Söker Minipump

Gustav0519

Medlem
Söker Minipump
Hej! Jag letar efter en minipump som ska få plats i ryggfickan (under 20cm) och samtidigt vara ganska effektiv. Har ni några bra förslag samt fördelar/nackdelar med just den pumpen?

Mvh Gustav

Söker Minipump
Kan du tänka dig några cm till så är Silcas minipump perfekt.

De riltigt små är ofta rätt usla. rose airik är nog den minst usla. Jobbig att pumpa med, men fungerar iaf pålitligt

Söker Minipump
Var nyligen på jakt efter en pump enligt ovanstående beskrivning. Köpte en lezyne men efter köpet snubblade jag på denna pump som släpptes tidigare i år:

jag tyckte den passade bra in på mina kriterier och den verkar ha fått bra betyg av road.cc också. Har dock inte testat men jag gillar idén bakom den.

Söker Minipump
Är det för landsväg eller mtb? Olika krav där på om man behöver kunna få upp högt tryck eller mycket volym snabbt.
Har en gammal BBB som är liten och just bra på högt tryck (för landsväg). Sen har den en extra slangstump man drar ut och skruvar på ventilen - brukar inte gilla den funktionen men på landsväg är det riktigt bra eftersom man vill pumpa högt tryck och det kan lätt bli lite jobbigt efter några pumptag så då är det bra att man kan variera hur man håller pumpen och ta i utan att oroa sig för böjd ventil :)

Söker Minipump
Är det för landsväg eller mtb? Olika krav där på om man behöver kunna få upp högt tryck eller mycket volym snabbt.
Har en gammal BBB som är liten och just bra på högt tryck (för landsväg). Sen har den en extra slangstump man drar ut och skruvar på ventilen - brukar inte gilla den funktionen men på landsväg är det riktigt bra eftersom man vill pumpa högt tryck och det kan lätt bli lite jobbigt efter några pumptag så då är det bra att man kan variera hur man håller pumpen och ta i utan att oroa sig för böjd ventil :)
Det är för Landsväg och gravel. Det låter som ett bra alternativ. Vet du vad modellen heter?

Söker Minipump
Det är för Landsväg och gravel. Det låter som ett bra alternativ. Vet du vad modellen heter?

Tyvärr inte, märkningen har nötts bort och modellen är knappast aktuell fortfarande. Den är nog 10-15 år gammal vid det här laget. Men principen finns säkert i en aktuell modell.

Silca har en syndigt dyr liknande variant:

:)

BBB har Easy Road som ser ut att vara motsvarande fast med snällare prislapp, och Samurai som verkar ha en "växel" för att skifta mellan högt tryck och hög volym

Sånt är nice när det funkar men samtidigt en potentiell felkälla. Hade någon gammal Crank Brothers variant för många år sen med den principen vilket var kanon tills dess att den inte längre höll tätt.

Senast ändrad:
Söker Minipump
Hade detta kunnat vara något? Mer minimalt går det inte att få.

Edit: Finns tydligen fler modeller

Söker Minipump

40% tyngre och 50% mer volym än t.ex. Cube Pump Race Micro. Och räcker till max två pumpningar, och ska inte ha laddats ur. Och fyra gånger så dyr. Men det är ett alternativ, det stämmer. ?

Söker Minipump
40% tyngre och 50% mer volym än t.ex. Cube Pump Race Micro. Och räcker till max två pumpningar, och ska inte ha laddats ur. Och fyra gånger så dyr. Men det är ett alternativ, det stämmer. ?
Dessa får dock plats lätt i en sadelväska/fickan på ryggen och väger mindre än en espresso på närmsta cykelfik. Finns pengarna är det nog skönt att slippa ha ett cylinderformat objekt i ryggen under turen. Den andra varianten kunde blåsa upp fler däck och laddas fullt på 30 min.

Söker Minipump
Dessa får dock plats lätt i en sadelväska/fickan på ryggen och väger mindre än en espresso på närmsta cykelfik. Finns pengarna är det nog skönt att slippa ha ett cylinderformat objekt i ryggen under turen. Den andra varianten kunde blåsa upp fler däck och laddas fullt på 30 min.
Svårt att lita på. En minipump må vara usel, men det gör alltid jobbet pålitligt. Värt mycket.

