Sökes: Goa stigar på Österlen!

FreeLife

Ny medlem
Min sambo och jag har tänkt cykla på Österlen i sommar, är det någon som har några tips på framförallt bra stigar men även goa grusvägar? Är Skåneleden på Österlen cyklingsbar, i så fall vilka sträckor? Terrängen ska inte vara allt för teknisk då min sambo inte är någon rutinerad bök-cyklist...än.

...jag har kollat Turtipsen utan hitta något som passar!!!!

Ett litet tips är området kring Sandhammaren och ned mot Hagestad. Rätt litet område men med, fina, ej tekniska stigar utan längre stigningar. Grusvägar finns en hel del, men de måste "kombineras ihop" med varandra eftersom de ibland är rätt korta. Kring Gyllebosjön finns en del, men jag har bara urforskat en del av dessa. Hör gärna av dig om du har frågor..

Åsa skrev
"Kring Gyllebosjön finns en del, men jag har bara urforskat en del av dessa. Hör gärna av dig om du har frågor.."

Kan du beskriva var Gyllebosjön ligger?

Ett annat bra ställe på ÖSterlen är Brösarp. Man börjar från Christinehofs slott sen kör man skåne leden ner genom brösarp och vidare ner till kusten till haväng. Mycket fint!! En del tekniska partier men inget supersvårt!! Kan varmt rekomenderas!! Annars finns ju snogeholms strövområde men det är lite utanför Österlen...

Mvh Björn

Jag har vandrat nån led runt Brösarp ner mot havet. Jättefint och jag tänkte hela tiden på att jag önskat ha med cykeln. Men hur är det med cykelförbud?

Angående cykelförbud, jag har ingen aning vi blev lite ovänner med en äldre dam en gång... Hon sa ju att man inte fick cykla där... Vi gick en bit med hojarna, och hon följde efter... så vi sadla hojarna och körde ifrån henne...

Var nere vid brösarp förra sommaren och körde skåneleden en bit från Hallamölla ner till Havet.
Var inte speciellt tekniskt men mycket fin natur! Rekomenderas!
Se karta:
showphoto.php

Några bilder från turen:
http://thomaz.se/photo.php?photo=1713&album=61&nr=1
http://thomaz.se/photo.php?photo=1714&album=61&nr=2
http://thomaz.se/photo.php?photo=1715&album=61&nr=3

S-works skrev:
-------------------------------------------------------
> Angående cykelförbud, jag har ingen aning vi blev
> lite ovänner med en äldre dam en gång... Hon sa ju
> att man inte fick cykla där... Vi gick en bit med
> hojarna, och hon följde efter... så vi sadla
> hojarna och körde ifrån henne...

Den turen kommer jag ihåg, Livsfarliga de där ornitologerna.
Jag tycker att det är dags att sticka och trampa i Brösarp nu snart, eller hur?

FreeLife skrev:
> Thomaz: Dina bildlänkar fungerar inte :(

Jorå, men kan har varit segt, prova igen vid tillfälle ;)
Ligger på en sketen adsl lina. Har inget "bredband".

S-works skrev:
> Ett annat bra ställe på ÖSterlen är Brösarp. Man
> börjar från Christinehofs slott sen kör man skåne
> leden ner genom brösarp och vidare ner till kusten
> till haväng. Mycket fint!! En del tekniska partier
> men inget supersvårt!! Kan varmt rekomenderas!!
> Annars finns ju snogeholms strövområde men det är
> lite utanför Österlen...
>
> Mvh Björn

Har du någon bra retur väg sen efter Haväng eller ni körde samma väg tillbaks?

Låter som en mycket trevlig och kul tur.

Fortsätter på skåneleden tillbax till brösarp. Sen tror jag att det är skåneleden som fortsätter efter brösarp, i södra kanten av brösarp så korsar man stora vägen till kristianstad. Där efter kommer den förmodligen bästa stigen på hela rundan ringlar sig fram längs en bäck sen blir det via vantalängan och halla mölla tilbax till christinehof!

När vi ändå rör oss i området - hur ser det ut runt Stenshuvud - jag har för mig att det är cykelförbud i själva reservatet men det kanske finns något fint i anslutning det finns ju mycket stigar i omgivningen...

Har för mig att rundan är 4-5 mil nånting... Det blir ett par timmars körning om man tar en fika i Brösarp på vägen hem.

Tillbaka
Topp