Somec som fixie

flog

Aktiv medlem
Somec som fixie
Whopidooo

Var ute och körde min far till hans jazzband där han skulle svetsa en grej. En utav de goa gubbarna i bandet hade en gammal racercykel som han ville bli av med, jag fick inte ens betala för den.
Hade tänkt att bygga om den till fixie. Hade varit kul med lite info om cykeln. Så här kommer lite bilder.

Vad jag redan har listat ut är:
* Märke: Somec
* växlar från campagnolo
* Columbus tubing (rivet klistermärke som kanske säger så)
* Dura-Ace styrlager
* Mavicfälg bax
* Tubdäck
* 9.7kg (med pakethållaren som skall fetbort)
* Handbyggd utav Bröderna Fåglum

DSC_5026small.jpg ht=480

DSC_5027small.jpg ht=725

DSC_5028small.jpg ht=480

DSC_5029small.jpg ht=480

DSC_5034small.jpg ht=480

Senast redigerad av en moderator:
Somec som fixie
Pakethållaren är redan av. Sadeln var rätt go faktiskt. Sträckt läder, den kanske går att få fin om man lädergucka på den. Ramen har lite små lackskador. Funderar på att blästra och lacka om, men om det nu är en klenod så hade det varit fint med rätt klistermärken.

Hade ingen aning om att gamla stålramar var så lätta. 9kg har jag vägt den till nu på badrumsvågen. Utan pakethållare.

Somec som fixie
Håller med lleberg; gör historien en tjänst och sabba inte den där. De är super record delar så inte vilket gammalt junk som helst. Varsam restaurering är vägen att gå. Blir en riktigt trevlig cykel för caférundorna. I fint skick och med en välskriven annons får du bra betalt för den på ebay. Gör du fixie av den får du 500:- på blocket för den... Vill du ha en fixie så köp en fixieram istället.

Somec som fixie
Sälj den till mig! Det är precis vad jag har letat efter som retroräser till sommarens latturer. Om inte, renovera och behåll i orginalskick!

Somec som fixie
Att cykla den som fixie betyder ju inte att jag skall ha sönder den. Blästra och måla om kanske inte är så bra.

Det enda är ju ett annat styre och annat bakhjul.
Slänga bromsar och växlar var hade jag aldrig tänkt.

Kul att det var en speciell cykel :)

Somec som fixie
åååh, det där är ju en riktigt fin jonne. En retroracer som den är hundra gånger häftigare än en konverterad fixie.

Senast redigerad av en moderator:
Somec som fixie
lillebrorsan skrev:
-------------------------------------------------------
> Håller med lleberg; gör historien en tjänst och
> sabba inte den där. De är super record delar så
> inte vilket gammalt junk som helst. Varsam
> restaurering är vägen att gå. Blir en riktigt
> trevlig cykel för caférundorna. I fint skick och
> med en välskriven annons får du bra betalt för
> den på ebay. Gör du fixie av den får du 500:-
> på blocket för den... Vill du ha en fixie så
> köp en fixieram istället.

+1

Somec som fixie
Så om jag skall hålla den så retro som möjligt. Vad skall jag ha för linda till styret? Hur gör jag med de söndertorkade gummiskydden på bromshandtagen? Laga lackskador, Ja/nej?

Somec som fixie
kör först med sonax rubbing sedan vax. Köp vit pro linda finns på dom flesta lbs`r
byt ut vajrar och höljen, köp nya tubdäck (continental sprinter + tufo extreme tape)
Leta upp en lite fräschare turbo sadel, eller nos, köp ny kedja (sram pc890 är bra)
lackskador skulle jag låta vara. nya bromsgummin, nytt frihjul, allt finns på ebay

Somec som fixie
Gör inte om den till en fixie, du kommer bara slå ihjäl dig och ha sabbat en fin gammal cykel. Näh ta du och puttsa upp den där, byt lite slitdelar och njut av den nångång då o då...

Om nu fixies är så satans bra, varför bygger ingen en ultra hoj med kolfiber och hela köret, man ser bara gammal hemmapulad skit jämt o ständigt...

Somec som fixie
Fåglum!
Vad roligt:) Jag har en nästan exakt likadan, fast svart med Shimano ax komponenter, guldfärgade tubfälgar och TRACK tape loggor på ramen. Faktiskt en riktigt trevlig och skapligt lätt cykel!
Grattis! Om du känner att den bara är ivägen så kan du alltid skicka ett PM...
Crallan

Tillbaka
Topp