Söndrig torx-skruv i Formula R1-bromsar

cissi

Medlem
Hej alla på forumet!
Jag vore evinnerligt tacksam om någon har nåt tips på hur man får lös en söndrig torx-skruv ur bromsoket på en formula R1-broms.
Torx-skruven används till att få fast bromsbeläggen, så den fäster inte in själva bromsoket i gaffeln. Nån gång har jag använt en för liten torx-nyckel och förstört själva skruven. Har försökt såga med bågfil i skruven för att få ett nytt fäste, men skruven är så mjuk så det går inte att få nåt moment i själva skruvningen utan att skruven går sönder ännu mer... Nu har jag inga mer idéer förutom borrning, men sådana verktyg har jag inte. Är det nån som testat nåt annat sätt, eller vet var man kan hitta nån med borr?

Sjukt tacksam för svar!
Mvh Cissi

Om du inte har borr så antar jag att grispittar (ja, de kallas så) inte heller finns i garaget. Annars är de suveräna. De påminner om en felgängad kombination av skruv och borr som man drar in i skruvskallen eller till och med direkt i skruven om den har gått av. Finns på Biltema.

En variant som kräver is i magen är superlim på en vridstark pinne/stång. Se i så fall till att inte spilla en endaste droppe utanför så att du inte limmar fast skruven i godset. Låt det härda ordentligt mellan skruvskallen och det du limmar fast. Det underlättar om det är något kantigt så att man får bra grepp, t.ex. en gammal skruvmejsel som man kan offra. Men som sagt, var extremt försiktig så att du inte limmar fast skruven också. Görs på egen risk.

Tiläggas bör kanske att värme är helt suveränt, i synnerhet när skruven sitter i aluminiumgods. Kombineras gärna med någon av ovan nämnda urskruvningsmetoder.

Grispittar är fullständigt värdelösa, det enda de gör är att expendare skruven i hålet så de går ännu trögare att få ur. Dessutom är de väldigt spröda och spricker lätt, har men sedan härdat verktygsstål i skruven sitter man än mer i skiten.

Är den röda skruven du menar?

formula+4-850-99.jpg

Vad är den gängad i, bakkanten? Verkar inte som du blir gladare av att borra bort skruvskallen i det här fallet. Fast kanske går den då att skruva "in" tills den kommer ut på andra sidan?

Ser ut som en hög skalle, kanske går det att borra ett lagom hål i den för att knacka in en lite för stor torxnyckel? Borra inte för djupt bara!

Om det inte är gängat i yttre halvan av oket (borde inte vara) kanske du kan komma åt att kapa skruven mellan beläggen? Får du då bort beläggen borde det gå att skruva ur resten med en tång?

Går allt helt åt helvete borde den gå fint att borra helt väck och sedan ersätta med en saxsprint så slipper du framtida problem.

Drog sönder skallen på motsvarande skruv på en avid elixir. WD40, en tång och en hel del tålamod fick bort skruven. Se till att du skruvar åt rätt håll ;)

Jag håller med tidigare talare om torxnyckel fast föreslår istället bits och ingen förborrning. Ta ett torx bits som är en storlek för stort, slå hårt på bitset några gånger. Skruva loss! Om detta mot förmodan inte funkar så har du alltid möjligheten att hålla på med borr, grispittar m.m. Börjar du med någon av dom andra metoderna och misslyckas är det kört.

Senast ändrad:
Hade exakt samma problem förra året.
Gängan innanför skallen är 3/16-tum (ca 5 mm i ytterdiameter).
Gör så här:
1. Skaffa två borrar en 2 mm och en 3 mm (borrmaskin oxå förstås)
2. borra försiktigt med 2 mm borren exakt mitt i skruven, i botten av torx-hålet. Skruven är mjuk så det kommer att gå lätt. Borra ca 8-10 mm djupt.
3. Byt borr i maskinen och borra upp hålet till 3 mm. var noga med vinkeln så skadar du inte gängorna.
4. När du kommer tillräckligt djupt kommer skruvens smala del (den som håller beläggen) att lossna, och endast den yttre delen med skallen och gängorna att vara kvar.
5. Ta nu en tång, liten näbbtång eller avbitare och skruva ur delen som är kvar. Det borde gå lätt nu. Om det inte går, prova att gå upp till 3,5 mm borr.
6. Om du råkat skada gängorna är det bara att skaffa en 3/16 gängtapp på järnhandeln och rensa ur dom.
Nya skruvar finns på CRC (hutlöst dyra dock). Fetta in gängorna innan du monterar!

