken väl så stor att växling på drivsidan dvs fram ställer till det, detta framför att sen skulle gå av i vilofas dvs nedtill eller i bakväxeln.

några saker tänker jag att du kunde kolla Yonna, dels att inte avståndet mellan framklingorna blivit för stort så att kedjan hoppar fel och hamnar emellan klingorna (den kan hoppa fel även om du inte växlar just då)

sen att inte stigramperna och stignitarna på vänster sida om stora framdrevet blivit slitna, detta medför att man får ta i mycket hårdare när man ska upp på stora klingan, och riskera att böja både den och stora klingan utåt vid uppväxling.

sen att inte framväxelns cage inte blivit vidgad av något annat skäl, t ex när kedjan gick av första gången. det medför att den lättare kastas av stora klingan, då kan den klämmas fast mot cagens vänstra del, vilket både stressar cagen, och böjer stora klingan åt höger.

så kolla alltså att stora klingan fram inte blivit böjd utåt, och att cagen till fram växeln inte blivit vidgad. om så är fallet böj tillbaka dom bara.

Framdrev i aluminium är riktigt kass när det kommer till hållbarhet i lera och smuts.
Det som kom standard med min förra cykel tog slut på nolltid. Helt slut. Kuggade över efter mindre än 100 mil.
En kollega på förra jobbet köpte shimano kedja på Biltema. Den höll en dag...
Anekdotisk bevisföring. Vet ju faktiskt inte om det var dålig kvalitet eller något annat. Men han är ingen klåpare utan har känsla för det mekaniska i alla fall.

/Kalle

Jaaah jag tror jag har hittat felet! Såg AddeNs bild och tänkte på Ooms 'det ser ut som om kedja går inte rätt' och då kollade jag kedjan från olika sidor. Och det ser ut som om bakväxeln/övre hjulet är lite sned, att den har fått en riktig smäll, så då är det svårt för kedjan att rulla i en rakt linje, vill den hoppa av pulleyhjulet och slits förstås (och också pulleyhjulet slits som fan).
Tog några bilder men det är svårt i skogens mörkret och vid en pannlampa. Hoppas ni ser vad jag menar och tror också att det är felet?

P1030412S.jpg

På den sidan ser man ingenting fel ..

P1030415S.jpg

.. men på den sidan ser man att bakväxel är lite sned så att kedjan går inte i en rakt linje.

snett växelöra är ju en klassiker för växlingsproblem, men inte direkt för kedjebrott? som sagt växeln är på kedjans vilosida, inga större krafter där.

ta tag i växeln och böj ut den lite. och kolla gärna hur det ser ut där fram?

kais01 sa:
några saker tänker jag att du kunde kolla Yonna, dels att inte avståndet mellan framklingorna blivit för stort så att kedjan hoppar fel och hamnar emellan klingorna (den kan hoppa fel även om du inte växlar just då)

sen att inte stigramperna och stignitarna på vänster sida om stora framdrevet blivit slitna, detta medför att man får ta i mycket hårdare när man ska upp på stora klingan, och riskera att böja både den och stora klingan utåt vid uppväxling.

sen att inte framväxelns cage inte blivit vidgad av något annat skäl, t ex när kedjan gick av första gången. det medför att den lättare kastas av stora klingan, då kan den klämmas fast mot cagens vänstra del, vilket både stressar cagen, och böjer stora klingan åt höger.

så kolla alltså att stora klingan fram inte blivit böjd utåt, och att cagen till fram växeln inte blivit vidgad. om så är fallet böj tillbaka dom bara.
Ja, ibland hoppar kedjan fel och hamnar emellan klingorna, men det är inte ofta. Det började när jag bytte kedja, kassett och det lilla framdrevet för några månader sedan (i september). Och det ser också sliten ut på insidan/vänstersidan om stora framdrevet. Men ändå ser framväxels cage inte konstigt eller vidgad ut. Kanske lite för högt, men det är mm-jobb och vet inte om det är viktigt?

kais01 sa:
snett växelöra är ju en klassiker för växlingsproblem, men inte direkt för kedjebrott? som sagt växeln är på kedjans vilosida, inga större krafter där.

ta tag i växeln och böj ut den lite. och kolla gärna hur det ser ut där fram?

