[ som en banan ] Brooks Swallow

Supertramp_

Ny medlem
Efter ca 200 mil så har min Brooks Swallow börjat säcka ihop. Att spänna sadeln funkar inte, det är som att skinnet blivit för mjukt.

Underhållet av sadeln har bestått i att jag har smörjt in sadeln lite då coh då med det medföljande fettet.

Är det någon annan som har en Brooks Swallow. Är era sadlar lika mjuka? Min kär så mjuk att man man enkelt trycka mer mot railsen.

Jag kan nämna att min Brooks Swift är jag hejnöjd med. Dess skinn är mycket kraftigare, och sadeln är mycket hårdare.

Jag har svårt att tro att jag smörjt in den för mycket. Tunnt med fett några få gånger bara.
Enligt instruktionerna skulle man smörja in även undersidan om man har en cykel utan skärmar, vilket jag gjorde. Jag har kört en del i regn, kanske att den blivit för blöt på grund av sprut underifrån (sitter på en racer utan skärmar)?

Om du skruvar in den igen och lägger den i badkaret så den blir genömblöt och sedan låter den torka så kanske den krymper och återtar mer ursprunglig storlek.

Orv skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du skruvar in den igen och lägger den i
> badkaret så den blir genömblöt och sedan låter
> den torka så kanske den krymper och återtar mer
> ursprunglig storlek.

Ha ha ha... Brooks maintenance ala cykelforum. Lycka till.

nypan skrev:
> Vad säger stället du köpt den från?

Har inte pratat med dom ännu.
Tanken var att först se om det fanns några med likande erfarenhet.

Joakim Quensel skrev:
> Sadeln kostade 160 jävla Euros, fan heller att
> jag slänger den i badkaret!

Nej, jag förstod nästan det. Ser dagligen Brookssadlar på damcyklar som är som bananer och man inser ju att de inte går att spänna särskilt länge innan det är stopp.

skit i badkaret, låt cykeln stå ute i regnet några dagar! nej, seriöst... tråkigt att höra! Det svider extra när man vill testa något nytt och så visar sig produkten inte alls leva upp till förhoppningarna.

Swallow är ju smal som en livrem jämfört med t.ex. Swift och läder töjer sig. Undrar hur det gått för de som skurit ner sina Brooksar här på Happy?

Skicka en mail till Brooks. De är trevliga typer och kan ofta hjälpa. Om du har bara använt proofhide enligt anvisningar så är det bara att lämna tillbaks det till Brooks.

fredrikw skrev:
> Prisvärt. Perfekt med en sadel som man måste
> smörja, spänna och tydligen bada för att den
> ska fungera.

Hahaha, otroligt roligt.

Min SLR C64 behöver man inte göra något med, underhållsfritt är underbart

Wilier skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Prisvärt. Perfekt med en sadel som man måste
> > smörja, spänna och tydligen bada för att den
> > ska fungera.
>
>
> Hahaha, otroligt roligt.

Tycker inte jag. Jävla skithumor ni har här på forumet!

Kan sprutet underifrån från bakjulet mest träffat "mittdelen" i tvärriktning så att säga, så att sidorna på sadeln inte blivit blöta? Då töjer sig ju bara mittdelen och du kan inte sträcka fanskapet.

Skär bort bitarna som inte vill töja sig då, fast det bär ju emot både att bada och skära i en så dyr tingest.

Tänk att du var en sån cykelnoob, Jocke...
Cykla i regn med en Brooks? Vad kommer härnäst - att du visar dig offentligt i en prickig bergatröja?
Det är inte svårare att använda en Brooks än att använda ratt i bilen;

Ratt
Snövarning Treriksröset - rattmuff på
Midommarstång - rattmuff av

Brooks-sadel
Luftfuktighet > 40% - plastpåse på
Torrt som i Sahara - plastpåse av

Det är nog vätan som är boven. Läder töjer sig väldigt mycket när det blit blött.
En lädersadel av samma typ som brooks ska inte vara mjuk utan styv men skönt formad.
Använd inte olja eller löst fett som vissa rekommenderar.