Gilgo77 skrev:
-------------------------------------------------------
> Ta ett torx bits som är en storlek för stort,
> slå hårt på bitset några gånger. Skruva loss!

Kan vara en god idé att skruva loss oket och lägga det mot något stumt föremål typ städ innan, så det svarar ordentligt i själva slagfasen.

Jag jobbat lite grispittar när bytte skruvar i mina pedaler. Några tips är,
-Håll dig borta från billiga och trubbiga skruvutdragare. Köp bra grejor styckvis. De är vassare och du får oftast inte så många chanser. Skruvutdragare fungerar ner till M3 skruvar.

-Använd pelarnborrmaskin. Det är oftast svårt att precisionsborra på frihand. Det kostar i bästa fall några brutna borr.

Onödigt, men androm till varnagel. De billiga grispittarna som är koniska, är helt värdelösa. Får man ut en skruv med en sån, så hade man fått samma skruv med andra metoder. De klämmer som sagt fast skruven mot godset, och man sabbar mer än man fixar. Som tysken säger, "kaputtreparieren"...

Det finns dyrare varianter, som inte är koniska, som ska vara bättre.

Jag håller på värmetipset. Godset runt skruven behöver inte bli väldigt varmt, det kan räcka med en hårfön eller liknande. Själv har jag en tändare från Primus, typ svetslåga. Se bara upp så att inget som kan smälta blir för varmt. Någon ingenjörsmässig kyss med en hammare på skruven kan göra så att spänningar släpper också.

Förutsättningen för att värme ska funka, är så klart att man kan få fast nåt som man kan dra med. Större torx (torx är f.ö. lysande om man dragit sönder en insex-skruv...). Fila till ett spår, limma, svetsa, muttertång/polygrip.

Kruxet är att avbryta *första* försöken innan skruven går sönder, och då ta till värmetricket...

swetrixie skrev:
-------------------------------------------------------
> Onödigt, men androm till varnagel. De billiga
> grispittarna som är koniska, är helt
> värdelösa. Får man ut en skruv med en sån, så
> hade man fått samma skruv med andra metoder. De
> klämmer som sagt fast skruven mot godset, och man
> sabbar mer än man fixar. Som tysken säger,
> "kaputtreparieren"...
>

Billiga grispittar finns i två utföranden. Det ena är för mjukt härdat, så att de inte biter fast i den skruv man vill få loss. Det är illa, men ändå bättre än alternativet.
Det andra utförandet är härdat så att de är hårda men spröda. När de väl sitter i skruven går de av. Nu har du en härdad stålbit som är svår att borra bort faskilad mitt i skruvstumpen. Lovely.

> Det finns dyrare varianter, som inte är koniska,
> som ska vara bättre.

Jag köpte Sandviks, som med en herrejössesdjävlarkoromantborr kostar som tio – femton uppsättningar grispittar på Biltema. Den funkade precis lika bra som att använda en lite för stor torxbit.

Ett tips kan vara att greppa efter torxbitsen i tumstorlekar för att hitta någonting som är precis lagom för stort ...

/s-o

Hej igen!
Shit, tack för alla tips!!
Har läst, funderat och kollat lite på skruven.. Såhär blev det till slut:
Försökte slå in en torx-nyckel i skruvskallen, men tyävrr var det så lite gods kvar av den och dessutom är metallen väldigt mjuk så den vreds mer sönder.
Sen testade jag att få bort lite andra delar, klippte bort stålfjädern och bromsbeläggen. Sågade av skruven på mitten och fick bort den del som inte är gängad på ena sidan. Förberedde mig på att det skulle va omöjligt att skruva skruven från fel sida med enbart en polygrip. Men vips, så var den lös! Gick dock inte att skruva från skruvhuvudets sida utan det var bara att mata från andra hållet. Bromsoket är inte så snyggt efter allt meckande, men nu har jag är sprint i istället så problemet aldrig kommer uppstå igen..

Tack än en gång!
/Cissi

Gött!
Det är väl också den där skruven som har en liten låsbricka som inte går att komma ihåg utan som flyger iväg ut i gräsmattan när beläggen ska bytas? Du kommer inte sakna den ;-).

Tillbaka
Topp