Sökes: Adapter 104mm -> 110mm BCD

Trident

Aktiv medlem
Är det något som sett eller kan tänka sig att tillverka en adapter så att jag kan montera en 5-bults 110mm BCD klinga (eller 130mm för den delen) på mitt 4-bults 104mm BCD vevparti?

Tänker mig något som ser ut ser ut som en bash om ni förstår vad jag menar och då gärna tjocklek som en klinga så att man kan använda vanliga klingbultar. Aluminium är väl det realistiska materialet men vem vet kanske går att få tag i kolfiber...

images.jpg

//Markus

Härligt att det är så förutsägbart på dessa forum, man ställer en fråga och i stället för svar får man motfrågor och blir dumförklarad :-)

Jag gör väl en liten utläggning varför jag letar efter denna idiotiska pryl då. Det är så att jag är lite av ett diesel-lok, gillar att dra tunga växlar och det är så jag i dagsläget orkar hålla högst snittfart helt enkelt.
Drog en träningsrunda på grusvägar i dag, förhålladevis backigt bitvis men annars ganska likt Cykelvasan och snittade strax över 30km/h. Under väldigt långa perioder ligger jag på nedersta delen av kassetten (36t fram i dag och 10-42 bak) och eftersom man då bara belastar ett fåtal kuggar sliter det hårt på den svindyra kassetten.

Ramen tillåter inte större än 36t med nuvarande vevparti (2-delat med "xx1" klinga) och eftersom jag har både 38t och 42t singelklingor hemma tänkte jag att med en adapter av den typen jag frågar efter kan jag ju köra med dessa och med hjälp av brickor shimsa så att drevet hamnar så nära kedjestaget som möjligt.

Ni behöver inte lägga upp tabeller på hur fort man kan cykla med min nuvarande utväxling för jag är fullt insatt i ämnet.

Har ni däremot sett någon adapter eller är händiga med en fräs och kan hjälpa mig vore jag däremot oerhört tacksam!

//Markus

Tjena!

Jag frågade varför helt ärligt för att kunna komma med ett vettigt svar.
Nu fick jag söka lite bakgrundsinfo själv och min lösning skulle ju vara att beställa en spindel för tvådelat vevparti och montera. Ringen hamnar då utåt och borde gå fritt, annars shimsa.. Dock inte SRAMs egna! Då måste du ha för tredelat för att kunna shimsa utåt och då säljs den bara i hela paket med klingor.. Men Wiggle har lösningen.. http://www.wiggle.co.uk/north-shore-billet-sram-2x10-replacement-spider/ XO har samma spindel som XX1 som du har.. Då jag antar att det din Drössinger du vill dreva om..

Senast ändrad:
Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!
>
> Jag frågade varför helt ärligt för att kunna
> komma med ett vettigt svar.
> Nu fick jag söka lite bakgrundsinfo själv och
> min lösning skulle ju vara att beställa en
> spindel för tvådelat vevparti och montera.
> Ringen hamnar då utåt och borde gå fritt,
> annars shimsa.. Dock inte SRAMs egna! Då måste
> du ha för tredelat för att kunna shimsa utåt
> och då säljs den bara i hela paket med klingor..
> Men Wiggle har lösningen..
> http://www.wiggle.co.uk/north-shore-billet-sram-2x
> 10-replacement-spider/ XO har samma spindel som
> XX1 som du har.. Då jag antar att det din
> Drössinger du vill dreva om..

Det är lugnt, en del av charmen med forum är ju att det blir lite tjöt :-)

Jag kör inte med ett Sram vevparti utan med Aerozine
http://www.kvalitetstid.net/Webshop/catalog/product_info.php?cPath=22&products_id=64

Och tanken är att använda denna klinga från absoluteBLAC
http://www.kvalitetstid.net/Webshop/catalog/product_info.php?cPath=24_37&products_id=117

Med den typ av adapter jag söker skulle jag kunna shimsa inåt genom att lägga brickor mellan vevparti och adapter samt shimsa utåt genom att lägga brickor mellan adapter och drev.

Drössigern är förresten såld, nu är det en Birk jag smiskar grusvägar med.
http://www.cyclecomponents.com/cyklar/birk/bir0023-birk-elite-29-mountainbike-19.html

//Porath

Kan du inte bara leta upp en gammal 4-bults framklinga av lämplig storlek och borra lite? #hursvårtkandetvara

Jag är ute efter det motsatta. D v s jag vill montera 104 bcd klinga på 110 bcd vevparti.

Anledningen till detta är att jag hittade bra korta vevarmar med 110 bcd till grabbens cykel, nu vill jag dock kunna sätta på så liten klinga som möjligt och då verkar utbudet på 104 bcd vara bättre och billigare.

Jörgen_A skrev:
> Jag är ute efter det motsatta. D v s jag vill
> montera 104 bcd klinga på 110 bcd vevparti.
>
> Anledningen till detta är att jag hittade bra
> korta vevarmar med 110 bcd till grabbens cykel, nu
> vill jag dock kunna sätta på så liten klinga
> som möjligt och då verkar utbudet på 104 bcd
> vara bättre och billigare.

----> http://www.twowheelsports.se/produk...rev-tillbehor/framdrev-kingstar-5-bultat.html

Trident skrev:
> Härligt att det är så förutsägbart på dessa
> forum, man ställer en fråga och i stället för
> svar får man motfrågor och blir dumförklarad
> :-)

Haha, +1

NH skrev:
> Jörgen_A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är ute efter det motsatta. D v s jag vill
> > montera 104 bcd klinga på 110 bcd vevparti.
> >
> > Anledningen till detta är att jag hittade bra
> > korta vevarmar med 110 bcd till grabbens cykel,
> nu
> > vill jag dock kunna sätta på så liten klinga
> > som möjligt och då verkar utbudet på 104 bcd
> > vara bättre och billigare.
>
> ---->
> http://www.twowheelsports.se/produkter/valj-en-kat
> egori/bmx-racing/drev-tillbehor/framdrev-kingstar-
> 5-bultat.html

Där är minsta 34t. Jag är ute efter mindre, typ 30t.

Mattias Hellöre (kid1000) fattade naturligtvis vad jag var ute efter och jag redan skickat mig ett första desingförslag.

Kommer bli klockrent och tror att det finns fler där ute som kommer att vilja ha en i framtiden ;-)

//Porath

pirx skrev:
> Trident skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Härligt att det är så förutsägbart på
> dessa
> > forum, man ställer en fråga och i stället
> för
> > svar får man motfrågor och blir dumförklarad
> > :-)
>
> Haha, +1

Men försvarbart. Ofta är en "konstig" fråga ett tecken på att den som ställer frågan missförstått något. Eller det kanske finns en helt annan lösning på det egentliga problemet.

oxr skrev:
> Funkar det inte med ett vanligt compact-vevparti
> från landsväg? Eller är det för enkelt?

Jag var ute efter vevarmar runt 115-125 mm. De enda som verkade bra var med bcd på 110.

Det är få compactvevar som funkar med 73mm vevlagerhylsa, hittar man ett kan man ge sig tusan på att kedjelinjen gör att drevet tar i kedjestaget.

Jag har som sagt en lösning på väg, framtiden får väl utvisa om det var en korkad idé eller om det funkar för åtminstone mig.

//Porath

Tillbaka
Topp