Sonder Frontier Rigid 29er (2020)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Uppdaterad för 2020 med 110/148mm front/rear boost, vilket är mer standard än förra årets vad det nu var. Minns inte i skrivande stund. Intern kabeldragning. 68 graders gaffelvinkel. Plats för upp till 2.5-däck. 1x12, SX Eagle-budget men ändå. Kostnad $1018.80 + $30 i frakt.

Vad jag inte lyckas se direkt på några bilder är möjligheterna till stänkskärmar och pakethållare och så vidare. Dåliga bilder överlag för den typen av detaljer. Ser ni något jag inte ser?

För mig tickar den många boxar på pappret i alla fall. Längst ner så hittar ni en geo-jämförelse mellan Sonder Frontier-cykeln och min Vitus Sentier 29 VR (båda i Large). Kan ni säga något om en eventuell skillnad i känsla bara genom det? Vad skillnaderna skulle kunna betyda i verkligheten och så vidare.

Länk till full size-foto: https://i.imgur.com/DW7Oz0V.jpg

Länk till cykeln/tillverkaren: https://www.alpkit.com/sonder/bikes/sonder-frontier-sx-eagle-rigid-hobo

sonder_frontier_29er_hobo_rigid_fullsize.jpg

sentiervsfrontier.jpg

Tjena!

Det står ju i texten att den är förberedd för pakethållare och skärma. ;)
Syns hål precis ovanför bakaxeln, gaffeln är det ju ingen tvekan om att den har fästen.

men konstigt att den inte har hål för pakethållare uppe på sadelstagen. om det ska funka med en standardpakethållare antar jag att en får skaffa nåt i den här stilen: https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...agers-sadelstolpklämmor-med-öljetter/p/08427/

men det känns ju lite som en fullösning.

syns inte på bilderna om gaffeln har hål på insidan av gaffelbenen. det vill jag ha på en packåsna, för att kunna montera tubus duo-hållare för vanliga cykelväskor.

Obs att geometrin AV Sentier är utan sag. Reachen blir längre med hälften av sag och vinklarna en half grad brantare för varje cm sag. Så Frontier har 2 cm kortare reach, samma HA och 1.5 grad flackare SA.

freddag sa:
men konstigt att den inte har hål för pakethållare uppe på sadelstagen. om det ska funka med en standardpakethållare antar jag att en får skaffa nåt i den här stilen: https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...agers-sadelstolpklämmor-med-öljetter/p/08427/

men det känns ju lite som en fullösning.

syns inte på bilderna om gaffeln har hål på insidan av gaffelbenen. det vill jag ha på en packåsna, för att kunna montera tubus duo-hållare för vanliga cykelväskor.

Föredrar du väskor på framgaffeln snarare än bak? Känns det inte konstigt med styrningen om man har extra tyng där? Spontant känner jag ju att jag hellre har vikten bak. :D

jingleyschmidt sa:
Föredrar du väskor på framgaffeln snarare än bak? Känns det inte konstigt med styrningen om man har extra tyng där? Spontant känner jag ju att jag hellre har vikten bak. :D

jag tenderar att bara ta framväskor om jag inte har så mycket med mig. och lägga det tyngsta fram. det känns inte konstigt i styrningen, förutom när en tar bort väskorna, då känns cykeln vinglig i några sekunder.

Precis, som Freddag skriver, så nämner Sonder att en sadelrörklämma med pakethållarfäste måste användas på nya Frontier'n.
Frame spec: "Use a seat clamp with integrated mounts for pannier rack compatibility"

En annan fulllösning är gummiklädda rörsvep på sadelstagen.

Vart skriver dom det? Det står ju "With full rack mounts at the back and multiple boss mounts on the fork, Frontier is an adaptable off-road explorer."

Edit: Såg nu i Frame Specs. Fan vad kasst ändå.

Senast ändrad:
jingleyschmidt sa:
Vart skriver dom det? Det står ju "With full rack mounts at the back and multiple boss mounts on the fork, Frontier is an adaptable off-road explorer."

Edit: Såg nu i Frame Specs. Fan vad kasst ändå.
Ja det är lite kasst eftersom alla andra hål finns.