Ja, det är sant, det finns inga större krafter där. Och vad ForesterGuy sa är också sant "kedjelåset är den svagaste länken". Hade inte tänkt på detta.
Ska göra vad du säger imorgon, nu ligger jag djup i sovsäcken och är lite sur på mig själv. Livet är fylld med utmaningar, prövningar, motgångar, kriser, förluster, ekonomiska bekymmer, eländig kärlekshistoria och allt möjlig skit .. och jag tjatar om en cykelkedja som går sönder! Hemskt problem, jag skäms ..

Tror det är bäst att jag cyklar hem och glöm Biltema. Om deras Shimano kedja är så skitdåligt och jag ändå får beställa en bakväxel och framdrev, då är det bättre att beställa en bra kedja till. Eller två, för jag inser nu att det är inte dåligt att ha en extra kedja med sig när man är på långa resor i mitten av ingenstans.

Tack igen för hjälpen och att ni vill läsa mitt tjat :)

Yonna sa:
och jag tjatar om en cykelkedja som går sönder! Hemskt problem, jag skäms ..
Ibland är det dom där små "löjliga" sakerna som maler mest i skallen & man stör sig på medan världen håller på att rasa samman. Du är inte ensam om detta, det gör vi nog alla då & då!

wippermann-kedjorna har höga slitage-värden i tester utom deras egna, men har ingen personlig erfarenhet av dessa. deras kedjelås om jag minnns rätt har en ut- och insida och funkar dåligt om de sätts fel.

biltemas kedjor av alla modeller har jag använt i decennier, det är absolut inget fel på dem. de är märkta ’z’, vilket tyder på att de är tillverkade av kmc.

om kedjan hannar mellan framdreven då och då är det kanske där du skall leta felet. sitter lilla kransen åt rätt håll?? och böj växelörat rätt, pengarna till ny växel kan du med trolighet spara.

Vara ekonomisk i all ära,
Att ha en fungerande drivlina på en lång tur till ingenstans trumfar ekonomi alla dar i veckan!
Oavsett om du (Yonna) lyckas lösa kedjebrottsproblemet med en ny kejda nu så föreslår jag och rekommenderar en helt ny drivlina inkl bakväxel innan nösta långtur.
Jag föreslår t om en 1*konvertering.
Med en sunrace bigrange kassett oavsett om du har 9 eller 10delad kassett.

Jag har kört en del med wippermann-kedjor och de har hållit bra. Ett litet plus för att deras kedjelås är lättare att öppna än andra.

Å andra sidan har jag inte haft problem med kmc från biltema heller.

Okej, jag ska cykla till Biltema :) Köpa kedja och också en laddningsregulator för min röda pärla (vadå en skitig gammal Golf?) och kanske även ett vindruta skydd för bilen står ofta ute i snön. Om det går att cykla med en stor spade och en 5kg yxa går det också med ett snöskydd :)

Igår tvivlade jag på allt, men det var också trötthet och den tunga snön som var så jävla jobbigt att kämpa på. Men skogens stilla vita vackra värld omfamnade mig, träden viskade "ta det lugnt du hardcore skogstroll", stora stenblock tittade mjuk på mig och mumlade "gör som vi gör, sov och glöm", så jag lyssnade, kröp ner i sovsäcken, smålog om Börnes tröstekram "världen rasar samman och vi människan stör sig på små löjliga saker" och då var det skogens anda som vaggade mig till sömns.

Och nu är allt helt klar igen :) Ska kolla drivlina när jag är hem igen, det går inte nu i skogen, i snön och med tjocka handskar. Och jag håller med om vad DerKaiser säger "Att ha en fungerande drivlina på en lång tur till ingenstans trumfar ekonomi alla dar i veckan!" so tror det är dags för en helt ny drivlina (innan nästa långtur), och det är bra för mitt nyårslöfte för det betyder pengar, jobb, karriär och mer äckliga ord.

