Söker tråd om skador vid cykling.

Kimsson

Ny medlem
första inlägget.

jag tycker det här med skydd är väldigt luddigt, och därför undrar jag om det finns någon forums tråd som enbart berättar skadorna cyklister har fått och hur de fick dessa. för att därefter skapa mig en uppfattning om vad för sorters skydd man kan använda.

jag vill inte ha tips på skydd, utan information om skador, från riktiga personer och deras berättelse. statistik gör mig inte rikare. alla typer av cykelstilar.

om det inte finns en sådan tråd, kanske det vore dags att skapa en.

har sökt på forumet men utan resultat.

/Kim

Du kan inte skydda dig mot alla skador, men en hjälm är en bra start. Själv har jag bara fått skrubbsår och brutit axeln i fyra bitar. Och någon jordbakerieinfektion, men det var i ett skrubbsår.

Det jag fruktar mest nuförtiden när man pressar sig hårt och vill bli bättre är att:

1. Hjärtat lägger av och man faller livlös till marken.
2. Ett stort potthål som man missar så att cyklen kollapsar och man far handlöst ner i asfalten.

Men som vanligt är det väl aldrig det man oroar sig för som man råkar ut för...

Själv har jag aldrig ramlat med en cykel efter 8 års ålder då jag försökte trixa med min bmx! Har ärret kvar på min knoge :D

Cyklar i princip bara landsväg och de enda skadorna jag fått är skrapsår från några olika vurpor.
Tycker att cykling är en väldigt skonsam träningsstil, den vanligaste skadan är väl nyckelbensbrott och det är inte speciellt supervanligt.

Gick i backen, med huvudet först, på lvg cykeln i hög fart och det tog tvärstopp, resulterade i:
bröt nacken, sista nackkotan
krossade sista bröst-ryggskotan
slet av stor del av deltamuskeln i axeln
skrapsår i ansikte, axel, höft och utsida vad
plus en väldigt trasig cykel, hjälm och kläder

Jag skrapade upp händerna vid småvurpor ett par gånger innan jag fattade att handskar skyddar mot sånt. Har typ samma erfarenhet när det gäller armbågarna vid DH/FR-åkande också (använder POCs halvmjuka armbågsskydd vid utförsåkning nu).

Har trillat över styret i låg fart vid stigcykling ett par gånger, gissar att hjälmen har hjälpt mig undvika skrapsår på huvudet och i ansiktet de gångerna.

Bröt handleden vid DH/FR-åkande i höstas, tveksamt om skydd hade hjälpt i det fallet (något annat hade antagligen gått sönder istället).

Satte en plattis pedal med stålnobbar i vaden en gång, blödde kraftigt och tuffa rivmärken blev det.

När man var under 15 krascha man väl om vartannat, och gjorde aldrig illa sig nämnvärt, men i vuxen ålder har jag klarat mig bra.. peppar peppar. Stått på öronen i skogen några ggr men knappt ett skrubbsår = satsar för lite =0)

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, jag brukar ha en plastpåse över huvudet så
> ingen ser att jag har hjälm.

+1, bra där

Har alltid nöjt mig med hjälm med varierat resultat.

2008:
-mtb i fjällen
-framhjulssläpp i låg hastighet
-landade på en träspång
-fraktur i höften
-ett par hockeybrallor hade förmodligen hjälpt

2010:
-mtb sörmlandsleden
-framhjulssläpp i låg hastighet
-landade med hela kroppsvikten på höger fot
-3 frakturer i foten
-ett par crosstövlar hade förmodligen hjälpt

Slutade med mtb, köpte en cyclocross, bara knäppt ett par revben sedan dess.

Kolla in lite RR från Hellas/tisdagsrajder om du vill ha input what to wear, där verkar det vara lite mer rustning som gäller.

@Tille: Folksam=aprilskämt?

Ska man skydda sig mot alla skador alla på Happy fått så blir det nog svårt att ha kul på cyklingen. Var det tre nackbrott förra året? Två lyckosamma och ett mindre lyckosamt. Till det kommer otaliga stukningar, frakturer och åkommor. Jag kör med knä- och armbågsskydd specifikt vid mtb utöver hjälmen (och plastpåsen) som används vid all cykling.

AC-ledluxation, nyckelben, revben trots ryggplatta = otur, en par frakturer i höger fot, ledband i höger fot, dunkat i skallen så jag svimmat trots ff, stukat det mesta, fingar åt höger och vänster, främst när man tagit emot sig vid krasch. Blodutgjutning i armbåge 2 ggr trots armskydd, slitit upp gamla skador. hur många pedalersmackar i benen som helst.

Allt beror väl på hur man kör, hur mycket man tänjer gränser, kan lindras med skydd såklart men det är ingen garanti att man är skadefri, det som hjälp mest är nog att jag fick barn och började ta det mer chill och hoppade över stuntsen och hucken..

Spricka i höger handled * 2
Vänster axel ur led * 2
Otaliga pedalsmällar på smalbenen.
Blåmärke och skrapsår på bröstkorgen från styrstammen.
Skrapsår längs hela ryggen.
Skrapsår på sidan av kroppen - trots skyddsjacka.
Galet skrubbsår på underarmen efter krasch i betongpark.
Skrapat hakan i gruset vid en OTB trots fullface.
Hjärnskakning efter att ha gått över bakåt när bakbromsen plötsligt släppte vid trialcykling.
Skrapat upp mer eller mindre hela högersidan av ansiktet efter att ha bunnyhoppat in i ett räcke i full fart.
Stukade fötter, fingrar och handleder.
Diverse småsår som jag inte vet hur de har uppstått. :)

bruce skrev:
> @Tille: Folksam=aprilskämt?

Deras forskning åtminstone verkar det som.
Jag missade dock i all hast vad TS ville.

Här är de cykelrelaterade skador jag kommer på just nu som har krävt sjukvård:
- Trippel fraktur i handled (inopererad platta)
- Dubbelt underarmbrott, öppen fraktur (inopererade plattor)
- Spräckt käke, tre spräckta tänder, 10 stygn haka (1 implantat)
- Fraktur revben
- Nyckelben, dubbla frakturer (Hookplatta)

Allt på asfalt eller i diket bredvid.
Jämfört med skidåkningen inte så illa alltså.

bruce skrev:
> Kolla in lite RR från Hellas/tisdagsrajder om du
> vill ha input what to wear, där verkar det vara
> lite mer rustning som gäller.

Vad menar du med lite? Är väl mer skydd än vad DHcyklisterna kör med förutom hjälm eller?

Själv har jag bara skrapat knän och händer förutom en gång då jag slog i huvudet och fick ett litet sår, utan hjälm då. Så rekommenderar hjälm :)

bjorre skrev:
> Själv har jag drabbats av skrämmande låga
> saldon på mina bankkonton pga cykling.

lösning: Fler kreditkort ;)

Tillbaka
Topp