Svarva ned crown race 0,6mm (från JIS till ISO)

julle

Medlem
Mors!
För att underlätta inköp av styrlager skulle jag vilja svarva ned ett crown race från 27.0 (JIS) till 26.4mm (ISO).
Hoppas någon kan tipsa om cykelmek i Sthlm som kan tänkas ha ändamålsenligt verktyg för detta, tvivlar på att alla verkstäder har det.
Tänker att om jag frågar happyoraklet kanske jag spar mig själv en massa tid i att inte behöva cykla runt och leta adekvat verkstad.
Tack på förhand
När det kommer till styrlagret snackar vi 1" threadless, låg stack-höjd och JIS-standard. Helt omöjligt att hitta. Två långdragna eBay-köp har gett lager av sämre kvalité med riktig dålig känsla, vibrationer osv. Så om någon sitter på ett sådant är jag intresserad.
mvh J

Vilken mekanisk verkstad som helst bör kunna hjälpa dig.
Chansen att få hjälp är nog större där än hos din lbs

Hittar du ingen lokal förmåga så har jag gjort exakt den operationen på styrlagret till en av mina gamla cyklar, så jag kan absolut pröva om du är i Strängnästrakten någon gång!

Vilken mekanisk verkstad som helst bör kunna hjälpa dig.
Chansen att få hjälp är nog större där än hos din lbs
Ja jag tänkte samma sak men då behöver jag leta efter en mek.verkstad. Jag har svårt att hitta tiden mellan jobb och familj.
Om Cykellabbet fortfarande bedrivit verksamhet hade jag såklart traskat dit. Gubben (Sivert?) hade säkert haft rätt grejer.
Men en mek.verkstad kanske är enda lösningen. Eller fila själv för hand.
Ska höra med ECI idag, börjar där.

Hos tysken hittar jag en Chris King 1" och en Cane Creek 26 mm. Jag förstår inte om 26 mm är 26,0 eller 26,4 mm.

Sen har olika crown race olika utformning mot lagret. Du behöver en passande kombination.

26 är (bör vara) 26.4.
Jag håller som bäst på att försöka hitta fungerade kombo. Men tid, pris, tillgång osv, ja ni vet. Än så länge ingen träff

26 är (bör vara) 26.4.
Jag håller som bäst på att försöka hitta fungerade kombo. Men tid, pris, tillgång osv, ja ni vet. Än så länge ingen träff

Du säger inte vilken diameter styrhuvudet har. Om det är 30 mm så blir det EC och aldrig låg stack höjd. Cane Creek och Chris King har dock till 30 mm.

Du säger inte vilken diameter styrhuvudet har. Om det är 30 mm så blir det EC och aldrig låg stack höjd. Cane Creek och Chris King har dock till 30 mm.
1" JIS dvs 30.0mm i diameter
Det som sitter på nu är 27mm i stackhöjd och får väl anses vara väldigt lågt då för EC.
ISO styrlager är 30.2mm i diameter vilket krånglar till det ytterligare men tänker att det får jag lösa själv

Senast ändrad:
Jag försöker googla crown race men jag får ingen bild av exakt vilken del det är men race tyder på att det är en del av kullagret och då lär det väl vara härdad och inte så bara att svarva, särskilt inte om det är tunt och svårt att spänna i en chuck.

Jag försöker googla crown race men jag får ingen bild av exakt vilken del det är men race tyder på att det är en del av kullagret och då lär det väl vara härdad och inte så bara att svarva, särskilt inte om det är tunt och svårt att spänna i en chuck.

Nej, det är inte direkt en del av lagret. Crown race är ofta en billig och simpel ring. Det borde går att svarva.

1" JIS dvs 30.0mm i diameter
Det som sitter på nu är 27mm i stackhöjd och får väl anses vara väldigt lågt då för EC.
ISO styrlager är 30.2mm i diameter vilket krånglar till det ytterligare men tänker att det får jag lösa själv

Kan du inte bara byta själva lager?

Jag inser nu att rubriken är helt åt fanders. Det är ju inte crown racen som ska svarvas utan sätet på gaffeln. Insåg det först när jag läste Berk's inlägg

Senast ändrad:
Letar alltså verkstad med ett sådant verktyg CRC-1_003.webp
Ser dyrt ut

Nej, det är inte direkt en del av lagret. Crown race är ofta en billig och simpel ring. Det borde går att svarva.

Ah okej, cykeldelars namn är inte alltid helt självklart och inte heller den svengelska som följer för den inte helt inbitna. Race betyder löpbana dvs ringarna i ett kullager.

Letar alltså verkstad med ett sådant verktyg Visa bilaga 795376
Ser dyrt ut

Den hittar du nog inte hos en mekanisk verkstad 😉

Senast ändrad:
Ah okej, cykeldelars namn är inte alltid helt självklart och inte heller den svengelska som följer för den inte helt inbitna. Race betyder löpbana dvs ringarna i ett kullager.

Ja, "race" är ett felt namn nuförtiden. Jag antar att det stammer från gamla tiden där lösa kulorna, eller kullorna i en cage, rullade direkt på crown race. Nuförtiden har man, förutom på de billigaste cyklar, kapslade lager. Då är crown race där "bara" för att får ett jämt tryck på lagret och för att centrera lagret.

Jag inser nu att rubriken är helt åt fanders. Det är ju inte crown racen som ska svarvas utan sätet på gaffeln. Insåg det först när jag läste Berk's inlägg

Ja, jag undrade redan hur man kan svarva ner en inre diameter till en mindre ...

Men jag skulle tänka diametern av gaffelröret är mindre än 26,4 mm ovanför crown race, eller? Då skulle ett valfri 1" styrlager passa, om formen stämmer överens med crown race.

Ja, jag undrade redan hur man kan svarva ner en inre diameter till en mindre ...

Men jag skulle tänka diametern av gaffelröret är mindre än 26,4 mm ovanför crown race, eller? Då skulle ett valfri 1" styrlager passa, om formen stämmer överens med crown race.
Yes, 25.4mm (1")

Tillbaka
Topp