Söker vevhus för cyckelbygge.

Iriemok

Medlem
Söker ett vevhus för att ha i ett kommande cyckelbygge. Någon som kan tipsa vart man kan köpa sånt eller kanske svarva/gänga ett åt mig? Givetvis mot betalning.

Ja jag tycker det med, åtminstone någon som kan svarva dom för en slant.
Kollade sidan du länkande men bara usa gängor där.

Hade också det problemet och fick då slakta en hel ram för ett gängat BB.
Sista bygget så svarvade jag en Pressfithylsa själv och det blev kalas!

Så be någon svarva en hylsa, enkelt och billigt.

Vet inte om jag förstår dig rätt nu men du verkar inte riktigt ha koll på vilka BB standarder som finns.

Det har inte jag heller ska jag säga men det finns några gängade typer och några pressade.

Dom gängade kräver ett gängat BB medans dom pressade inte kräver gänga, alltså bara ett rör med rätt dimensioner.

Det BB du länka till är ett pressat och kräver alltså bara ett rör.
Man kan såklart köpa färdiga BB hus från någon ramtillverkare men det är dyrt och vill man ha ett gängat så är det nog värt priset men ett rör till pressat BB kan vem som helst svara, typ en mekanisk verkstad eller liknande.

Hehe ne helt koll harjag inte. Det e därför jag frågar^^
Men om du tog en vanlig bb och svarvade en hylsa så du fick press fit? Intressant.
Jag köpte en press fit bb nu med och hittade en polare som fräser så förgoppningdvis är det löst åndå.

Jo såklart man ska fråga!

Det finns nog inget "vanligt" BB. men den vanligaste typen är väl tidigare gängat.
men du kan inte svarva ett gängat BB och göra om det till PF.
det är andra mått och det finns olika typer av pressade lager, alltså olika storlekar.

Det jag menar är att det är enklast att tillverka en hylsa för ett pressat lager.

Tillbaka
Topp