Från skeppshult (tror jag):

Skötselinstruktion för Brooks lädersadel.
Om du följer dessa enkla instruktioner kommer din sadel att forma sig efter dig och behålla sin stadga och komfort. En ny sadel skall behandlas med Proofide-läderfett, för att hjälpa till vid ”inkörningsprocessen”. Proofide är tillverkat av naturliga produkter. När du använder detta hålls lädret smidigt och skyddas mot väta och din sadel bevaras i gott skick. Proofide är det enda medel du skall använda för skötsel av din sadel. Smörj in ett tunt lager Proofide på hela ovansidan av sadeln. Låt medlet verka tills det har torkat, polera sedan ytan med en mjuk trasa. Proofide skall användas ett flertal gånger under ”inkörningsperioden” och därefter i intervaller om 3–6 månader. På cyklar utan skärmar är det nödvändigt att även smörja undersidan av sadeln. I detta fall skall ytan inte poleras. Lädret får sin färg under en infärgningsprocess och det är möjligt att vissa färgrester kan vara kvar. Vi rekommenderar därför att du torkar av sadeln med en mjuk trasa innan du använder den första gången samt efter varje behandling med Proofide. Du skall skydda din sadel från väta med ett sadelskydd. Om du cyklar med en våt sadel kan denna färga av sig på dina kläder. En våt sadel måste självtorka. Lämna aldrig en våt sadel med sadelskyddet på eftersom den då kommer att förstöras. Du får heller aldrig spänna eller smörja in en våt sadel. Att sadeln är rätt spänd, försäkrar dig om att sadeln behåller både rätt form och komfort. För att spänna sadeln skruvar du på den främre skruven ett kvarts varv. Därefter kontrollerar du spänsten i sadeln. Skruva aldrig mer än ett kvarts varv åt gången. Du använder den medlevererade spännyckeln. Spänner du för mycket kommer du att sträcka sönder lädret.Den rätta tekniken är att spänna lite och inte för ofta. Kom ihåg att när du spänt så mycket att gängorna på skruven är slut, så går det inte att spänna sadeln

Det är precis de instruktionerna som jag har följt.
Sadeln började säcka efter att jag kört tre timmar i regn.

Så här ser sadeln ut:
Brooksliten.jpg ht=225

Väldigt mjuk är den:
Brooksbananliten.jpg ht=225

Okej, mao. blev den ordentligt blöt. Var den väl insmord före regncyklingen? Lät du den torka helt efter att den blivit blöt innan du rörde den igen?

Regn och spännt läder är ingen superkombo. Det töjer sig som folk skrivit ovan.

Joakim Quensel skrev:
> Det är precis de instruktionerna som jag har
> följt.

Men du missade att följa rådet att "skydda din sadel från väta";-)
Jag cyklade två dygn i spöregn i somras men med plastpåse på som MickeS förordar.
Förstår att det känns trist på en så pass dyr sadel.

/M

Man kan ju för f-n inte dränka en Brooks sadel i 3-timmars regn utan stänkor!!! Ha ha. Det är en poser-sadel alt audax/touring-sadel. Hade du haft stänkskärmar på hade du klarat dig. Du får väl helt enkeld dra några (många) varv på justerskruven.

Hur kan dessa sadlar vara populära hos vissa som påstår sig vara långfärdscyklister. De verkar ju synnerligen ömtåliga. :D

Jag försökte återuppliva en gammal IDEALE som hade tappat formen genom att först blötlägga, sedan forma om, och därefter dränka i linolja efter något tipps jag hade hittat på internet. Nu något knappt år senare är sadeln fortfarande en disktrasa. Om ett par år till kanske den har stelnat såpass att den går använda?

Rippa skrev:
> Man kan ju för f-n inte dränka en Brooks sadel i
> 3-timmars regn utan stänkor!!! Ha ha.

Ja, man lär sig så länge man lever. Hade dock en verktygsväska monterad under sadeln så den vart ju inte helt dyblöt. Jag visste inte att jag köpt ett muséeföremål...

MickeS skrev:
> Tänk att du var en sån cykelnoob, Jocke...
> Cykla i regn med en Brooks? Vad kommer härnäst -
> att du visar dig offentligt i en prickig
> bergatröja?

