Hej
Ja här har du en (eller två) med begränsad info än så länge :-),
Jag köpte en Solution Jasper 2005 åt min flickvän för tre månader sen då dom fanns kvar i sortimentet.
anledningen var den sjukligt prisvärda specen som skulle ge mig en sjysst komponentuppgradering åt min egna hoj och en lagom "förstahoj" åt Therese.
Säga vad man vill om sk "fultyskar" och allt vad dom kallas men jag har sällan varit så nöjd med ett inköp nån gång.
Jag var lite nervös för hur ramen skulle vara men efter att ha fått den så står det klart att den är i stort sett identisk med CUBE som ju har blivit poppis här i SWE. (läste på en dansk sida att dom är exakt likadana som CUBE bortsett från lacken då :-) men vem vet det?)
Superfin Asienram som jag inte kan säga nåt illa om iaf. Säljs säkert under massor av namn.
Den är på tok för liten för mig men efter div. provkörningar så känns den rapp och rätt styv i bak.
Utrustningsmässigt så hade "vår" modell en REBA Race U-Turn Poplock dvs "all inclusive" på gaffelsidan och den är fanimig helt sjukt bra.
Den skall flyttas över till min hoj inom kort så får hon ta min gamla SID.
XT på allt utom vevparti, vevlager, reglage och kedja och bromsarna är dom välkända Hayes HFX-9 som nyper fantastiskt bra tycker jag som iofs bara kört V-broms tidigare.
Hjulen är väl det som kan diskuteras eller rättare sagt fälgarna. Rigida Taurus DB som iofs sitter original på de flesta 15000:- hojar här i SWE. Dom funkar nog för de flesta XC motionärer men enligt flera happyiter så duger dom ej till nå hårdare bergskörning.
Stämmer säkert.
Såg på Intersport i Gävle att dom hade en Scott Scale med identisk utrustning bortsett från en Marzocchi MX comp ETA för REA-priset 15000:- Intressant!, jag betalade då ordinarie 8100:- inkl. frakt för denna :-)
Totalintrycket är oerhört bra. Alla mina cykelkamrater är rörande överrens om att det är ett bra köp även om dom gärna vill leta nåt fel i svetsningarna för att rättfärdiga sina egna "märkesinköp" :-)
Inget fel i det å andra sidan, man vill ju inte ha betalat en massa pengar i onödan för sin egen hoj liksom.
Själv kör jag en FORT CC Zonal som jag är nöjd med men den dag den byts ut blir det tyskt, helt klart!
Årets modell av "Jasper" har väl i stort dett samma spec. bortsett från SRAM komp och är 2000:- dyrare iår.
Alternativ till de nuvarande Solution 2006 är väl poisons modeller just nu. Ligger oxå sjukligt bra i pris.
Hoppas det var läsvärt och lycka till.
Mvh/ Lasse