Blir ju iofs rätt bra med sadelstolpklämma med extra hål också, har haft två olika sådana. Man tänker inte på det. Men ändå, en liten miss där.

Jag gillar att ha möjligheter ju! Jag kanske inte ens kommer ha pakethållare någonstans, men OM jag skulle vilja om en månad eller ett år vore det ju trevligt om möjligheten fanns. :P

Skrev till en kille på Instagram som har köpt cykeln. Han svarade:

"The rear has lower mounts near the axle for pannier rack, but nothing on the seat stays so you need a seat clamp type mount for the pannier race to bolt to. It has 3 bottle cage mounts, 2 inside the triangle as normal and 1 undearneath near the cranks. The fork has triple mounts on outside edge only for lager "anything" cages. That's all of them."

Vidare skrev han:

"No, you couldn't fit a front rack. There are fender mounts on the fork but I guess the rear would again have to share the pannier rack mounts and then clip to the seat tube."

Fan vad kasst om det han säger stämmer.

Senast ändrad:
Aldrig ska det vara lätt! Det finns ju inget annat inom detta prissegment heller vad jag vet. Får man lägga på några tusen om man ska hitta något. :D

Vad är tanken med cykeln?

Du verkar ju ge dig ut på ganska långa turer, du har inte övervägt bockstyre? I min värld är det en självklarhet för att ta mig igenom långa dagar i sadeln utan att händer, armar och rygg ska bli ansträngda.

Sonder har ju en vettig gruscykel med GRX för en spottstyver, med fästen för pakethållare fram och bak:
https://www.alpkit.com/sonder/bikes/sonder-camino-al-[v3]-grx1

Vad gäller Frontier och pakethållare sticker jag ut hakan och påstår att den framgaffeln sväljer ett pizza rack utan problem, se Kneecaps bild.

Testa lasten i fram, det är en aha-upplevelse vad gäller hur cykeln beter sig.
IMG_20191019_142353.jpg

jingleyschmidt sa:
Aldrig ska det vara lätt! Det finns ju inget annat inom detta prissegment heller vad jag vet. Får man lägga på några tusen om man ska hitta något. :D

Du har ju redan en Gud-approved hardtail. Cykla på den! Eller är den en grad för flack?
En stel framgaffel är väl det som behövs. Känns enklare och billigare om man ändå letar ny budgetcykel så att säga.

James Hayden cyklade på någon ful Canyon exceed och det verkade gå bra...

+1 på bockstyre, sådant gravelstyre med ordentlig flare är ju riktigt bra för de flesta situationer. Aldrig att jag cyklar längre än 3 mil med rakt styre.

Tanken med cykeln är ju en go allround-cykel för både asfalt, grus och skog. Vart än jag får för mig att cykla liksom. Jag vill kunna ha den som både packåsna och vanlig "cruisa runt"-cykel. :P Ja, den ska fungera till det mesta förutom att jaga personbästa i Strava liksom, för det är inte alls målet med cykeln.

Har naturligtvis funderat på bockstyre, men då jag aldrig testat så drar jag mig för att lägga alla mina kort på en sån cykel just nu.

Min Sentier är kanon! Ångrar inte alls det köpet, har haft mycket kul i skogen med den. :D Men den har ju noll mounts, kan inte ens få på en stänkskärm.

jingleyschmidt sa:
Har naturligtvis funderat på bockstyre, men då jag aldrig testat så drar jag mig för att lägga alla mina kort på en sån cykel just nu.

Min Sentier är kanon! Ångrar inte alls det köpet, har haft mycket kul i skogen med den. :D Men den har ju noll mounts, kan inte ens få på en stänkskärm.

I all välmening: Det låter snarare som att du lägger alla dina kort på en tredje cykel med rakt styre, som hamnar mittemellan din Vitus och Canyon.

