Solstaloppet XC i Karlstad

Riktigt kul och jobbigt lopp.
Det var grus-stig-grus-stig i ok kombo.
Självklart önskar man sig alltid mer stig när man som de flesta här älskar stig.
Ca 400 startande. (Bra för att vara andra året)
60 km
Upp för skidbacken två gånger:
Nästan bara plus för detta arrangemang med tre små minus.
-starten var långsam, smal och orolig genom stan 2,7 km masterstart.
-dåligt pilat vid vissa ställen vilket generera väldigt många felkörningar.
-depån var obemannad. Man fick helt enkelt stanna och fylla själv. Lite ovanligt och tråkigt om du frågar mig.

Vinnartid 2:12.

Jag körde det också igår, motion 60 km. Håller med föregående om att starten vart lite långsam.
Mycket grusväg blandat med stigar då och då. Stigarna var underhållande men alldeles för få.
Lite snålt med en enda depå om man körde 60 km, som dessutom bara hade vatten och sportdryck.
Trevligt lopp i alla fall med en fin bansträckning.

Körde också 60k. Har några synpunkter om arrangemanget. Banan helt ok,som någon nämnde ovan,ganska mycket grusvägsrally...men roliga stigar imellan.

-Starten: Förstår att starten på torget var ett led i att marknadsföra Karlstad, men att först hämta nummerskylt på Våxnäs/KMTI sedan cykla in till torget,vänta 30min på start,masterstart samma väg tillbaka på smala cykelbanor med 400 cyklister..nja..Starten kunde gärna ha gått vid KMTI för min del.

-En depå till vid säg, 45k hade varit bra tycker jag.(Det var varmt..)

-Utlottning av priser vid Plaza kändes också som en del i att hålla kvar folk i sta´n för att dra in pengar till turistnäringen, tror majoriteten hellre hade haft även detta vid KMTI.

-60k är en bra längd på ett lopp, lagom utmanande för de allra flesta som kör.

Årets beste. Kanonfin bane, bra vær og ingen krasch.Ser at noen kaller det grusrally. Jeg er ikke enig. For det første, mye mere sti enn de fleste andre ritt. For det andre, jeg kjenner flere erfarne syklister som ikke var komfortable med de tekniske partiene. Hvis målet er å nå ut så bredt som mulig, er det trolig mer teknisk enn hva gjennomsnitts mosjonisten liker. Masterstart fra torget synes jeg var fint, men hva med å dele opp i puljer. F,eks 30 km, 5 min pause så 60 km og til sist mosjonsklassen.Litt dårlig merking, var lett å kjøre feil. Hva med noen vakter, eller sperrebånd. Oppsummert var det i allefall årets "höjdare".

Hva med han som kom med cx med bukkestyre? I reglementet står det at dette ikke er tillatt. Så også at han hadde det i fjor. Klart for disk??. Tror egentlig at han tapte på dette,så det er imponerende å kjøre på 2,30. Har ofte opplevd at folk stiller med cx på MTB ritt, til tross for at det står klart i pm`et at rittet går etter NCF eller SCF`s regler. Har aldri opplevd at noen har blitt disket for dette.

Tackar Jonas.

Bilagor

• fredricksolstaloppet.jpg
    fredricksolstaloppet.jpg
    55.6 KB · Besök: 40
Någon som vet hur det gick för snubben på enhjulingen? Körde om honom i början men såg inte till honom något mera. Antar att han bara körde 30 km.

fredrick skrev:
-------------------------------------------------------
> Tackar Jonas.
Ahh se där en bild hittade en mottagare i alla fall. Tror att du var ensam i spåren med en lefty också?

Tiki skrev:
> fredrick skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tackar Jonas.
> --------------------------------------------------
> -----
> Ahh se där en bild hittade en mottagare i alla
> fall. Tror att du var ensam i spåren med en lefty
> också?

Kan ha varit så. Inte helt säker.
Bra bild. Tack för den.

Seedningstabellen cykelvasan för Solstaloppet blev följande.
Solstaloppet 60 km
Mats Tågmark vann på tiden 2.12.42
Led 1 2.13.16
Led 2 2.18.32
Led 3 2.25.46
Led 8 2.39.07
Led 12 2.54.21
Led 16 3.09.32
Led 20 3.26.10

Tillbaka
Topp