Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
geologen sa:Annars syns röken på långt håll... ;)
Tack för länken! Tyvärr är sidan inte så bra med min mobil, när jag zoomar i på kartan blir menyn för stort så att kartan försvinner. Men ska kolla hemma, tack :)ooms sa:SOS Alarm har en sida med aktuell information om brandläget (inkl karta). Uppdateras 3 ggr om dagen:
https://www.sosalarm.se/trender--analyser/lagesbild-brand/
Härligt :)WSMC sa:Har varit i Stockholm senaste veckorna me +30 grader hela jävla tiden.
I Härjedalen runt Högvålen var det bara runt 10 grader varmt i kväll. Så jävla skönt. Förutom myggen då...)
Stuvarn sa:Kan det vara en sån här Yonna som bet dig? En blindbroms!
daikai1 sa:Stuvarn sa:Kan det vara en sån här Yonna som bet dig? En blindbroms!
Blindbroms var ett nytt namn, blinning eller broms heter de här.
Riktiga as till flugor insekter och gör ont när de bits
daikai1 sa:Stuvarn sa:Kan det vara en sån här Yonna som bet dig? En blindbroms!
Blindbroms var ett nytt namn, blomning eller broms heter de här.
Stuvarn sa:daikai1 sa:Stuvarn sa:Kan det vara en sån här Yonna som bet dig? En blindbroms!
Blindbroms var ett nytt namn, blomning eller broms heter de här.
Det står Blindbroms i min bok som heter "Insekter i färg" av Bengt-Olof Lundin
ForesterGuy sa:De är lätta att slå ihjäl när de väl börjat suga blod, de reagerar inte på handen som närmar sej.
ForesterGuy sa:Jag träffade på mycket mygg när jag cyklade i skogen, och när jag bar cykeln över kalhyggen så fick de sällskap av broms och liknande. Insektsmedel med icaridin verkar vara väldigt effektivt, för jag blev inte biten.
Hade en halsduk impregnerad med permetrin också, hade tänkt spraya några andra plagg men glömde flaskan.
Får väl spraya myggnätet i tältet och hängmattan, men vid kusten i Härnösand var det rätt myggfritt.
Jag byter hjulen, mycket lätt :)kais01 sa:singlespeed eller varför inte duospeed med en schlumph speed drive framväxel skulle öka användbarheten dramatiskt:)
Nej, den var lite större och hade mer gul och svart. Och var också mer aggressivare, inte som den vanliga bromsen.Deras sting var också mer smärtsamma, inte roligt. Och de måste ha varit jättehungriga, jävla flugor. Varför det var så många, ingen aning.Stuvarn sa:Kan det vara en sån här Yonna som bet dig? En blindbroms!
daikai1 sa:Blindbroms var ett nytt namn, blomning eller broms heter de här.
Jepp, så går jag också :)Stuvarn sa:ForesterGuy sa:De är lätta att slå ihjäl när de väl börjat suga blod, de reagerar inte på handen som närmar sej.
Precis.....jag låter dom bara sätta sig sen inga problem så ihjäl dom!
Det går inte å vifta bort dom för dom ger sig aldrig... mkt dom blev det :)
ForesterGuy sa:Jag träffade på mycket mygg när jag cyklade i skogen, och när jag bar cykeln över kalhyggen så fick de sällskap av broms och liknande. Insektsmedel med icaridin verkar vara väldigt effektivt, för jag blev inte biten.
Hade en halsduk impregnerad med permetrin också, hade tänkt spraya några andra plagg men glömde flaskan.
Får väl spraya myggnätet i tältet och hängmattan, men vid kusten i Härnösand var det rätt myggfritt.
Ordbajskorv sa:Permetrin är giftigt för katter och vattenlevande organismer. Inte så trevligt.
Yonna sa:Då måste jag ändra planen. Planen är nu att cykla/paddla sträckan Riksgränsen -Torsby över slingriga skogsstigar, höga fjäll, Norges kustlinjen, fjordar, ocykelbara vandringsleder, älvar, sjöar och ännu mer bikeraftparadis. Cirka 250 fatbikemil och liiite mer, och utan civilisation :)
Men om det brinner, som tex nu i Dalarna, då kommer man inte långt på en cykel.
Kanske är det en idé att cykla sicksackande mellan Norges kustlinjer och höga fjäll, till Nordkapp eller lite högre och då genom Sverige tillbaka (nånstans i hösten när det regnar igen)? Men jag hörde att Norge brinner också ..
Stuvarn sa:Det var tydligen anledningen till varför den heter Blindbroms :)
"Den är fläckig i svart med guldfärgade, glänsande ögon och blir 9 till 12 millimeter lång. Djuret framkommer mest i juni och träffas allmänt i samband med öppna vatten i skogar, ängsmarker och betesmarker, mest på öppet belägna ställen och under solklara, varma dagar. Den anfaller däggdjur som hästar och även människor för att suga deras blod. Dess sting är smärtsamt, och det är honor som behöver blod för äggläggningen. Namnet blindbroms härleds av att när den en gång slagit sig ned för att suga blod, reagerar den inte med att fly när man slår efter den, som om den inte ser handen."
Näää, gör bara några droppar Beckolja på håret och ingen tycker längre om dig, så enkelt kan livet vara ;)ForesterGuy sa:Jag har en flaska finskt tjärschampo som kanske är effektivt mot mygg? Det blev inte av att testa...
Köpenhamn, jo det ska jag gärna göra en gång :) Kan man paddla i staden? Är det en idé att ta med Happyraft?TorakP sa:København är safe, lilla skogstroll. Ingen myg o brand her :D
Var är du nu??