Om det är packningen du vill åt med en ny cykel så kan du ju köpa de här tre bikepackingväskorna, billigt och nära. Personligen skulle jag skippa toppväskan och köpa/sy en redig ramväska istället.

https://happyride.se/annonser/ad.php?id=101828

Om du vill köra skog, grus plus asfalt med/utan packning och 29däck då behöves mer än 1000kr. Letar inte efter en "29er mtb" för den är rätt usel för packning, skärmar, road etc men letar efter "shit-eating bikepacking offroad expedition world-touring cargo-load-stability ride-your-bike-wherever-the-hell-you-want 29er". Som t.ex en Karate Monkey, Krampus, Ogre etc.

Vill du köra med vanliga tourväskor och pakethållare (tyngre än bikepacking) då är det smart att ha mer än 1 framklinga/drev för det kan ju vara tung att trampa; en low-rider kör mycket bättre än en tung loaded pizzarack; bakpakethållare som sitter fast på ramen ist på sadelstolpe är starkare plus att ramen är då byggt för väskor så att man inte t.ex trampar med skor mot dem; tung packning fram kör ofta skitdåligt (bäst att fördela packning på hela cykel); och så finns det några mer att tänka på. Enligt min erfarenhet :)

Bockstyre har några nackdelar tycker jag. Mindre plats för bikepacking bags och cockpitgrejer som t.ex lampor, gps, cykeldator. Finns mer vikt och konstant tryck på händerna (jag har därför tempopinnar men det orkar man inte några timmar). På långa turer med packning kan det vara skönt att sitta lite mer rakt upp och att ha bar-ends. Med rakt styre år det lättare att lyfta framhjulet över obstakles (man sitter också mer bak på cykel) och det är även lättare att bära/pusha cykel i jobbigt terräng. Att kunna bromsa när som helst och inte först behöva ändra handposition kan vara skönt. Ute/på långtur är det svårare att laga/byta bockstyrgrejer när nåt går sönder (shifters, brakes, vajrar, styrtejp), enligt min erfarenhet mitt i ingenstans, utomlands os.

velovin sa:
jingleyschmidt sa:

I all välmening: Det låter snarare som att du lägger alla dina kort på en tredje cykel med rakt styre, som hamnar mittemellan din Vitus och Canyon.

Om det är packningen du vill åt med en ny cykel så kan du ju köpa de här tre bikepackingväskorna, billigt och nära. Personligen skulle jag skippa toppväskan och köpa/sy en redig ramväska istället.

https://happyride.se/annonser/ad.php?id=101828

Exakt, mitt emellan min Sentier och min Roadlite. Det är väl inte dumt alls, då dom är väldigt olika cyklar. ;)

jingleyschmidt sa:
Exakt, mitt emellan min Sentier och min Roadlite. Det är väl inte dumt alls, då dom är väldigt olika cyklar. ;)

Det är såklart bara du som vet vad du vill ha, och hur du tänker använda cykeln. Till skillnad mot många andra här på forumet så använder du ju faktiskt dina cyklar till att just cykla på :)

velovin sa:
jingleyschmidt sa:

Det är såklart bara du som vet vad du vill ha, och hur du tänker använda cykeln. Till skillnad mot många andra här på forumet så använder du ju faktiskt dina cyklar till att just cykla på :)

Jag TROR jag vet vad jag vill ha, haha, allt är fortfarande så nytt för mig. Mycket tankar och fantasier, sen hur det blir i verkligheten, ja... det får vi väl se. ;D

Ja, om dom någon jäkla gång kunde uppdatera med lite mer bilder på den där cykeln, samma foto har legat uppe i evigheter och det är inte ens säkert att det är den slutgiltiga produkten (har jag hört) som är på bilden.

Förstår mig inte på affärer som säljer sina cyklar utan vettiga foton. Det är ju för fan en onlinehandel, då måste man väl ha mycket foton på sina produkter. Blir galen på sånt här. :P

Sen tycker jag inte framgaffeln är snygg. Ser lite muppigt ut. :D

Håller med om att man vill se fler foton från olika vinklar och lite detaljbilder.
En annan grej jag saknar är foton på alla storlekar, för en Medium kan ha skitfina linjer, men XL ser för jävlig ut...
Jag blir nästan 190 cm lång beroende på sko-val och måste alltid Googla häcken av mig för att få se hur de större storlekarna ser ut.

Tillbaka
Topp