Vad är det för fel på prickiga bergströjor nu då??? Senaste modet ju (eller "da shit" som det tydligen heter nu för tiden). Fast jag måste erkänna att det inte var så smart att ha ljus tröja i regn (bild från på samma tur då sadeln blev blöt):
file=47609

Efter tvätt i 60 grader och blekmedel är fortfarande prickig (bruna prickar alltså).

Dra några varv på den där justerskruven så blir det ju bra igen. Sedan smörjer du in den i oskuldsblod vid nästa fullmåne, samtidigt som du mumlar "sheldon brown.. sheldon brown". Sen blir'e bra.

Joakim Quensel skrev:
> Vad är det för fel på prickiga bergströjor nu
> då??? ...

;-)

> Fast jag måste erkänna att det inte var så smart att ha ljus
> tröja i regn ... Efter tvätt i 60 grader och blekmedel är
> fortfarande prickig (bruna prickar alltså).

Kanske läge att starta en ny tråd '[Som diarrésprayad] Bergatröja'
där du ondgör dig över vita dyra cykeltröjor som inte tål lite lervälling...

;-) igen

MickeS skrev:
> Kanske läge att starta en ny tråd
> '[Som diarrésprayad] Bergatröja'
> där du ondgör dig över vita dyra cykeltröjor
> som inte tål lite lervälling...

Äh fan det var bara bra att den blir lite skitig, nu har man en till tröja som man inte behöver vara så rädd om! :-)

Samma sak med cykeln, i våras när den var ny tänkte man typ "äh ska man verkligen köra den i regnet". Nu när man kört den en säsong iklusive en rejäl krash + några gånger i vinterslask så den täckts med ett lager med lera så är det bara att ge upp tanken på att den någonsin kommer att se ut som ny igen. Cyklar är till för att användas!

Sådär, nu har jag struntat i instruktionerna och skruvat säkert 10 varv på justerskruven. Sadeln känns helt OK faktiskt, men jag tror inte att det går att spänna särskilt mycket mer. Men va fan ska jag göra? Det må bära eller brista, funkar ju inte att cykla när sadeln sviktar ner mot railsen när man sitter på den...

Senast redigerad av en moderator:
Vadå tror? Det går att spänna så länge du har kvar gäng på justerskruven, ju.
Det blir nog bra - kom bara ihåg regnskydd nästa gång:-)
Jag köpte ett Brooks regnskydd till mina sadlar men passformen/justerbarheten på detta var så pass dålig att jag använder påsar hellre...

En ny sadel kanske? Det finns massor av sadlar som varken kräver att man spänner, smörjer eller kastar besvärjelser för att de ska funka.

fredrikw skrev:
> En ny sadel kanske? Det finns massor av sadlar som
> varken kräver att man spänner, smörjer eller
> kastar besvärjelser för att de ska funka.

Visst funkar vanliga sadlar, men funkar de lika bra som en Brooks? Låter inte som du provat en som är riktigt insutten till din röv...
Kom igen - du vet att du oxå vill hålla på och pyssla med lite äkta koläder:-)

MickeS skrev:
> Vadå tror? Det går att spänna så länge du har
> kvar gäng på justerskruven, ju.

Det är svårt att se hur mycket gänga som är kvar innanför justerskruven (bild tagen från internet, min sadel är så utspänd att man inte ser någong gänga alls sticka ut bakåt):
2591_Brooks-Swallow-skruv.JPG

fredrikw skrev:
> En ny sadel kanske? Det finns massor av sadlar som
> varken kräver att man spänner, smörjer eller
> kastar besvärjelser för att de ska funka.

Jo, jag kanske gör det... Jag var inte nöjd med min förra sadel dock, fick ont i arslet som fan på Vätternrundan och andra långturer. Brooksen var riktigt bekväm faktiskt tills den började säcka. Och min Brooks Swift som jag har på pendlarhojen är jag jättenöjd med.

