Söker remdriven pendlare med bockstyre för rimliga pengar

Alex_85

Aktiv medlem
Hej.
Efter att ha börjat tröttna på det eviga underhållet en cykel med kedja och utanpåliggande växlar kräver är jag nu intresserad av remdrift.
Söker typ en gravel el monstercross med hydraliska bromsar, alfine 11 växlar och gates remdrift för vettiga pengar, 10-20k då den kommer stå ute hela dagarna.

Perfect match vore bmc alpenchallenge 01 med bockstyre, både i ekonomi och design.

Snabb sökning på internet ger bara en massa custom-cyklar för en halv årslön. Om du känner dig händig kanske en lös ram (med gates-öppning) och byggsats blir det bästa och billigaste alternativet?

Ett alternativ, för att du skall få mer att välja på, kan väl navväxel och kedja + helkapslat kedjeskydd vara?

Ett exempel på en sådan cykel är

Poison Atropin 28 IGH Randonneur
img.preview.php

https://www.poison-bikes.de/shopart.../Alu-28_/Atropin-28-IGH-Randonneur.html#vrg92

Men Poison bygger cyklarna på beställning och de säljer även gatesdelar, så de kan även bygga cyklar med remdrift

Här kan du läsa mer om ett sådant bygge
9_07c936dc7b.jpeg

https://www.mybike-magazin.de/fahrr...-versender-poison-atropin-tour-igh/a5551.html

/Håkan

Den cykel du vill ha finns tyvärr knappt inte. Ska du inte bygga själv är veloheld närmst men går löst på 3000 €: https://www.veloheld.de/veloheld-lane-stnlss

Har en alpenchallenge med bock, alfine 8 och trp spyre i garaget, ramen är från ebay, det mesta andra nytt och det blev ett ganska dyrt bygge tillslut. Någonstans mellan 12´-14´

Kolla med uandt annars som byggt i princip det du söker...

Bilagor

• 3D6F80FB-75FA-4352-B7C4-AC49B006C5F6.jpeg
    3D6F80FB-75FA-4352-B7C4-AC49B006C5F6.jpeg
    255.7 KB · Besök: 456
Tillåter geon på cuben att slänga på bockstyre eller vad gäller när man går från rak till bock och inte vill knäa sig i nyllet, magen eller bröstet?.
Nishikin lät bra fram tills jag läste 7 växlat och dåligt med plats för däcken.

Allt med kedja går bort denna gång, jag cyklar just nu på en ht men har cyklat både på cx och racer tidigare år men underhållet är för drygt.

Kan även tänka mig bygga från lös ram.

Alex_85 sa:
Tillåter geon på cuben att slänga på bockstyre eller vad gäller när man går från rak till bock och inte vill knäa sig i nyllet, magen eller bröstet?.

Vilken Cube? Geometrien av min Cube Travel SL med rem och Alfine 8 är mer lämpad till bock än till raka styren den kommer med. Hyde har väl samma geo.

Om du inte måste ha bock tycker jag att du ska bara köpa en standard alpenchallenge, grymt nöjd med min. AC01 two. För pendling tycker jag inte bock behövs...

Bilagor

• AC51BF91-5646-4428-81FE-289C06DFCAE7.jpeg
    AC51BF91-5646-4428-81FE-289C06DFCAE7.jpeg
    557.5 KB · Besök: 397
Halvtrist att köpa en dyr plattstyrecykel och sen lägga massa pengar på att konvertera till bock och ändå bli tvingad till wire-bromsar. (om man inte kör med di2)

Lite överslagsräkning på svarta bmc´n ovan:

Ram + vevar, stolpe, styrstam: 3500
Fälgar, alfine 8, alfine dynamo, exrar, xt-bromsskivor:4000
trp hylix bromsar: ca 2000 nya på ebay men då är de "felvända". Man måste ändå lufta dem när man drar bakbromsen genom ram så spela roll.
En sån bar-end shifter som postats ovan: 800?
bälte, framdrev, bakdrev: 3000?