Söker Minipump
Svårt att lita på. En minipump må vara usel, men det gör alltid jobbet pålitligt. Värt mycket.
Jag ska inte argumentera mot. Har aldrig behövt använda den men även jag rullar med ett rör i bakfickan nu för tiden. TS verkade dock störa sig på att det stack ut och det kan jag förstå när man dundrar nedför i bilfart med landsvägscykeln eller en bucklig grusväg med gruscykeln. Då kan det vara skönt med en liten fyrkant som dessutom gör grovjobbet åt en. Inget jag hade tagit med på PBP eller RAAM dock.

Söker Minipump
Kanske denna? Tycks ha fått bra omdöme online.

Det finns en storasyster till denna som dock missar TS kriterier med 2mm:

Men 85% effektivare låter inte rimligt trots volymskillnaden tycker jag:

1722275310527.png

Silca Gravelero verkar ha en finess som låser slangen på ventilen utan att riskera att skruva av ventilkärnan. Jag har inte råkat på någon annan minipump med denna feature. Är det någon annan som sett en liknande lösning?

Söker Minipump

Visa bilaga 715683

Silca Gravelero verkar ha en finess som låser slangen på ventilen utan att riskera att skruva av ventilkärnan. Jag har inte råkat på någon annan minipump med denna feature. Är det någon annan som sett en liknande lösning?
Det är väl schrader-ventilen som skruvas på? Presta är fortfarande presta och låses fast med en sån tab man lyfter upp/ned. De flesta minipumpar jag sett med slang funkar likadant och kan användas för båda typer av ventiler.

Söker Minipump

Visa bilaga 715683

Ja det fanns någon mer som var sån, men tror att den slutade tillverkas för 10 år sedan. Har cyklat med en "gubbe" som lovotdade den. Minns tyvärr inte märket

Söker Minipump

Jag har båda. Oerhört bekväma att använda jämfört med manuella pumpar. Nackdelen är väl att batteriet kan ta slut men CO2 tar ju slut det med.

Söker Minipump
Jag rättar mig själv. Har den minsta AS2 samt den största AS2 Pro MAX. Den jag helst skulle vilja ha är dock mellan-modellen AS2 PRO, för den är mindre än MAX men har ändå tryckmätare.

Fördelen med PRO-modellerna är större batteri, högre luftflöde, kan pumpa till ett högre tryck men det sistnämnda är väl kanske bara intressant för landsvägshojar. Den absolut största fördelen är naturligtvis mätaren. Brukar mest använda MAX-pumpen till att toppa upp mina däck o kontrollera tryck och då behövs inte så stort batteri, det hade räckt med mellan-modellen alltså. MAX går för övrigt ändå ner i en Spesh SWAT-lucka trots allt.

Vet inte om jag känner ngn skillnad i värme men jag tycker pumparna fungerar bra så här långt i varje fall (ca 6 mån).

Söker Minipump
”Metallmunstycket” på slangen på din pump är ju ett verktyg för att dra åt ventilkäglan, om i ifall den skulle lossna.
Två saker lärde jag mig idag då. Kollade bara lite snabbt i manualen och trodde den skulle användas till att ”fästa” på ekrarna för att den skulle hålla i ventilen lite bättre eller nåt liknande. Riktigt nöjd med mitt köp nu!

Söker Minipump
Drog slut på min sista CO2-patron på en punka idag. Tänkte passa på att köpa en pump också när jag ändå köper patron. Är den här nåt att ha?

Söker Minipump
Hej! Jag letar efter en minipump som ska få plats i ryggfickan (under 20cm) och samtidigt vara ganska effektiv. Har ni några bra förslag samt fördelar/nackdelar med just den pumpen?

Mvh Gustav
Inte under 20. Min är 23 och nästan exakt 100 g(inkl. lite silvertejp på). Vägde nu. Märke Zefal och köpt på clas ohlsson för säkert 10 år sedan. Funkat felfritt och sitter vid sidan av flaskhållaren på min billiga landsvägscykel.
Det som är bra med pumpen är att den alltid funkar, och aldrig har felat, kostade ca 120 kr, om jag minns rätt. Antagligen inte speciellt aero.

Kör med verktyg i bakfickan och ingen sadelväska.

Den nuvarande dom har på clas ohlsson ser nästan likadan ut men är något längre(och lite fulare).

Tillbaka
Topp