heffe
Aktiv medlem
Sortera / gruppera cykeldelar
Vad hettere.... jag håller på att förlora mig i en excel-fil pga anledningar. Tanken är att bygga upp någon sorts tabell där det går att föra in cykeldelar till valfritt cykelbygge och sedan få någon sorts summering av kostnad och vikt. Det är så uttråkad jag har blivit av att enbart sitta hemma under coronan utan extern stimulans...
Anywho, hur tycker ni man ska dela upp alla delar, och i hur många nivåer? Just nu ligger jag på tre nivåer och det känns lagom, men är inte helt hundra på vad som ska vara vad.
Ungefär så här:
osv. Det känns lite som att vissa saker kan finnas på mer än ett ställe, vevlager / headset skulle ex kunna finnas på ramen.
Tankar / åsikter / input mottages gärna.
Anywho, hur tycker ni man ska dela upp alla delar, och i hur många nivåer? Just nu ligger jag på tre nivåer och det känns lagom, men är inte helt hundra på vad som ska vara vad.
Ungefär så här:
| Nivå1 | Nivå2 | Nivå3 |
| Ramset | Ram | Ram Gaffel |
| Cockpit | Styre Headset Sadel | Styre Handtag Sadel Sadelstång Sadelklämma Övre headset Lägre headset Topcap |
| Drivlina | Framväxel Bakväxel Vevparti Kedja Frambroms Bakbroms Kassett | Spak Ok Kassett Kedja Skiva Vevlager Vevparti Pedaler |
| Hjul | Framhjul Bakhjul | Nav Fälg Eker Nippel Däck |
osv. Det känns lite som att vissa saker kan finnas på mer än ett ställe, vevlager / headset skulle ex kunna finnas på ramen.
Tankar / åsikter / input mottages gärna.