Tack igen för hjälpen och tips!

Jag har en fråga till, förstås offtopic igen (kanske jag borde ändra trådens titel i 'fatbikerafters dagliga bekymmer'?) Vill gärna fråga om nån kan översätta några engelska meningar på svenska, för min översättning låter dåligt. Då kan jag använda dem när man tjatar att en fatbike är för fet för äventyr. Tack!

No matter how slow you go, you're still lapping everyone on the couch
A bad day on a bike always beats a good day in the office
Fat and flat in the snow is the way to go
It's better to burn out as to fade away
Don't look back, you're not going that way

P8907612S.jpg

Vissa gör yoga, jag gör det här :)

En fråga till! Finns det en tråd med vackra och roliga slogan, motto, fraser, uttryck, ordspråk etc på Happy?

Ett försök till översättning...

Hur sakta man än färdas så slår man ändå alla på soffan

En dålig dag på cykeln slår alltid en bra dag på kontoret

...svår denna, något som rimmar på "snön", kan inte komma på något bra. Och Fat, kanske man ska ha kvar?

Det är bättre att bränna ut sig än att förtvina ihjäl

Se inte tillbaka, det är inte dit du ska

Eftersom jag inte kan bidra med mycket annat i denna tråden får jag väl leka lite översättningsbyrå, antar att du är ute efter användbara utryck snarare än en perfekt grammatiks översättning, det är i alla fall allt jag kan bidra med.

Here it goes, slit dem med hälsan:

Oavsett hur långsamt det går så varvar du alla på sofflocket.
En dålig cykeldag slår alltid en bra kontorsdag.
Tjock och platt genom snön är den rätta vägen.
Hellre brinner jag upp än bleknar bort.
Se inte tillbaka, det är inte dit du är på väg.

Kämpa på ute i snön, det är att du gör det som du gör som får oss som drömmer oss bort på kontor att orka med dagen.
Skulle gärna göra dig sällskap på någon eskapad, men vet inte riktigt hur jag skulle få med mig 50kg hund i en raft med en fattie, kanske lyckas klura ut det så småningom.

Chris

Svenska versioner av "It's better to burn out than to fade away" kan vara:

Bättre lyssna till den sträng som brast, än aldrig spänna en båge

Man måste våga för att vinna

Yonna sa:
En fråga till! Finns det en tråd med vackra och roliga slogan, motto, fraser, uttryck, ordspråk etc på Happy?

Kanske dags för en Yonna? :)

"It's better to burn out than to fade away."
Är en klassisk oneliner från klassikern" Highlander" med Christoph Lambert och Sean Connery. Tror inte den finns på svenska, det närmaste är väl "Dö ung och bli ett vackert lik."
Eller kanske Det är bättre att bränna sitt ljus i båda ändarna än att långsamt förkolna.

Vi testar lite av de andra då:
Hur sakta du än kör/cyklar så kör du i cirklar runt soffliggarna.

En dålig ute/cykeldag slår ändå en bra kontorsdag 7 dar i veckan.

I snön är det fett och mjukt /fett och brett som gäller.

Titta aldrig bakåt, det är inte dit du ska.

Edit: tig en stund = puck4 eller nåt. Och försök till översättningar med andan snarare än exakta ordalydelser.

Senast ändrad:
Crocko sa:
Eftersom jag inte kan bidra med mycket annat i denna tråden får jag väl leka lite översättningsbyrå, antar att du är ute efter användbara utryck snarare än en perfekt grammatiks översättning, det är i alla fall allt jag kan bidra med.

Kämpa på ute i snön, det är att du gör det som du gör som får oss som drömmer oss bort på kontor att orka med dagen.
Skulle gärna göra dig sällskap på någon eskapad, men vet inte riktigt hur jag skulle få med mig 50kg hund i en raft med en fattie, kanske lyckas klura ut det så småningom.