Så, minst 13 000 och då har jag inte räknat in allt småkrafs som sadlar, däck, styren, ac-dc-omvandlare, väskan som inte syns på bilden, styrlinda +framtida utgifter som lampa, stänkskärm, däck som är slanglösa och faktiskt passar i ramen.

Hittar du ingen beggad gates-ram är mitt bästa tips att bygga på en Soma Wolverine. Har du tur med nydelspriser kan du nog komma in strax under 20´ för en hoj med alfine 8

Det såg intressant ut, men om bakdrevet är specifikt för remmen så är istället valet av baknav begränsat. Bara tunga planetväxelnav...

perzzon sa:
Någon som provat veercycle s split belt?
Ramurvalet blir ju betydligt större.

Yes lät som om det skulle komma andra bakdrev iofs. Jag leker med tanken på ett a11nav.
Men jag har redan gått bort mig på rem en gång tidigare. (gates första) så är måttligt road av att vara försökskanin. Hittade ingen real world trial av den där veer-remmen tyvärr

Senast ändrad:
Nu börjar det närma sig och jag har bestämt mig för att köpa en cube hyde race(nån som vet skillnaden mot pro?) Och undrar väl egentligen bara vilken storlek jag ska ha när jag planerar för framtida bockstyre uppdatering, har normalt sett 56 på racer(är knappt 1.80)

Nu börjar det närma sig och jag har bestämt mig för att köpa en cube hyde race(nån som vet skillnaden mot pro?) Och undrar väl egentligen bara vilken storlek jag ska ha när jag planerar för framtida bockstyre uppdatering, har normalt sett 56 på racer(är knappt 1.80)

race är längre än pro i samma storlek. Ska du klämma dit ett bockstyre ska du definitivt ha den kortare pro. Sannolikt får du även byta styrstam till kortare, beroende på ditt apindex.

Dom ser båda ut att ha Gates CDN komponenter... Visst om man känner sig trygg med billiga remmar som töjer sig och drev i plast så kör på... Själv skulle jag aldrig köpa en remcykel utan CDX. Har kört Scott remcyklar länge året runt med både CDC och CDX och har en Schindelhauer Sigfried Road på ingång. Uppfyller inte dina krav på resten, men bockstyre har den!

Dom ser båda ut att ha Gates CDN komponenter... Visst om man känner sig trygg med billiga remmar som töjer sig och drev i plast så kör på... Själv skulle jag aldrig köpa en remcykel utan CDX. Har kört Scott remcyklar länge året runt med både CDC och CDX och har en Schindelhauer Sigfried Road på ingång. Uppfyller inte dina krav på resten, men bockstyre har den!

Jag har pendlat MINST 16000 km med en och samma CDN-rem (har jag nu kollat att det är) och under tiden justerat remspänning 1 gång. Så illa som du skriver är de inte.

race är längre än pro i samma storlek.
Enligt den listade geometrin på dina länkar skiljer både stack och reach mellan Pro och Race.

Och undrar väl egentligen bara vilken storlek jag ska ha när jag planerar för framtida bockstyre uppdatering, har normalt sett 56 på racer(är knappt 1.80)
Vet du vilken stack och reach du har på din racer? Om inte så är det lätt att mäta upp, tex mha: Radvermessung
Jmf stack reach på din racer med den hos cyklarna i länkarna ovan.
Och trivs du så pass bra med sittställningen på din racer att du vill ha en likadan på din (blivande) Cube?
(Personligen skulle jag välja 1-2 cm kortare reach och 1-2 cm högre stack på en pendlare jmf med min racer, men det är jag det)

Jag föredrar också bockstyre och hade en hybrid och satt 90% med händerna på dessa:

Efter att ha funderat på det i många månader tog jag mod till mig och ersatte de hydrauliska bromsarna med TRP Spyre, köpte STIs och gick ner från tredelat till tvådelad Sora. Tanken var att pendlaren skulle bli tillräckligt rolig så att jag ville ta mig ut i misärväder på nöjescykling. Så blev det inte, fortfarande så lång väg kvar till fincykeln så manövern var inte riktigt ekonomiskt försvarbar.