TorakP sa:Skor o lim???
Jo jag hade tur :) Tur också att det hände inte i fjällen, nedförsbacke eller nåt liknande ...kais01 sa:med en vajerstump stickandes ut sådär var tvärstoppet bara något som väntade på att hända. bra att det inte kom en lastbil precis bakom:)
Hmm, då får jag googla lite mer ..kais01 sa:bedövningsgel finns receptfritt på apoteket. är inte dödskallemärkt, men man bör inte vara allergisk.
Yonna sa:Läste nu att nejlikorolja "håller flugor och mygg borta och kan få dig att släppa tanken på det förgångna och göra dig öppen för nya tankar och erfarenheter"! Och DET är ju mycket välkommen när man pushar en tjock fattie i en svärm bromsar när det är 35grader varmt, så ska omedelbart beställa några liter olja ;)
En bekant som var lajvare spelade en gång orch. Alla vet ju att orcher luktar illa, så han smorde in sej med surströmmingsspad...Yonna sa:Näää, gör bara några droppar Beckolja på håret och ingen tycker längre om dig, så enkelt kan livet vara ;)ForesterGuy sa:Jag har en flaska finskt tjärschampo som kanske är effektivt mot mygg? Det blev inte av att testa...
Yonna sa:Jag kollar maten just nu, det finns inte så mycket kvar. Två cappuccino, ett äpple, lite gurka, 4 rågkusar, björnbärssylt, makrill i tomatsås och två torkat kött. Vet inte vad dem heter, jag fick dem från en snäll kille. Han sa att det har en hög protein och låg fetthalt, och med en riktigt vass kniv skär man det i tunna skivor och steker dem utan fett.
Men jag ska äta dem som en lollipop, eller vad den heter på svenska.
Ser ut som senor och smakar salt
Haha :)ForesterGuy sa:Vid badstranden kom en tjej fram och frågade varför man har så stora däck på såna här cyklar. Jag berättade lite om historiken från Alaska, terrängegenskaper, dämpning etc.
Hon undrade om det mest var en träningscykel, och inget som användes vid transport, och då fick jag ju nämna Yonnas eskapader... ;-D
Biltong? Pemmican? Det smakade iaf salt och det var inte så seg som jag trodde. Det var också lite fett, inte så torrt som jag misstänkte. Och det smakade inte heller rökt eller kryddig, det vara bara ren köttsmak och salt.ForesterGuy sa:Jerky? Normalt brukar man skiva den innan torkningen, det underlättar. ;-)
Haha! Kul, jag läste tråden!leffe81 sa:Vill bjuda på Krumbumballe https://happyride.se/forum/read.php/1/3380342/3380342#msg-3380342 ;-)
Hej, det ska jag säkert göra en gång! Ser vackert ut, tack :)42Hz sa:Va?! Har hon passerat Grängesberg? Kunde visat henne till den vattenfyllda "gruvhålet" där man kan paddla runt! :)
leffe81 sa:Hon hade cykelhjälm på ryggsäcken! Och det står Racing Sucks på :-)
Yonna sa:Haha :)ForesterGuy sa:Vid badstranden kom en tjej fram och frågade varför man har så stora däck på såna här cyklar. Jag berättade lite om historiken från Alaska, terrängegenskaper, dämpning etc.
Hon undrade om det mest var en träningscykel, och inget som användes vid transport, och då fick jag ju nämna Yonnas eskapader... ;-D
Jag såg förresten din visa-din-get-bild med din fattie, vackert bild! Vad har du back på cykeln?
Yonna sa:Bilden tog jag när jag sökte skydd i en liten lada för det regnade! Äntligen! Hiphiphooray it's raining today!!
Härliga bilder, jag älskar Moonlanders! framförallt en gul och grön moonie :)Domestique sa:Lite inspirerad av tråden, var jag själv ute på tur nyss. Dock utan båt, men det kanske får bli nästa gång. :)
Alltid kul nya väskor och kampgrejer! Har också nya väskor och flask/väskorhållare, hoppas det går att testa innan den långa resan Riksgränsen/Torsby. Har bara en vecka kvar :)ForesterGuy sa:Cykelväska med snabbfäste, det blev en Topeakpakethållare på den här cykeln också.
Körde utan ramväska eller styrväska idag, ombyte förnöjer. Nu ska jag bara testa Thuleväskorna på fatbiken också, kanske får packa ner hängmattan och testa den samtidigt. På Höga Kusten blev det Snugpaktältet, de flesta andra tält jag såg var minst dubbelt så höga. ?
Egentligen vet jag inte vad en bakstuga är, känner bara orden lada, ladugård, härbre och cykelskjul. Jo, dum invandrare :)ForesterGuy sa:Yonna sa:Bilden tog jag när jag sökte skydd i en liten lada för det regnade! Äntligen! Hiphiphooray it's raining today!!
Lada? Bakstuga av ugnen att döma. Bortse från balarna. ?
Spacekitty sa:Här är en annan galen bikerafter. Ute och utforskar sina omgivningar med landsvägscykel på uppblåsbar luftmadrass.
Yonna sa:Egentligen vet jag inte vad en bakstuga är, känner bara orden lada, ladugård, härbre och cykelskjul. Jo, dum invandrare :)ForesterGuy sa:Yonna sa:Bilden tog jag när jag sökte skydd i en liten lada för det regnade! Äntligen! Hiphiphooray it's raining today!!
Lada? Bakstuga av ugnen att döma. Bortse från balarna. ?