Chris

Bygga en Bullit-fattie ;)
Men det kanske blir lite tung totalvikt när allt är med...

/Kalle

White_XC_Ultimate_Carbon sa:
Crocko sa:

Chris

Bygga en Bullit-fattie ;)
Men det kanske blir lite tung totalvikt när allt är med...

/Kalle

Tanken är absolut god, har dock inte riktigt hittat den optimala mixen, på landsväg skulle han nog gärna skjutsas runt på bullit men min N+1 går inte ihop när det gäller att parkera ytterligare 1 cykel på ett säkert sätt. Att harva runt i skogen på en fattie funkar nog fint för då tar han sig fram för egen maskin, men om man skulle kombinera det med lite raftande kan det nog bli trångt i flotten med tanke på att han inte har några bekymmer att ockupera en hel dubbelsäng helt själv.

För att återgå till drivlinan,
Yonna, du hade väl ett framhjul som kan placeras som bakhjul? Du kanske vill behålla framväxeln för att ha någon växel om det blir hjulflytt.
Men annars tror jag att en 1*konvertering med n/w-framklinga *och* övre kedjestyrare skulle vara den mest robusta lösningen för drivlina.
Det finns 9delad wide range kassett (11-40) från sunrace http://www.sunrace.com/en/products/detail/csm990 om du vill behålla 9delat (var det det du hade?)

Annars finns det bakväxel med clutch i 10delat, vilket kan vara en fördel för att slippa ”chain-slap” och annat elände som du har nu. Wide range kassett för 10delat finns också från sunrace: http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=213976;menu=1000,2,82;mid[1074]=1;pgc[62]=0

Det kan kanske vara idé att strunta i shimanos kedjor eftersom de har fram och baksida och därmed *kan* hamna fel.

Senast ändrad:
Thanks för översättningar, gillar dem alla! De ska jag säkert använda :)

Sambal Oelek sa:
...svår denna, något som rimmar på "snön", kan inte komma på något bra. Och Fat, kanske man ska ha kvar?
Ja, den är svårt. Samma sak med den fatbike mantra "When in doubt, let air out".

Der Kaiser sa:
Tror inte den finns på svenska, det närmaste är väl "Dö ung och bli ett vackert lik."
Haha, det låter inte bra ! Men jag ska säga en gång, bara för att kolla hur man reagerar :D

Sambal Oelek sa:
Der Kaiser sa:
Är en klassisk oneliner från klassikern" Highlander" med Christoph Lambert och Sean Connery
va, Neil Young skrev en låt innehållande det i slutet av 70-talet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hey_Hey,_My_My_(Into_the_Black)
The story of a Johnny Rotten, it's better to burn out than to rust :)

JTF sa:
Yonna sa:
Här t.ex. -> https://happyride.se/forum/read.php/1/591611
'Ge en man en fisk, så klarar han sig en dag. Ge en man en penna, så ritar han en kuk.'
Jaaah det är sant! Tror det allra första grottritningen var en man med en stooooor penis. Det har inte förändrats :D

Crocko sa:
Inget problem! Stor packraft, med ett blixtlås för packningen, så då får du ännu mer plats för hund och cykel.

Justin-Barbour-Photo-1-1600x1600800x800.jpg

Justin Barbour med hund och packraft : https://www.alpackaraft.com/rafting/new-foundland-traverse-saku-dog/

gnu-sea-trials_1.1600x1600800x534.jpg

Eller en tvåpersons packraft, även med blixtlås så då har man inte mycket packning på framdäck.

6O2C3012800x513.jpg

Eller en packraft trailer; hund i packraft och fattie på trailer!