Joakim Quensel skrev:
> MickeS skrev:
> -----
> > Vadå tror? Det går att spänna så länge du
> har
> > kvar gäng på justerskruven, ju.
>
> Det är svårt att se hur mycket gänga som är
> kvar innanför justerskruven (bild tagen från
> internet, min sadel är så utspänd att man inte
> ser någong gänga alls sticka ut bakåt):
> http://www.velo.se/contents/images/big/2591_Brooks
> -Swallow-skruv.JPG
>
> fredrikw skrev:
> -----
> > En ny sadel kanske? Det finns massor av sadlar
> som
> > varken kräver att man spänner, smörjer eller
> > kastar besvärjelser för att de ska funka.
>
> Jo, jag kanske gör det... Jag var inte nöjd med
> min förra sadel dock, fick ont i arslet som fan
> på Vätternrundan och andra långturer. Brooksen
> var riktigt bekväm faktiskt tills den började
> säcka. Och min Brooks Swift som jag har på
> pendlarhojen är jag jättenöjd med.

Det är ingen skillnad..det är bara du som tror det...=D Att du får ont i rumpan alltså.

Var det inte brukligt att man kokade sadeln förr? När alla seriösa cyklister körde med lädersadel.

Joakim Quensel skrev:
> Det borde gå att köpa en längre skruv tycker jag.

Om jag inte minns fel så står det i instruktionsboken något i stil med att när skruven är slut så är lädret så uttöjt som det kan bli. Vilket gissningsvis låter som att den kommer att gå av om man spånner mer.

Jo, men jag tnäkte att om om den fortfarande säckar så att man sitter mot själva railsen så är ju sadeln obrukbar, och man har inte så mycket att förlora på att töja ut den ännu mer.

48/16 skrev:

> "En ny sadel skall behandlas
> med Proofide-läderfett, för att hjälpa till vid
> ”inkörningsprocessen”. Proofide är
> tillverkat av naturliga produkter.
> Proofide är det enda medel du skall använda för
> skötsel av din sadel."

Är det nån som vet hur (om?) Proofide skiljer sig från andra lädervårdsprodukter?
Nåt som funkar att behandla annat läder med borde ju vara lika bra, eller?

Proofide är mindre våt än till exempel vanlig lädercreme. Det innehåller mycket vax sitter ovanpå fibrarna istället för i de och skydda fibrarna. Med flytande lädercreme är det risk att fibrarna blir mättad och går sönder lättare när de sträcker sig eg när man sitter på sadeln - samma princip som vatten alltså.

Det är därför att sadeln blev mjuk - fibrarna i sadeln har separerat och gått sönder eftersom de blev mättat med vatten och sträckt i 3 timmar.

Ja skulle tror att man skulle kunna använda vilket tjock, vax baserat preparat som helst men inte flytande grejor. Jag skulle tipsar på samma preparat som man använda till häst utrustning - dubbin http://en.wikipedia.org/wiki/Dubbin

noterar "Can also be used as a moisturiser and chain lubricant." ;)

Det vet väl alla som har ett par genomblöta skor att de töjer sig och drar ihop sig när de torkar. Skruva in skruven och släng sadeln i en varmvattengryta och låt den torka så skall du se. Vad har du att förlora - vita saltränder?

Gör du det förstör du väll proteinet i lädret? Varmt vatten är väl det man använder för att härda läder? Fast ifs kannske det kan fungera bra på en sadel? Vad händer om man dränker sadeln i sådan där läderhärdarvätska? Kanske blr den för ömtålig?

Markus F skrev:

>
> Är det nån som vet hur (om?) Proofide skiljer
> sig från andra lädervårdsprodukter?
> Nåt som funkar att behandla annat läder med
> borde ju vara lika bra, eller?

Proofid är ganska likt Nikwax http://www.naturkompaniet.se/index.asp?SectionId=1068 som inte heller mjukgör läderet som mer oljiga fetter. Mer åt vax hållet mindre åt oljiga är nog grejen. Jag kört med samma burk Proofid i snart tio år och köper nog samma nästa gång för säkerhets skull.

/M

Edit. Missade ianthewelshman kloka inlägg några poster upp.

Joakim Quensel,
Gå till en läderbutik och fråga där om det gå krympa sadeln genom att blöta den. Men koka den inte!!

Förr visste dom:
undersaddle.jpg ht=381

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp