Sökes Canyon ägare

• Trådstartare Trådstartare Greger
  • Start datum Start datum
G

Greger

Guest
Sökes Canyon ägare
Hej,

Finns det någon här på forumet som har eller känner någon som har en Canyon mtb?
Jag funderar på att köpa en Canyon Elite Thomson, men det bästa vore om man kunde testa en i Sverige innan man åker ned till Tyskland för att köpa/testa en.

Sökes Canyon ägare
Funderade också på Canyon, men det blir en Red Bull från roseversand istället. Främst pga. att Canyon har flera månaders leveranstid, har hört om en som fick vänta 6 månader på sin. Normalt verkar 2-4månader vara, medan roseversand leverarar på 1månad. En månad från roseversand verkar stämma, men jag kan inte bekräfta det än eftersom jag inte fått cykeln, den ska komma nästa vecka.

Jag föreslår att också kikar lite på roseversands cyklar som verkar hålla samma klass som Canyon. Enda skillnaden är att namnet är lite töntigare ;)

http://www.roseversand.com/rose_main.cfm?spr_id=2&cid=170&mid=0&ktg_id=1
Här hittar du cyklarna.

Roseversand har dessutom en butik där de flesta av deras cyklar finns(tror jag). Så om du hör med dom kan du nog prova där nere innan du köper iaf. Tror inte detta går med Canyon.

Sökes Canyon ägare
Köpte en racer därifrån ganska nyligen och som sagt det är många som har fått vänta, om man tittar på tyska forum finns det en hel del historier om långa leveranstider. Själv fick jag vänta lite drygt två månader, visserligen visste jag redan att det kunde ta tid men det var lika jobbigt att vänta för det. Nåja cykeln är iaf super och priset var mycket bra om man jämför med andra tillverkare med jämförbara modeller, så sammanfattningsvis är jag mycket nöjd trots väntan.

Canyon har ju en butik men är man intresserad av en modell är det nog bäst att man kollar med dem först om den finns hemma om man ska åka dit för att testa.

Sökes Canyon ägare
Visste inte att dom hade en butik, brabra. Hade också skummat igenom en del tyska forum och läst en del "sckräckhistorier" där. I vilket fall som helst borde ju Canyon kunna svara på hur lång leveranstiden blir för en viss cykel.

Sökes Canyon ägare
Fördelen med Canyon är att man i alla fall får veta vid beställning att det kommer ta lång tid...

Köpte en Canyon Roadmaster Elite (landsvägshoj) som jag är mycket nöjd med. Måttsystemet vid beställning verkar fungera utmärkt. Systemet föreslog förlängd styrstam när jag beställde vilket jag ändrade när jag mätt på min gamla cykel och jämfört. Nu ångrar jag det beslutet och önskar att jag inte försökt vara smart. =o)

Hur som helst är jag kanonnöjd med cykeln. Styv, lätt, snygg och snabb. =o)
Verkligen prisvärd! Synd bara att jag kraschade framhjulet på Vätternrundan och fortfarande väntar på att min lokala handlare ska fixa fram en eker så att han kan fixa det. Nackdelen med systemhjul antar jag.

Sökes Canyon ägare
Leveranstiden är ju rätt viktig när man beställer en komplett cykel, så jag tror de flesta internetbutiker informerar om det vid köp.

Något som är bra är ju det att de flesta nätbutiker låter en byta diverse prylar, som styrstam osv. vid köp av cykel. Går även på roseversand. Fast då kanske leveranstiden blir längre.

Sökes Canyon ägare
Anders G skrev:Just ja, jag bestämde också storlek med hjälp av att ange mina mått, och det blev helt perfekt.

Så du vågade alltså köpa en cykel utan att ha provat den innan?
Jag funderar på att beställa en Canyon precis som Greger. Priset är ju helt överlägset det man får av en cykelhandlare i Sverige. Nackdelen är ju att man ska kunna se handlaren i ögonen när man sedan lämnar in den....

Precis som Greger så letar jag efter någon i Sverige som har en Canyon Mtb som man kan prova lite. Brukar hålla utkik på långloppen. Hoppas på att hitta ngn på Sömnlös... eller FMT.

Sökes Canyon ägare
Tycker inte det känns så farligt att köpa cyklar utan att prova innan eftersom jag redan har cyklar som jag är nöjd med storleksmässigt att jämföra med när det gäller måtten. Kollade även Wrenchscience också, där hade jag exakt de mått som man fick framräknade på min mtb redan. Så jag kollade racer också och det är ju inga stora skillnader, jämförde de måtten med det man fick från Canyon och de stämde ganska bra överens. Därmed tyckte jag att jag fått tillräckligt med kött på benen för att beställa utan att vara orolig. Dessutom så känner man ju inte om en cykel passar på en liten provtur utanför handlaren, det är ju trots allt det som erbjuds oftast. Man behöver ett antal mil på en cykel för att kunna göra en ordentlig bedömning av om den är bra eller inte storleksmässigt, förutsatt att den är någotsånär rätt.

Angående cykelhandlarens ögon så ser jag aldrig dom, vill man ha något ordentligt gjort får man göra det själv;-) (iaf om man ser till de handlare som finns i min direkta närhet)

Tillbaka
Topp