Sidebar_header_rafting800x616.jpg

Bjørn Olson; fantastisk reseberättelse och mycket information: https://salsacycles.com/stories/ring_of_fire/know_how/
Han säger om packraft trailern:
'For this trip, Kim and I each employed an experimental Alpacka trailer, as well. We debated carrying this extra piece of equipment long and hard before we left, but after several trials, it won out. When the trailer is securely attached to the stern of the raft, the increased length substantially improves traction, and less energy is lost during a forward stroke. Other big advantages are that it is only necessary to remove the front wheel to stow the bike and the windage is much less than when the bike is stowed atop the bow. With the bike stowed on the trailer you can always get a full forward stroke without the paddle colliding into the bike. The disadvantages are that it takes a little longer to setup and take apart, and it is another thing to carry. I consider the trailer a quiver piece of equipment — a good one to have around for long bike-rafting trips, where most of the paddling is on flatwater.'

Der Kaiser sa:
För att återgå till drivlinan,
Yonna, du hade väl ett framhjul som kan placeras som bakhjul? Du kanske vill behålla framväxeln för att ha någon växel om det blir hjulflytt.
Men annars tror jag att en 1*konvertering med n/w-framklinga *och* övre kedjestyrare skulle vara den mest robusta lösningen för drivlina.
Det finns 9delad wide range kassett (11-40) från sunrace http://www.sunrace.com/en/products/detail/csm990 om du vill behålla 9delat (var det det du hade?)

Annars finns det bakväxel med clutch i 10delat, vilket kan vara en fördel för att slippa ”chain-slap” och annat elände som du har nu. Wide range kassett för 10delat finns också från sunrace: http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=213976;menu=1000,2,82;mid[1074]=1;pgc[62]=0

Det kan kanske vara idé att strunta i shimanos kedjor eftersom de har fram och baksida och därmed *kan* hamna fel.

Oj det från Shimano kedjor visste jag inte! Bra att du säger, thanks!

Drivlinan funkar bra för mig, tror inte jag vill ändra det, det är en Sram crankset 22/36 och kassett 11/32. Snö, strand, fjäll, backar .. det går fint. Jo, det är tung förstås; cykels vikt är 16kg, fullpackad med packraft, paddel, mycket mat cirka 30kg, grovmönstrade Nate som rullar inte lätta, däcken är fyra gånger så breda som en vanlig MTB (100mm), också ofta med superlågt lufttryck, i vinter tjocka Dillinger dubbdäck och min vikt är bara 60kg och styrka bara tjurskallighet för jag är inte så stark. Men som sagt, det går ändå bra :)

Behövs iaf nya framklingor, kedja och bakväxel men inte kassett, den är bara 5 månader gammal. Ska försöka böja bakväxeln tillbaka igen och då med en ny kedja försöka cykla vintermånader ut. Har cyklat igår 78km utan kedjeproblem så det finns hopp :) Och har nu en extra kedja, en Shimano (Biltema hade bara den som 9delat), mycket fint att ha en kedja som reserv!

Framhjulet jag har hemma har två single kuggar/cog med 17 och 21 tänder. En så kallade dingle cog, https://surlybikes.com/parts/drivetrain/dingle_cog ). Idén är att kunna bytta fram och bakhjulet, så då får man en singelspeed. Kul tycker jag! Och när man har tex problem med frusen freewheel (kan hända) eller andra elände (som en skadad bakväxel) kan man ändå cykla vidare, trevligt när man är i mitten av ingenstans.
Men först behöver jag bytta gaffeln, framhjulet är offset-byggd (ekrarna på bara en sidan av hjulet) och då behövs också en offset-fatbike gaffel (inte samma som en vanlig offset-gaffel). Den här gaffeln är lite 'krokig' .. vet inte bästa sätt att förklara just nu. Kanske nån annan kan? Har inte heller bilder från den offsetgaffeln i smartphonen, men kanske en bild från offset-hjulet räcker, då är det lättare att förstå att ett offset hjul kan aldrig i en non-offset gaffel. Jo, det går men då sitter det inte i mitten :)

62DSC09045800x506.jpg

Nää, lite svårt att se. Men om man tittar noga ser man att ekrarna finns bara på höger sidan.