Så en möjlighet kan vara att köpa en hybrid och sätta på någon form av inner barends eller byta ut hela styret mot något med ytterligare handpositioner:

Eller clip on aerobars.

Jag kör med samma innerbarends på min fulpendlare, kör med bockstyre annars. Jag tycker faktiskt att de fungerar förvånansvärt bra. Lätt att komma åt växlar och bromsar, och skönt med extraposition för händerna. Jag sitter nog också med händerna på barendsen minst 90% av tiden.

upplever jag cykeln som hopplöst tråkig så skippar jag givetvis bockstyreplanerna så får den endast gå som jobbpendlare.

Däcket i bild är för mtb, ramen är grå och som grädde på moset sticker det upp en vajer till dropperpost ur sadel röret anar ni inte ugglor i mossen vid det här laget kan jag meddela att lådan innehåller en Vitus Sentier Vr 29, vilket är så långt man kan komma från cuben jag beställt.

Du fick en cykel i alla fall! Så långt från Cuben man kan komma hade varit en låda full med badmössor eller annat odugligt...

Den gången jag fick något helt fel av Wiggle skickade de rätt pryl direkt. Jag fick en fraktsedel men jag glömde skicka tillbaka fälgen och de glömde tjata om det. Har du stortur får du 2 cyklar!

Du fick en cykel i alla fall! Så långt från Cuben man kan komma hade varit en låda full med badmössor eller annat odugligt...

Den gången jag fick något helt fel av Wiggle skickade de rätt pryl direkt. Jag fick en fraktsedel men jag glömde skicka tillbaka fälgen och de glömde tjata om det. Har du stortur får du 2 cyklar!
Pluspoäng till wiggle, minuspoäng till dig med andra ord...?

Pluspoäng till wiggle, minuspoäng till dig med andra ord...?
Ja, helt korrekt. Att inte ha någon skrivare att skriva ut fraktsedel med och att sen vara för lat för att bygga ett paket för en 622 fälg är ingen ursäkt egentligen men Wiggle skötte det bra. Hade en kurir kommit och knackat på hade de fått sin pryl såklart. Sköter de det här ärendet bra så borde det rimligtvis komma en gubbe och hämta fel paket samtidigt som rätt avlämnas. Kan inte direkt avundas det här returärendet för att bli tvungen till en massa bök när man själv inte gjort fe, sånt tycker i all fall jag är jättejobbigt.

Vet inte hur jag ska göra nu, sälja, byta eller vänta?
Wiggle skickar inte rätt cykel förrän den andra är påväg tillbaka till dom och i vanlig ordning har man ju svårt att vara hemma så det lutar faktiskt åt att göra mig av med den felaktiga och köpa på annat håll.

Om du inte bor i storskogen låter det som ett rätt enkelt val. Skicka tillbaka MTB:n och få rätt cykel. Allt annat lär du förlora pengar på.

Fast jag vet inte hur jag ska lösa det, jag kan inte välja tid för hämtning så att det passar efter jobb och det är bara för att få iväg den sen ska jag vara tillgänglig för ännu en leverans, kundovänligt så det skriker om det. Hade varit en annan sak om det satt retur etikett med den nya leveransen och jag kan inte åka någonstanns att lämna den heller då jag inte har plats i bilen.

Förr var ju Vitus Sentier en bristvara i klass med toapapper när säsongen väl var igång :)

Fast jag vet inte hur jag ska lösa det, jag kan inte välja tid för hämtning så att det passar efter jobb och det är bara för att få iväg den sen ska jag vara tillgänglig för ännu en leverans, kundovänligt så det skriker om det. Hade varit en annan sak om det satt retur etikett med den nya leveransen och jag kan inte åka någonstanns att lämna den heller då jag inte har plats i bilen.
Nej det är jäkligt surt, jag köper ju nästan allt cykelrelaterat på nätet, och det går ju bra i stort sett alltid. När det inte gör det så är det jäkligt drygt. Delar är ju hanterbart men cyklar med hemleverans vill man ju skall bli rätt.

Borde kanske gå att ställa lite krav på wiggle att lösa det enklare för dig kan man tycka.
Förklara ditt problem för dem.

Tillbaka
Topp