Solo air system

D i U

Aktiv medlem
Solo air system
Jag funderar på hur de där med rock shox solo air fungerar, fattat att det är en
positiv och negativ luftkammare som man justerar gaffelns uppträdande med lufttryck (?).
Men hur står den sig mot temperaturer? Kyla/värme och mittemellan, påverkas gaffeln?

Solo air system
D i U skrev:
-------------------------------------------------------
> Men hur står den sig mot temperaturer?
> Kyla/värme och mittemellan, påverkas gaffeln?

Klart den påverkas.. kallt ute = lägre tryck i gaffeln.. varmt = högre tryck...

Hur mycket verklig skillnad är.. kan jag inte svara på men visst är det skillnad.

Solo air system
Tror inte det är så farligt förutom kanske på vintern vid några minusgrader kanske. Enklast är ju i så fall att låta hojen stå ute lite och kolla till trycket när gaffeln kallnat, innan man drar iväg.

Solo air system
Jag cyklar MTB hela vintrarna och jag märker inte speciellt mycket. Dock brukar jag undvika att cykla när det är kallare än -16 grader för jag har så stora problem med kalla händer.

Solo air system
Alla gafflar kan väl bli lite tröga när det är kallt och oljan blivit med trög.

Några minusgrader tror jag inte på verkar luftfjäderns styvhet så himla mycket.

Solo air system
just "luft" varierar i tryck ganska mycket beroende på temperatur. Om det upplevs som ett bekymmer att kompensera för väderleken kan ju kväve vara ett bra alternativ

Solo air system
Med luftgaffel kan du anpassa gaffelns dämpning genom att fylla på eller släppa ut luft.
Detta går även när det är kallt.

Min luftgaffel har funkat mellan -20 till +30.
Ett annat fenomen som ofta samverkar med kyla är snö och is.
Båda minskar behovet av dämpning antingen genom att göra det trögt eller bygga fina ramper på och över sommarens gropar och stenpartier.

/Tobias

Solo air system
Generellt så funkar en luftgaffel bättre vid minusgrader än en oil/coil. Min Marzocchi 33:a blev nästan helt stum vid ett par minus, RS Revelation-gaffeln som jag sedan bytte till funkar utan problem vid kalla temperaturer.

Solo air system
Arkis: bygger du ditt generella uttalande på bara de två gafflarna?
Min erfarenhet är precis tvärtom, med coil är det färre o-ringar och packningar som kan börja läcka. Tänk på att även luftgafflar är oljedämpade, i en rs-gaffel sitter det precis samma dämpsystem oavsett om den har stålfjäder eller luftdito.

Solo air system
marran skrev:
> Arkis: bygger du ditt generella uttalande på
> bara de två gafflarna?
> Min erfarenhet är precis tvärtom, med coil är
> det färre o-ringar och packningar som kan börja
> läcka. Tänk på att även luftgafflar är
> oljedämpade, i en rs-gaffel sitter det precis
> samma dämpsystem oavsett om den har stålfjäder
> eller luftdito.

Så de är allså fjädrarna som ersätts med luft bara? olja i alla gafflar?

Solo air system
simson skrev:
> solo air betyder bara att både den positiva och
> negativa kammaren fylls samtidigt, dual air får
> man fylla separat .

Varför är det två kammare om de ändå fylls genom samma nippel? Det blir ju precis samma sak som att ha en kammare.

/Freddo

Solo air system
tja !
nej det betyder att man kan justera trycket individuellt på dual air , solo air får man samma tryck i båda. utan tryck i den negativa kammaren blir gaffeln "trögstartad" .
finns även gafflar med vanlig spiralfjäder istället för negativ kammare.

Solo air system
Fast jag fattar ändå inte vad två kammare med samma tryck ska vara bra till jämfört med en kammare. Poängen med två kammare är väl att de är separata och inte har inte har gemensamt tryck.

Jag fick klura rätt länge innan jag tror att jag fattade hur dual air är konstruerad. Men det går inte ihop med att ha två kammare med gemensam fyllning. För mig blir det samma sak som att ha en kammare.

/Freddo

Solo air system
Hur tömmer man i så fall kammare två? Och sitter det verkligen två backventiler i en sån? Och hur vet man i så fall att backventil två fungerar?