61DSC060882800x623.jpg

En bild till, kanske den är bättre?
Jo, kan också ta en bild av fattien som väntar tålmodig ute i snön just nu men det är kallt ute :)

P1030454S.jpg

Jag älskar Biltema; kaffe, chokladkaka, ladda upp mobilen och vattenflaskan, köpte en ny kedja och snöskydd för bilen som kan använda som varm matta i tältet och förstås härligt varm inne :)

P1030445S.jpg

Vackert väder igår, skönt vintercykling, fint när det fanns ett spår i snön, inte lätt när snön är högra än pedalerna, inte heller när det går uppförsbacke för stannar man då är det svårt att komma igång igen. Men jättebra träning, tror när våren kommer cyklar jag alla lätt förbi på min racer :)

Senast ändrad:
Sambal Oelek sa:
kedjedricker du kaffe? :)

Haha!

Och cyklar med hjälm!

Yonna, tack för infon om dinglen :)
Jo, det hjulet måste ju ha samma spacing och offset som bakhjulet, så framgaffeln måste också ha samma.
Men iden med den som det står i surlys sida är ju att med hjälp av lika täta framdrev få ett växlar som går isär ganska mycket, med din framväxelsetup måste du ändå ha en bakväxel med fungerande fjäder och trissor för att kunna flytta runt kedjan, längdbehocet blir ju olika.
Men jag ser nyttan som backup om frihjulet eller kassetten havererar. :)

Senast ändrad:
Gillar verkligen inställningen att det inte finns problem bara lösningar, självklart finns det rafts för alla tillfällen både med och utan hund det borde jag ju listat ut. Skulle verkligen behöva lite av det där pannbenet och optimismen ibland när man kommer till mentala uppförsbackar, skall definitivt undersöka möjligheten både till tjockis cykling och eventuellt en bullit semester.

Självklart skulle många äventyr vara lättare om man lämnar hunden hemma men när man har en vän som varit en trogen i vått och torrt över 7 år så känns det bättre att planera saker på ett sätt där han kan var med i största möjliga mån. Vi har haft många kul äventyr tillsammans och jag hoppas på ännu fler, så en cykelsemester på en bullit är definitivt på listan och att bike drafta skulle passa oss bägge super tror jag eftersom vi bägge trivs ute i skog och mark.

För icke hundägare kan det kanske verka lite cheesy eller konstigt att planera sina aktiviteter runt hunden, men det är något som känns helt självklart för mig. Nu hoppas jag på många år än och min hund är inte sjuk på något sätt, men om man står ut med en något tårdrypande amerikansk paketering på vad jag försöker beskriva så finns det en länk nedan.

Nu är detta inte meningen att kapa Yonnas tråd på något sätt, utan snarare en hyllning till den då jag faktisk ser att det finns roliga saker att hitta på även om det kan vara lite utmanande och vägen inte alltid är helt spikrak, det gäller bara att hålla drömmen vid liv och den känslan får jag varje gång då jag får läsa om nya eskapader som Yonna och tjockhjulingen varit ute på.

Vackert inlägg, tack Chris.
Och du kapar inte tråden för den heter 'söker reskompis till äventyr' och du har ju hittat den bästa reskompis som finns; din vän, din hund. Mycket fint video också, trist och jobbigt när man får säga farväl till sin bästa vän.

Mitt första bikeraftäventyr var också en farvälresa med min bästa vän, men han var redan död, det var bara aska i en lite honungburk som fanns kvar. 'Vi' reste 5 veckor i fjällen, vår sista resa tillsammans. Och när jag äntligen nådde stället var jag ville släppa honom, befria honom ut ur burken, ser hur vinden tog honom med sig, kunde jag inte. Jag vågade inte, var rädd, rädd för att kasta bort det enda som fanns kvar av honom, så jag cyklade tillbaka. Men det kände inte heller bra, han borde inte fångat i en honungburk, det var en hemsk känsla. Så jag cyklade till ett annat ställe i fjällen, det var en vecka cykling till, men jag visste att han tyckte mycket om det vackra stället.
Dagen jag strödde ut askan blåste det hårt, det snöade, regnade, piskade hagel och jag blåste hela tiden omkull, det gick inte att cykla. Så jag lämnade fattien och gick vidare, med honungburken i ryggsäcken. Och kände mig så jävla ensam, ledsen och arg på livet, på mig själv och på Robert som gick bort utan att säga nåt.
Men det lyckades att befria honom, jag såg hur vinden tog askan, såg hur askan yrde runt omkring mig, hur det sätta sig på mina blöta handskar, jacka, byxor, skor, kände den på mina blöta kinder och jag vågade inte ta bort den. Men när jag gick tillbaka till fattien, kände jag mig plötsligt så lättad, som om JAG var befriats och inte han. Och då visste jag att jag hade gjort det bästa, för honom, för oss och för mig. Och den känslan är ofattbart stort. Resan var mycket mer än en resa, mycket mer än ett äventyr. Det var fortfarande jag som stod där i fjällen, med min fatbike och mina tårar, men det var en ny jag. Större, starkare och mjukare, inte längre arg på mig själv och på min envishet för det var ju bra vad jag gjorde. Och det är kanske var äventyr handlar om, det är inte viktig hur många mil man resar, viktigaste är att man gör var man drömmer om och med den som man älskar.

Senast ändrad:
Så fint skrivet! Det är så svårt att beskriva en sådan upplevelse men du förmedlar alla känslor fantastiskt bra och på perfekt Svenska dessutom.
Tack för att du delar med dig. Du gör helt rätt som gör det du drömmer om. Tar riskerna. Fler borde det. Det är ju det som ger livet mening. Annars är det ju bara en transportsträcka till nästa ställe.

/Kalle

Yonna

Det är just den inställningen jag berörs av i alla dina inlägg, att det är just resan som är äventyret.
Att se ut ett mål och skapa sig en uppfattning om vad man skall uppleva när man når det är ju ganska lätt men enligt min erfarenhet stor risk att det inte alltid blir så underbart som man hoppats, men att bara ge sig ut för att se vad man erbjuds längst vägen och tillåta sig njuta av alla små upplevelser är betydligt mer givande men ändå mycket svårare.

Nu förr tiden är det väldigt ofta så att ansatsen i ett äventyr skall vara så otroligt upptrissad, medan att bara sätta sig på en sadel för att se vad vägen har att erbjuda bakom nästa krök, vilka människor man kan råka på och den erfarenhet dessa kan dela med sig av är en otroligt underskattad väg att gå.

Fint av dig att dela med dig av dina svåra stunder, men att samtidigt förmedla att hoppet ändå finns där om än i svårtydda former, det är inte lätt att följa sitt hjärta och sin magkänsla, men när man tillåter sig göra det så tror jag att belöningen är så mycket rikare. Sällan har jag känt mig så uppfylld av tillfredställelse som när man tagit "den sällan vandrade vägen" eller gjort något som känts avigt för då följer man oftast sin inre röst snarare än andras förväntningar vilket ger mest tillbaks i slutänden.

Jag har rest en hel del själv genom åren, under devisen att hellre en resa utan sällskap än en inställd resa, och ofta är det under dessa man möter de roligaste medresenärerna och upplever udda saker som absolut inte skulle fått någon plats i guide böcker.

På något sätt tror jag att du hittat en optimal form av äventyrande, att resa på dina villkor och hantera utmaningarna utifrån din förmåga samtidigt som du bygger på dina erfarenheter och lär dig att hantera det som uppstår, inte minst blir man lite imponerad över din outtröttliga vilja att hålla liv i dina små röda bilar oavsett vilka kunskaper du besitter som bilmekaniker.

Jag är tacksam att få dela dina upplevelser, och ditt sätt att beskriva vardagen på en fattie bortom den plogade vägen är ett befriande inslag i vardagen så fortsätt gärna att skämma bort oss med dina skildringar.

Tillbaka
Topp