På dual air är jag inte så säker på att kammarna jobbar åt varsitt håll. Jag känner mig rätt säker på att de jobbar åt samma håll faktikt. Men jag kan ha missuppfattat bilden helt.

/Freddo

Solo air system
simson skrev:
> http://www.sram.com/rockshox/technologies/201

I likhet med det mesta av RockShoxs dokumentation så säger inte det där särskilt mycket. Buzzwords för att nån ska tro att det är nått speciellt.

Men om vi utgår från att den beskrivningen stämmer så betyder det att det är två kammare med en förbindelse vilket innebär att det är samma sak som en kammare i princip eftersom luften kan ta bakvägen tillbaka. Därmed får man ingen kammare som suger, om det ens är så det är tänkt att fungera.

Dom är ju inte helt lätta att få kontakt med heller. Något som jag var sugen på eftersom jag ville förstå hur min dual air är konstruerad. I synnerhet som den negativa kammaren inte ens nämns i manualen så strängt taget så vet jag inte dess funktion annat än den ska vara till för progressiviteten än mindre dess konstruktion. Huruvida trycket ska vara mindre/högre nämns inte eller vad det får för inverkan.

Således är jag lite tveksam till betydelsen av två kammare och en ventil, men det är ju inte helt lätt att få info från RockShox

/Freddo

Solo air system
"kanalen" mellan kamrarna är bara öppen i en viss del av slaget, jag tror det är när gaffeln är som mest utdragen. När den sen komprimeras blir kamrarna separata.

Vill du veta hur din dual air fungerar, skruva sönder gaffeln och kolla. Det finns servicemanualer på RS hemsida, de är rätt utförliga.

Positiv och negativ kammare är väldigt etablerat. Att bara ha positiv fjäder tror jag inte det är någon som gör längre, men som sagt kan den negativa fjädern vara av stål på vissa konstruktioner.

Jag förstår inte alls vad du menar med backventiler, jag tror inte det sitter några såna alls.

Solo air system
Nä det tror inte jag heller att det gör pga att det inte skulle gå att kolla om de funkar. Om ventilerna bara öppnar i utdraget läget så verkar det mer vettigt, men hur tömmer man då den undre kammaren? Inte för att det gör mig nått, jag har bara blivit så sjukt nyfiken på att förstå konstruktionen. Jag har en granne som är expert på racingbilar så vi sitter och klurar på det där med vi grillar.

Min teori ang. dual air är att de båda kammarna verkar åt samma håll varav den undre är betydligt mindre. Vilket bekräftas av att det inte krävs särskilt många pumptag för att fylla den. Antar att solo air ser ungefär likadan ut.

/Freddo

Solo air system
Du kan ju testa att tömma den positiva kammaren och bara ha luft i negativa, och se vad som händer då :)

Jag förstår inte vad du menar med tömma. Solo air utjämnar trycket mellan kamrarna när gaffeln är helt utdragen, tömmer du stora kammaren kommer ju även den lilla (negativa) att tömmas nästa gång gaffeln dras ut.

Solo air system
Det här med att det flyttas luft mellan kammare verkar ju krångligt, då skulle den väl vara dyrare än dualair. Jag har fått det förklarat så här:
Man fyller på dom med samma ventil men det är efter detta två serarata kärl. Den negativa kammaren (som alltså verkar för att trycka ihop dämparen) är mindre och därför endast verksam i början av slaget men är viktig för gaffelns känslighet.

Solo air system
Solo Air funkar på så sätt att när du pumpat den översta kammaren (pos) och komprimerar gaffeln så har mellanväggen ett inbyggt spel och en liten kanal som gör att luft kan åka ner i den.

När trycket väl är nere i den nedre, mindre, kammaren (neg) och det så att säga är utjämnat mellan de två så hjälper detta tryck till att täta nämnda mellanvägg med lite spel i. Den tätar då passagen tillräckligt mycket för att det inte skall åka luft fram och tillbaka helt fritt och därmed funkar systemet.

Så det är eg. inte så krångligt, men dual air ger en större justeringsmöjlighet.

Tillbaka
Topp